AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #21 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beklager så mye. Forstår hvor vanskelig dette er. Når en hund opplever noe som gir forhøyet stress (som i din hund sitt tilfelle er et epilepsianfall), så tar det to-tre dager før stresshormonene er ned på vanlig nivå og kroppen/hjernen fungerer normalt igjen. Stress henger igjen, og en hund vil føle seg mer usikker/nervøs enn normalt i noen dager etter en slik episode. Din hund rekker ikke å komme seg før neste anfall (og en ny eksplosjon av stresshormoner) kommer. Hunden vil altså gå rundt med kronisk forhøyet stress. Langvarig forhøyet stress kan føre til adferdsproblemer. Det er ikke bare dårlig for hundens velvære og den mentale helsen, men også for kroppen siden immunforsvaret vil bli dårligere. Om medisinene ikke fungerer godt nok til at man får kraftig redusert anfallene og dyrlegen anbefaler avlivning, så ville jeg gjort det. Døde hunder lider ikke. Det er en forferdelig avgjørelse å måtte ta, men hundens livskvalitet vil bare bli verre. Den forstår ikke hva som foregår, og vil måtte leve med en "usynlig fiende" som kan angripe når som helst. Det er ikke et godt og trygt liv, dessverre. Gjør det som er best for hunden. Det er vanskelig å gi slipp, men vær trygg på at det er best å la hunden slippe. Anonymkode: 905a6...f9f Takk for veldig godt svar som gav meg litt ro. Hun er nå avlivet og det var ikke lett Anonymkode: 522f8...81d 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #22 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for veldig godt svar som gav meg litt ro. Hun er nå avlivet og det var ikke lett Anonymkode: 522f8...81d Det var den rette avgjørelsen. Med så hyppige anfall, så ville hun bare fått det verre og verre over tid. Hun er heldig som kom til dere, som undersøkte alle muligheter og valgte å avlive når dere så at dette ikke gikk. Det er utrolig urettferdig at dette skjedde med en så ung hund, men finn trøst i at hun hadde det godt hos dere frem til hun ble syk. Kondolerer så mye Anonymkode: 905a6...f9f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #23 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): La henne få slippe å leve med det. Vi hadde en sjæferblanding som fikk det. Først fungerte medisinene etterhvert hadde de ikke noe effekt. Anfallene ble hyppigere og mer varige så vi valgte å avlive. Anonymkode: f1044...14f Takk for god støtte ❤️ det er det de sa til meg også. For noen hunder kan medisiner hjelpe, men som oftes gjør de ikke det. Og spesielt ikke når de er så plaget. Anonymkode: 522f8...81d 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #24 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var den rette avgjørelsen. Med så hyppige anfall, så ville hun bare fått det verre og verre over tid. Hun er heldig som kom til dere, som undersøkte alle muligheter og valgte å avlive når dere så at dette ikke gikk. Det er utrolig urettferdig at dette skjedde med en så ung hund, men finn trøst i at hun hadde det godt hos dere frem til hun ble syk. Kondolerer så mye Anonymkode: 905a6...f9f Jeg lå å holdt rundt henne og gråt. Sa unnskyld mange ganger for at vi måtte ta dette valget 😭 selv om det er riktig valg følte jeg meg slem som tok henne med til dyrlegen og bidro til at hun måtte dø. Slik føles det. Men alternativet er jo en lidelse for henne og for oss Anonymkode: 522f8...81d 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #25 Skrevet 30. august 2023 Kondolerer, jeg skjønner dette var vondt ❤️ men dette var absolutt den rette avgjørelsen, og nå er det over. Anonymkode: 64601...886 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #26 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg lå å holdt rundt henne og gråt. Sa unnskyld mange ganger for at vi måtte ta dette valget 😭 selv om det er riktig valg følte jeg meg slem som tok henne med til dyrlegen og bidro til at hun måtte dø. Slik føles det. Men alternativet er jo en lidelse for henne og for oss Anonymkode: 522f8...81d Skjønner. Jeg måtte ta valget om å avlive familiekatten som hadde blitt dement og rar, fordi mine foreldre vokste opp på gård hvor det var vanlig at gamle katter gikk seg bort/gjemte seg for å dø. Jeg følte meg helt forferdelig over å ha holdt katten mens bedøvelsen ble satt. Jeg tok avgjørelsen, jeg holdt katten fast så første sprøyte kunne bli satt. I ukene etterpå følte jeg meg helt forferdelig, men når jeg fikk det litt på avstand og sorgen ikke var så fersk, så føltes det godt. Jeg tror ikke jeg kunne ha tilgitt meg selv om jeg dro til et annet land for å studere når jeg visste at jeg hadde foreldre som aldri ville ta tak i det selv. Sørg over hunden, men vit at dere gjorde det rette. Når den verste sorgen legger seg, vil dere føle dere lettet over at dere ikke ventet lengre Anonymkode: 905a6...f9f 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #27 Skrevet 30. