Gå til innhold

Nalas travle hverdag

Nala

Anbefalte innlegg

Tusen takk for koselig PM, Sissan :klem:

Akkurat nå er jeg så imponert over meg selv at det vil dere ikke tro. Jeg formelig skinner av stolthet her jeg sitter. Blyg? Jeg? Neeeeei :ler: Vel, jeg har altså slått til ute i hagen i dag. Eller jeg har jobba litt nå og da over en periode, men nå er jeg ferdig med steinbedet mitt :hoppe: Alle bed i hagen var overgrodd da vi kjøpte boligen for fire år siden. Jeg har hatt verken tid eller motivasjon til å ordne disse tidligere år, det har bare blitt til at jeg har tatt sånn yderst littegranne nå og da. Men i år har jeg klint til. Jeg har måkka og trillet bort, måkka og trillet bort. Og nå har jeg flytta blomster og sådd nye, flytta og sådd nye. Det er nesten ikke til å tro, men steinbedet ble faktisk kanonbra. Satte prikken over i-en nå i kveld, med å fylle prydbark mellom plantene. Er riktig så fornøyd, ja, som dere skjønner ;) I tillegg har jeg ordna et bed like foran huset, et sånt som går langd husveggen. Der jeg har også lagt i en del jord foran (der var bare singel og dritt og lort foran tidligere), så snart er det klart for at vi kan så i der også. Dette blir bra, gitt! Nå skulle svigermor sett meg. Fy, så fornøyd hun hadde vært med meg da :ler:

Jentene fikk forresten gave fra mamma i dag. Hun har strikka ponchoer til dem. En rosa poncho til Lillesøster og en grønn til Storesøster. Storesøster var såååå stolt da hun fikk sin. Hun ville absolutt ha den på seg da vi dro for å handle litt planter i dag. Og gjett om hun strålte da blomsterselgeren (en dame) kommenterte den flotte ponchoen hun hadde på seg. Skulle nesten tro at Storesøster hadde strikka den selv :ler:

Nå tar jeg straks kvelden her. Snakkes alle sammen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag var vi i møte med megler angående tomannsboligene. Vi tenker og tenker, og det ser ut til at vi lander på at det blir for smått. Tomtene er bare 262. I dag har vi 730. Det blir litt reduksjon, ja. Eller nei. Litt reduksjon hadde vært ok. Men her snakker vi om masse masse mindre plass. I tillegg var det ikke mulig å få bygd for eksempel et ekstra rom i leveransen, så det blir snakk om en del mindre plass enn det vi har i dag også. Så vi tviler vel egentlig på at vi hiver oss på. Æsj altså, at det skal være så himla vanskelig å finne seg en bolig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rom for å få bygget kjeller på husene som ikke er påbegynt da?

Nei, det er kjeller allerede. Boligene går over tre plan. Inngangen er i midtplanet. Nederst er det soverom, bad og vaskerom. Og på toppen er det stue og terrasse. Akkurat nå er jeg bare oppgitt altså. Vi har det jo ikke travelt. Men å lete er kjedelige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var megleren flink da? ;)

Veldig veldig flink :ler:

Og i dag fikk vi testa enda en megler i samme selskap. For i dag KJØPTE VI OSS BOLIG!! Og tenk, det ble enebolig på oss. Uten utleie. Det er nesten komisk så fort ting snur seg.

Men altså, eiendomsfirmaet som selger tomannsboligene vi har sett på er samme firma som selger eneboligen vi la inn bud på for noen uker siden. Megleren på eneboligen har da fått med seg (hun var på kontoret da vi var i møte med hennes kollega) at vi snuser på det andre prosjektet. Ergo hadde hun ringt selger av eneboligen og varslet han om at vi faktisk var seriøst på jakt etter andre ting. Og vips, så gikk det akkurat som vi håpe. Prisantydning på eneboligen var 3,2. Dette var det selger først sto steilt på at han skulle ha. Men vi la inn bud på 3 050 000 for å sjekke interessen i markedet. Og ingen andre gikk over. Etter andre visning spurte vi hva selger var villig til å la boligen gå for. Vi kunne strekke oss 25 000, til 3 075 000. Niks. Blankt avvist. Men nå i dag ringte de tilbake med et motbud på 3 100 000. Dette var egentlig prisen vi mente var realistisk at vi kunne få det for. Så nå er vi såååå fornøyd med strategien vi valgte :) Vi skal snakke mer med megler i morgen. Ringte henne bare i ettermiddag og sa at vi godtok motbudet. Så nå blir det b oligbytte på oss :hoppe: Regner med det blir overtakelse tidlig på høsten. September kanskje. Eller hvis vi får velge blir det kanskje enda litt senere, men det spørs. For vi må jo starte et løp for å selge her også da. Og vi vil helst ikke legge ut boligen for salg nå i ferien. Tenker vi satser på salg når skoleferien er over. Ja ja, vi får se hvordan det går. Det er nå uansett ting som skal gjøres for annonse skal ut. Så det blir hektisk framover. Og spennende!

