Gå til innhold

Løping i vinterhalvåret - utstyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere som løper året rundt🙂

Hva slags utstyr og klær bruker dere på høsten og vinteren for å sikre at dere faktisk kommer dere ut og har en god opplevelse? Jeg ønsker tips om

- sko (når det er vått og/eller glatt ute)
- løpesokker?
- ullundertøy eller vintertights (finnes det?)
- Jakke (bruker dere skijakke?) 
osv

Hva må du har når du skal løpe i den mørke (og våte årstiden)? 

På forhånd takk for svar 🏃‍♀️

Anonymkode: 444db...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei dere som løper året rundt🙂

Hva slags utstyr og klær bruker dere på høsten og vinteren for å sikre at dere faktisk kommer dere ut og har en god opplevelse? Jeg ønsker tips om

- sko (når det er vått og/eller glatt ute)
- løpesokker?
- ullundertøy eller vintertights (finnes det?)
- Jakke (bruker dere skijakke?) 
osv

Hva må du har når du skal løpe i den mørke (og våte årstiden)? 

På forhånd takk for svar 🏃‍♀️

Anonymkode: 444db...066

Jeg har piggjoggesko, men løper ikke mer, så det er sykkel med piggdekk som gjelder , eller skøyter, eller  ski. Bruker ullundertøy, og fler lag klær. Har en billig tynn ullgenser som er mye brukt. Treningsjakke noen ganger, eller en veldig gammel Bergans fjellanorakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiklær. Bruker sjeldent pigger da jeg heller fokuserer på lavt tempo og høy stegfrekvens om vinteren- det er mye lettere å trene opp det på glatt underlag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiklær

Piggsko

Buff, lue og hansker

Ullundertøy

Refleksvest

Hodelykt (Nordnorge)

Anonymkode: bab43...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig varm når jeg løper, så jeg bruker bare tynn unngenser, tynn løpejakke, ull hals, tynn ull lue, hansker, tynne ullsokker og selvfølgelig en lang litt tykk tights. Bruker ikke piggsko, men terrengløpesko som har gode spor. Fokuserer heller på korte steg og god kontroll. 

Refleksvest er et must om jeg løper langs veien og hodelykt om jeg løper i skogen.

Anonymkode: 94346...a09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Refleksbånd

- Fôret løpejakke

- Hansker og buff

- Brodder beregnet på løping

Bruker som regel vanlig løpejakke med ulltrøye under. Opplever sjeldent at jeg er kald. Hodelykt bruker jeg ikke, da jeg jogger i lysløype. Piggsko har jeg vurdert å skaffe meg da det er tungt å jogge med brodder, men jeg bor i by og det brøytes godt her + at det er gangveier med varmekabler.

Anonymkode: 2a5c0...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar bare brodder på de vanlige joggeskoene, løper i samme sko hele året. 

Helt vanlige ullsokker

Ull-tskjorte og vindtett jakke utenpå

Vintertights (har bra bara sportswear bl.a), har også en med vind-og-vanntett panel frempå lårene

Varme hansker

Og det viktigste: refleksvest!! Ikke bare sånne små bånd langs ankler og håndledd. 

Jeg blir veldig varm når jeg løper, og hater å bli for varm. 

Jeg varmer opp inne med litt mobilitetsøvelser, så jeg allerede er litt varm før jeg går ut. 

Anonymkode: dfaa2...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har piggsko fra Icebug, men bruker dem kun når det er skikkelig snølag eller speilblankt størsteparten av løypen. Jeg synes ikke det er behagelig å jogge med piggsko eller brodder, så jeg bruker det bare når det er helt nødvendig. Ellers bruker jeg mine vanlige joggesko, men tar det veldig rolig. 

Jeg bruker ulltrøye med litt lengde som går nedover rompa, vanlige tights eller ulljoggebukse, ullsokker beregnet for løping, overtrekksjakke (gjerne med sånn halvveis tykt fôr), og ullue. Hansker kun når det er iskaldt, og de går gjerne av i løpet av turen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skibukse med vindtett front, med plass til ull under uten at det blir for trangt og dermed kaldt.

