Gå til innhold

Hvordan mister jeg matlysten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil så gjerne miste matlysten min da jeg har enorm matlyst. Hører folk som sier at de ikke har matlyst og det må være deilig. Men hvordan gjør jeg det? Er veldig overvektig.

Anonymkode: da9d2...4ff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst spis nok kjøtt som har rikt med fett, slik at du får i deg alle vitaminer og mineraler. Fettet holder blodsukkeret og insulinet lavt og gjør det over tid mer insulinfølsom. Reduser på raske karbohydrater. Drikk vann.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil så gjerne miste matlysten min da jeg har enorm matlyst. Hører folk som sier at de ikke har matlyst og det må være deilig. Men hvordan gjør jeg det? Er veldig overvektig.

Spis noe kroppen trenger tid på å fordøye, og spis en eller to ganger om dagen...  Før du vet ord av det så har det gått en dag uten den minsteste av sultfølelse, eller tanke på mat. 

• Liker 2
Skrevet

Her er jeg totalt motsatt. Har helt mistet matlysten. Og det er ikke noe å strebe etter. 

Men forsøk heller å redusere sultfølelsen. Vanlige metoder som å unngå raske karbohydrater som øker blodsukkeret raskt, drikk gjerne et stort glass vann før du skal spise. Bruk liten tallerken til middagen. Da ser den fullere ut selv om du har mindre mat på. 

Anonymkode: 55ca4...5a5

• Liker 3
Skrevet

1/2 tallerken med grønnsaker (uten dressing, smør eller annet fett), 1/4 med fettfattig rent kjøtt og 1/4 med langsomme karbohydrater. 

Start å spise grønnsakene, spis sakte, drikk vann innimellom og prøv å kjenn etter når magen begynner å bli fornøyd. Spis til du er mett, men ikke mer.

Du må ikke tømme tallerken, men heller spis om 3-4 timer igjen.  

Fri tilgang til grønnsaker, bær og kalorifattig drikke utenom måltider. Ha alltid oppskjært gulrot, paprika og agurk El.l. med deg ut. 

Finn noe du liker godt til snacks, for min del er det salt kjøttpålegg (røkt kalkunkskinke feks) og lakristyggis/pastiller. 

Anonymkode: dc44b...daa

Skrevet

Spis en stor og mettende frokost (typ 6-800 kcal) og hold deg opptatt frem til middag. Spis en stor middag (typ 8-1000 kcal). Da tenker jeg egentlig ikke så mye på mat mellom måltidene. Å spise små måltider virker mot sin hensikt for meg😄

Har hørt at krom tabletter kan hjelpe. Evt. begynn med strikk, gå en tur eller puss tennene når søtsuget kommer.

Anonymkode: af224...71f

• Liker 1
Skrevet

Kjærlighetssorg/brudd funker veldig bra. Ble slutt med meg og partner i sommer og mistet ca 7 kg på et øyeblikk.

Ellers er det ofte noen vanlige hovedgrunner til ekstra vekt. Beskyttelse, man unngår etter eller annet man ikke vil face i livet sitt, gamle følelser. Å reflektere rundt hva enn det er du unngår, eller f eks din aller største frykt her i livet kan forløse mye.

En annen variant er at man ikke møter behovene sine, og de blir så oversatt til sult i stedet. F eks, får du nok sosial kontakt? Har du en jobb du liker, bruker du tiden på det du faktisk vil bruke livet ditt på? 

Pust er superviktig for å miste vekt, at man puster ordentlig om natten (korrekt tunge/kjeve-posisjon, og at man sover med lukket munn). Pusteøvelser daglig kan være ekstremt hjelpsomt, jeg veier meg hver dag, og de største droppene er alltid når jeg har fått åpnet lungene ordentlig, fått til en dyp rolig avspent pust, og sovet rimelig godt.

Anonymkode: d2d3b...e2c

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du ønsker ikke miste matlysten, du ønsker å redusere overspising. To forskjellige ting. 

1. Spis næringsvettig mat som holder deg mett. Styr unna ultraprosessert mat, spis rent rødt kjøtt, fisk, egg osv, og mye grønt.
2. Spis riktig type fett. Avokado, litt kaldpresset olivenolje i salat osv, valnøtter. Med moderasjon
3. Kutt ned på stivelsesrik mat som pasta, ris osv. Velg fullkorn. Brødskive av fullkorns spelt med egg og avokado, vil holde deg bedre mett enn loff med rekesalat
4. Drikk nok vann gjennom dagen
5. Pass på å spise passe til hvert måltid, altså ikke spis for lite eller for mye
6. Få bukt med følelsene dine. Ofte kan sult være for å døyve følelser, så vi spiser for å slippe å føle på det som trengs føles på. Å miste matlyst vil ikke få disse følelsene til å gå vekk, det vil bare manifistere seg på en annen måte. 

