Gå til innhold

Kantarell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står at kantarell er så godt og folk hamstrer det. Jeg fant noen kantareller og ene dagen maula jeg det stekt. Dagen etter putta jeg det oppi sopp suppe.

Jeg liker ikke kantarell. Synes det ikke er noe godt. Er det noe feil jeg gjør? Kantarellene er så harde å tygge og seige. 

Jeg har fortsatt mange kantareller igjen. Hva skal jeg bruke de til? Kaste de? 

Anonymkode: bf9ce...634

Skrevet

Jeg synes kantareller og annen sopp er kjempegodt. 

Hvis kantarellene blir seige, kan det være at du har for lav steiketemperatur, eller for lite fett slik at soppen blir kokt og ikke stekt 

Skrevet

Jeg elsker kantarell! Sopp er ikke for alle naturligvis, men steker du dem riktig?

Først slenger du dem i tørr panne på ganske høy varme og lar dem "svette" og dampe av seg alt vannet. Deretter putter du oppi smør og lar dem steke på høy varme til de får litt brun stekeskorpe. Ha på salt og gjerne pepper. Timian og parmesan er også godt på. Og hva annet du måtte lyste. Hvis du ikke liker dem nå, liker du ikke kantarell. Men de skal ikke være seige!

Anonymkode: 4d8bc...6bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er selvfølgelig helt greit å ikke like smaken av kantarell, men hvis de ble seige og harde høres det ut som de ble tilberedt feil. 

Anonymkode: 77010...d97

• Liker 1
Skrevet

Husk også å dele opp store sopper. Riv dem fra hatten og nedover på langs, noen i to, andre i fire eller flere biter, avhengig av størrelsen.

Anonymkode: 4d8bc...6bb

• Liker 1
Skrevet

Ts. Blir de ikke svarte hvis jeg ikke steker dem i olje eller smør?

Jeg har ikke delt de store i to.

Skrevet

Eller blir ikke kantareller brent?

Skrevet

Det er såå digg på pizza. Likar all slags sopp eigentleg, men ikkje å maule det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller blir ikke kantareller brent?

Du skal jo ikke svi dem. De skiller ut vann før de blir svidd, og når dette vannet har kokt nesten bort er det på tide å ha i smør. 

Anonymkode: 4e674...acd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du skal jo ikke svi dem. De skiller ut vann før de blir svidd, og når dette vannet har kokt nesten bort er det på tide å ha i smør. 

Takk. Hvor lenge skal de stekes i smør?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk. Hvor lenge skal de stekes i smør?

Til de er gylne.

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk.

I dag stekte jeg de sånn som dere skrev og da ble de mye bedre. Fant ut at jeg liker kantareller nå. 😅

Men hvordan fryser jeg de ned? Hele? I plastpose? Renser jeg de først da?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 21.58):

Tusen takk.

I dag stekte jeg de sånn som dere skrev og da ble de mye bedre. Fant ut at jeg liker kantareller nå. 😅

Men hvordan fryser jeg de ned? Hele? I plastpose? Renser jeg de først da?

Når jeg fryser ned kantarell (og en del annen sopp) pleier jeg varme dem opp til de akkurat slipper vannet, og deretter ta dem av varmen. Deretter fryser jeg dem ned i sin egen kraft, enten i passende fryseposer eller frysebeger. Da holder de seg ganske lenge i fryseren uten å bli tørre i kantene. :)  Jeg deler opp i ganske små porsjoner, så det er lettere å tilpasse hvor mye jeg skal ta opp.

Når jeg skal bruke dem tiner jeg dem og putter sopp og soppkraft i panna, lar det koke til vannet er nesten borte og har i smør. Deretter steker jeg dem i smør til de blir gylne.  

Skrevet
RockyRose skrev (På 2.9.2023 den 12.26):

Det er såå digg på pizza. Likar all slags sopp eigentleg, men ikkje å maule det.

Steker du dem i stekepanne før du har de på pizzaen, eller og steker de kun i ovnen oppå pizzaen? Høres veldig godt ut, særlig på hvit pizza med spekeskinke og rødløk. 

Skrevet

Du må steke i tørr panne til væsken slipper og kantareller blir tørre igjen. 

Det kan være lurt å dele større kantareller i mindre biter slik at de stekes likt.

Anonymkode: 541dd...03e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...