Gå til innhold

Oppkjøring i Hamar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei😊 Da har jeg fått oppkjøring i Hamar. Gleder meg og gruer meg samtidig. 
 

Noen som har tips/erfaring som har kjørt i Hamar? Hva jeg må være obs på

Anonymkode: 04d22...a96

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer du fra Oslo, er det helt anderledes å kjøre på Hamar. Det er ikke samme hesblesende tempo, og høyreregel praktiseres. Det er ikke alltid den blir gjort i storbyen, er min erfaring. 
 

Lykke til!

Anonymkode: 535dc...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en oppkjøring på Hamar for noen år siden, og det er noe av det verste jeg har opplevd. Sensor var fly forbanna hele turen. Jeg strøk så klart, for klarte jo ikke å konsentrere meg med ei som satt og kjefta og smalt på meg. Tok oppkjøring i Lillestrøm senere og besto.

Men sånn bortsett fra det, så er egentlig det viktigste å ha øvelseskjørt nok så du er trygg. Du trenger ikke kjøre perfekt (bortsett fra hvis du får sensoren jeg fikk på Hamar). Forklar gjerne høyt hvorfor du gjør som du gjør. Innrøm det hvis du kanskje gjorde noe som var litt risikabelt. Og ta det med ro. Da jeg tok oppkjøring og besto, syns jeg nesten at jeg kjørte for sakte inn mot rundkjøringer, men sensor syns det var bra, for da fikk jeg ordentlig oversikt. 

Både på Hamar og i Lillestrøm fikk jeg landeveiskjøring. Kjørte ikke i sentrum på noen av de, men fikk rundkjøring, parkering og rygging på begge. Lyskryss i Hamar. Der måtte jeg også kjøre forbi en skole. 

Da jeg tok min andre oppkjøring, spurte jeg sensor om ruta og hva vi skulle gjøre. Han forklarte hvor vi skulle kjøre, at det skulle bli landevei, rundkjøringer, parkering og rygging osv. Han svarte på alle spørsmålene mine om ruta og oppgavene jeg fikk. Det hjalp veldig, for da var jeg mer forberedt. Så det er et godt tips til deg. 

Anonymkode: ad1d4...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes statistikk for hvor folk stryker mest. Og Oslo er de stedene flest stryker. Innlandet stryker færre.

Da er det lett å tenke at vi bør dra dit flest består.

Problemet er at årsaken til at oslofolk stryker er at de kjører med en fetter/onkel for å spare penger og overvurderer egne evner og stryker gang på gang.

Tipper sensorer på innlandet er rimelig lei av gutta fra Oslo øst som møter opp på bygda og tror at de fikser dette lett.

Anonymkode: 32479...b37

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 8.30):

Det finnes statistikk for hvor folk stryker mest. Og Oslo er de stedene flest stryker. Innlandet stryker færre.

Da er det lett å tenke at vi bør dra dit flest består.

Problemet er at årsaken til at oslofolk stryker er at de kjører med en fetter/onkel for å spare penger og overvurderer egne evner og stryker gang på gang.

Tipper sensorer på innlandet er rimelig lei av gutta fra Oslo øst som møter opp på bygda og tror at de fikser dette lett.

Anonymkode: 32479...b37

Privat øvelseskjøring skjer vel overalt, men min erfaring er at det er mer av dette i distriktet enn i Oslo / Bergen / Trondheim. I storbyene er det mange som ikke har mulighet for privat øvelseskjøring, og tar hele / store deler av kjøreopplæringen med lærer.

Årsaken til at mange stryker i Oslo er nok at trafikkbildet er uoversiktlig og vanskelig, samt at mange har begrenset mulighet for privat øvelseskjøring og derfor mangler mengdetrening.

Har et par venner som har tatt kjøreopplæring på bygda, og de er ikke i stand til å kjøre i Oslo. 

Tipper at de som kommer fra Oslo og stryker på oppkjøring i Hamar ikke har øvd nok på landeveiskjøring og er uvant med høyreregelen i sentrums og boligstrøk.

Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil…

Anonymkode: 46005...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...