Anonymkode: 12b17...d51

• Nyttig 2
Skrevet

Spis litt mindre til hvert måltid, så ikke magesekken er like stor. Da synker også sultfølelsen. Spis bittelitt mindre uke for uke, vel og merke skal du få i deg sunn mat i en grei mengde. Men siden du er overvektig har du vent deg til å spise litt for mye over tid, og sultfølelsen er regulert deretter. Du må altså tåle å ha sultfølelse en stund, for å få mindre sultfølelse.

Anonymkode: 55f08...27c

Skrevet

Når kroppen mangler næringsstoffer (f.eks. vitaminer eller mineraler), sier den fra ved å gi deg matlyst og sultfølelse. Kroppen vil stimulere deg til å øke inntaket av næringsstoffer for å motarbeide mangelen. 

Hvis du skal øke inntaket av miknronæringsstoffer gjennom å øke inntaket av mat, følger det naturligvis kalorier med på kjøpet. 

Hvis du istedenfor gir kroppen tilbud om mikronæringsstoffer i form av kosttilskudd, slipper du kaloriene i tillegg. 

Etter hvert som kroppen din får kurert manglene, roer matlysten seg også. 

Om det ikke bare er å ta blodprøver for å sjekke mangler? Nix. Ikke for mineraler. Mineralnivåene i blodet reguleres for å være stabile og gjenspeiler ikke størrelsen på minerallagrene i kroppen.

Anonymkode: 926a0...e59

• Nyttig 1
Skrevet

Selv er jeg ganske sikker på at nettopp dette er nøkkelen i de genetiske hvem som blir overvektige eller ikke. Det finnes genetiske forskjeller som ikke handler om forbrenning (den er stort sett lik hos alle mennesker), men om apetitt og apetittregulering (kanskje dette er hormonelt også, at når man først blir overvektig så ødelegges den naturlige apetitt reguleringen?

Mannen min er slank, og kan spise mye og godt når han maten servert. Men han kan også gå en halv uten mat uten problemer. Spør han om han ikke blir sulten og da sier han bare "nei, det har han ikke tenkt på". Men han spiser som sagt mye når maten står foran han. Sånn er resten av familien hans også. De går ikke rundt og småspiser og spiser først når de setter seg ned for å spise. Har venninner som også er sånn, som rett og slett ikke tenker så mye på mat gjennom dagen. 

Jeg er sulten hele tiden. Mister først matlyst når jeg er syk eller kvalm. Og å være syk er jo ikke å anbefale. 

Jeg har gått ned i vekt, og jobber med å holde meg normalvektig. Men det er veeldig bevisst. Jeg må hele tiden passe meg og velge bort. Det trenger ikke en person som lett mister matlysten. Det er ikke noe jeg kan gjøre for å "miste matlysten" annet enn å gå på medisiner som Wegovy. Og det har jeg unngått med å ha stålkontroll på kosthold og aktivitet. 

Anonymkode: 95482...5dd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Selv er jeg ganske sikker på at nettopp dette er nøkkelen i de genetiske hvem som blir overvektige eller ikke. Det finnes genetiske forskjeller som ikke handler om forbrenning (den er stort sett lik hos alle mennesker), men om apetitt og apetittregulering (kanskje dette er hormonelt også, at når man først blir overvektig så ødelegges den naturlige apetitt reguleringen?

Mannen min er slank, og kan spise mye og godt når han maten servert. Men han kan også gå en halv uten mat uten problemer. Spør han om han ikke blir sulten og da sier han bare "nei, det har han ikke tenkt på". Men han spiser som sagt mye når maten står foran han. Sånn er resten av familien hans også. De går ikke rundt og småspiser og spiser først når de setter seg ned for å spise. Har venninner som også er sånn, som rett og slett ikke tenker så mye på mat gjennom dagen. 

Jeg er sulten hele tiden. Mister først matlyst når jeg er syk eller kvalm. Og å være syk er jo ikke å anbefale. 

