Gå til innhold

Er du en curlingforelder... Reell sjekkliste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det dukket opp en sak i facebookfeeden min her om dagen, med en innebygget sjekkliste for hvor en kunne sjekke om en var en curlingforelder. 

Jeg kikket på lista, og kunne konstatere at jeg svarte nei på det meste, og tenkte at det var normal barneoppdragelse. Men samtidig ble jeg jo litt satt ut av den. Er det virkelig sånn at vi lever i et curlingsamfunn og at mange foreldre faktisk svarer ja på mange punkter på listen?

Eneste jeg vel egentlig svarte halvveis ja på var at barna av og til får komme med middsgsforslag. Også tenker jeg jo at oppgaven min er å støtte barna opp og frem i livet, men ikke sørge for det. Også hender det jo at ungene spiser toast til middag (fordi det er litt travelt) også lager heller jeg og mannen oss noe skikkelig mat jeg vet ungene ikke er så glad i når de sover på kvelden, og mannen kommer sent hjem fra jobb. 

Hvordan er listen mot din foreldrerolle?

Her er listen: 

• Blir det servert flere slag middag, slik at alle skal få det de liker?
  • Er det barnet som bestemmer hva dere skal spise til middag?
  • Nekter barnet å sitte pent ved bordet til det er ferdige med å spise?
  • Har barnet overflod av leker?
  • Spiller barnet data- og tv-spill når det ønsker det?
  • Kjører du barnet til skole og aktiviteter, selv om det kunne ha gått?
  • Lar du barnet være hjemme fra skolen, dersom det sier det er slitent, eller føler seg litt slapp?
  • Ordner du opp i problemer barnet har, for eksempel på skolen, uten først å la barnet prøve å ordne opp selv?
  • Er det vanskelig å få barnet til å hjelpe til hjemme?
  • Synes du det er vanskelig å si nei når barnet ditt ber om å få noe?
  • Hender det at du sier nei først, når barnet ber om noe, for så å si ja, fordi du ikke orker å ta en konfrontasjon?
  • Mener du det er din oppgave å sørge for at barnet kommer opp og fram i livet?
  • Tenker du at ditt barn ikke skal være noe dårligere, eller ha det noe dårligere enn andre?
  • Mener du det er viktig for barn å delta på flest mulig aktiviteter, for at du skal være en vellykket forelder?
  • Synes du det er vanskelig å skjære gjennom, og si at slik blir det, bare fordi du er voksen og du bestemmer?

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/curlingforeldre-tegnene-pa-at-dere-er-curlingforeldre-2355609

Anonymkode: f0ecd...b90

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at det å la barnet bestemme hva som skal være til middag, er "galt". 

Her i huset lager vi ukesmeny, og ungene får være med å bestemme. De får en dag hver hvor de får bestemme middagen - innen visse rammer, men likevel, de får bestemme. 

Det hender også at vi lager to middager, ja, om vi voksne ønsker en middag vi VET et barn ikke liker. Det er ikke å være "curling", det er å vise normal folkeskikk. 

Når man inviterer voksne på besøk, så lager man jo ikke noe de ikke liker. Når familien skal spise middag, så skal alle like maten. Det trenger ikke være favorittmaten, men om man vet at dette virkelig liker ikke barnet, så er det bare dårlig gjort å lage det. Her har vi ofte flere vrier på middagen, som at vi voksne spiser torskefilet mens ungene får fiskepinner i stedet. 

Anonymkode: fb137...68c

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er merkelig at det å la barnet bestemme hva som skal være til middag, er "galt". 

Her i huset lager vi ukesmeny, og ungene får være med å bestemme. De får en dag hver hvor de får bestemme middagen - innen visse rammer, men likevel, de får bestemme. 

Det hender også at vi lager to middager, ja, om vi voksne ønsker en middag vi VET et barn ikke liker. Det er ikke å være "curling", det er å vise normal folkeskikk. 

