Gå til innhold

IQ-oppgave, klarer du den?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser at mange har samme resonnement, men svaret blir både a og d. Kanskje det er figurer som forskjellige hoder oppfatter forskjellig, litt som den kjolen? 

Anonymkode: 48efe...d2f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korset framkommer allerede én gang per linje, inkludert den nederste. Bare i forskjellige vridning. Krysset derimot mangler. Så svaret må være D.

Skrevet

D, fordi krysset mangler på 3. rad og være rotert. 

Hilsen Mensamedlem 

Anonymkode: a8e3c...08e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tenker det må være A eller D. Hvis det er sånn at alle formene skal ha tre ulike varianter av seg selv så er det alternativ A som passer.

Hvis alle radene skal ha kors, kryss og rombe i litt ulike varianter så er det alternativ d. Den ser lik ut som øverste høyre rute, men det er nok kun fordi den er symmetrisk og da «lurer» det oss litt.

Noen som faktisk har en fasit? Ble nysgjerrig jeg nå😁

Endret av sommerfugl154
Skrevet

Her har jeg markert figurene som er like med samme farger, slik at det kan bli lettere å se. Korset er allerede på siste linjen, derfor må svaret bli krysset. Og siden alle figurene vrir seg fra linje til linje, må svaret bli D, tenker jeg.

Screenshot_20230903_084141_Samsung Internet.jpg

Skrevet
RC skrev (8 minutter siden):

Her har jeg markert figurene som er like med samme farger, slik at det kan bli lettere å se. Korset er allerede på siste linjen, derfor må svaret bli krysset. Og siden alle figurene vrir seg fra linje til linje, må svaret bli D, tenker jeg.

Screenshot_20230903_084141_Samsung Internet.jpg

Jeg tenker du mangler noe vesentlig her. Nemlig hva som skjer med firkantene med strek på. Det er nemlig kryssene med vertikale og horisontale streker på «forrige» linje som avgjør formen til «firkant-med-strek». Jeg tror «skråkryssene» avgjør utseende til kryssene med vertikaler og horisontaler på neste linje og derfor må det være A.

Anonymkode: f7b37...702

• Liker 1
Skrevet

Her har jeg tegnet på formparene og mønsteret. Fargen er tegnet som blir forandret.

Sirkel er originalformen.

Firkant er strekt i den ene retningen

Femkant er strekt i den andre retningen

Svaret er A fordi krysset i den grønne sirkelen har allerede blitt strukket i en retning (femkant), så det skal strekkes andre veien.

image.thumb.png.235ac00a385fe9bbaf12ff42358e289d.png

Anonymkode: 319f8...730

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Ser hva dere mener, men får det ikke til å stemme. Mener fortsatt svaret må være D 🙈

Skrevet

Fasit?

Anonymkode: b4280...451

Skrevet

*Meg som svarte A, og turte så vidt å se på svarene fra andre, men så viste det seg at majoriteten også svarte A*:bolledeig:

Anonymkode: 7cca0...1c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her har jeg tegnet på formparene og mønsteret. Fargen er tegnet som blir forandret.

Sirkel er originalformen.

Firkant er strekt i den ene retningen

Femkant er strekt i den andre retningen

Svaret er A fordi krysset i den grønne sirkelen har allerede blitt strukket i en retning (femkant), så det skal strekkes andre veien.

image.thumb.png.235ac00a385fe9bbaf12ff42358e289d.png

Anonymkode: 319f8...730

Veldig fin forklaring!

Anonymkode: 4241f...e99

Skrevet

D, utvilsomt. 

Anonymkode: fda89...81e

Skrevet

D tror jeg. Hva er svaret. 

Skrevet
Siljes_tanker skrev (På 1.9.2023 den 21.40):

Dere som sier a, korset mangler jo på nederste linje?

Ikke korset, men krysstegnet? 

Anonymkode: 1cf9d...d6a

Skrevet

Får vi noe fasit på denne? 😅

Anonymkode: 65f5b...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 8.41):

D, fordi krysset mangler på 3. rad og være rotert. 

Hilsen Mensamedlem 

Anonymkode: a8e3c...08e

Det skal liksom trumfe? 😂 Jeg er også "Mensa-materiale", dvs jeg har tatt test og har høy nok IQ til å være medlem, men gidder ikke noe så latterlig teit som å være medlem av en IQ-klubb. Jeg mener A er riktig alternativ. 

Anonymkode: f3ecf...849

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det skal liksom trumfe? 😂 Jeg er også "Mensa-materiale", dvs jeg har tatt test og har høy nok IQ til å være medlem, men gidder ikke noe så latterlig teit som å være medlem av en IQ-klubb. Jeg mener A er riktig alternativ. 

Anonymkode: f3ecf...849

Jeg var medlem av mensa, men brukte ikke det i mitt svar, som også er A. Men jeg er jo ikke, og fått lavere IQ med årene. Så, nei, det er A😅

Anonymkode: 4848d...a3a

Skrevet
sommerfugl154 skrev (På 3.9.2023 den 8.42):

Tenker det må være A eller D. Hvis det er sånn at alle formene skal ha tre ulike varianter av seg selv så er det alternativ A som passer.

Hvis alle radene skal ha kors, kryss og rombe i litt ulike varianter så er det alternativ d. Den ser lik ut som øverste høyre rute, men det er nok kun fordi den er symmetrisk og da «lurer» det oss litt.

Noen som faktisk har en fasit? Ble nysgjerrig jeg nå😁

Dette tenkte jeg også. Heller mer mot A for D er omtrent likt som krysset øverst til venstre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...