Gå til innhold

Paracet mikstur eller stikkpille til 2åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fungerer de like bra?

Anonymkode: 12982...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi prøvde begge deler, men opplevde at når feberen var høy og vi forsøkte å gi mikstur, så ble den ofte kastet opp rett etterpå. Virket som det "ukjente" ikke satt godt i magen når ungen var syk, så det kom ofte opp igjen før det rakk å virke noe.

Det fungerte mye bedre med stikkpiller. Barnet hadde ingenting i mot det, strittet aldri i mot stikkpiller, og vi fikk satt dem raskt og effektivt.

Endret av Million
Skrevet

Ville valgt stikkpiller, mikstur snakker pyton. Men stikkpiller tas kanskje ikke like raskt opp som mikstur ifølge felleskatalogen 

Skrevet

Miksturen er helt grei. fungere raskt den også

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fungerer de like bra?

Ingenting med mindre du får beskjed om det av lege eller legevakt. 

Barn får altfor mye smertestillende. Vi har ikke vondt av litt smerter eller feber, vi trenger ikke løpe som gal til medisinskapet hver gang vi har litt au

Skrevet
AndreaJohan skrev (1 minutt siden):

Barn får altfor mye smertestillende. Vi har ikke vondt av litt smerter eller feber, vi trenger ikke løpe som gal til medisinskapet hver gang vi har litt au

Trenger vell ikke ringe legevakt hver gang barnet er forkjølet/har høy feber? Når barnet mitt er plaget og har høy feber så gir jeg paracet, men selvsagt ikke hvis det ikke er behov 🤦🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Vi gir kun mikstur hvis det er over 39 grader dog, hva skal legevakta gjøre med det som er normal feber for et sykt barn, ingenting egentlig

Skrevet (endret)
AndreaJohan skrev (4 timer siden):

Snakk om å dra alle under samme kam. Jeg kjenner ingen som får smertestillende i hytt og pine uten at det er nødvendig 

Og for å svare på spørsmålet, så har vi gitt mikstur, men det er fordi vår har blitt hysterisk om vi har prøvd å gi stikkpiller. Hva som er best vet jeg ikke, men mener mikstur virker fortere 😊

Endret av Anonym6789
Skrevet
AndreaJohan skrev (4 timer siden):

Nå sier faktisk legevakten her at man heller skal prøve om Paracet fungerer før man ringer legevakta. Så kan de spare kapasiteten til de som faktisk trenger den.

Man trenger ikke løpe som en gal på legevakta hver gang barnet har høy feber.

Vi foretrekker stikkpiller på de små, mye fordi vår sønn nektet å drikke overhode ved feber. Mikstur får vi ikke i ham før feberen går ned, og feberen går ikke ned uten Paracet.

Anonymkode: 52c45...4de

Skrevet

Smeltetablett banan!

Anonymkode: aa016...562

Skrevet

Det du får i ungen. Mine har virkelig motsatt seg mikstur. Nektet å ta i munnen, eller spyttet ut. Har måtte tvinge inn stikkpille noen få ganger. Utrolig kjipt for begge parter! 

Rundt 3 års alder fikk vi forhandlet oss til å svelge sugetablett..

Å ikke skulle gi smertestillende synrs jeg virker søkt. Jeg tar Paracet ved hodepine, hvorfor skulle ikke en slapp og syk unge få smertelindring? Skjer vel neppe mange gangene i halvåret 

Anonymkode: 67547...747

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Smeltetablett banan!

Anonymkode: aa016...562

Disse har vi også brukt. Stikkpiller har vi ikke brukt overhodet etter to års alder, de foretrakk smeltetablett eller mikstur. I følge Lommelegen er det best med smertestillende som gis oralt fordi det er bedre oppsuging, men noen ganger kan det selvsagt være nødvendig med stikkpiller i stedet (oppkast, barnet vil ikke drikke medisinen). 

• Liker 1
Skrevet

Bruker alltid per oral! Mikstur fra nyfødt og banan smeltetablett når de er store nok ift vekt og forstå konseptet. Mye mer forutsigbart opptak

Anonymkode: 29209...f81

Skrevet

(Og gir på indikasjon)

Anonymkode: 29209...f81

Skrevet (endret)

Vi sluttet med stikkpiller da barna nærmet seg 1.5 år og kunne fint spise fra skje. Da blandet vi med litt most frukt for å kamuflere smaken og ga med skje. Jeg har alltid følt det er ekkelt og ubehagelig med stikkpiller i rumpa, så gikk over til mikstur da spising med skje var etablert.

Vi gir ikke Paracet bare fordi de har feber hvis formen er fin. Mest for å fjerne ubehag og smerter som kan oppstå i forbindelse med for høy feber eller andre smerter.

Endret av Drizzt
Skrevet

Vi brukar paracet stikkpiller og ibux mixtur(når det er behov). Vår har ein diagnose som gjer at han får hyppig og høg feber, så vi er blitt veldig rutta på febernedsettande gitt 🙈 Dei gongane han nekta stikkpiller har vi berre tatt mixtur og omvendt. 

Skrevet

Mikstur er litt sjansespill når de er så små ,i tilfelle barnet nekter å ta hele dosen, spytter ut noe av det eller kaster opp fordi det er dårlig. Da har barnet fått i seg en viss mengde medikament, som du ikke har kontroll over hvor mye som er tatt og hvor mye som kom ut igjen. Da er det skummelt å gi mer, fordi barnet allerede kan ha fått i seg full dose.

Med stikkpille har du litt bedre kontroll, med mindre barnet har diare. Eller hvis barnet motsetter seg stikkpille, så ville jeg selvfølgelig heller forsøkt suspensjon eller smeltetablet.

Hilsen sykepleier

Anonymkode: 6acc3...68a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...