Når man inviterer voksne på besøk, så lager man jo ikke noe de ikke liker. Når familien skal spise middag, så skal alle like maten. Det trenger ikke være favorittmaten, men om man vet at dette virkelig liker ikke barnet, så er det bare dårlig gjort å lage det. Her har vi ofte flere vrier på middagen, som at vi voksne spiser torskefilet mens ungene får fiskepinner i stedet. 

Det der er jo prototypen på en curlingforelder - og du gjør barna en gedigen bjørnetjeneste. Torskefilet er mye sunnere for kroppen enn fiskepinner, og barn bør faktisk lære seg å spise ren fisk først som sist! Fiskepinner o.l. er helt greit innimellom i et ellers variert og sunt kosthold. Vi har det også i blant (men da til hele familien - ikke ulik middag til barn og voksne) - men når det står fiskefilet på menyen, spiser vi selvsagt også alle det samme.

Anonymkode: 9362a...071

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er nok en "alt med måte" foreldre. 

De får komme med ønsker og forslag til middag. (Veldig kjekt når man selv er matlei) uten at det betyr at de styrer alle måltidene. De har i tillegg fått gode verdier og god mat, så ofte kan forslagene deres være sunne og fine. 

De må ha en aktivitet hver og har fått prøve både det ene og det andre, men det har ikke noe med meg å gjøre. 

Jeg vil jo gjerne at barna skal ha det fint og komme seg opp i livet. Prøver å legge tilrette med å gi de gode verdier hjemmefra. Jeg baner ikke vei for de, men er en trygg base de vet er der om de trenger det.. 

Anonymkode: fd929...98f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Går ikke å svare klart ja/nei på noen av de som der for min del. Men foreldrene mine var det helt motsatte av en curlingforelder, dvs nei til det aller meste uten å reflektere hvorfor de sa nei -barn skulle «ses men ikke høres» på en måte, det var ikke en heldig oppdragelsesmetode. Slitt fælt med forholdet til foreldrene mine pga deres valg av oppdragelse. 

Anonymkode: 4679b...a0c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det der er jo prototypen på en curlingforelder - og du gjør barna en gedigen bjørnetjeneste. Torskefilet er mye sunnere for kroppen enn fiskepinner, og barn bør faktisk lære seg å spise ren fisk først som sist! Fiskepinner o.l. er helt greit innimellom i et ellers variert og sunt kosthold. Vi har det også i blant (men da til hele familien - ikke ulik middag til barn og voksne) - men når det står fiskefilet på menyen, spiser vi selvsagt også alle det samme.

Jepp, samme tenkte jeg. Personen som svarte dette er en helt typisk moderne forelder som syr puter under armene på barna sine. Klassisk symptom: likestiller barn og voksne i en situasjon hvor voksne er ferdig utviklet og kan ta egne veloverveide valg, mens barna velger utifra smak og behag fremfor behov/hva som er bra for dem om de får velge helt selv. Jeg kjenner ikke så mange barn som ville valgt torskefilet hvis fiskepinner var et alternativ bare man sa man ikke likte torsk.

Å si at det er «folkeskikk» å lage noe alle liker, er å undergrave foreldre helt, evt. en unnskyldning for å slippe å ta et upopulært valg. Server torsk, krev at alle spiser noe av fisken, og la dem ellers spise mer tilbehør. (Det er det voksne gjester ville gjort også, bare sånn for å bruke folkeskikkargumentet tilbake…)

Anonymkode: c072f...87d

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg kan svare ja på noe av det der, og jeg ser jo rundt meg/rundt barna at "det virkelig er sånn at vi lever i et curlingsamfunn og at mange foreldre faktisk svarer ja på mange punkter på listen".

Anonymkode: 824ab...4b9

• Liker 2
Skrevet

• «Mener du det er din oppgave å sørge for at barnet kommer opp og fram i livet?
  • Tenker du at ditt barn ikke skal være noe dårligere, eller ha det noe dårligere enn andre?«

Disse to tingene er jeg enig i og gjør, anser ikke det for å være curlingforeldre. Ellers kjente jeg meg ikke igjen.

