Gå til innhold

Lærerutdanning

Gjest Isbiten - ikke innlogget

Anbefalte innlegg

Gjest Isbiten - ikke innlogget

Jeg er snart ferdig utdannet allmennlærer, med undervisningskompetanse fra 1. til 10. trinn. Er veldig usikker på om det er dette jeg vil. (Men hoppet ikke av en utdannelse på bakgrunn av en magefølelse!)

Vet noen om yrker jeg kan søke meg til som er nokså relevante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hvilke fag du har. Som almennlærer har du vel ett eller to grunnfag, kanskje de er noe du kan jobbe videre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv først å jobbe som lærer. Det er et spennende yrke. Må innrømme at jeg tenkte som deg da jeg var nyutdannet i -89, men etter årevis i yrket kunnne jeg ikke tenkt meg annet yrke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det først og fremst er læreryrket som er mest relevant ja. Lykke til, det kan være svært givende å jobbe med barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Kommer litt an på fagkretsen din. Her på bygda er det egentlig få yrker som er alternativ med lærerutdanning, med unntak av skoleutviklingsstillinger i kommunen o.l. Man kan også få stillinger på mueseum o.l. - som pedagogisk tilrettelegger.

I byene kan det nok være større muligheter.

har ellers sett at en del har startet skole/ leksehjelp på nett - det kan kanskje være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel søke på jobber som konsulent innen mange ting. En venninne av meg har samme utdannelse som deg, men etter noen år som lærer, jobber hun nå som konsulent på en høyskole. Gode dataferdigheter og engelskkunnskaper i tillegg til utdannelsen var viktig da hun søkte denne jobben.

Lykke til uansett hva du ender opp som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:) En bekjent av meg ønsket ikke å jobbe som lærer, hun har Lærerhøgskolen og jobber nå i dag som lykkelig sekretær i kommunen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moljøarbeider? Blandt psykisk utviklingshemmede, fysisk utviklingshemmede, blinde, døve(men da må du jo kunne tegnspråk :) ) Du kan ta spesial pedagogikk og jobbe med tilrettelegging og tiltak i skolehverdagen for spesialpedagogiske elever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvilke fag du har. Som almennlærer har du vel ett eller to grunnfag, kanskje de er noe du kan jobbe videre med?

Går selv første året på allmennlærerutdanningen. Vi har norsk, matte, krl, pedagogikk og drama som obligatoriske fag. IKT er tilrettelagt inn i utdanningen på HiO. Etterhvert kan man velge ulike fag.

Til trådstarter;

Læreryrket er selvsagt mest relevant, men det går f. eks å jobbe som pedagogisk leder, rådgiver, konsulent, forsker osv. Det finnes også utallige etterutdannelser, pluss at du kan ta mastergrad.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel ikke så rart når man ikke får jobb. Selv kjenner jeg mange som må ta andre jobber fordi det rett og slett ikke finnes jobber til dem. Selv så håper jeg at mange går av med pensjon og slikt når jeg går ut, fordi jeg har veldig lyst til å jobbe som lærer. For min del er det ikke utdanningen det står på, fordi den er utrolig bra etter min mening.

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg likte også lærerutdanningen, bortsett fra ped'en - den hadde jeg ikke stort praktisk utbytte av. Sosialt var den helt topp!

Synd at lærere som vil ha jobb ikke får. Jeg kjenner mange lærere fra mitt kull som ikke trives så bra og har gått over til andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, det er veldig synd at lærere ikke trives. Selv er jeg redd for å ikke få jobb, og selv vet jeg at antagelig må jeg belage meg på å få vikarjobb med det første, noe jeg egentlig ikke ønsker. Men får ta det jeg får. Ikke har jeg lyst til å flytte så langt heller, ønsker enten å jobbe i Oslo, Akerhus eller Østfold. Synd det skal være sånn, fordi man hører stadig at skolene egentlig har brukt for mer ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Er det ikke et lite tankekors at så mange lærere ønsker å jobbe andre steder enn i skoleverket?

Med tanke på at det ikke akkurat har vært slik at alle som søker lærerhøyskolen drømmer om å bli lærere, er ikke det så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det ikke akkurat har vært slik at alle som søker lærerhøyskolen  drømmer om å bli lærere, er ikke det så rart.

Nemlig. Det har vi sett i alle år, vinglete studenter til Lærerhøgskolen som har dårlige karakterer, kvier seg for ikke matte og naturfag, og trives ikke med studiene, elevene elelr yrket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min erfaring i det hele tatt, men nå har man også fått krav om at man må ha minst 3 i matte og norsk for å komme inn, og minst 35 poeng på vitnemålet fra vgs. I Oslo er dette snittet mye høyere. Det jeg opplever er at studentene liker seg veldig godt, akkurat som meg. Studiene er ikke slik de engang var..

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lønningene til lærerne er heller ikke hva de en gang var! Helga Hjetland sytekjerring , har sørget for kjempelønninger til alle lærere, adjunkter, adjunkter med opprykk, lektorer og rektorer!!

Ikke at de ikke fortjener det, men som sagt: lærergruppen bør hvertfall ikke klage nå!

Mange andre grupper med lengre utdannign som tjener en god del mindre enn lærere !!) og det i samme sektor (kommune/fylke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel, lærere har ikke akkurat den beste lønnen altså, det skal sies.. Det høres ut for meg at du mener lærerutdanningen ikke er lang nok? Hvis man som meg tar allmennlærerutdanning, må man gå 4 år. Og hvis man vil, som meg, ta f. eks mastergrad eller etterutdanning, er det ihvertfall 2 år til.. Synes ikke akkurat at det er noen kort utdannelse...

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten Tapir
Lønningene til lærerne er heller ikke hva de en gang var! Helga Hjetland sytekjerring , har sørget for kjempelønninger til alle lærere, adjunkter, adjunkter med opprykk, lektorer og rektorer!!

Ikke at de ikke fortjener det, men som sagt: lærergruppen bør hvertfall ikke klage nå!

Mange andre grupper med lengre utdannign som tjener en god del mindre enn lærere !!) og det i samme sektor (kommune/fylke).

Jeg kan ikke se at noen har klaget på lærerlønningene her heller, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert jobbe innen ulike yrker med en lærerutdanning, men som arbeidsgiver ville jeg reagert på en søker med lærerutdanning uten erfaring som lærer. Da ville jeg tenkt "hvor lenge holder hun her før hun blir lei og vil prøve noe annet..?". Jeg hadde ihvertfall skaffet meg noen års praksis før jeg hadde vurdert noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...