AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 Har en stor hunderase som har fått epilepsi. Hun er hardt angrepet og kan ha mange anfall i døgnet. Tar lang tid å roe ned etter er anfall. Blir aggressiv og forvirret. Hun er ok ellers, men veldig stresset. Hun får mye tur. Er 2 år. Ofte er jeg våken hele natta og holder på med henne. Tisser seg ut og løper rundt i ring etter anfall. uansett- dyrlegen tenker avlivning da hun er så hardt angrepet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vil jo helst ikke det. Samtidig så klarer vi ikke dette i lengden. Anonymkode: 522f8...81d 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Så trist ❤️ du bestemmer selvfølgelig, men ofte vet jo dyrlegen hva hen prater om… Dersom det hadde vært håndterbart med medisin, hadde hen nok foreslått å prøve det først. Dersom det er en snill, men stor hund som kan bli forvirret og aggressiv etter anfall er jo ikke det greit heller, og veldig trist dersom den skulle bite noen… Anonymkode: 64601...886 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 En hund forstår ikke. Når man er syk og ikke forstår blir man redd. En hund skal slippe å gå rundt redd. Avlivning er eneste rette. Anonymkode: ab483...45b 6 4 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så trist ❤️ du bestemmer selvfølgelig, men ofte vet jo dyrlegen hva hen prater om… Dersom det hadde vært håndterbart med medisin, hadde hen nok foreslått å prøve det først. Dersom det er en snill, men stor hund som kan bli forvirret og aggressiv etter anfall er jo ikke det greit heller, og veldig trist dersom den skulle bite noen… Anonymkode: 64601...886 Jeg kjenner selv jeg blir litt redd, for hun er ikke seg selv. Løper rundt og faller om. i tillegg er det så krevende at det nesten er en fulltidsjobb. Anonymkode: 522f8...81d 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En hund forstår ikke. Når man er syk og ikke forstår blir man redd. En hund skal slippe å gå rundt redd. Avlivning er eneste rette. Anonymkode: ab483...45b Takk ❤️ er så redd for å ta feil valg. Var på korøvelse i kveld men gikk hjem etter 30 min da jeg ikke klarte å konsentrere meg og følte uro. Mamma passet henne mens jeg dro på øving. Føler meg som en dårlig hundeeier som tenker «letteste utvei» men hunden har det ikke godt, og ikke vi heller Anonymkode: 522f8...81d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #6 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner selv jeg blir litt redd, for hun er ikke seg selv. Løper rundt og faller om. i tillegg er det så krevende at det nesten er en fulltidsjobb. Anonymkode: 522f8...81d Ja, jeg skjønner ❤️ Høres ut som det er det riktige å la henne slippe nå… Du får være med hele tiden under avlivning, og kan sitte med henne i fanget. Dette er også en del av å være ansvarlig hundeeier, å ta denne avgjørelsen både for hunden sin del - og for at ingen rundt risikerer å bli skadet heller. Og en snill hund fortjener ikke å bli husket som en som bet noen, la henne slippe det. Anonymkode: 64601...886 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #7 Skrevet 30. august 2023 Hunden vår har epilepsi, får vel anfall 1 gang i måneden, men da søker den kontakt og klenger veldig, så koser vi med den til det har roet seg, så tar det litt tid og så er den seg selv igjen. Har du vurdert medisiner? Anonymkode: fe4df...0bd
Tiuren Skrevet 30. august 2023 #8 Skrevet 30. august 2023 Dette er det vanskeligste med å være hundeeier, men det er en kontrakt man signerer når man anskaffer seg hund. Man må kunne ta det valget når tiden er inne. Spør dyrlegen om det finnes noe mer dere kan gjøre for henne, men det høres ut som det er på tide å si forvell. Når vår siste hund måtte slippe så var vi alle med, han fikk gå en liten tur og så gikk vi inn til dyrlegen der han fikk sovne inn. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #9 Skrevet 30. august 2023 Høres nok ut som avliving er det beste alternativet Anonymkode: 334e2...1c9
Mt3 Skrevet 30. august 2023 #10 Skrevet 30. august 2023 Høres ut til at dyrlegen din gir deg et veldig godt råd. Når hunden kun er 2år gammel og har flere anfall hver dag, da er det faktisk best å la den få sovne inn. Når dyrlegen råder deg til det så betyr det jo at dere har prøvd alt som er kjent for diagnosen, og selv om det er en tung avgjørelse så vil det på sikt uanset være det enste valget en tilslutt kan ta. 