Anonymkode: 621e3...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme skotøy, går fint uten pigger om man tar litt forholdsregler.

Ellers bruker jeg stillongs med treningsbukse over, ulltrøye, t- shirt og treningsjakke over.

Bruker også Lue.

Ullsokker og hansker bruker jeg kun om det er veldig kaldt.

Det er jo individuelle forskjeller her men ikke lurt å kle på seg for mye, man blir ganske varm av å løpe også om vinteren 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker piggsko på holka (men det blir steinhardt, så da blir det kortere joggeturer), ellers syns jeg terrengjoggesko sitter godt på hard/pakket snø. 

Klær avhenger av temperatur men typisk er tynn ull, langermet med høy hals og glidelås og tynn ullstillons. Ullsokker. Vindtett jakke. Vinterløpetights (den er litt vattert på innsiden) eller vanlig løpetight om det ikker veldig kaldt. Tynn skijakke. Lue og hansker. Ullhals ved behov.  

Styrer helt unna klær og sko i goretex (også i pøsregn), det blir for tett. Og med ull under er jeg varm selv om jeg blir våt.

Og alltid refleks hvis jeg løpet gatelangs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Vestlandet, så det er ikke den ekstreme kulden.

Når det ikke er vind/nedbør har jeg følgende bekledning, vest byttes ut med jakke ved en av de to: 

  • "Vinterløpetights" fra Odlo, om det er ekstra kaldt blir det tynn ull-mamelukk og langrennsbukse
  • Ulltrøye 
  • Vest med litt foring på forsiden
  • Hals
  • Ull pannebånd
  • Tynne hansker (går som oftest i lomme)
  • Sokker med litt ull i seg (joggesokken fra Safa)
  • Vanlige joggesko (skal pigge noen til vinteren, er ganske ny løper)

Begynte med refleksbånd, men har oppgradert til ledlys-vest fra Noxgear. Da er jeg så synlig at jeg er avslappet på den biten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Vanlig vinterføre;
# Løpetights / vintertights om det er veldig kaldt
# Tynn ullgenser med hals og glidelås
# Tynn løpejakke
# Hals
# Tynt pannebånd med refleks
# Løpesko. Setter på pigger når det blir glatt. 
# Tynne løpehansker
# Refleksvest
# Hodelykt

Høstregn;
# Løpetights
# Løpesko
# Tynne ullsokker (ull holder meg varm selv om jeg blir våt)
# Tynn løpejakke, tynn genser evt tynn ullgenser istedet. 
# Refleksvest
# Caps (åpen)  (for å få unna regn fra ansiktet og brillene) 

Høst ok/fint vær;
# Løpetights
# Løpesko
# Tynne ullsokker
# Tynn løpegenser eller tynn ullgenser
# Refleksvest

Jeg blir veldig fort varm når jeg er i aktivitet. Løper som oftest på kvelder. Er ingen rask løper. Hadde jeg løpt fort, hadde jeg nok hatt en annen påkledning for løpeturen. Ser veldig frem til vinterløping igjen,og kalde høstkvelder. 


 

Anonymkode: 2f65a...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sko; vanlige joggesko med ullsokker i når det er vått og piggsko når det er glatt.

Løpesokker; alltid ull. Holder seg varm til tross for at man blir våt.

Ullundertøy/vintertights; bruker 2/3 ullundertøy til beina og langermet trøye oppe. Vintertights fungerer godt, har en fra Ahkka som er polstret ekstra på baksiden, der man blir kaldest. På virkelig kalde dager bruker jeg dunshorts fordi jeg blir så kald på rævva og låra.

Jakke; stort sett vanlig løpejakke, på iskalde dager enten skijakke fra swix eller to lag løpejakker. Da kan man åpne/fjerne en om det blir for varmt. Har også dunvest som fungerer bra.

I tillegg refleksbånd, ullpannebånd, buff og passende hansker. I regn/hagl er en skjerm et godt hjelpemiddel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...