Anonymkode: 36810...0f1

• Liker 4
Skrevet

Altså,  man er ikke curlingforeldre fordi man checker på ett eller to av punktene. Problemet er alle de som checker på halvparten og vel så det.

Anonymkode: 3b21b...9b9

• Liker 6
Skrevet

ang middag så bestemmer vi begge to. Ungen har også spurt om vi kunne ha en uke med kun kinesisk mat. Det sa jeg ja til. Da fikk vi begge prøvd nye middager. Noen av de har vi med oss videre og spiser støtt og stadig. Det kommer enda spørsmål om å prøve noe nytt. Hvorfor skal jeg si nei til det? Det er helt normale middager andre steder i verden. Vi har endt opp med å spise lite typiske norsk middager. Det går veldig lite poteter, men tilsvarende mere ris og nudler her.

På lørdager lager jeg ofte to forskjellige ting. Da får hun det hun ønsker og jeg lager ting som hun ikke liker til meg selv. Hun er ofte med på å lage mat, så ser ikke problemet. 

Men det andre er det hovedsaklig nei på. Det er veldig klare grenser her. Jeg er den voksne, jeg har hovedansvaret. Det vet hun veldig godt. 

Anonymkode: e45a8...a91

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Enig med deg, ser ikke noe galt i at barna skal være med å bestemme middagen. Jeg lager også gjerne noen vrier, f.eks når vi har fiskemiddag. Yngste er veldig glad I laks, jeg og eldste liker absolutt ikke laks. Gubben spiser alt. Så da blir det både laks og fiskepinner. Ser ikke på meg selv som en curligmamma for det. Sku likt å se en mamma f.eks stå å lage noe til middag som hun selv ikke spiser. Alle kan ikke like alt, slik er det bare. Jeg ville aldri tvinge barna mine til å spise noe de ikke liker. Jeg spiser overhodet ikke mat jeg ikke liker, hvorfor skal barn det da? Bare for at vi voksne skal være sjef?

Anonymkode: f2071...926

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig med deg, ser ikke noe galt i at barna skal være med å bestemme middagen. Jeg lager også gjerne noen vrier, f.eks når vi har fiskemiddag. Yngste er veldig glad I laks, jeg og eldste liker absolutt ikke laks. Gubben spiser alt. Så da blir det både laks og fiskepinner. Ser ikke på meg selv som en curligmamma for det. Sku likt å se en mamma f.eks stå å lage noe til middag som hun selv ikke spiser. Alle kan ikke like alt, slik er det bare. Jeg ville aldri tvinge barna mine til å spise noe de ikke liker. Jeg spiser overhodet ikke mat jeg ikke liker, hvorfor skal barn det da? Bare for at vi voksne skal være sjef?

Anonymkode: f2071...926

Igjen - å likestille ferdigutviklede voksne med barn i utvikling er rart. Barns smakssans er fortsatt i utvikling, og det er ikke vits i å parkere matrepertoaret deres utifra fra de ikke likte sist de smakte på det. Ofte sier barn dessuten at de ikke liker ting når de egentlig bare ikke foretrekker det. Og der skilles veiene til de barna som lærer seg at ikke alt er kos og digg, og de barna som aldri må strekke seg litt eller har det litt ubehagelig. 

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at barn kan være med å finne middagsforslag, og jeg syns også det var litt rart å ha dette med på lista. Det burde kanskje defineres bedre.

Men, foreldre som sikter høyt for barna sine vet at det gjelder å lære dem god karakter ved enhver anledning. Ikke tro at barna sier «ja takk/nei takk», «takk for maten», spise det de får uansett om det er favoritten eller ikke, osv når de er ute blant folk hvis de ikke «trenger» å si/gjøre det hjemme, for da er det ikke så farlig… 

• Liker 10
Skrevet

Jeg er mor til tre store/voksne barn og et yngre (det har spesielle behov).