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ts her. Da ble det akutt time i kveld og hunden er avlivet 😭 hun var helt rabiat, og ikke bare at hun lidde, men det var en lidelse for oss å være vitne til også. Det var tungt. Fikk ligge sammen med henne etter bedøvelsen og fikk holde rundt henne å gråte. Dette er det jævligste med å ha kjæledyr. Anonymkode: 522f8...81d Dere gjorde rett. Jeg har høye krav for å "gå god for" å avlive, men i dette tilfellet var det helt klart det beste. Det er verre å se hunden lide videre. Anonymkode: 949f2...900 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #28 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Skjønner. Jeg måtte ta valget om å avlive familiekatten som hadde blitt dement og rar, fordi mine foreldre vokste opp på gård hvor det var vanlig at gamle katter gikk seg bort/gjemte seg for å dø. Jeg følte meg helt forferdelig over å ha holdt katten mens bedøvelsen ble satt. Jeg tok avgjørelsen, jeg holdt katten fast så første sprøyte kunne bli satt. I ukene etterpå følte jeg meg helt forferdelig, men når jeg fikk det litt på avstand og sorgen ikke var så fersk, så føltes det godt. Jeg tror ikke jeg kunne ha tilgitt meg selv om jeg dro til et annet land for å studere når jeg visste at jeg hadde foreldre som aldri ville ta tak i det selv. Sørg over hunden, men vit at dere gjorde det rette. Når den verste sorgen legger seg, vil dere føle dere lettet over at dere ikke ventet lengre Anonymkode: 905a6...f9f Akkurat slik følte jeg det også. Holde han mår han fikk første sprøyta. Han var redd og urolig. Jeg som er den tryggeste for han 😭 men vet av erfaring at det blir lettere etterhvert. Måtte avlive en gammel katt for noen år siden som hadde nyresvikt. Det gikk noen dager før jeg var på plass igjen i hodet Anonymkode: 522f8...81d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #29 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dere gjorde rett. Jeg har høye krav for å "gå god for" å avlive, men i dette tilfellet var det helt klart det beste. Det er verre å se hunden lide videre. Anonymkode: 949f2...900 Hun kunne prøvd ut andre medisiner og gitt det en sjanse. Men som dyrlegen sa så ender det som oftes opp med avliving da det er vanskelig å medisinere hunder med kraftig epilepsi. det er bare så trist da jeg var så innmari glad i henne. God og myk og har vært min beste venn Anonymkode: 522f8...81d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #30 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en stor hunderase som har fått epilepsi. Hun er hardt angrepet og kan ha mange anfall i døgnet. Tar lang tid å roe ned etter er anfall. Blir aggressiv og forvirret. Hun er ok ellers, men veldig stresset. Hun får mye tur. Er 2 år. Ofte er jeg våken hele natta og holder på med henne. Tisser seg ut og løper rundt i ring etter anfall. uansett- dyrlegen tenker avlivning da hun er så hardt angrepet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vil jo helst ikke det. Samtidig så klarer vi ikke dette i lengden. Anonymkode: 522f8...81d Støtter avliving. Du er lei deg uansett så la hunden slippe Anonymkode: 69fc8...199
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #31 Skrevet 30. august 2023 Jeg hadde hørt på veterinæren. Det er så lett for oss mennesker å ta egoistiske valg i forhold til dyreholdet vårt. Du må tenke på hva som er best for dyret. Anonymkode: cefe9...5b8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #32 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde hørt på veterinæren. Det er så lett for oss mennesker å ta egoistiske valg i forhold til dyreholdet vårt. Du må tenke på hva som er best for dyret. Anonymkode: cefe9...5b8 Ja jeg gjør det. Samtidig kjenner jeg også på det at jeg selv ikke maktet mer. Hun løp rundt i avføring og urin og sklei rundt på gulvet og hoppet i sofaen og var rabiat etter anfall. Så jeg taklet ikke mer jeg heller Anonymkode: 522f8...81d
°Rozárka° Skrevet 30. august 2023 #33 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Da ble det akutt time i kveld og hunden er avlivet 😭 hun var helt rabiat, og ikke bare at hun lidde, men det var en lidelse for oss å være vitne til også. Det var tungt. Fikk ligge sammen med henne etter bedøvelsen og fikk holde rundt henne å gråte. Dette er det jævligste med å ha kjæledyr. Anonymkode: 522f8...81d Føler med deg.❤️ Ja,det er forferdelig å måtte avlive. Trøsten er at både hunden,og dere vil få det bedre nå. Måtte selv avlive min 4-åring p.g.a sykdom, og aggressivitet. Det var fryktelig tungt,men jeg har aldri angret. Det eneste jeg ser i ettertid, er at jeg burde gjort det før. Så bra at du hørte på veterinæren, og lot hunden slippe. Det er også en kjærlighetserklæring, å innse når nok er nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå