Gå til innhold

Hva definerer du som "emosjonell utroskap"?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Inverto skrev (6 timer siden):

Prøv å minimer antall kommentarer da. Jesus!

Hva har Jesus med saken å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Inverto
Skrevet
Hoia skrev (23 minutter siden):

Hva har Jesus med saken å gjøre?

Nei bro.....ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Emosjonelt utroskap finnes ikke i min verden.

Emosjonene kan jeg ikke styre, dermed kan jeg ikke være ansvarlig for dem - ei heller utro. Utroskap involverer jo er svik. Følelsene mine kan ikke svike noen. Det kan jeg bare gjøre med mine handlinger.

Jeg kan bli betatt og forelsket i en annen, og det vil skje i løpet av et langt forhold.
Det eneste som betyr noe er om jeg agerer på det - og er fysisk utro. Og det vil jeg aldri være.

Så for meg er emosjonelt utroskap et tomt uttrykk.

Anonymkode: 73940...b5c

Tror du virkeligen på det du skriver?

Du skriver at du ikke på noen måter kan påvirke våre følelser.

Jeg kan fortelle deg at du kan velge å påvirke dine følelser.

Så skriver du at du vet at du aldri kommer handle basert på dine følelser.

Det er følelser som motiverer til handling, og de fleste som er utro fysiske startet med å si at dem aldri skulle være utro.

Skrevet
Inverto skrev (21 timer siden):

Beklager, men jeg føler at dette teite begrepet ofte blir feilbrukt. Og det ser visst ut som alle har sin egen tanke om det. Så jeg spør.....

Hva er DIN definisjon på 'emosjonell utroskap'?

Hvorfor syns du at begrepet er teit, og hvordan blir det feilbrukt?

Som jeg ser det så er hovedformålet med å bruke begrepet det å jobbe med seg selv. Under forutsetning at man ønsker å være i et langvarig lykkelig forhold.

En model som jeg ser ofte blir brukt om romantisk kjærlighet, inneholder tre dimensjoner:

- Fortrolighet

- Fysisk attraksjon

- Felles mål og forpliktelser

Hvis jeg deler alle disse i betydelig grad med enn kvinne som ikke er min kone, så vil si at jeg uten tvil er emosjonell utro. Ikke minst hvis det påvirker min relasjon til min kone.

Det vanskelige med emosjonell utroskap tenker jeg er ikke når det helt klart er det. Men hvor akkurat går grensen?

Men kanskje man kan bruke to spørsmål til seg selv?

Er jeg i et romantisk forhold med denne personen?

Hvis jeg hadde vært singel, hadde jeg da nå ønsket å utvikle denne relasjonen til et romantisk forhold?

Hvis jeg svarer ja på et av disse spørsmålene så er jeg emosjonelt utro.

Sånn sett så skal jeg for å ikke bli emosjonelt utro, passe på at jeg ikke kommer til det punktet der jeg kommer svare ja på noen av disse spørsmålene.

• Liker 2
Gjest Inverto
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Hvorfor syns du at begrepet er teit, og hvordan blir det feilbrukt?

Som jeg ser det så er hovedformålet med å bruke begrepet det å jobbe med seg selv. Under forutsetning at man ønsker å være i et langvarig lykkelig forhold.

En model som jeg ser ofte blir brukt om romantisk kjærlighet, inneholder tre dimensjoner:

- Fortrolighet

- Fysisk attraksjon

- Felles mål og forpliktelser

Hvis jeg deler alle disse i betydelig grad med enn kvinne som ikke er min kone, så vil si at jeg uten tvil er emosjonell utro. Ikke minst hvis det påvirker min relasjon til min kone.

Det vanskelige med emosjonell utroskap tenker jeg er ikke når det helt klart er det. Men hvor akkurat går grensen?

Men kanskje man kan bruke to spørsmål til seg selv?

Er jeg i et romantisk forhold med denne personen?

Hvis jeg hadde vært singel, hadde jeg da nå ønsket å utvikle denne relasjonen til et romantisk forhold?

Hvis jeg svarer ja på et av disse spørsmålene så er jeg emosjonelt utro.

Sånn sett så skal jeg for å ikke bli emosjonelt utro, passe på at jeg ikke kommer til det punktet der jeg kommer svare ja på noen av disse spørsmålene.

Jeg er ikke fan av begrepet fordi det kan bli misbrukt, og det blir det allerede. Noen vil si at en klem er utroskap. Det kan jeg ikke være enig i. Og jeg er heller ikke interessert i å krangle over dette nå

Skrevet
Inverto skrev (33 minutter siden):

Jeg er ikke fan av begrepet fordi det kan bli misbrukt, og det blir det allerede. Noen vil si at en klem er utroskap. Det kan jeg ikke være enig i. Og jeg er heller ikke interessert i å krangle over dette nå

Krangle bør man ikke gjøre på et diskusjonsforum. Så fint at du ikke ønsker det. Er mye bedre å diskutere sivilisert.

Men da lurer jeg på ditt eksempel. Enn klem, er ikke det noen få vil si er fysisk utroskap? Skjønte ikke helt hvorfor du brukte det eksempelet i en tråd du har laget om emosjonell utroskap.