Om dette tenker jeg at alle barn er forskjellige, og trenger ulik støtte og tilnærming. 
Som forelder er det vår oppgave å sørge for at barna blir mest mulig sunne og velfungerende, og at de skal fungere i samfunnet i lag med andre. 
Det målet må vi alltid ha for øyet, og da nytter det ikke å følge en oppskrift. Å fex konsekvent ikke la barna bestemme middag (bare for å ta et eksempel) kun fordi man har lest seg til at slik skal det være/ for å utøve makt som forelder er ikke heldig oppdragelsesform imo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jepp, samme tenkte jeg. Personen som svarte dette er en helt typisk moderne forelder som syr puter under armene på barna sine. Klassisk symptom: likestiller barn og voksne i en situasjon hvor voksne er ferdig utviklet og kan ta egne veloverveide valg, mens barna velger utifra smak og behag fremfor behov/hva som er bra for dem om de får velge helt selv. Jeg kjenner ikke så mange barn som ville valgt torskefilet hvis fiskepinner var et alternativ bare man sa man ikke likte torsk.

Å si at det er «folkeskikk» å lage noe alle liker, er å undergrave foreldre helt, evt. en unnskyldning for å slippe å ta et upopulært valg. Server torsk, krev at alle spiser noe av fisken, og la dem ellers spise mer tilbehør. (Det er det voksne gjester ville gjort også, bare sånn for å bruke folkeskikkargumentet tilbake…)

Er enig i prinsippet med dere, men dette er ikke alltid mulig å gjennomføre. 
Jeg skjønner at dere ikke har hatt spesielt kresne barn. Tre av mine fire har vært det, mens eldste spiste rå fisk av kjøkkenbenken som treåring..

Er ikke enig i at dere kaller brukeren for curling-forelder. 
Vår går ut når vi lager fiskemiddag, han får fex Grandiosa før eller etter 🫢 Klarer ikke lukta engang, så å få ned en bit er ikke realistisk. 
Nå har han diagnose, men en av hans «friske» søstre var likedan. 

Skrevet

Jeg er curlingforelder og hønemor på særlig ett område. Jeg følger alltid barna når de skal ut på noe

Anonymkode: ba49f...08e

Skrevet

Lager alltid flere retter til middag 🫢

Anonymkode: c8d47...c11

Skrevet

Jeg er litt usikker på om alle disse punktene indikerer curlingforeldre, eller bare er tegn på foreldre med for lite overskudd i hverdagen til å ta de nødvendige kampene i oppdragelsen. Ev. også mangel på kunnskap om konsekvensene av å unngå alle konflikter. Synes ikke shaming er veien å gå, for mange har sannsynligvis dårlig samvittighet nok allerede. 

Anonymkode: b94fb...4b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 15.39):

KJære deg, ungene spiste torskefilet som bare juling da de var små. Så begynte de i bhg, og lærte av de andre barna at "fisk er æsj". 

Og nei, det er ikke curlingforelder å gi alle mat de faktisk liker. Du ville nok stusset om du kom til middag hos noen, og de med viten og vilje hadde laget noe de VET du ikke liker. 

• Liker 4
Skrevet

dersom det å se barnet mitt og dets behov og å være tilstede for dem når de trenger det er å være en curlingmor så er det helt greit for meg.. Jeg lager for eksempel ikke stekt sild til middag når ingen av de spiser dette og det egentlig bare er far i huset som syns den er noe tess :P da får far steke silden sin selv mens vi har noe annet.. Uten at jeg syns det er å tilpasse noe urimelige greier for ungene.. og det å gjøre dem kapable og i stand til ting som i "å hjelpe dem opp og frem" er feil på noen måte så får det så være, jeg ønsker at mitt bidrag til robuste unger som vokser seg opp til robuste voksne også handler om å hjelpe dem bli den beste utgaven av seg selv - så ja, jeg er kanskje en curlingmor, men det er helt greit.. 

• Liker 5
Skrevet

Ja til noen av de, nei til andre. 

I dag er hun en høffelig, snill og empatisk 20-åring som studerer ved Universitetet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...