Gå til innhold

Stebesteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det er jeg som overreagerer litt her, men for meg ble det litt sårt.

Min mann og jeg har snart vært gift i ett år nå, og jeg har en sønn på 11 år fra et tidligere forhold. I brylluppet vårt holdt svigerfar tale, og i denne henvender han seg til sønnen min og sier at han og svigermor er kjempe glad for å også ha fått han i familien og at om han ønsker det, så kan han kalle dem bestemor og bestefar. Riktig nok har det ikke helt falt seg naturlig for sønnen min og gjøre det, for bestemor og bestefar er mormor og morfar. Men når han teller besteforeldrene sine (har noen gitt), så tar han også med mine svigerforeldre.

Nå har det seg sånn at min mann og jeg nylig ble foreldre. Svigermor har satt bilde av den nye babyen vår på peishylla sammen med de andre barnebarna dems. Men, der er ikke noe bilde av sønnen min. Ikke har hun spurt etter det heller, selv om hun var her og fikk noen bilder av den nye babyen.

For meg er det litt sårt og litt vanskelig, for jeg vet at neste gang vi er hos dem så vil sønnen min garantert legge merke til det.

Jeg får meg heller ikke til å si noe om det til min mann eller til å si i fra til svigermor om det.

Hva hadde dere gjort? Overreagerer jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gi henne et pent innrammet bilde av han og se om det kommer opp :) på den måten slipper du kanskje å si noe i det hele tatt? :)

Skrevet

Godt svart Frysepulver.

Gi henne et bilde og se hva som skjer. Håper hun setter det opp og etter uttalelsen i bryllupett så virker det som dem er åpene for det.

Kanskje dem føler det vanskelig å spørre deg om å få et bilde eller at svigers egentlig vil spørre deg om det men ikke er helt sikker på hvordan du føler det.

Håper det ordner seg.

Har vært fint om du gav oss tilbakemelding på saken. :klem:

Skrevet
gi henne et pent innrammet bilde av han og se om det kommer opp :) på den måten slipper du kanskje å si noe i det hele tatt? :)

:enig:

Skrevet

Enig med de over her. Gi dem et bilde av ham. Ta gjerne bilde av de to barna sammen og forstørr og ram inn. Jeg har en lillebror som var veldig lei seg en periode fordi det var så lite bilder av ham på veggene hjemme. Grunnen til det var enkelt og greit den at det ikke hadde blitt tatt noe bilder etter at han ble født av alle søskenene samlet, fordi søsteren min var i en alder da hun nektet å stille opp til fotografering (det gjør hun fremdelsen i en alder av 23 år - barnslig)

Så gi dem noen bilder - er sikker på at de kommer til å henge de opp. Kan jo forresten godt hende at hun ikke har spurt siden hun kanskje tenker at du ikke ville likt det siden de ikke er de ordentlige besteforeldrene hans.Personlig liker jeg bedre å få enn å spørre iallefall...

Skrevet

Jeg har en datter fra før og har nå også barn med min mann. Min datter har sin egen familie og behøver slett ikke min manns foreldre som et ekstra sett med besteforeldre. Jeg har lagt vekt på den flotte familien hun har og det er helt greit at mine andre barn har en annen farmor og farfar.

jeg er kanskje litt spesiell her, men min datter vil aldri bli som et barnebarn for svigers, og da føler jeg at det blir krampaktig og påtatt å late som.

De gir gaver til bursdag og jul og det er flott, men jeg krever det absolutt ikke av de.

Jeg ønsker heller ikke at hun skal kalle min manns bror for onkel eller onkels barn for fetter og kusine. Det er ikke hennes familie,-og det gjør ingenting.

hadde vi giftet oss når hun var veldig liten så kanskje det kunne vurderes, men når hun er i skolealder så blir det smør på flesk.

Vi har pratet om dette og jeg kan ikke si at jeg har opplevd noe savn fra hennes side, ei heller noen særlig interesse for min manns familie bortsett fra som noen vi besøker fra tid til annen.

Er du sikker på at din sønn vil reagere negativt mht manglende bilde?

Eller er det sårt for deg som mor?

Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerer. Jeg skjønner deg godt, og jeg synes du bør ta dette opp med mannen din. Sånne ting må dere jo snakke om!

Håper det løser seg!

Skrevet

Jeg hadde nok gitt de et bilde jeg ;)

Jeg er nå så heldig at jeg har ei utrolig flott svigermor som tar alle inni sitt hjerte, og min elsdte dattersom jeg har fra tidl forhold, forguder henne. men kaller henne ved fornavn, men glemmer seg bort noen ganger da hehe.

Men min elsdte datter blir regnet med som et barnebarn. :)

Skrevet

Syns ikke du skal bli sår for dette, det ER jo tross alt spesielt å bli besteforeldre, og det ER noe annet med blod enn inngifte. Siden svigerforeldrene dine er så åpne og vennlige mot barnet ditt, ville jeg gjort som andre her sier - gi dem et bilde av barna sammen, så er begge på veggen.

Selv gir jeg bilder av bare Vesla til min familie - sjeldent jeg tar med noe av stesønnen min. Han er tross alt ikke deres. Men noen bilder har de jo fått - mer sånn av da vi var på besøk etc. Mamma har satt et slikt bilde opp av stesønnen min, for at alle skal være der, og fordi hun er oppriktig glad i ham. Det syns jeg er fint gjort, men jeg syns ikke det er påkrevet.