Nå er det en veldig veldig glad Nala som straks går og legger seg. Men det spørs om jeg får sove. For oppi hodet mitt driver jeg allerede og maler og møblerer det nye huset vårt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig! Gratulerer med eneboligkjøp!

Jeg flytter inn i ny leilighet i morgen, første boligen jeg kjøper, og selv om den ikke er stor har vi den pusset opp akkurat slik jeg vil ha den, og jeg gleder meg som en unge! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med boligkjøp. Har kikket på bildene som ligger ute, og den ser flott ut :) Tror nok dere kommer til å trives bra der. Si i fra når jeg kan komme på kaffebesøk :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner, dere :) Og Fakse, kaffebesøk skal vi alltids få til utpå høsten en gang. Aner ikke noe mer om når det blir overtakelse. Blir vel i september eller oktober en gang, vil jeg tro. Vi vil jo helst dra det litt ut, siden vi ikke ønsker å legge ut vårt eget hus før etter skoleferien. Men men, vi får se. Er i alle fall superglade fremdeles, for at det gikk i boks :hoppe:

I kveld skal jeg til ei venninne på godteri-vin-og-sladre-kveld. Blir koselig :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer her også :hoppe:

(Hvorfor legger dere ikke huset ut med en gang da? Det kan jo ligge på nett for de som bruker sommeren til å lete, og så kan dere annonsere fra starten av august? Det må da være greiere når dere overtar det andre huset i september?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner, Sissan :klem:

Når det gjelder forslaget om å legge huset vårt ut for salg allerede nå, så klarer vi det rett og slett ikke. Vi skal nemlig gjøre noen småting før vi legger boligen ut på nett. Innvendig skal vi male to rom pluss en del lister og dørkarmer. Og utvendig skal vi male de plankebordene som er mest avskalla. Huset burde egentlig vært malt i år, men å gi fra oss et fiks ferdigmalt hus gidder vi IKKE. Så vi tar det verste, det som kan skjemme inntrykket på visning. Vi får trolig takstmann hit til uka. Det vi frykter er at han skal si at vi har fuktskader på badet. Det er ikke usannsynlig nemlig, siden det har vært dusjet rett på veggen i flere år. I så fall vet vi ikke helt hva vi gjør. Det lønner seg jo sjelden å pusse opp de store ting, men fuktskader på bad er en sånn ting som kan få potensielle kjøpere til å skygge banen. Ja ja, den tid den sorg.

En annen ting er at vi er bortreist i månedskiftet juli-august. Å ligge ute da er nok ikke så lurt. Så det vi har snakket med megler om er å legge huset ut som "kommer" i boligavisa og på nett 3. august, og at vi uka etter kjører helsidesannonse i boligavisa. Så kjører vi visning(er) uka som begynner med 14. august. Så får vi bare krysse fingrene for at det blir et raskt salg, siden vi i dag ble enig med megler om overtakelse 1. september. Ja ja, vi skal alltids klare å eie dobbelt en kort periode. Kanskje vi kan bli enig med banken om noe til og med. Kanskje vi kan betale bare det leieboerne betaler i en overgangsperiode eller noe. Ikke vet jeg. Men vi skal nå få det til på et vis.

I dag har jeg fresha opp vinduene her. Er i visningsmodus, så jeg prøver å få hjemmet mitt til å fremstå best mulig ;) Og det skulle ikke mye til. Kjøpte en ny blomsterpotte (i knalloransj) og en hvit orkidé til å ha i den. Og så kjøpte jeg en bruk keramikkvase som jeg har to type stilkeblomster i (aner ikke hva de heter, men de er sånne flotte blomster på en stilk liksom). Det ble råstilig! Jo, og det hjalp at jeg vaska vinduene innvendig. I morgen tar jeg dem utvendig, så da kan vi sikkert se nabohuset om vi er riktig heldig ;)