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #11 Skrevet 30. august 2023 Mt3 skrev (11 minutter siden): Høres ut til at dyrlegen din gir deg et veldig godt råd. Når hunden kun er 2år gammel og har flere anfall hver dag, da er det faktisk best å la den få sovne inn. Når dyrlegen råder deg til det så betyr det jo at dere har prøvd alt som er kjent for diagnosen, og selv om det er en tung avgjørelse så vil det på sikt uanset være det enste valget en tilslutt kan ta. Vi kan jo prøve enda mer, bytte medisin osv. men jeg kjenner at jeg ikke klarer mer. Helt ærlig det kan gå ei uke mellom anfall, men siste døgnet har vært ekstremt. Det er også tungt fordi hun er en stor hund på nesten 30 kg. Jeg føler 70% er for hunden sin del og 30% for vår del.. jeg skulle ønske det var 100% for hunden sin del. Jeg får så dårlig samvittighet for å gi opp Anonymkode: 522f8...81d 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #12 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi kan jo prøve enda mer, bytte medisin osv. men jeg kjenner at jeg ikke klarer mer. Helt ærlig det kan gå ei uke mellom anfall, men siste døgnet har vært ekstremt. Det er også tungt fordi hun er en stor hund på nesten 30 kg. Jeg føler 70% er for hunden sin del og 30% for vår del.. jeg skulle ønske det var 100% for hunden sin del. Jeg får så dårlig samvittighet for å gi opp Anonymkode: 522f8...81d Jeg syns du er for streng med deg selv ❤️ Dyrlegen vet hva hen snakker om. Det er ikke til hundens beste å la den ha det vondt lenger enn nødvendig pga egen dårlig samvittighet ❤️ Anonymkode: 64601...886 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #13 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns du er for streng med deg selv ❤️ Dyrlegen vet hva hen snakker om. Det er ikke til hundens beste å la den ha det vondt lenger enn nødvendig pga egen dårlig samvittighet ❤️ Anonymkode: 64601...886 Det er sant. Anonymkode: 522f8...81d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #14 Skrevet 30. august 2023 Dette må du bare gjøre først som sist, veldig vondt og fælt. Men gjør det... Føler med deg. Anonymkode: 2117a...b39
Carrot Skrevet 30. august 2023 #15 Skrevet 30. august 2023 å ta valget er vondt for deg, å leve er vondt for hunden - vis at du tar ansvar og gjør det som er best for hunden.
Lorieen Skrevet 30. august 2023 #16 Skrevet 30. august 2023 Hunden er alvorlig syk, så syk at den har svært redusert livskvalitet. Hør på veterinæren.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #17 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en stor hunderase som har fått epilepsi. Hun er hardt angrepet og kan ha mange anfall i døgnet. Tar lang tid å roe ned etter er anfall. Blir aggressiv og forvirret. Hun er ok ellers, men veldig stresset. Hun får mye tur. Er 2 år. Ofte er jeg våken hele natta og holder på med henne. Tisser seg ut og løper rundt i ring etter anfall. uansett- dyrlegen tenker avlivning da hun er så hardt angrepet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vil jo helst ikke det. Samtidig så klarer vi ikke dette i lengden. Anonymkode: 522f8...81d La henne få slippe å leve med det. Vi hadde en sjæferblanding som fikk det. Først fungerte medisinene etterhvert hadde de ikke noe effekt. Anfallene ble hyppigere og mer varige så vi valgte å avlive. Anonymkode: f1044...14f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #18 Skrevet 30. august 2023 Jeg er helt sikker på at absolutt ingen dyrleger anbefaler avlivning av en to år gammel hund med mindre det virkelig er nødvendig. ❤️ Det er trist, og det blir vondt. Men det er verre å la hunden leve i ubehag! Et hundeliv skal jo være verdt å leve. Anonymkode: 4f2a7...552 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #19 Skrevet 30. august 2023 Beklager så mye. Forstår hvor vanskelig dette er. Når en hund opplever noe som gir forhøyet stress (som i din hund sitt tilfelle er et epilepsianfall), så tar det to-tre dager før stresshormonene er ned på vanlig nivå og kroppen/hjernen fungerer normalt igjen. Stress henger igjen, og en hund vil føle seg mer usikker/nervøs enn normalt i noen dager etter en slik episode. Din hund rekker ikke å komme seg før neste anfall (og en ny eksplosjon av stresshormoner) kommer. Hunden vil altså gå rundt med kronisk forhøyet stress. Langvarig forhøyet stress kan føre til adferdsproblemer. Det er ikke bare dårlig for hundens velvære og den mentale helsen, men også for kroppen siden immunforsvaret vil bli dårligere. Om medisinene ikke fungerer godt nok til at man får kraftig redusert anfallene og dyrlegen anbefaler avlivning, så ville jeg gjort det. Døde hunder lider ikke. Det er en forferdelig avgjørelse å måtte ta, men hundens livskvalitet vil bare bli verre. Den forstår ikke hva som foregår, og vil måtte leve med en "usynlig fiende" som kan angripe når som helst. Det er ikke et godt og trygt liv, dessverre. Gjør det som er best for hunden. Det er vanskelig å gi slipp, men vær trygg på at det er best å la hunden slippe. Anonymkode: 905a6...f9f 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #20 Skrevet 30. august 2023 Ts her. Da ble det akutt time i kveld og hunden er avlivet 😭 hun var helt rabiat, og ikke bare at hun lidde, men det var en lidelse for oss å være vitne til også. Det var tungt. Fikk ligge sammen med henne etter bedøvelsen og fikk holde rundt henne å gråte. Dette er det jævligste med å ha kjæledyr. Anonymkode: 522f8...81d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå