lady90 Skrevet 1. september 2023 #1 Skrevet 1. september 2023 Sønnen vår har akkurat startet på ungdomsskolen. Han har alltid vært godt likt av alle fordi han er veldig snill og aldri plager noen. I alle årene på barneskolen har han hatt en gutt etter seg som han ikke kan fordra. I starten av barneskolen var han med denne gutten hjem noen ganger fordi foreldrene hans spurte, men han har aldri trivdes i lag med ham. Denne gutten har sosiale utfordringer og skjønner ikke kodene for sosial adferd. Han har gjort ting mot vår sønn som han ikke liker, f.eks. dytting, fordi han tror det er kult. I tillegg har han hengt som en klegg på sønnen vår gjennom hele barneskolen. Har sagt til sønnen min at han må si ifra tydelig og klart at f.eks. dytting ikke er akseptabelt, og han sier at han har gjort det, men at han ikke tar det seriøst og bare ler. Denne gutten gjør også andre ting for å prøve å passe inn, men det er veldig spesielle ting som i hans øyne virker kult, men som i andre øyne er helt merkelig. Vi har tatt opp problemstillingen flere ganger på barneskolen, og skrekken var det de skulle komme i klasse på ungdomsskolen, men det gjorde de heldigvis ikke. Denne gutten fungerer ikke faglig heller, ligger milevis bak de andre i alle fag og har egen spesiallærer som tar ham ut av timen. Så er ikke kun det sosiale som ikke fungerer. Men problemene er der fremdeles for vår sønn. Han kan stå og vente på sønnen vår etter skoletid for å ta følge hjem, selv om min sønn ikke har lyst. Når han først står der må de jo ta følge. I friminuttene blir denne gutten ofte med min sønn og gjengen og spille kort osv., det kan de ikke nekte ham, så han tenker vel at han er en del av gjengen. Sønnen min vet ikke helt hva han skal gjøre. Han mobber aldri, eller sier ufine ting til ham, men ønsker heller ikke å henge med ham, derfor har han den siste uka blitt sint på ham når han har gjort ting han ikke liker og samme dag bare ignorert ham helt til han har gitt opp og gått. Det er en balanse her mellom utestenging og å selv bli plaget, og jeg er usikker på hvor grensa går? Merker at min sønn er litt desperat på å få ham til å forstå at de ikke er gode venner, dermed kan han selv ende opp med å gjøre ting som kanskje kan oppfattes som utestengning (f.eks ignorere ham). Men han sier at denne gutten aldri tar et hint fra noen (vår sønn er ikke den eneste som har problemer med ham), og det er eneste måten å få ham til å forstå på. Hva tenker dere? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #2 Skrevet 1. september 2023 Jeg synes ikke sønnen din er en mobber, nei. Det er ikke utestenging og mobbing om man ikke vil være med noen, fordi man rett og slett ikke liker dem/oppførselen deres. Vi voksne ville jo aldri funnet på å kalt noen voksne for mobbere om de ikke ønsker å være venner på privaten med kolleger de ikke liker på jobb. Vi har samme problem i bhg nå, med en gutt som er utagerende, slår og biter og sparker de andre barna. Og da vil de (selvsagt..) ikke leke med ham.. Er det mobbing å ikke ville leke med en som slår og biter deg? Jeg anser det som selvforsvar.. Anonymkode: 70638...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #3 Skrevet 1. september 2023 Synes sønnen din har hatt en engels tålmodighet og gitt denne gutten mange sjanser. De matcher ikke som venner, og det er lov. Og siden han har forsøkt å si i fra mange ganger, må han ha lov å starte å ignorere han. Anonymkode: 46db0...090 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 Tenker først og fremst at det er synd på den gutten som ligger litt etter både sosialt og faglig. Han beundrer nok sønnen din masse. Og egentlig burde han ta det som ett kompliment, men ja, jeg forstår at sønnen din opplever relasjonen som mer "mas og slit" enn det. Dessverre er det ikke noen god måte å gjøre dette på, som får alle "fornøyd". Anonymkode: a117f...cfd 2
