AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 Jeg drikker en halvliter om dagen, syns det er veldig godt. Hvorfor drikker du det eller ikke? Anonymkode: a144b...002 3 1
Phoenix Heart Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 (endret) DelvisPresley skrev (2 minutter siden): Hva er søtmelk? F.eks Litago? Beboerne på sykehjemmet jeg jobber kaller vanlig kumelk for søtmelk. Kanskje TS er over 80 år,. .. Endret 28. august 2023 av Athena Freyja 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 Søtmelk? Sjokolademelk? Anonymkode: 15177...db8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 Søtmelk er helt vanlig melk, i motsetning til surmelk, som er den tyktflytende greia eldre folk drikker. Morsomt at alle i helsevesenet vet dette, fordi gamle folk kaller det for søtmelk 🤣 Anonymkode: 33b8b...346 8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #6 Skrevet 28. august 2023 Jeg drikker litt søtmelk, men bare upasteurisert. Det er sunnere. Pasteuriseringen endrer melkeproteinet. Men det er ikke hver dag jeg har tilgang på upasteurisert melk. Men når jeg har, så drikker jeg gjerne en liter om dagen. Anonymkode: 88e47...374 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #7 Skrevet 28. august 2023 Drikker det ikke. Liker ikke tanket på å drikke brystmelka til kyr. Anonymkode: 15177...db8 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #8 Skrevet 28. august 2023 Kun i kaffe. Ellers så bruker jeg syrnet melk på müsli f.eks. Anonymkode: 81cd2...a7e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #9 Skrevet 28. august 2023 Jeg liker smaken av melk så godt, men kroppen hater det. Både fordøyelse og hud har det bedre uten. Føler meg som en alkis som ikke klarer å holde meg unna 😄 Anonymkode: f1e25...dc7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 Har ikke testet for laktoseintoleranse, men jeg blir oppblåst og dårlig i magen av melk. Klarer likevel ikke motstå en kaffe latte i ny og ne 😋 Anonymkode: ca258...162
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg liker smaken av melk så godt, men kroppen hater det. Både fordøyelse og hud har det bedre uten. Føler meg som en alkis som ikke klarer å holde meg unna 😄 Anonymkode: f1e25...dc7 Har du prøvd upasteurisert? De fleste som tror at de ikke tåler melkeprotein, tåler ikke pasteurisert melkeprotein. Hvis det er melkesukkeret du reagerer på, så er det jo en annen sak. Da produserer du ikke (nok av) enzymet laktase som bryter ned melkesukkeret til glukose og galaktose. Anonymkode: 88e47...374 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #12 Skrevet 28. august 2023 Hæ hva er søtmelk? Anonymkode: 338ed...7fe
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #13 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg drikker litt søtmelk, men bare upasteurisert. Det er sunnere. Pasteuriseringen endrer melkeproteinet. Men det er ikke hver dag jeg har tilgang på upasteurisert melk. Men når jeg har, så drikker jeg gjerne en liter om dagen. Anonymkode: 88e47...374 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du prøvd upasteurisert? De fleste som tror at de ikke tåler melkeprotein, tåler ikke pasteurisert melkeprotein. Hvis det er melkesukkeret du reagerer på, så er det jo en annen sak. Da produserer du ikke (nok av) enzymet laktase som bryter ned melkesukkeret til glukose og galaktose. Anonymkode: 88e47...374 Slutt å drive helsefarlig propaganda for upasteurisert melk! For det første stemmer det ikke at melkeproteinet endres og at melkeproteinallergikere liksom tåler upasteurisert melk. Det er livsfarlig å påstå noe slikt, folk kan dø! For det andre er upasteurisert melk en vanlig kilde til farlige bakterier, listeria, e-coli med mer, og tok livet av mange folk i gamle dager. Pasteurisering er et av de viktigste skrittene innen folkehelse som ble gjort her til lands. Det er ikke uten grunn at det faktisk er forbudt for bønder å selge upasteurisert melk. Anonymkode: 2c60c...d70 9 17
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #14 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søtmelk er helt vanlig melk, i motsetning til surmelk, som er den tyktflytende greia eldre folk drikker. Morsomt at alle i helsevesenet vet dette, fordi gamle folk kaller det for søtmelk 🤣 Anonymkode: 33b8b...346 Måtte le litt. Jeg er 40, vokste opp på Kefir og jeg og ungene drikker kefir/surmelk fortsatt 😅 (mulig 40 er «eldre folk» da, for noen) Anonymkode: 1eec6...049 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #15 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søtmelk er helt vanlig melk, i motsetning til surmelk, som er den tyktflytende greia eldre folk drikker. Morsomt at alle i helsevesenet vet dette, fordi gamle folk kaller det for søtmelk 🤣 Anonymkode: 33b8b...346 Du mener den jeg har på muslien min hver dag?😅 Anonymkode: 2c60c...d70
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #16 Skrevet 28. august 2023 Jeg drikker veldig sjelden melk, liker ikke smaken så godt. Pussig, siden jeg nesten kunne bøtte nedpå som barn. Men jeg bruker melk i mat, da, så jeg har alltid en kartong i kjøleskapet. Anonymkode: d41e5...792