Når vi er hos mine svigerforeldre (som da er besteforeldre til begge barna), henger det 15 bilder av stesønnen min og 2 av datteren min fremme. Nå er hun mye mindre enn ham, men det virker allikevel litt rart. Og hedersplassen har han fått, et toårsbilde, hvorav de har et identisk av Vesla, som har fått en helt annen plassering. Jeg syns det også er helt ok - de styrer veggene sine selv. P.t. gjøres det på mange måter ganske stor forskjell på de to, men det e rogså stor aldersforskjell på de og stesønnen min var lenge deres eneste barnebarn. Det tar tid å snu rundt på ting og tenke på alt som kan innvirke. Jeg syns du skal la dine svigerforeldre få tid på seg, og at du skal takke de spesielt for at de er så snille mot ditt barn fra tidligere, så går det seg nok til :)

Skrevet

Stesønnen min har sin egen familie som tulla mi ikke er en del av, og omvendt. Mine foreldre bor i nærheten og er ofte på besøk, mens stesønnens besteforeldre bor litt lenger unna. Dette favoriserer nok jenta mi, siden hun er eneste barnebarnet til mine foreldre og får oppmerksomhet deretter. Det er 10 år mellom barna, og det har aldri vært naturlig at foreldrene mine skal innta rollen som et ekstra sett besteforeldre for stesønnen. De har bare ett barnebarn, akkurat som jeg bare har en unge. Vet det kan høres ille ut, men slik er det nå hos oss.

Skrevet

Stedatteren min har besteforeldre hun er valdig glad i.

Jeg forlanger ikke at hun skal bli like glad i min foreldre som i dem.

Jeg folanger ikke at min mamma skal bli like glad i henne som i min datter heller.

Allikevel krever jeg at de ikke bevisst skal gjøre forskjell til jul osv.

Når stedatteren min er hos oss kan de ikke komme med is eller gave bare til lillegull.

Noen ganger har de kommet uten å vite at stedatteren min var hos oss og da har jeg gjemt unna det de hadde med til babyen vår.(så pakker vi opp det senere).

Ang. bilder så har mamma bilder av barnebarna sine.Jeg tror ikke hun har av stedatteren min (på veggen)

Men hun har ikke alle barna samlet på et sted heller da....Da hadde det nok blitt sårt for stedatteren min.

Jeg hadde gitt bort et fint bilde av begge barna sammen!

La Guapa

Skrevet

Mine foreldre har bilde av stesønnen min på veggen ja. Har flere bilder av sine biologiske barnebarn, men de vil nå gjerne vise fram han også. Heldigvis. De gjør sitt beste for å være gode "besteforeldre" for han også. Men lang avstand + at han er eldre enn de andre gjør at de ikke har så nært forhold til ham.

Jentene våre er så heldige at besteforeldrene til stesønnen min stiller opp som besteforeldre for de også. De er stadig på besøk der, tar de med på hyttetur osv. Behandler dem som sine egne barnebarn. Veldig flott!

Synes også du skal gi dem bilde av gutten gjerne sammen med janta. Det gir et godt signal til gutten din om at de bryr seg om han også!

Skrevet

Mora mi er veldig opptatt av ikke å gjøre forskjell mellom barnebarna og stesønnen min, men jeg synes hun overdriver. Stesønnen har tross alt andre besteforeldre! Det er ikke min unge! Jeg gjør selv forskjell, og føler ikke at stesønnen må få noe hver gang jeg ønsker å gi min egen sønn noe.

Skrevet

Foreldrene til sambo har heller ikke bilde av sønnen min på veggen, men vårt felles barn henger over hele huset. Jeg aksepterer at de synes det er mer stas med datteren vår, siden hun er første og eneste barnebarn. De gjør nok litt forskjell på barna, og det synes jeg også er ok. Om man snur dette rundt, ville det jo bli urettferdig for datteren min som bare har 4 mens sønnen min har 6-8 besteforeldre. Han får store fine gaver fra mine eks.svigerforeldre. Han fikk f.eks roboraptor av dem til jul. Tulla fikk ingenting av dem, naturlig nok... Så da må tulla kunne få store flotte gaver fra SINE besteforeldre uten at det skal utløse noen form for diskusjon.

Skrevet

Har 2 egne (felles), og en stesønn. Det henger ingen bilder av ham hos mine foreldre. Det er HELT greit for meg. Han hører ikke til der.

Gjest Stemora
Skrevet

La gaupa

Når stedatteren min er hos oss kan de ikke komme med is eller gave bare til lillegull.

Er vel ikke så veldig rart at besteforeldrene som gjør forskjell da når du omtaler stedatteren for "stedatteren" og ditt eget barn som "lillegull"....

:roll:

Skrevet
La gaupa

Er vel ikke så veldig rart at besteforeldrene som gjør forskjell da når du omtaler stedatteren for "stedatteren" og ditt eget barn som "lillegull"....

:roll:

Regner med at hun kaller sin datter for lillegull på kg. Det vanlige er jo å si navnet til ungene, og det gjør hun sikkert til begge barna i real life.

Går du inn for å misforstå?

Skrevet

Hva man skal omtale stebarna som er kanskje en egen tråd... Fort gjort å si "prinsessen min", "sukkerklumpen min" osv. når man duller med den lille etterlengtede. Det føles ikke naturlig å omtale stesønnen som "min" på noen måte. Foreldrene mine er jo også veldig på "tulla vår" osv. Det skaper kanskje en følelse hos stesønnen at han ikke hører til...

Skrevet

Mine foreldre har bilder av min stesønn på veggen.

Det løste vi enkelt med at de fikk et av de halvstore skolebildene i gave da vi gav første bildet av sønnen vår.

Jeg synes kanskje aldersforskjellen har litt å si. Er det tre år mellom ungene er det mer naturlig med bilder av begge enn om det er 13 år mellom de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...