Gå til innhold

Kapselgarderobe på budsjett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg holder på å planlegge en kapselgarderobe på budsjett. Jeg skulle gjerne kjøpt materialer som holder lenge, men har ikke råd til de dyreste stoffene, dessverre. Så hva kan jeg kjøpe i stedet, tro? Gode kåper har jeg funnet på salg/rimelig på Tise. 

Jeg har en klassisk og casual stil, ispedd sporty look. Helst androgynt. Jeg synes det er kult med farger og mønster til fest, men til daglig foretrekker jeg svart, blått, mørkt grønt og grått. 

Tar gjerne i mot tips til plagg og butikker som selger dem!  Jeg leter nå etter dressbukser som er korte nok i beina til mine 160 cm. Har sett at bla BikBok har noen, men har ikke kjent på hvordan stoffet er. Noen som vet om andre gode? Jeg tåler ikke ull, dessverre, så klær i ull utgår, særlig om de er rett på huden. 

Blir takknemlig for tips og ideer!

Anonymkode: 74e86...369

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du kjøpe nytt, da? En kapselgarderobe krever jo ikke det? Jeg har også en slags kapselgarderobe (fordi jeg rett og slett ikke har plass til mye klær fremme på en gang, resten ligger i boden..), og jeg bare valgte ut noen av de plaggene jeg allerede hadde. 

Å kjøpe masse nytt på én gang, er sjelden en god idé. Heller kjøpe litt og litt om du virkelig trenger noe nytt, så du ser at du faktisk trives med de klærene og den stilen du har, og ikke går på en bom med at "akkurat NÅ er denne stilen kjempekul, buy all the things", og så er du lei etter et år. 

Anonymkode: d6810...06c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må du kjøpe nytt, da? En kapselgarderobe krever jo ikke det? Jeg har også en slags kapselgarderobe (fordi jeg rett og slett ikke har plass til mye klær fremme på en gang, resten ligger i boden..), og jeg bare valgte ut noen av de plaggene jeg allerede hadde. 

Å kjøpe masse nytt på én gang, er sjelden en god idé. Heller kjøpe litt og litt om du virkelig trenger noe nytt, så du ser at du faktisk trives med de klærene og den stilen du har, og ikke går på en bom med at "akkurat NÅ er denne stilen kjempekul, buy all the things", og så er du lei etter et år. 

Anonymkode: d6810...06c

Det er den framgangsmåten jeg bruker. Jeg kjøper brukt der det går og på salg fra litt dyrere kjeder når det passer. Problemet mitt er at det er vanskelig å finne brukt og på salg i min størrelse, det er ofte utsolgt. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg holder på å planlegge en kapselgarderobe på budsjett. Jeg skulle gjerne kjøpt materialer som holder lenge, men har ikke råd til de dyreste stoffene, dessverre. Så hva kan jeg kjøpe i stedet, tro? Gode kåper har jeg funnet på salg/rimelig på Tise. 

Jeg har en klassisk og casual stil, ispedd sporty look. Helst androgynt. Jeg synes det er kult med farger og mønster til fest, men til daglig foretrekker jeg svart, blått, mørkt grønt og grått. 

Tar gjerne i mot tips til plagg og butikker som selger dem!  Jeg leter nå etter dressbukser som er korte nok i beina til mine 160 cm. Har sett at bla BikBok har noen, men har ikke kjent på hvordan stoffet er. Noen som vet om andre gode? Jeg tåler ikke ull, dessverre, så klær i ull utgår, særlig om de er rett på huden. 

Blir takknemlig for tips og ideer!

Det er jo alltid greit å holde seg til mest mulig naturmaterialer, f.eks. skjorter og t-skjorter i bomull. Jeg liker veldig godt t-skjortene fra Arket (Crew Neck T-shirt) og COS (Clean Cut, som er en tykk jerseykvalitet, og Regular Fit, som er mer ordinært t-skjortestoff), det er mye kvalitet for pengene. H&M har et godt utvalg av skjorter i bomull til en grei pris, og kvaliteten er helt OK. HM har også t-skjorter i en miks av bomull og silke, de er tynnere og mer elegante i stoffet, og faller veldig pent.