BobbySocks Skrevet 1. september 2023 #5 Skrevet 1. september 2023 Stakkars gutt som tror han har venner og så viser det seg at alt de ønsker er å bli kvitt han. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 BobbySocks skrev (23 minutter siden): Stakkars gutt som tror han har venner og så viser det seg at alt de ønsker er å bli kvitt han. Og stakkars gutt som blir direkte plaget av et annet barn, på en måte vi voksne aldri ville funnet oss i, og som risikerer å bli kalt "mobber" fordi han ikke ønsker å bruke fritiden sin med en han ikke kan fordra. Anonymkode: 70638...d1e 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 Det er ikke ok å stenge ham ute. Men det er ikke ok at han andre dytter og ikke gir seg når han får beskjed heller. Så her ville jeg tatt en prat med lærer om de kan bidra med å løse noe, før det går helt over i mobbing og utestenging Anonymkode: 5f227...88b 2
AprilLudgate Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 (endret) Jeg synes du omtaler denne gutten på en nedlatende og slem måte. Jeg tenker ikke ditt barn er en mobber, det må være lov å ikke ønske nært vennskap en til en. Jeg synes beskrivelsene dine er ganske kjipe. »Sønnen min og hans gjeng kan jo ikke nekte ham å være med på kortspill, så han tror vel han er endel av gjengen - heldigvis kom de ikke i samme klasse». Ekkel og ekskluderende tankesett, så jeg opplever vel at du lærer sønnen din å være en ekskluderende type ja. La gutten få ta følge og spille litt kortspill. Herregud. Kidden din gjør og sikkert ting som ikke er innafor avogtil. Endret 1. september 2023 av AprilLudgate 1 1
spinner Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 Det er ikke ok at gutten skal være støttekontakt hvis han ikke ønsker det selv. De går ikke i samme klasse og har således ikke naturlig kontakt. I min erfaring dyttes ofte de greie, rolige og flinke elevene på barn med spesielle behov eller handicap. Ofte kan det bli en belastning for dem sosialt. 3 1
Gregarious Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 AprilLudgate skrev (8 minutter siden): Jeg synes du omtaler denne gutten på en nedlatende og slem måte. Jeg tenker ikke ditt barn er en mobber, det må være lov å ikke ønske nært vennskap en til en. Jeg synes beskrivelsene dine er ganske kjipe. »Sønnen min og hans gjeng kan jo ikke nekte ham å være med på kortspill, så han tror vel han er endel av gjengen». Ekkel og ekskluderende tankesett, så jeg opplever vel at du lærer sønnen din å være en ekskluderende type ja. La gutten få ta følge og spille litt kortspill. Herregud. Absolutt ikke, det er ikke et barn sin oppgave å beholde vennskap som en ikke ønsker. Om han har en atferd som beskrives her så er det overhodet ikke noe galt i å trekke seg unna. Tankesettet om at alle skal være venner og ha det bra er en utopi som ikke fungerer i det virkelig liv. 1 1
lady90 Skrevet 1. september 2023 Forfatter #11 Skrevet 1. september 2023 AprilLudgate skrev (12 minutter siden): Jeg synes du omtaler denne gutten på en nedlatende og slem måte. Jeg tenker ikke ditt barn er en mobber, det må være lov å ikke ønske nært vennskap en til en. Jeg synes beskrivelsene dine er ganske kjipe. »Sønnen min og hans gjeng kan jo ikke nekte ham å være med på kortspill, så han tror vel han er endel av gjengen - heldigvis kom de ikke i samme klasse». Ekkel og ekskluderende tankesett, så jeg opplever vel at du lærer sønnen din å være en ekskluderende type ja. La gutten få ta følge og spille litt kortspill. Herregud. Kidden din gjør og sikkert ting som ikke er innafor avogtil. Problemet er jo da at han tolker det som en invitasjon til å henge med ham,ergo blir min sønn tvunget til å være med ham, og fordi han er så snill synes han det er vanskelig å avvise, selvom han nå prøver. Så ja, han blir en slags ufrivillig støttekontakt til tider. Jeg sier "heldigvis" fordi det var en stor lettelse for min sønn å slippe å gå i klasse med ham for da hadde det blitt enda verre. Nå får de iallefall litt distanse til hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #12 Skrevet 1. september 2023 AprilLudgate skrev (14 minutter siden): Jeg synes du omtaler denne gutten på en nedlatende og slem måte. Jeg tenker ikke ditt barn er en