Nå tar denne dama natta. Er stupings. Ble sittende hos venninna mi til neste 1.30 i natt og skravle og drikke vin :overrasket: Men det var veldig koselig da, så da holder man ut at man blir litt trøtt dagen etter. Men det hjalp selvsagt ikke at Storesøster våkna mellom 5 og 5.30 en gang i dag. Heldigvis er det gubben som skal stå opp med jentene i morgen, sånn at mor får sovet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringsselskapet ditt har veldig gode ordninger og dekker skade ved fukt på badet. Bare som et lite tips ;)

Ellers skjønner jeg godt at du vil vente til du er forberedt i huset med å legge ut. Bare så mange som ikke vil selge på sommeren fordi de tror det er dumt - og det er dumt. Når vi kommer til august må du kjempe med så mange flere husselgere -alle skal ut igjen da (som rett etter påske), og det er enklere for kjøperne å finne mulige objekter - dumt for deg ;)

Lykke til uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tips, Sissan :klem: Om det viser seg å være fuktskader på badet får jeg visst ta en runde med forsikringsselskapet. Trodde ikke man fikk dekt skadene om man har dusja på veggen, men én ting er sikkert: Man får nå ingenting om man ikke prøver!

Ellers er jeg voldsomt i visningsmodus her. I dag har jeg kjøpt maling til gangen pluss til lister og karmer her. Gleder meg til å få gangen malt. Det er bare tre år eller noe sånt siden jeg malte den, men jeg valgte litt sære farger (og det angrer jeg på i dag). Vil jo gjerne gi potensielle kjøpere et godt førsteinntrykk når de trår innafor døra vår, og en litt psykedelisk gang gir bare et - ja, litt psykedelisk førsteinntrykk ;) Fargen jeg har kjøpt heter silke og er en middels mørk bruntone, vil jeg si. Vi har lys toscana på kjøkkenet, og silke er betydelig mørkere enn denne. Når gangen nå blir malt har vi farger som passe sammen her i førsteetasje. Gangen blir da som sagt silke. Deretter går man inn i stua som er krem. Og så er kjøkkenet altså lys toscana. Badet og lekerommet passer ikke inn. Badet er mørk rosa og hvitt og veeeeeldig modent for oppussing. Og lekerommet har én tapet nede og en annen oppe pluss en "vakker" bord som deler veggen i to (veldig prega av stilen som var i 1996 da huset ble bygd, med andre ord). Men lekerommet får være som det er. Det er forsåvidt koselig, om enn ikke akkurat moderne. Og å tapetsere på nytt gidder vi IKKE. Da er det greiere med gangen som bare trenger to strøk maling. Har forresten gjort litt førstehjelp i gangen i dag. Der var en del luftbobler og skrukker i ene hjørnet. Så jeg skar opp tapeten i dette hjørnet og stappa tapetlim (som jeg lånte hos en venninne som pusser opp) under, så nå er hjørnet rett og fint. Gleder meg til å se forskjellen når jeg maler oppå. Hvis det blir bra er det mulig jeg gjør samme greia på vårt soverom. Også der er det et hjørne som trenger en runde under skalpellen og så et strøk maling oppå. Men om jeg gidder? Vi får se.

Her i huset er det Brasil-Frankrike som gjelder nå. Selv bryr jeg meg ikke så mye. Så på mens vi koste oss med kylling og pasta. Men nå skal jeg faktisk ta fatt på kjøkkenet. Der er x antall kasseroller som trenger en runde under oppvaskbørsten.

:vinker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei Kverula :-D Joda, alt står bra til i Nala-heimen. Ikke minst nå som vi har FERIE :hoppe: Men dagene flyr, og KG-sløvheta holder stand. Eller jeg skriver nå et innlegg hist og her, selv om dagboka mi blir neglisjert :sjenert:

Vi har hatt en helt super helg! Jentene har vært hos svigermor, så jeg og mannen har fått kosa oss med voksenting. Fredag var vi på restaurant klokka 19, og deretter sto "Pirates of the Carribean" for tur. Kjempekoselig. Maten var nyyyydelig, og filmen var bra. Eller filmen kunne ikke måle seg med den første Pirates-filmen da, men det var det vel heller ingen som forventa.