Når det gjelder blazere, blir faktisk både HM og Mango ofte trukket fram som bra plagg til en rimelig penge. Unngå de som er i 100% polyester, de som er i viskose og polyester med litt stretch, sitter ofte bedre og faller penere. Også blazere fra dyrere merker inneholder ofte polyester, bare så det er sagt. Linblanding kan kanskje være et alternativ, men jeg synes personlig at de egner seg best til sommerbruk. 

Hvis du liker v-halsgensere til å ha utenpå t-skjorter/skjorter, se etter gensere i en blanding av bomull og viskose. Jeg liker også godt disse genserne i bomull og kasjmir, det er nedsatt pris på flere av fargene nå. 

Har du sjekket ut petite-sortimentet hos f.eks. Zalando når det gjelder dressbukser? 

https://www.zalando.no/dameklaer-bukser-stoffbukser/?assortment_area=petite

• Liker 1
Skrevet

Hva har du allerede?  Jeg lagde meg kapselgarderobe i forfjor og kjøpte ikke ett eneste plagg, men jeg ga vekk og kastet 2 ikea poser med klær som enten ikke passet eller var utslitt. Helt pinlig at jeg hadde så mye klær.  

Nå er det ikke alt i min nåværende garderobe som er i naturmaterialer eller kommer til å vare "evig", men klær byttes ut etter hver som det blir utslitt eller ødelagt.  Da har jeg vekslet mellom å kjøpe brukt eller nytt. 

Jeg er veldig bevisst når jeg kjøper nye klær at det er mulig å kombinere med det jeg har i garderoben og at det ikke skal være moderne i bare en sesong.  

Anonymkode: 0b9e8...479

• Liker 3
Skrevet

Pierre Robert satser på kapsel-plagg og de er veldig lette å få tak i på finn.

Anonymkode: 3a8f7...809

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville lært meg å legge opp bukser.

Og går alltid for naturmaterialer, de varer mye lengre om du passer godt på dem (ikke tørketrommel for eksempel). Bomull, ull (ser du ikke tåler), silke, modal, osv. 

Anonymkode: 85399...65d

• Liker 1
Skrevet

Man trenger ikke kjøpe noe nytt for å lage en kapsel garderobe, og tanken bak det er stort sett å redusere forbruket. 

Jeg startet min kapselgarderobe me då velge ut 33 plagg til å bruke i 3 månderer. Jeg inkluderer ikke undertøy, treningstøy eller yttertøy, men det velger man litt som man vil. Så ryddes alle andre klær bort og er "off limits". Dette fører til at man i større grad lærer seg å eksperimentere og kombinerer klær på nye måter slik at man klarer seg med mindre.

Det er mange merker som reklamerer med "must haves til kapselgarderoben", men det er bare tull. Det er helt opp til deg og din stil hva du trenger. Om du ikke bruker blazer og dressbukse er det bortkastet å kjøpe det bare fordi noen som tjener penger på det reklamerer for det. Pierre Robert er også en markedsaktør som prøver å tjene penger på bærekraft. 

Poenget med en kapselgarderobe er å velge dine favoritter, som passer til sesongen. Mitt tips er å velge en kombinasjon av "Key pieces" som er de litt kjedelige plaggene som er basen i din stil, og "accent pieces" som er det som skiller seg ut og som du føler løfter antrekket på fest. 

Useless_dk på Instagram har masse gode tips rundt kapselgarderobe. 😊

Masse lykke til! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Roci skrev (På 30.8.2023 den 12.25):

Det er jo alltid greit å holde seg til mest mulig naturmaterialer, f.eks. skjorter og t-skjorter i bomull. Jeg liker veldig godt t-skjortene fra Arket (Crew Neck T-shirt) og COS (Clean Cut, som er en tykk jerseykvalitet, og Regular Fit, som er mer ordinært t-skjortestoff), det er mye kvalitet for pengene. H&M har et godt utvalg av skjorter i bomull til en grei pris, og kvaliteten er helt OK. HM har også t-skjorter i en miks av bomull og silke, de er tynnere og mer elegante i stoffet, og faller veldig pent.

Når det gjelder blazere, blir faktisk både HM og Mango ofte trukket fram som bra plagg til en rimelig penge. Unngå de som er i 100% polyester, de som er i viskose og polyester med litt stretch, sitter ofte bedre og faller penere. Også blazere fra dyrere merker inneholder ofte polyester, bare så det er sagt. Linblanding kan kanskje være et alternativ, men jeg synes personlig at de egner seg best til sommerbruk. 

