Gå til innhold

Korte eller lange gardiner?


Mrs. B

Lange eller korte gardiner til vanlige vinduer?  

2 stemmer

  1. 1. Lange eller korte gardiner til vanlige vinduer?

    • Korte (ca. 160cm)
      10
    • Lange (ca. 210cm)
      20


Anbefalte innlegg

Når dere velger gardiner - velger dere da alltid korte 160cm gardiner til vanlige vinduer og 210+cm gardiner til dører? Eller kan man ha lange gardiner til vanlige vinduer også?

Skal ha nye gardiner til soverom og kontor og synes egentlig lange gardiner er finest. Men ble litt usikker på lengden allikevel.. for vil det se rart ut med lange gardiner til et vanlig vindu?

Vinduene er 120x120 og 90cm over gulvet.

Hva velger dere?

PS.

Liker disse gardinene veldig godt tror jeg. :)

> Jeremy gardin: Beige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Jeg har bare korte. Til dører, samt STORE stuevinduer, du vet hva jeg mener, der det etter min mening naturlig med lange. Alt i alt er det jo likevel opp til deg. Det er dine gardiner, til dine vinduer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvsagt smak og behag. Selv synes jeg at lange gardiner kan være fint på "små" vinduer, men ofte blir det liksom for mye gardin og for lite vindu. Jeg foretrekker derfor gardiner som er korte, men ikke for korte heller. Jeg har derfor sydd så og si alle gardinene våre til "små"/normale vinduer for å få riktig lengde på dem. Kanskje det er en ide? Det går jo ganske rask å sy dem selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhils ikke innlogget

Det kommer an på rommet - på kjøkken, bad og soverom synes jeg det er mest naturlig å ha korte gardiner, og i stua hadde vi en blanding før - dvs lange ved terrassedør, ellers korte. Nå har vi bare lange, og jeg synes det er mye finere. (mest fordi jeg ikke liker å blande...)

men dette er smak og behag - ta det du selv liker best, så blir det nok bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her alltid hatt korte gardiner. Her jeg bor nå har jeg ovner under alle vinduene så da er lange uaktuelt. Tidligere har det vært møbler som har gjort at lange gardiner blir i veien, men det kan være stilig med lange gardiner også. Det kommer an på rommet, møblering og eventuelle ovner.

De gardinene du hadde linket til er jo fra IKEA, og der selges, så vidt jeg vet, alle gardiner lange med mulighet til å legge opp - hvis du kjøper dem kan du jo prøve med lange først og siden legge dem opp hvis du heller vil ha korte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes også at dette kommer an på rommet ellers. Vi har lange gardiner på stua, der det er store vinduer. Synes det er stilig med lange, lyse gardiner, så det ble det på soverommet også, selv om vinduene er "vanlige". Så lenge fargen matcher "helheten" i rommet, synes jeg ikke det ser rart ut. Dessuten er jo gulvet på soverommet aldri skittent, så det er praktisk forsvarlig å ha gardiner ned til gulvet. På barnerommet derimot, med fargetstifter og ferske malerier i skjønn forening :roll: , er korte gardiner et must!

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at det er penest med lange gardiner, dersom det er lange gardiner i samme rom.

Hvis du har et bord eller lignende inntil vinduet ville jeg kanksje valgt korte. Spesielt på kjøkken og bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har bare lange gardiner på stua og på soverommet, men på kjøkkenet har jeg to kapper bare. Det ser skikkelig kjøkken ut da....hihi

Selvfølgelig er dette smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! :)

Ja, jeg tenkte også at disse gardinene var smarte for da kan vi se om vi vil ha de lange eller korte og tilpasse dem senere. Ikea er smart. :)

Tror vi kommer til å gå får lange gardiner. I stuen er den ene veggen glass og der skal vi ha lange lyse gardiner med maljeoppheng, og jeg har lyst til å ha noe som likner i de andre rommene.. for å få litt helhet.

Vi kommer i tillegg til å ha enten rullgardin eller persienne i vinduet på soverommet (på kontoret blir det persienne), så selv om det skal være en ovn under vinduet tror jeg ikke det blir noe stort problem, for vi må jo ikke dra for gardinene. Vi får teste det ut litt! *gleder meg*

:)

Endret av Mrs. B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker lange gardiner. Syns det blir mere "helhet" i det. Især når man f.eks. i en stue har korte og lange vindu, det ser rart ut med blanding av lange og korte da.

Dessuten kan man f.eks. bruke gardinene i andre rom enn det man først hadde tenkt!!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeelsker lange, luftige, tynne gardiner som flyter litt utover gulvet.

Har aldri hatt korte gardiner, heller ikke på kjøkkenet. Men så behøver jeg heller ikke tenke spesielt praktisk ettersom vi verken har barn, katt eller hund. :D

Må innrømme at jeg gjerne kan være foruten gardiner og tester ut alt mulig rart av persienner og andre "trekke-for-saker". Men de gardinene jeg har er altså så lange at de subber godt nedi. Og de kan ikke trekkes for. De bare er der. Nyyydelige er de.

Det er nok noe i påstanden: Smaken er som baken, - den er delt!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk, begge deler!

Vi har fem lange lengder i stua (som er ei penstue som ikke brukes daglig, og der firbente ikke har adgang!). I de andre rommene er det korte gardiner, og på kjøkkenet kun ei kappe.

Jeg anbefaler ikke lange gardiner til rom som brukes mye og blir skitne fort. Husdyr og barn utgjør nok den største trusselen, og husk at disse også kan finne på å klatre i de lange gardinene :blunke: Vi har to små nøster som elsker å klatre, men de har som sagt ingen adgang til det aller helligste :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest NastyNice

Jeg synes det er pent med lange gardiner til frittstående vindu, altså vindu som ikke har bord, sofa e.l. under seg. Ellers har jeg alltid kjøpt de lengste gardinene og sydd disse opp slik at de passer til vinduet og rommet.

Til store rom ser det kanskje litt rart ut med de korte gardinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gardiner på kjøkken.

Har persienner ellers i huset.Uten gardiner virker rommene større og lysere.

Gardiner eller ei-lange eller korte-det er de som bor der som skal synes det er fint,så velg det som passer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lange gardiner på stua, liftgardiner i kjøkkenvinduene og korte på resten av vinduene... liker best lange gardiner jeg da...synes det gir et bedre inntrykk av rommene...korte gardiner ser ofte "stabbete" ut...

Men det er nå min mening da!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...