Gå til innhold

Overgangsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at dette er et tema som ikke blir snakket om. Ønsker bare å belyse litt. 

Jeg fikk blødninger i hytt og pine. 3 uker med blødninger nå og da. Dette var begynnelsen. Har alltid vært en klokke med mens, så dette var unormalt. Jeg er midt i 50 årene, forberedt, ingen  overraskelser. 

Jeg har egentlig slitt i 4 år. Blødninger i hytt og pine. Men det gikk over. I dag har ingen mens. Er kjempefornøyd. Sliter litt med varmehormoner. Blir kjempevarm innimellom. Da jeg har fryst/frosset hele mitt liv, ønsker jeg overgangsalderen velkommen. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er mange tråder om overgangsalder i dette underforumet. Mange. Heldigvis. Overgangsalder er ikke tabu lenger, takk og pris. Jeg synes det blir snakket mer og mer om temaet. :) 

Endret av every woman
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg savner mer prat om oss som ikke kan fylle på med hormoner og reversere symptomene.

Hva tar man istedenfor? Er det behandlinger for hetetokter, urinlekkasje, sår og tørr skjede? Hva gjør damer som ikke kan bruke piller, plaster, spray og gelé?

Anonymkode: f31b7...d42

• Liker 1
Skrevet

Jeg gleder meg til jeg kommer i overgangsalderen jeg. Har bestandig sett fram til alle livets faser jeg. Min mor hadde ikke så mye plager sa hun. Men var sent med å miste mens. Mannen min elsker å se at jeg har blitt en del grå. Så her gleder vi oss til alt. Som han sier. Verre hvis jeg ikke har blitt eldre. 

Anonymkode: 2353c...a6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gleder meg til jeg kommer i overgangsalderen jeg. Har bestandig sett fram til alle livets faser jeg. Min mor hadde ikke så mye plager sa hun. Men var sent med å miste mens. Mannen min elsker å se at jeg har blitt en del grå. Så her gleder vi oss til alt. Som han sier. Verre hvis jeg ikke har blitt eldre. 

Merkelig å lese at du gleder deg til å bli eldre og få plager🤔

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tanta er tilbake etter ti måneders opphold. Er dette normalt? Før det var det seks måneder, så nå trodde jeg faktisk det var slutt. Har lest at etter et år kan man regne med det er over, så da er det vel bare å starte nedtellingen på nytt enda en gang. Søren altså, skulle på tur i skogen akkurat denne helgen, det utgår. Har også vært heldig og sluppet hetetokter, men siden jeg tydeligvis ikke er ferdig enda så kan sikkert den moroa også melde seg. 

Anonymkode: 71fff...534

Skrevet
every woman skrev (På 1.9.2023 den 20.17):

Det er mange tråder om overgangsalder i dette underforumet. Mange. Heldigvis. Overgangsalder er ikke tabu lenger, takk og pris. Jeg synes det blir snakket mer og mer om temaet. :) 

lurer på hvorfor det i det hele tatt har vært tabu

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 23.09):

er ikke vits å grue seg til det uunngåelige iallefall. Det å nå overgangsalderen er ikke verre enn alternativet iallefall. Er ikke alle som får lov til å bli så gamle at de opplever det.

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta said:

lurer på hvorfor det i det hele tatt har vært tabu

Synes alltid det har vært mye snakket om, jeg. Men hvis det er tabu for noen er det kanskje de som er veldig opptatt av fruktbarhet og ungdom og legger kvinners verdi i det å få barn. Men likevel, man forstår jo etter hvert at folk har blitt for gamle for barn selv om de ikke forteller alle når tanta har reist for godt. 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 20.39):

Jeg er i overgangsalderen, nesten bare fordeler og minimalt med ulemper. Deilig.

Anonymkode: 4e977...898

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 23.09):

Det har jeg alltid gjort også. Mensen har vært en stor plage i alle år. Er nå godt på vei inn i overgansalder og synes det er deilig.

Ang urininkontinens så finnes det hjelpemidler, man ka  få en operasjon, jeg kateteriserer meg, noe som gir mindre lekkasje.

Anonymkode: 8717a...963

Skrevet

Jeg kom veldig tidlig i overgangsalderen på grunn av kreftbehandling, og det har virkelig vært en befrielse. Før slet jeg med kraftige blødninger og store smerter og nå slipper jeg det. Oppi alt det fæle med kreft var det en positiv ting.

Jeg kan ikke bruke hormoner, men fikk verken hetetokter eller andre plager, annet enn plagene jeg selvfølgelig hadde under cellegiftbehandlingen. Fem år siden nå og fortsatt ingen plager.

Ville bare skrive det i tilfelle noen går gjennom, eller senere må gå gjennom det samme og er redde. Jeg fant i alle fall bare skrekkhistorier da jeg var på jakt etter historier med erfaringer.