Hvis du liker v-halsgensere til å ha utenpå t-skjorter/skjorter, se etter gensere i en blanding av bomull og viskose. Jeg liker også godt disse genserne i bomull og kasjmir, det er nedsatt pris på flere av fargene nå. 

Har du sjekket ut petite-sortimentet hos f.eks. Zalando når det gjelder dressbukser? 

https://www.zalando.no/dameklaer-bukser-stoffbukser/?assortment_area=petite

Takk for gode tips! Skal sjekke ut t-skjortene fra de stedene du nevner. Jeg har ei t-skjorte fra BikBok som jeg ble positivt overrasket over kvaliteten. Litt tykkere stoff som faller fint og som virker å holde fasongen etter flere vask. 

HM og blazere hadde jeg ikke tenkt på, høres jo bra ut om de er gode!

De genseren fra Boozt var fine! Siden det er kasjmir i dem, klør eller stikker de noe?

Jeg har sett litt på Zalando sitt petite utvalg og har vurdert å bestille dressbukse derfra. Jeg skulle bare helst ha kjent på stoffene først og prøvd dem, men de kan jo alltids sendes i retur. 

AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 12.41):

Hva har du allerede?  Jeg lagde meg kapselgarderobe i forfjor og kjøpte ikke ett eneste plagg, men jeg ga vekk og kastet 2 ikea poser med klær som enten ikke passet eller var utslitt. Helt pinlig at jeg hadde så mye klær.  

Nå er det ikke alt i min nåværende garderobe som er i naturmaterialer eller kommer til å vare "evig", men klær byttes ut etter hver som det blir utslitt eller ødelagt.  Da har jeg vekslet mellom å kjøpe brukt eller nytt. 

Jeg er veldig bevisst når jeg kjøper nye klær at det er mulig å kombinere med det jeg har i garderoben og at det ikke skal være moderne i bare en sesong.  

Anonymkode: 0b9e8...479

Jeg har en del jeans og gensere fra før og særlig genserne har jeg håp om vil kunne brukes i flere sesonger fremover. Mitt «problem» er at jeg har gått ned i vekt og da sitter ikke plaggene mine like fint mer. Men jeg prøver absolutt å bygge på det jeg har fra før av😊

AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 16.14):

Pierre Robert satser på kapsel-plagg og de er veldig lette å få tak i på finn.

Anonymkode: 3a8f7...809

Jeg får ikke helt plaggene derfra til å stemme på meg, vet ikke helt hva det er, men sånn er det jo noen ganger. Følger likevel med på om det kommer noe som kunne passet. 

AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 17.07):

Jeg ville lært meg å legge opp bukser.

Og går alltid for naturmaterialer, de varer mye lengre om du passer godt på dem (ikke tørketrommel for eksempel). Bomull, ull (ser du ikke tåler), silke, modal, osv. 

Anonymkode: 85399...65d

Å legge opp selv skulle jeg gjerne lært meg. Det bør vel holde bra selv om man legger opp for hånd? Noen bukser opplever jeg at ikke passer i fasongen når de blir lagt opp, det er som om knærne kommer på feil sted, om du skjønner? Gjelder vel særlig noen jeans. 

sisini skrev (På 30.8.2023 den 17.21):

Man trenger ikke kjøpe noe nytt for å lage en kapsel garderobe, og tanken bak det er stort sett å redusere forbruket. 

Jeg startet min kapselgarderobe me då velge ut 33 plagg til å bruke i 3 månderer. Jeg inkluderer ikke undertøy, treningstøy eller yttertøy, men det velger man litt som man vil. Så ryddes alle andre klær bort og er "off limits". Dette fører til at man i større grad lærer seg å eksperimentere og kombinerer klær på nye måter slik at man klarer seg med mindre.

Det er mange merker som reklamerer med "must haves til kapselgarderoben", men det er bare tull. Det er helt opp til deg og din stil hva du trenger. Om du ikke bruker blazer og dressbukse er det bortkastet å kjøpe det bare fordi noen som tjener penger på det reklamerer for det. Pierre Robert er også en markedsaktør som prøver å tjene penger på bærekraft. 