• Liker 1
Gjest Inverto
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Men da lurer jeg på ditt eksempel. Enn klem, er ikke det noen få vil si er fysisk utroskap? Skjønte ikke helt hvorfor du brukte det eksempelet i en tråd du har laget om emosjonell utroskap.

Jeg har lest på Reddit at noen ser på platoniske klemmer som både emosjonell og/eller fysisk utroskap ja.
Jeg personlig sier meg uenig i den. Om en bekjent dame er i en emosjonell krise og bryter ned i tårer,
så velger jeg å være menneskelig: gi en klem. Hvis jeg skal velge mellom å være menneskelig
og beholde partneren min......så velger jeg å være menneskelig

Kvinneguiden kjenner meg som en kald og overveldende logisk autist.
Contrary to popular belief, så har jeg faktisk følelser 😅

Skrevet
Inverto skrev (3 minutter siden):

Jeg har lest på Reddit at noen ser på platoniske klemmer som både emosjonell og/eller fysisk utroskap ja.
Jeg personlig sier meg uenig i den. Om en bekjent dame er i en emosjonell krise og bryter ned i tårer,
så velger jeg å være menneskelig: gi en klem. Hvis jeg skal velge mellom å være menneskelig
og beholde partneren min......så velger jeg å være menneskelig

Kvinneguiden kjenner meg som en kald og overveldende logisk autist.
Contrary to popular belief, så har jeg faktisk følelser 😅

En klem er en fysisk handling.

Poenget med å skille mellom fysisk utroskap og emosjonell utroskap, er akkurat det å skille på disse tingene.

• Liker 1
Gjest Inverto
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

En klem er en fysisk handling.

Poenget med å skille mellom fysisk utroskap og emosjonell utroskap, er akkurat det å skille på disse tingene.

Ikke si det til meg, si det til Reddit

Noen andre spørsmål?

Skrevet
Inverto skrev (20 timer siden):

Hvis jeg er i et monogamt forhold, 
og jeg gir en trøstende klem til en kvinne som har det vondt,
vil dere si at jeg da er utro? Fordi om det er slik det fungerer, kan jeg ikke si meg enig i det

Jeg vil være menneskelig

Kommer jo helt an på hvordan situasjonen er. Hvem er denne kvinnen? En felles nær venn av dere? En vakker kollega? Behøver denne kvinnen din klem, eller bruker du det som en anledning til å få nærkontakt med henne? Kanskje har hun mange andre som gir henne denne trøsten? Er dette vanskelig for din partner?

Synes spørsmålet er umulig å svare på når man ikke kjenner til settingen i denne situasjonen.

Anonymkode: 68973...57e

• Liker 3
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kommer jo helt an på hvordan situasjonen er. Hvem er denne kvinnen? En felles nær venn av dere? En vakker kollega? Behøver denne kvinnen din klem, eller bruker du det som en anledning til å få nærkontakt med henne? Kanskje har hun mange andre som gir henne denne trøsten? Er dette vanskelig for din partner?

Synes spørsmålet er umulig å svare på når man ikke kjenner til settingen i denne situasjonen.

Anonymkode: 68973...57e

For meg så er det ganske enkelt. Jeg har ikke som vane å være byens serieklemmer akkurat lmao,
men det er heller slik at jeg overanalyserer omstendighetene før jeg velger å vise støtte.
For meg har det svært lite (men ikke null) å si om dama er en venn eller relativt fremmed.
Det viktigste her er det faktumet at uansett hvor fremmede vi er,
så har hun valgt å åpne seg såpass mye for meg at hun bretter ut om sine smerter og gråter.
Da gir jeg henne en klem. Fordi det føles riktig. Fordi jeg er menneskelig, selv om jeg er autist lol.
For meg så er dette så enkelt og straightforward. Og de som mener at dette er flørting eller utroskap,
kan dra til helvete mener nå jeg. De har sin menneskelige rett til å mene det er utroskap,
men de får ikke diktere meg

Skrevet
Hoia skrev (14 timer siden):

Det er jo fysiske kommentarer, vanlige mennesker skriver ikke slikt til hverandre uten at det er en forhistorie...

Det er helt omvendt, det er ofte i prat eller skrift det starter. Folk flest er ikke fysisk utro uten å ha satt i gang et flørtende bånd først. 

Anonymkode: 51de6...562

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt omvendt, det er ofte i prat eller skrift det starter. Folk flest er ikke fysisk utro uten å ha satt i gang et flørtende bånd først. 

Anonymkode: 51de6...562

Akkurat. Som med andre forhold. Starter sjelden med fysisk omgang. Som gjør at det hjelper fint lite å være bestemt på å ikke gjøre noe galt fysisk, uten å gjøre noe annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Å snakke/melde/skrive/møte en person som din andre halvdel ikke vet om er i mine 👁️👁️emosjonell utroskap. 

Anonymkode: 32fbb...d72

Det er utroskap. Emosjonell utroskap er når partneren din har romantiske følelser for en annen person. 

Anonymkode: d0e32...a25

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er utroskap. Emosjonell utroskap er når partneren din har romantiske følelser for en annen person. 

Anonymkode: d0e32...a25

Her er jeg uenig. Følelser kan man ikke styre, så da kan man ikke defineres som utro kun for å føle. Begynner man derimot å dyrke disse følelsene og agere på dem, da kan det være emosjonelt (og evt. fysisk) utroskap. 

Anonymkode: 04076...48e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...