Gå til innhold

Er dette et greit kosthold? Student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student, forsøker å spare så mye som jeg kan, så spiser enkelt. Føler ikke behov for et super sunt kosthold, men vil jo ha i meg det viktigste. Forsøker å spise variert, men det er vel ikke særlig variert egentlig.. Er det krise? Det meste er jo sunt. Kvinne, 22 år, 165 cm, 58 kg, trener lite.

Eksempel på hvordan jeg spiser:

Dag 1:
Frokost: 1 grovt knekkebrød med smør, skinke og agurk. 1 glass melk.
Lunsj: 3 grove knekkebrød med kokt egg. Agurk og tomat på siden. Vann.
Mellommåltid: En porsjon havregrøt. 2 bananer.
Middag: Omelett laget med 3 egg, litt melk, tomat, paprika og løk. Vann.
Kveldsmat: En porsjon havregrøt. 1 banan. 1 glass melk.

Dag 2:
Frokost: En porsjon havregrøt. 1 glass melk.
Lunsj: 2 grove knekkebrød med smør, leverpostei og agurk. Vann.
Mellommåltid: Vanilje yoghurt, 2 slike små beger. 1 banan.
Middag: 1 grovt rundstykke med eggerøre laget av 3 egg og litt melk. Salat, paprika og løk på siden. Vann.
Kvelds: 2 grove knekkebrød med makrell i tomat. Vann.

I helgene kan jeg lage taco, pizza eller noe annet godt, men de fleste hverdager lager jeg ikke særlig "middagsmat". 

Anonymkode: 9dc9c...408

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har energi gjennom hele dagen så er det vel greit. Jeg hadde sultet ihjel på dette :D

• Liker 2
Skrevet
Millinea skrev (Akkurat nå):

Hvis du har energi gjennom hele dagen så er det vel greit. Jeg hadde sultet ihjel på dette :D

Ja jeg har energi. Jeg sitter mye stille i løpet av dagen da, både på studiet og på jobb. Dager med mer aktivitet spiser jeg gjerne mer :P 

• Liker 1
Skrevet

Helt greit kosthold. Så lenge du kjenner at energien er der, slik du skriver, ser jeg ingen betenkeligheter med det.

Typiske middager må man jo ikke ha. Du får i deg en del egg, og det er jo supermat nr 1. Du har også noe grønnsaker og frukt med. 
Alle tiders ☺️

Lytt til kroppen din du. 

Anonymkode: 1979c...4f5

Skrevet

Helt ok. Bare ha fokus på at du får i deg regelmessig og balansert næring fra både fet og hvit fisk, egg, og kjøtt/meieri, samt variasjon av frukt/grønt. 

Anonymkode: e5205...f2e

• Liker 1
Skrevet

Egg er omtrent den mest komplette næringen du kan få, så spis gjerne mye mer av det. Egg metter godt og er billig.

Anonymkode: aa77a...7c3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser bra ut. Nok mat og du får bra med næringstoffer. Bønner og linser er også billig, og du får der proteiner og fiber. 

Anonymkode: 1ac88...192

• Liker 1
Skrevet

Alt for lite grønnsaker, du bør ha minst 500 g per dag. Bruk gjerne grove grønnsaker, billig og mye fiber. Erstatt knekkebrød og joghurt med rå gulrot eller bær. Mer grønnsaker, som f.eks spinat i omeletten.

Lag en salat, gjerne med bønner.

Anonymkode: 7ad79...85a

• Liker 1
Skrevet

Ser greit ut dette. Myyye bedre kosthold enn jeg hadde som student 😅 Fikk aldri noen mangelsykdommer.

Ville kanskje passet på å fått i meg noe kjøtt en gang eller to i uken (jeg er ikke kjent med hvordan man får i seg alt man trenger som ren vegetar, men det er jo en personlig ting), men bortsett fra det, ser det jo veldig, veldig bra ut.

Anonymkode: 95bc5...321

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ser greit ut dette. Myyye bedre kosthold enn jeg hadde som student 😅 Fikk aldri noen mangelsykdommer.

Ville kanskje passet på å fått i meg noe kjøtt en gang eller to i uken (jeg er ikke kjent med hvordan man får i seg alt man trenger som ren vegetar, men det er jo en personlig ting), men bortsett fra det, ser det jo veldig, veldig bra ut.

Anonymkode: 95bc5...321

TS er ikke vegeterianer, spiser jo både skinke og makrell i tomat. 

Skrevet

Her var det altfor mye korn... Ikke sunt. Erstatt med egg, kjøtt, grønnsaker, frukt.

Anonymkode: 732e7...d95

• Liker 5
Skrevet

Takk for flere gode forslag :) Skal absolutt prøve å få inn mer bønner og linser, det liker jeg og det er billig. TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er student, forsøker å spare så mye som jeg kan, så spiser enkelt. Føler ikke behov for et super sunt kosthold, men vil jo ha i meg det viktigste. Forsøker å spise variert, men det er vel ikke særlig variert egentlig.. Er det krise? Det meste er jo sunt. Kvinne, 22 år, 165 cm, 58 kg, trener lite.

