Gå til innhold

Hjelp til stoff-kjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å sy en trøye til guttungen. Jeg er ganske nybegynner, så jeg har ikke mye erfaring med ulike stofftyper. 

Men det jeg så etter, var igrunnen sånt stoff som typ "langermet t-skjorte" man kjøper på hm og cubus o.l. Som føles som bomull, men så er det litt stretch i, typisk 95% bomull og 5% elastan. 

Jeg skal sy en raglan-trøye, med ermer og "kropp" (er det bol det heter..? ) i ulik farge. 

Jeg valgte stoff fra samme kategori, bomullsjersey, og begge stoffene hadde 95% bomull, 5% elastan. 

Men da jeg fikk dem, var de heeeelt ulike. 

Det ene stoffer var akkurat som jeg hadde tenkt meg. 

Men det andre var helt ekkelt.. Det var mønster på ene siden, som tenkt, men så var det helt hvitt inni, og stoffet føltes overhodet ikke som det andre. Det føltes bare kjempesyntetisk og rart og ekkelt ut? 

Noen som vet hvorfor? Nå er det stoffet utsolgt i butikken, så jeg får ikke gått tilbake og sett på spesifikasjonene for det, men både materiale og "Kategori" var altså helt lik mellom stoffene. 

Hvordan kan jeg sikre meg mot sånne bomkjøp når jeg handler stoff på nett? (har ikke fysisk butikk i nærheten, nærmeste er to timers kjøring unna og har bare gammel-dame-stoffer og pasteller..). 

Hva skal jeg se etter om jeg ønsker et stoff som er omtrent som dette? https://www2.hm.com/no_no/productpage.1167573001.html

Anonymkode: 743af...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bol er nederst på ermet.

 

Når det gjelder stoffet så kan det være viskosejersey, isoli. Umulig å si. Skal du ha stoff lignende det på bilde går du for jersey. Jeg pleier å bruke samme stofftype, elastinprosent osv i samme plagg. 

Har du link til nettsiden?

Anonymkode: e9a3e...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 19.09):

Bol er nederst på ermet.

 

Når det gjelder stoffet så kan det være viskosejersey, isoli. Umulig å si. Skal du ha stoff lignende det på bilde går du for jersey. Jeg pleier å bruke samme stofftype, elastinprosent osv i samme plagg. 

Har du link til nettsiden?

Anonymkode: e9a3e...eb6

Bolen er jo selve kroppen på genseren, altså bakstykke og forstykke, ikke noe nederst på ermet.

Anonymkode: 08148...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2023 at 7:08 AM, AnonymBruker said:

Jeg valgte stoff fra samme kategori, bomullsjersey, og begge stoffene hadde 95% bomull, 5% elastan. 

Men da jeg fikk dem, var de heeeelt ulike. Det ene stoffer var akkurat som jeg hadde tenkt meg. 

Men det andre var helt ekkelt.. Det var mønster på ene siden, som tenkt, men så var det helt hvitt inni, og stoffet føltes overhodet ikke som det andre. Det føltes bare kjempesyntetisk og rart og ekkelt ut? 

Anonymkode: 743af...d63

Jeg klippet ut dette bare for å kommentere akkurat dette. Hvis du kjøpte begge stoffene i kategorien bomullsjersey, så burde de begge være nettopp bomullsjersey, hvis du handlet i en seriøs butikk. Men det du beskriver, stoffet er hvit på den ene siden og bare mønster på den andre siden, betyr bare at mønsteret ikke var vevd inn i stoffet men printet på. Det gir vanligvis muligheter for mer avansert mønster og design, men også billigere å produsere. Og da antar jeg at det du kjenner som "ekkelt og syntetisk" er bare fargerester på stoffet. Vask det stoffet og tørketromle det etterpå. Hvis det er faktisk bomullsjersey, så burde det bli like mykt og behagelig som det andre stoffet. 


Du burde egentlig alltid vaske bomullsjersey-stoffene før du syr i de, de krymper mye i vask, og hvis du syr først, og vasker etterpå, så kan du risikere å få et plagg i mindre størrelse enn du ønsket.

Anonymkode: 171c7...5a8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klippet ut dette bare for å kommentere akkurat dette. Hvis du kjøpte begge stoffene i kategorien bomullsjersey, så burde de begge være nettopp bomullsjersey, hvis du handlet i en seriøs butikk. Men det du beskriver, stoffet er hvit på den ene siden og bare mønster på den andre siden, betyr bare at mønsteret ikke var vevd inn i stoffet men printet på. Det gir vanligvis muligheter for mer avansert mønster og design, men også billigere å produsere. Og da antar jeg at det du kjenner som "ekkelt og syntetisk" er bare fargerester på stoffet. Vask det stoffet og tørketromle det etterpå. Hvis det er faktisk bomullsjersey, så burde det bli like mykt og behagelig som det andre stoffet. 


Du burde egentlig alltid vaske bomullsjersey-stoffene før du syr i de, de krymper mye i vask, og hvis du syr først, og vasker etterpå, så kan du risikere å få et plagg i mindre størrelse enn du ønsket.

Anonymkode: 171c7...5a8

Jeg har vasket det, det er ikke stoffer utenpå jeg reagerer på, men at hele stoffet føles litt "Plastikk". Selv etter vask. 

Anonymkode: 743af...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vasket det, det er ikke stoffer utenpå jeg reagerer på, men at hele stoffet føles litt "Plastikk". Selv etter vask. 

Anonymkode: 743af...d63

Ja, da er det rart, bomulljersey burde ikke føles ut som plastikk. Handlet du hos stoff og stil / selfmade? Jeg har egentlig bare gode erfaringer med bomulljersey fra de. :(

Anonymkode: 171c7...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har vasket det, det er ikke stoffer utenpå jeg reagerer på, men at hele stoffet føles litt "Plastikk". Selv etter vask. 

Anonymkode: 743af...d63

Legg ut bilde av stoffet da? Kanskje noen av oss kjenner det igjen og kan si noe om det😊

Anonymkode: 08148...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 22.17):

Bolen er jo selve kroppen på genseren, altså bakstykke og forstykke, ikke noe nederst på ermet.

Anonymkode: 08148...c5f

Beklager, eg tenkte på brot. 

Anonymkode: e9a3e...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...