Poenget med en kapselgarderobe er å velge dine favoritter, som passer til sesongen. Mitt tips er å velge en kombinasjon av "Key pieces" som er de litt kjedelige plaggene som er basen i din stil, og "accent pieces" som er det som skiller seg ut og som du føler løfter antrekket på fest. 

Useless_dk på Instagram har masse gode tips rundt kapselgarderobe. 😊

Masse lykke til! 

Tusen takk for mange god tips! Og hun useless_dk hadde jo så mange gode tips, rett inn i den stilen jeg liker!

Det hørtes lurt ut å rydde vekk klærne man ikke skulle bruke. Godt å ha mer oversikt sånn at det blir enklere å planlegge! Hvordan synes du det fungerte med 33 plagg?

Enig i at man må bygge en garderobe på klær man liker og ut fra den stilen man vil ha. Det har tatt litt tid å finne min stil, men tror det begynne å ligne noe nå😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De genseren fra Boozt var fine! Siden det er kasjmir i dem, klør eller stikker de noe?

Nei, de er veldig myke og gode🙂 Har uansett aldri erfart at kasjmir stikker/klør.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper klær på salg ved hvert sesongskifte. For høsten ble det en basic tanktop i ull og en svart kjole til julebordet. Begge på 60%. Jeg går aldri crazy når jeg handler klær og sjekker alltid vaskelappen for materiale, ser på sømmen og kjenner på stoffet mellom fingrene. Strekker litt i det. Jeg tråler gjennom Høyer, Rolfsen, Bogart Cosmo, Carma og andre dyrere butikker. Og helt ærlig så sparer jeg penger på det i forhold til å impulsshoppe på Cubus, Zara og H&M året rundt. Også sjekker jeg alltid på nett for å se om prisen er billigere der. Er jeg ikke sikker så tar jeg bilde av prislappen (modell og merke) og tenker over om jeg faktisk trenger plagget. Og sjekker om jeg faktisk har noe lignende. MEN - selv om det er dyrt, så er det ikke bra. Lær deg heller hvordan man kan spotte kvalitetsplagg. 

Jeg går gjennom garderoben før jeg handler nye klær og rydder vekk sommerklær når været blir kaldere. Også ser jeg hva jeg kommer til å bruke mye og gjør det lett tilgjengelig i garderoben. Etter jeg flytta sist kvittet jeg meg med typ 50% av klærne mine og jeg savner ingen av plaggene. Noe ble donert, noe ble solgt, noe ble gitt vekk til venner. 

Det anbefales å finne utav hudens undertone og hva som komplimenterer deg. Også å ha et ærlig forhold til egen kropp og se over hvilke plagg man er glad i og hvorfor den fasongen fungerer. Ikke handle klær som bare ser bra ut, du må tenke litt over om du kommer til å bruke det eller ikke. Jeg syns chunky ullgensere er kjempefine, men bruker jeg det? Nei. 

• Liker 2
Skrevet
On 9/3/2023 at 12:36 PM, AnonymBruker said:

Takk for gode tips! Skal sjekke ut t-skjortene fra de stedene du nevner. Jeg har ei t-skjorte fra BikBok som jeg ble positivt overrasket over kvaliteten. Litt tykkere stoff som faller fint og som virker å holde fasongen etter flere vask. 

HM og blazere hadde jeg ikke tenkt på, høres jo bra ut om de er gode!

Jeg har sett litt på Zalando sitt petite utvalg og har vurdert å bestille dressbukse derfra. Jeg skulle bare helst ha kjent på stoffene først og prøvd dem, men de kan jo alltids sendes i retur. 

Jeg har en del jeans og gensere fra før og særlig genserne har jeg håp om vil kunne brukes i flere sesonger fremover. Mitt «problem» er at jeg har gått ned i vekt og da sitter ikke plaggene mine like fint mer. Men jeg prøver absolutt å bygge på det jeg har fra før av😊

Jeg får ikke helt plaggene derfra til å stemme på meg, vet ikke helt hva det er, men sånn er det jo noen ganger. Følger likevel med på om det kommer noe som kunne passet. 

Å legge opp selv skulle jeg gjerne lært meg. Det bør vel holde bra selv om man legger opp for hånd? Noen bukser opplever jeg at ikke passer i fasongen når de blir lagt opp, det er som om knærne kommer på feil sted, om du skjønner? Gjelder vel særlig noen jeans. 