mobber, det må være lov å ikke ønske nært vennskap en til en. Jeg synes beskrivelsene dine er ganske kjipe. »Sønnen min og hans gjeng kan jo ikke nekte ham å være med på kortspill, så han tror vel han er endel av gjengen - heldigvis kom de ikke i samme klasse». Ekkel og ekskluderende tankesett, så jeg opplever vel at du lærer sønnen din å være en ekskluderende type ja. La gutten få ta følge og spille litt kortspill. Herregud. Kidden din gjør og sikkert ting som ikke er innafor avogtil. Om ditt barn hadde blitt plaget av et annet barn, hadde du nok tenkt "heldigvis" om de ikke kom i samme klasse. Det er naturlig at man ønsker at ens eget barn skal ha det bra, og her høres det ikke ut som om ts sitt barn har det bra. "La gutten få ta følge og spille kort"..? Herregud selv. Du som voksen hadde nok aldri godtatt det samme om det var deg som ble fotfulgt av en person du ikke kunne fordra, som ikke kunne oppføre seg. Det er så mye snakk om å lære barn å sette grenser og stå opp for seg selv, men samtidig så blir de pekt på og kalt mobber om de faktisk gjør det... Anonymkode: 70638...d1e 1 1
ESFP Skrevet 1. september 2023 #13 Skrevet 1. september 2023 Ut i fra innlegget kan det virke som at dytting var noe som foregikk for noen år siden?? Hvis ikke må dere ta det opp med foreldre og evt spesiallærer. Det kan også virke som at din sønn er litt usikker og ikke vil bli sett sammen med han som er ukul. En gutt som er trygg på seg selv ville inkludert ham i kortspill og tatt følge hjem fra skolen. På en skole, og senere arbeidsplass, har vi ansvar for å være hyggelig og inkludere andre. Det betyr ikke at de skal være bestevenner og være sammen på fritide, men å inkludere i kortspill på en fin måte og ta følge hjem fra skolen bør man kunne gjøre. Ville ikke du gjort det selv med en kollega du kanskje syntes var litt rar? Du ville ikke ignorert personen om dere satt på pauserommet og spilte kort. Du ville heller ikke blitt sur om hen ville ta følge til bussen etter endt arbeidstid. Her kan din gutt trene seg på grensesetting. Å ignorere andre er en form for mobbing, så din sønn har litt å jobbe med. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #14 Skrevet 1. september 2023 ESFP skrev (1 minutt siden): Ut i fra innlegget kan det virke som at dytting var noe som foregikk for noen år siden?? Hvis ikke må dere ta det opp med foreldre og evt spesiallærer. Det kan også virke som at din sønn er litt usikker og ikke vil bli sett sammen med han som er ukul. En gutt som er trygg på seg selv ville inkludert ham i kortspill og tatt følge hjem fra skolen. På en skole, og senere arbeidsplass, har vi ansvar for å være hyggelig og inkludere andre. Det betyr ikke at de skal være bestevenner og være sammen på fritide, men å inkludere i kortspill på en fin måte og ta følge hjem fra skolen bør man kunne gjøre. Ville ikke du gjort det selv med en kollega du kanskje syntes var litt rar? Du ville ikke ignorert personen om dere satt på pauserommet og spilte kort. Du ville heller ikke blitt sur om hen ville ta følge til bussen etter endt arbeidstid. Her kan din gutt trene seg på grensesetting. Å ignorere andre er en form for mobbing, så din sønn har litt å jobbe med. Snakk for deg selv. JEG ville blitt sur. Jeg har hatt kolleger jeg ikke har kunnet fordra, og jeg bruker virkelig ikke fritiden min med dem. Det er ille nok den tiden man er på jobb. Selvsagt skal ikke gutten bli kalt mobber fordi han vil gå hjem i fred og ro, istedet for med en han ikke liker være sammen med. Anonymkode: 70638...d1e 1 1