Lørdag var vi på Buktafestivalen her i byen og hørte på blant annet Kaisers Orchestra, Mew og Dum Dum Boys. Kanonbra! Det eneste irriterende var at Tromsø Taxi dessverre ikke aner hva kundebehandling er :frustrert: Klokka 21.05 (har sjekka telefonloggen) ringte mannen og spurte om det var mulig å bestille drosje til en adresse borte på sørøya. Jada, det var ikke noe problem. Vi skulle få en bil til 01.15. Men kom det noen bil? Nei! Da vi ringte og etterlyste sa de bare at "nei, vi har ikke fått noen bestilling inn". Og "dere aaaaaner ikke hvor mange telefoner vi får hvor folk påstår at de har bestilt bil altså". Fader jeg ble forbanna. Og uansett hvor mange ganger vi ringte og hvor hardt vi prøvde å forklare at vi hadde bestilt, så hjalp det ikke. Hun dama på sentralen slang på røret :overrasket: Ja ja, vi fikk nå en bil til slutt. Traff nemlig omsider på en mann på sentralen som ikke gidda å høre på maset vårt mer ;) Men fy søren altså, dette irriterte meg. Hadde Tromsø Taxi hadde konkurranse hadde de vært konkurs for lengst. De er ikke akkurat kjent for god servide, nei.

Søndag kjørte vi til svigermor. Der var det 8-årsdag for yngstesønnen hennes. Kjempekoselig! Og så så masse mat da. Å være hos svigermor er ensbetydende med å være konstant mett. Men det er kjekt da :)

Hva skjer så på husfronten? Jo, vi har hatt takstmann her. Og som fryktet, han avdekket fukt på badet. Og fukt som følge av dusjing på vegg dekkes ikke av forsikringa. Men vi har bestemt oss for å utbedre skaden likevel. Vil ikke ha det stående i taksten at det er fuktskade. Det kan skremme vekk potensielle kjøpere. De vil jo naturlig nok frykte omfanget av skaden. Så når vi til uka reiser på ferie får vi et firma inn for å fikse biffen. De skal rive opp veggen, utbedre skaden, legge ny våtromstapet og belegg og så slenge opp baderomsmøblene igjen. Tror det er verdt det! Noen takst har vi ikke fått ennå. Må vente til skaden er utbedra. Men ifølge megler kommer vi til å få mer enn det vi håper på. Men man vet jo aldri. Hun uttaler seg jo uten å kjenne takst. Men det blir uten tvil spennende å se hva vi ender opp med.

Ellers savner vi sola her i Tromsø. Fy fader det har vært en kjip sommer altså. Det er ikke ofte jeg blir værsjuk, men nå altså. Det har vært kaldt og vått i to måneder :tristbla: På konserten på lørdag hadde vi på oss superundertøy, ullklær og vindstopper. Er det mulig??

Ønsker alle som måtte finne på å ramle innom en riktig fin uke :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koselig å se deg her igjen :hoppe:

Men kjedelig med fuktskade på badet. Ser ut som om dere har funnet en grei løsning på det da. Jeg vil egentlig ha dusjvegger og ikke kabinett når vi pusser opp neste bad, for det tar mindre plass. Men min kjære insisterer på kabinett for å unngå skader. Han har vel rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos dere med ferie! Kjedelig med fukt på badet da :(

Heldiggris som har sett piratene! Må nok vente til Marie blir litt større jeg, hun lar meg nok ikke reise på kino riktig ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig ha dusjvegger og ikke kabinett når vi pusser opp neste bad, for det tar mindre plass. Men min kjære insisterer på kabinett for å unngå skader. Han har vel rett...

Jepp, han har nok rett. Jeg har to brødre som er rørleggere. Eller den ene har fagbrev, den andre har ett år igjen av læretida. Deres mantra er at man ALDRI må ha åpne løsninger. Man skal ALLTID ha kabinett. Når vi nå hadde fuktskade har eldstemann nærmest idiotforklart søstera si. "La dette være til skrekk og advarsel", sa han. Streng kar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Kjedelig med fuktskadene...sikkert veldig lurt å utbedre dem før salget. :Nikke:

Ang. kabinett og dusjing rett på vegg så er det visst ulike meninger om det i de ulike bransjene. ;) Hvis underlaget er gjort forskriftsmessig så skal det fungere helt fint å dusje rett på fliser visstnok - i følge mannen min som driver i flisbransjen. Jeg er nok litt skeptisk til det, men så sier han i hvertfall...Så få man jo se da - ettersom tiden skrider fram! ;)

Vi kommer til å ffortsette å dusje rett på vegg når badet blir pussa opp - for vi har ikke plass til kabinett...

Uff, jeg har ikke fått med meg at det har vært SÅ dårlig vær i nord i sommer jeg da...ville være ufint av meg å snakke om det flotte været her i sør skjønner jeg...

Ha en fin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...