Tusen takk for mange god tips! Og hun useless_dk hadde jo så mange gode tips, rett inn i den stilen jeg liker!

Det hørtes lurt ut å rydde vekk klærne man ikke skulle bruke. Godt å ha mer oversikt sånn at det blir enklere å planlegge! Hvordan synes du det fungerte med 33 plagg?

Enig i at man må bygge en garderobe på klær man liker og ut fra den stilen man vil ha. Det har tatt litt tid å finne min stil, men tror det begynne å ligne noe nå😊

Ang 33 plagg så syntes jeg det var begrensende i starten, men så ble det hellet befriende i stedet! Veldig deilig med få plagg "framme" og så får man utfordret seg selv til å bruke klær på en ny måte. Kalles project 333😊

• Liker 1
Skrevet

Du trenger jo ikke kjøpe nytt. Hvis du har mye klær, så kan du finne en basic i skapet, og hente frem tøy du har liggende når noe må byttes ut.

Jobber litt med saken nå. Jeg har to bukserkeg kommer til å ha hele tiden.  Mulig gjemme de på sommeren . Men tenker en høst/vinter kolleksjon og en vår kolekskon jeg sper på med sommerklær. Jeg pynter med skjelden og tenker jeg bør klare med ett sett pentøy. Også har jeg en kjole med jakke til evnt bryllup om jeg skulle bli bedt i noen. 

Først rydde vekk alt jeg vet jeg ikke kommer til å bruke. 

Så 3 til 4 pene bukser feks olabukse og bomull/linbukse. Som kan dresses opp og ned. Bukser trenger ikke være dyre. Om du vasker klærne på 30 grader varer elastikk evig i maskin. Har 10år gamle hm bukser, og jeg har ca samme i cubus bukser jeg engang betalte 90 kr for. Cubus klær har enorm god kvalitet.  Og kjøper singleter jeg bruker under. Enten for ikke å fryse, eller som stikker litt ut som endel av antrekket.  Litt lange bein og alt for korte overdeler fra butikken løses med en singlet over hoftene. Den elste jeg har nå, er 11år gammel, men den tror eg snart går i søpla.

Jeg har kjøpt noe dyrere plagg, desverre har de holdt 3 vask noen av de, før de fikk hull, noen misfarget etter første vask osv, så dyrt er ikke nødvendigvis bedre kvalitet.

Jeg velger lag på lag. Så cardigans er min hemlige kjærlighet. Alt som ikke ser pent ut på meg, fungerer med cardigans. Så nå har jeg ofte tynne gensere eller tskjorter og cardigans. Cardigans trenger da ikke ofte tur i vaskemaskinen. Så da er det ikke helt krise om det er litt plast i dem. 

Jeg klør også lett av ull. Men har begynt å strikke selv, og funnet noen garn med ull/alpakka/merino som ikke klør, og jeg har de rett på kroppen.  

Anonymkode: 157c7...8c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 12.36):

Å legge opp selv skulle jeg gjerne lært meg. Det bør vel holde bra selv om man legger opp for hånd? Noen bukser opplever jeg at ikke passer i fasongen når de blir lagt opp, det er som om knærne kommer på feil sted, om du 

Lær deg prikkesting og sconering. Siste er til bevegelige kanter. Prikkesting fungerer supert på bukser.  Bruk målebånd og stryk opp kanten der den skal være, og sy prikkesting, så og si usynlig søm for hånd 

Anonymkode: 157c7...8c4

Skrevet

Jeg ville gått for brukte klær i naturmaterialer i første omgang, om du ikke kan bruke det du allerede har. Deretter kan du bytte ut et og et plagg etterhvert som det blir slitt, og heller investere i plagg i god kvalitet fra litt dyrere butikker da. Sett av en liten sum i en klespott hver måned hvis du har mulighet, så kan du investere når du trenger et nytt plagg 😊

Helt utenfor tema, men anbefaler også appen Whering - den bruker jeg, selv om jeg ikke har kapselgarderobe. Har bilde av alle klærne mine i appen, så har full oversikt over alt jeg har og kan prøve å sette ting sammen uten å ta dem ut av skapet 👍🏻

Anonymkode: d9d60...275

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...