lady90 Skrevet 1. september 2023 Forfatter #15 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke ok å stenge ham ute. Men det er ikke ok at han andre dytter og ikke gir seg når han får beskjed heller. Så her ville jeg tatt en prat med lærer om de kan bidra med å løse noe, før det går helt over i mobbing og utestenging Anonymkode: 5f227...88b Som nevnt hadde vi dialog med barneskolen om dette, men det virker som gutten rett og slett ikke skjønner/gidder å gjøre noe med det. Her om dagen ville han feks heller få anmerkning enn å ikke ta med seg mat i biblioteket, bare fordi han ville henge på sønnen vår. Han sliter med sosiale koder, og vår sønn lurer nå på om det er mulig at ungdommer kan tvinges til å ta et år på nytt? Rett og slett fordi han tror at det ikke kommer til å gå så bra verken faglig eller sosialt. Vil avvente å ta opp med ny skole før det har gått litt tid. Håper også sønnen vår klarer å ordne opp litt mer selv denne gang. Men ja, det er synd på gutten. Han virker litt "fjern" og ikke på samme mentale nivå som resten. Stygt å si det, men han virker litt utviklingshemmet (om det går an å kalle noen for litt utviklingshemmet da)
ESFP Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakk for deg selv. JEG ville blitt sur. Jeg har hatt kolleger jeg ikke har kunnet fordra, og jeg bruker virkelig ikke fritiden min med dem. Det er ille nok den tiden man er på jobb. Selvsagt skal ikke gutten bli kalt mobber fordi han vil gå hjem i fred og ro, istedet for med en han ikke liker være sammen med. Anonymkode: 70638...d1e Jeg snakket ikke om fritid. Jeg snakket om pauser og å være hyggelig på vei fra jobb og til bilen eller bussen. Kanskje du trenger å trene deg på grenser eller konfliktløsing du også?
lady90 Skrevet 1. september 2023 Forfatter #17 Skrevet 1. september 2023 ESFP skrev (5 minutter siden): Ut i fra innlegget kan det virke som at dytting var noe som foregikk for noen år siden?? Hvis ikke må dere ta det opp med foreldre og evt spesiallærer Nei kanskje ikke så mye dytting lenger men mye rar oppførsel, som om han tror de andre synes det er kult. Min sønn har overhodet ikke noe imot å ikke henge med de kule, hans venner er ganske nerdete og det bryr han seg ingenting om, han er sammen med de han trives med og ferdig med det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #18 Skrevet 1. september 2023 Hmm... veldig vanskelig situasjon. Ingen skal tvinges til å være med noen når man ikke vil. Vi voksne hadde aldri godtatt at en annen voksen hadde fulgt etter oss over alt hvis vi ikke ønsket å være med personen. Det er veldig trist for denne gutten da som ikke har venner, men samtidig så må det være veldig slitsomt for sønnen din. Anonymkode: 5af91...2d5 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #19 Skrevet 1. september 2023 ESFP skrev (2 minutter siden): Jeg snakket ikke om fritid. Jeg snakket om pauser og å være hyggelig på vei fra jobb og til bilen eller bussen. Kanskje du trenger å trene deg på grenser eller konfliktløsing du også? Til og fra jobb ER fritid... Jeg har ikke problemer med å sette grenser Jeg har null problemer med å si at nå skal jeg høre på lydboken min, så jeg ønsker ikke å prate med kollegaen som egler seg innpå meg på bussen. Så tar jeg i øreproppene og lukker øynene. Og det har barn lov å gjøre på bussen eller når de går hjem fra skolen også. De skal ikke bli kalt mobbere om de ønsker å bruke denne fritiden sin for seg selv, som de ønsker. Anonymkode: 70638...d1e 1 1
AprilLudgate Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 lady90 skrev (11 minutter siden): Problemet er jo da at han tolker det som en invitasjon til å henge med ham,ergo blir min sønn tvunget til å være med ham, og fordi han er så snill synes han det er vanskelig å avvise, selvom han nå prøver. Så ja, han blir en slags ufrivillig støttekontakt til tider. Jeg sier "heldigvis" fordi det var en stor lettelse for min sønn å slippe å gå i klasse med ham for da hadde det blitt enda verre. Nå får de iallefall litt distanse til hverandre. Joda. Men da kan du forklare det enkelt: På fritiden bestemmer du, og det er lov å si nei til besøk osv. Men det å stenge ute i skolegård ovenfor en hel gjeng er utestenging. Som kan eskalere til mobbing. Ikke baksnakk andre, hold heller munnen lukket enn å si kjipe ting. Støttekontakt skal han ikke måtte være, men å la en annen spille litt kort med flere andre er ikke å være støttekontakt. Lær ham å være høflig uten at man dermed inviterer til 1-1 samvær. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå