Gå til innhold

aktivisert?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

På jobb så er det flere av jentene som sier "aktivisert". heter det ikke aktivert??

det er f.eks. da en brukerkonto som ikke er aktiv, men så kan vi åpne den herfra og den blir aktivert (mener jeg da). (er i datasammenheng)

men på den annen side så kan kanskje aktivisering brukes om barn som bare sitter foran tven som man prøver å aktivisere? blir ikke det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Aktivere" bruker jeg i betydningen "gjøre aktiv" om noe som er inaktivt, f.eks. en brukerkonto. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor jeg ikke ville funnet på å bruke "aktivere " om f.eks. passive barn, men det er vel fordi man ikke bruker "inaktiv" om personer, man sier heller "passiv".

"Aktivisere", derimot, kan vel bare bety "sette i aktivitet". det bruker jeg bare om personer, siden gjenstander og brukerkontoer o.l. ikke vil fortsette å være i aktivitet av seg selv etter at man har gjort noe med dem.

Så etter denne lille høyttenkningsøkten har jeg kommet frem til at "aktivere" handler om ting, mens "aktivisere" brukes om personer. Av meg, ihvertfall. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeii jeg er enig :) da har jeg kanskje rett da... av en eller annen grunn så gnager det så utrolig i mine ører når folk sier feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, og har irritert meg i lang tid over dette. Det værste var at vi mottok masse opplæringsmateriell o.l. på jobben der dette ordet ble brukt feil. Da jeg tok dette opp i et møte engang fikk jeg motbør og måtte sjekke på nett.

Det viser seg faktisk at ordene kan brukes om hverandre.......... :forvirret:

Aktiver og aktivisere betyr visst nøyaktig det samme og det er ingen regel for når det ene eller det andre ordet skal brukes......... :sjenert:

(Men jeg tviholder fortsatt på at du AKTIVERER en brukerkonto og at du AKTIVISERER passive barn........!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Enig med Angel, å aktivere er å "skru på" noe, og det gjør man vel ikke med barn og eldre, eller?

Da aktiviserer man, man stimulerer til aktivitet...

Garantert eneste grunnen til at det kan brukes om hverandre er fordi det er så mange som ikke skjønner forskjellen... og da må "utviklingen" gå sin gang. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...