Jeg har gått ned i vekt, og jobber med å holde meg normalvektig. Men det er veeldig bevisst. Jeg må hele tiden passe meg og velge bort. Det trenger ikke en person som lett mister matlysten. Det er ikke noe jeg kan gjøre for å "miste matlysten" annet enn å gå på medisiner som Wegovy. Og det har jeg unngått med å ha stålkontroll på kosthold og aktivitet. 

Har du prøvd fasting? Jeg mistet sultfølelsen på 2 dag! 
Og jeg er en person som hele tiden har småspist meg gjennom dagene. 

Anonymkode: c258f...ff3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du prøvd fasting? Jeg mistet sultfølelsen på 2 dag! 
Og jeg er en person som hele tiden har småspist meg gjennom dagene. 

Jeg driver med periodisk faste, ja. Og det fungerer greit. Men det er likevel regler rundt mat som en person som mannen min som naturlig ofte mister matlysten slipper å innføre. Han spiser det han vil til enhver tid, han, bare at han ofte rett og slett ikke har lyst på mat. Jeg dropper frokost og det går helt fint når det kommer til energi, men de fleste dagene så våkner jeg likevel og har lyst på nystekt brød med smør og ost....

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 22.13):

Spørsmålet er om det er fysisk eller emosjonell sult.

Anonymkode: 6fb32...264

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror nok ikke dette er hele sannheten om hvem som blir overvektige og ikke. Muligens når det gjelder barn, men ikke voksne kvinner hvertfall. Jeg har aldri hatt bmi over 23. Jeg er 39år nå, og jeg må passe på hver eneste dag. Spiser jeg helt fritt noen uker sniker kiloene seg på, og jeg må på en mini-slankekur. Men derfor veier jeg meg regelmessig og tar grep med en gang. Dette er hverdagen for veldig mange slanke damer (hvertfall over en viss alder). Ingen av mine slanke venninner kan «spise hva de vil» heller. Vi lever restriktivt fordi vi vil holde vekten relativt lav. Noen er nok heldige og bare ikke tenker på mat og har lav apetitt, men langt fra de fleste. Vi jobber mot cravings, unngår å gå forbi godterihyllen, kan ikke ha sjokolade liggende hjemme om jeg ikke faktisk planlegger å spise det den dagen osv. Så uttrykket «naturlig slank» føler jeg har mistet sin betydning.

Anonymkode: 43381...eb7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Få deg en kraftig infeksjon i mage og/eller tarmene

Anonymkode: eb257...215

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Få deg en kraftig infeksjon i mage og/eller tarmene

Anonymkode: eb257...215

Du din tullebukk :ler:

Skrevet
On 9/1/2023 at 10:13 PM, AnonymBruker said:

Er det ekte matlyst du sliter med? Som i at du gladelig kan spise to ekstra porsjoner med torsk og poteter og hvit saus, eller er det kaker og boller og pommes frites? Matavhengighet er et reelt problem, men det er nok sjelden det er vanlig husmannskost man har et voldsomt sug mot. Sukker er nok den største synderen, og skal man komme avhengigheten til livs kan det være lurt å finne ut av hvilke behov spisingen egentlig dekker. Uro, angst, kjedsomhet, osv?

Anonymkode: 905d3...6c9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det ekte matlyst du sliter med? Som i at du gladelig kan spise to ekstra porsjoner med torsk og poteter og hvit saus, eller er det kaker og boller og pommes frites? Matavhengighet er et reelt problem, men det er nok sjelden det er vanlig husmannskost man har et voldsomt sug mot. Sukker er nok den største synderen, og skal man komme avhengigheten til livs kan det være lurt å finne ut av hvilke behov spisingen egentlig dekker. Uro, angst, kjedsomhet, osv?

Anonymkode: 905d3...6c9

Dette er et veldig bra spørsmål. Handler det egentlig om sult? Personlig har jeg ingen problemer med metthetsfølelsen, men har jo likevel alltid lyst på boller og godteri. Virkelig craver det nesten hver kveld. Men da spiser jeg en suppe eller noe og evt tar litt sjokolademelk. For det er viktig for meg å være relativt slank, så da må jeg stå i mot, selv om det er en kamp. En kamp de fleste slanke voksne kvinner velger å ta. Selv om det selvfølgelig hadde vært deilig å spise alt jeg har lyst på til enhver tid:)

Anonymkode: 43381...eb7

Skrevet

Spis noe så jævlig og forderva, så mister du total lyst på mat etterpå.

Anonymkode: da090...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...