Eksempel på hvordan jeg spiser:

Dag 1:
Frokost: 1 grovt knekkebrød med smør, skinke og agurk. 1 glass melk.
Lunsj: 3 grove knekkebrød med kokt egg. Agurk og tomat på siden. Vann.
Mellommåltid: En porsjon havregrøt. 2 bananer.
Middag: Omelett laget med 3 egg, litt melk, tomat, paprika og løk. Vann.
Kveldsmat: En porsjon havregrøt. 1 banan. 1 glass melk.

Dag 2:
Frokost: En porsjon havregrøt. 1 glass melk.
Lunsj: 2 grove knekkebrød med smør, leverpostei og agurk. Vann.
Mellommåltid: Vanilje yoghurt, 2 slike små beger. 1 banan.
Middag: 1 grovt rundstykke med eggerøre laget av 3 egg og litt melk. Salat, paprika og løk på siden. Vann.
Kvelds: 2 grove knekkebrød med makrell i tomat. Vann.

I helgene kan jeg lage taco, pizza eller noe annet godt, men de fleste hverdager lager jeg ikke særlig "middagsmat". 

Jeg ville:

1) inkludert litt protein i havregrøten. Det kan du gjøre med proteinpulver, klekke oppi et egg (det blir faktisk veldig godt og en litt kremet konsistens av det), eller tilsette 3-4 ss gresk yoghurt eller cottagecheese på toppen. Eventuelt også noen nøtter eller 1 ss nøttesmør. Jeg ville altså heller økt innholdet av protein, og droppet bananene. Spis eventuelt skyr, yoghurt eller noe ved siden. 

2) kjøpt inn store begre med gresk yoghurt, heller enn mange små. For smak kan du tilsette 1-2 ss syltetøy, eller bruke litt av en annen smaksatt yoghurt i kombinasjon med gresk. 

3) variere litt mer på frukt og grønt. Se etter frukt og grønt i sesong, det er billigere! Og bruk gjerne frosne bær og grønnsaker.

4) hva med poteter? Billig og kan brukes til så mye. Potet er også den ene matvaren med høyest metthetsindeks (hvor godt den metter ifht innhold av energi). Da kan du f.eks lage bondeomelett eller spansk tortilla. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for flere gode forslag :) Skal absolutt prøve å få inn mer bønner og linser, det liker jeg og det er billig. TS

Kjøpes billigst hos innvandrerbutikker. Du kan lage linsesuppe/gryte for billig penge. Men husk og spise kjøtt/fisk og egg også :) 

Skrevet

Du spiser jo nesten ingen grønnsaker eller frukt. Prøv å få i deg minimum 500 gram hver eneste dag. Kjøp billige grønnsaker og sleng i wokpanne eller lag store porsjoner med grønnsaksalat du kan legge til de andre måltidene utover uken. Du kan også feks legge til en smoothie til et av måltidene og få i deg en del grønt på den måten. Personlig synes jeg kostholdet ditt virket ekstremt kjedelig, jeg ville prøvd å kutte noen av de knekkebrødmåltidene og erstattet dem med grønnsaker og linser/bønner (lage feks en stor gryte på søndag og spise til lunch gjennom uken). 

Anonymkode: f34d9...eb6

Skrevet

Burde få inn mer frukt og grønt, og trenger du egentlig spise kvelds? Kroppen fordøyer treigere på natta, og du ligger på 5 måltider om dagen. Whatever works, I guess.

Anonymkode: 7d019...b16

Skrevet

Jeg ville lagt til litt mer frukt og grønt. Feks ta en smoothie istedet for grøt til mellommåltidet, så ha litt mer grønnsaker til middagen. 

Ofte har de feks frukt som er helt god, men skallet ser litt fælt ut 40% billigere. fint å ha opp i smoothie. Om du har fryseplass kan du få litt store poser med lapskausgrønnsaker som ikke er så dyre. I tillegg til fryst spinat som er godt i feks omelett. 

Last ned mattilbud appen så ser du tilbudene i butikkene. 

Anonymkode: fc78d...542

Skrevet

Mer grønnsaker og belgfrukter og mindre banan!

Anonymkode: 662f3...39f

Skrevet

Jeg ville spist noe bygg hver dag. Er veldig billig, metter godt og er en god kilde til kostfiber. Fiber er bra næring for tarmbakteriene og påvirker bakteriesammensetningen i tarmen. Som igjen er bra for hjernen, som du trenger som student ;) 

Anonymkode: 364e5...e0e

• Nyttig 1
Skrevet

Lag hjemmelaget middag hver dag. 

Anonymkode: 4f50f...908

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...