Anonymkode: 3ffb1...6f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kom veldig tidlig i overgangsalderen på grunn av kreftbehandling, og det har virkelig vært en befrielse. Før slet jeg med kraftige blødninger og store smerter og nå slipper jeg det. Oppi alt det fæle med kreft var det en positiv ting.

Jeg kan ikke bruke hormoner, men fikk verken hetetokter eller andre plager, annet enn plagene jeg selvfølgelig hadde under cellegiftbehandlingen. Fem år siden nå og fortsatt ingen plager.

Ville bare skrive det i tilfelle noen går gjennom, eller senere må gå gjennom det samme og er redde. Jeg fant i alle fall bare skrekkhistorier da jeg var på jakt etter historier med erfaringer.

Ikke engang tørr skjede?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke engang tørr skjede?

Nei, ikke det heller.

Jeg legger lettere på meg på magen etter overgangsalderen, men ingen plager.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er en av de som ikke tåler hormoner. Brukte femarelle en stund, anbefalt av gynekolog. Det fungerte noe. 

Vi damer higer vel ikke om å bli eldre, eller få overgangsplager, men vi som er realistiske vet at det kommer uansett. Vi må bare forholde oss til det. 

Tørre skjeden oppstår. Jeg har hatt det i mange år før også pga medisiner, pga kronisk sykdom. Dette løses lett, glidemiddel. Om jeg er tørr, betyr ikke det at jeg ikke er kåt eller ikke vil ha sex. Men det er en fordel å være litt åpen og kan ta i bruk hjelpemidler. 

Min mor har aldri snakket med meg om overgangsalderen, så det jeg kan har jeg lært av venninner. Min mor er av en annen generasjon. Uansett hvor mye jeg prøver å spørre om intime ting, har aldri fått svar. Heldigvis, nære venninner i flere aldersgrupper har gitt meg informasjon. Brukt internett og sunn fornuft. 

Dagens situasjon for min del, helt ferdig med mens. Forventet og fornøyd. Har fortsatt noen hetetokter enkelte netter. Er 54 år. 

Skrevet
19 hours ago, Helene said:

Dagens situasjon for min del, helt ferdig med mens. Forventet og fornøyd. Har fortsatt noen hetetokter enkelte netter. Er 54 år. 

Jeg fikk min tilbake etter nesten et år, man kan aldri føle seg helt ferdig tydeligvis. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk min tilbake etter nesten et år, man kan aldri føle seg helt ferdig tydeligvis. 

Etter 12 måneder skal en kunne kjenne seg trygg. Men det kan kanskje finnes unntak? Jeg vet ikke. Du var jo maks uheldig, som ikke rakk å komme forbi de tolv månedene. Det er så utrolig kjipt å måtte starte fra null igjen... :trøst: Jeg har passert året med et par måneder nå, og håper det holder! :) 

Endret av every woman
Skrevet
1 hour ago, every woman said:

Etter 12 måneder skal en kunne kjenne seg trygg. Men det kan kanskje finnes unntak? Jeg vet ikke. Du var jo maks uheldig, som ikke rakk å komme forbi de tolv månedene. Det er så utrolig kjipt å måtte starte fra null igjen... :trøst: Jeg har passert året med et par måneder nå, og håper det holder! :) 

Ja, kjedelig å starte på null igjen. Men samtidig er det jo ikke noe magisk som skjer etter akkurat 12 måneder heller, så man vet aldri selv om man når grensen. 

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (På 22.9.2023 den 22.38):

Jeg er en av de som ikke tåler hormoner. Brukte femarelle en stund, anbefalt av gynekolog. Det fungerte noe. 

Vi damer higer vel ikke om å bli eldre, eller få overgangsplager, men vi som er realistiske vet at det kommer uansett. Vi må bare forholde oss til det. 

Tørre skjeden oppstår. Jeg har hatt det i mange år før også pga medisiner, pga kronisk sykdom. Dette løses lett, glidemiddel. Om jeg er tørr, betyr ikke det at jeg ikke er kåt eller ikke vil ha sex. Men det er en fordel å være litt åpen og kan ta i bruk hjelpemidler. 

Min mor har aldri snakket med meg om overgangsalderen, så det jeg kan har jeg lært av venninner. Min mor er av en annen generasjon. Uansett hvor mye jeg prøver å spørre om intime ting, har aldri fått svar. Heldigvis, nære venninner i flere aldersgrupper har gitt meg informasjon. Brukt internett og sunn fornuft. 

Min mor har aldri sagt ett ord om overgangsalder men min far viste meg ett pillebrett en gang, han sa han hadde presset mor til å begynne på de for hun var ikke til å leve med (det kan jeg godt se for meg altså) og at tablettene hjalp. Kanskje din far har ting på hjertet hvis du fortsatt har han.

Anonymkode: 4dfc7...521

Skrevet

Heldigvis, jeg har min far fortsatt. Jeg kan snakke med han om alt. Men han er ikke dame. Han vet ingenting om overgangsalder eller dameting 🤣🤣🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...