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #17 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Slutt å drive helsefarlig propaganda for upasteurisert melk! For det første stemmer det ikke at melkeproteinet endres og at melkeproteinallergikere liksom tåler upasteurisert melk. Det er livsfarlig å påstå noe slikt, folk kan dø! For det andre er upasteurisert melk en vanlig kilde til farlige bakterier, listeria, e-coli med mer, og tok livet av mange folk i gamle dager. Pasteurisering er et av de viktigste skrittene innen folkehelse som ble gjort her til lands. Det er ikke uten grunn at det faktisk er forbudt for bønder å selge upasteurisert melk. Anonymkode: 2c60c...d70 Jeg tåler melk veldig fint selv, så det er ikke selvopplevd, men jeg har hørt om veldig mange andre som ikke tåler pasteurisert melkeprotein, men de tåler upasteurisert melkeprotein. Bare anekdoter, men man bør ikke avfeie det når det blir så mange. Og jo, melkeproteinet endrer struktur under pasteurisering. Melkeproteinet endrer seg når det varmes over 70ºC. Pasteurisering er 72ºC. Hvor mange melkebønder hører du som dør av å drikke upasteurisert melk? Nesten alle melkebønder drikker melka de produserer. Jeg tror du skal ta deg en titt i et fjøs og se hvordan det gjøres nå. De fleste har melkerobot nå. Tanken renses hver andre dag når den blir tømt og holder alltid jevn temperatur. Alle rør og slanger renses to ganger om dagen. Spenene vaskes før hver melking. Melkeroboten analyserer melka i hver spene. Hvis den registrerer at noe ikke er som det skal, så kaster den melka fra den spenen som ikke ble godkjent. I gamle dager tørket de bare av bæsjen som var på spenene og melket med skitne fingre. Det kan ikke sammenlignes med sånn det gjøres nå. Og det er ikke forbudt å selge upasteurisert melk. Det er fullt lovlig å selge upasteurisert melk. Det må bare være "tilfeldig salg". 1000 mennesker kan oppsøke samme bonden og spørre om å kjøpe melk og bonden har lov til å selge til alle. Men bonden har ikke lov til å tilby produktet. Akkurat som forskjellen på pirattaxi og å spørre noen om å kjøre deg mot betaling. Hvis de tilbyr tjenesten er det ulovlig. Hvis du spør en tilfeldig bil på gata om de kan kjøre deg til en adresse mot betaling, så er det lov. Anonymkode: 88e47...374 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #18 Skrevet 28. august 2023 For meg er det totalt ulogisk å drikke morsmelk fra en annen dyreart, så svaret er nei. Jeg drikker ikke melk eller bruker melkeprodukter generelt. Anonymkode: a11db...68b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #19 Skrevet 28. august 2023 Nei, her melkeallergi. Eller, jeg tror jeg tåler A2-melk, men de store norske tilbyderne av melk i Norge vil jo ikke tilby det. Ellers tålte jeg faktisk upasteurisert melk direkte fra min oldemors fjøs da jeg var lita, men ikke den vi kjøpte på butikken. Har imidlertid gode grunner til å tro at de også hadde kyr som ga A2-melk. Anonymkode: 54870...3f6 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #20 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tåler melk veldig fint selv, så det er ikke selvopplevd, men jeg har hørt om veldig mange andre som ikke tåler pasteurisert melkeprotein, men de tåler upasteurisert melkeprotein. Bare anekdoter, men man bør ikke avfeie det når det blir så mange. Og jo, melkeproteinet endrer struktur under pasteurisering. Melkeproteinet endrer seg når det varmes over 70ºC. Pasteurisering er 72ºC. Hvor mange melkebønder hører du som dør av å drikke upasteurisert melk? Nesten alle melkebønder drikker melka de produserer. Jeg tror du skal ta deg en titt i et fjøs og se hvordan det gjøres nå. De fleste har melkerobot nå. Tanken renses hver andre dag når den blir tømt og holder alltid jevn temperatur. Alle rør og slanger renses to ganger om dagen. Spenene vaskes før hver melking. Melkeroboten analyserer melka i hver spene. Hvis den registrerer at noe ikke er som det skal, så kaster den melka fra den spenen som ikke ble godkjent. I gamle dager tørket de bare av bæsjen som var på spenene og melket med skitne fingre. Det kan ikke sammenlignes med sånn det gjøres nå. Og det er ikke forbudt å selge upasteurisert melk. Det er fullt lovlig å selge upasteurisert melk. Det må bare være "tilfeldig salg". 1000 mennesker kan oppsøke samme bonden og spørre om å kjøpe melk og bonden har lov til å selge til alle. Men bonden har ikke lov til å tilby produktet. Akkurat som forskjellen på pirattaxi og å spørre noen om å kjøre deg mot betaling. Hvis de tilbyr tjenesten er det ulovlig. Hvis du spør en tilfeldig bil på gata om de kan kjøre deg til en adresse mot betaling, så er det lov. Anonymkode: 88e47...374 Bare slutt å snakke om ting du ikke kan noe om. Næringsverdien av melkeprotein ved ulike temperaturer er IKKE det samme som at melkeallergikere tåler det🙄 Hele proteinet må spaltes gjennom hydrolyse for å kunne tåles av (de fleste, men ikke alle) melkeallergikere. Hydrolysert melkepulver for allergikere får kjøpt på apotek. Ingen grad av rengjøring kan hindre smittestoffer i melk. Dette er grundig undersøkt og konsekvensutredet ifm omsetningsforbudet. Og tilfeldig salg betyr at du kan ikke kjøpe rå melk av samme bonde flere ganger, fordi da er det ikke lenger tilfeldig. Det er også sterkt frarådet å gi slik melk til barn på gårdsbesøk siden de er ekstra utsatt. Fra fhi: I forbindelse med forslaget til forskriftsendring fra Mattilsynet i 2010, som skulle åpne for omsetting av mer upasteurisert melk og fløte enn i dag, ble det foreslått en rekke tiltak for å redusere risikoen for smitte. Veterinærinstituttet og Folkehelseinstituttet vurderte hvor effektive disse tiltakene ville vært. Konklusjonen var at tiltakene ikke ville vært tilstrekkelig til å forhindre smitte, fordi det uansett ville vært betydelig risiko for at: Antall E. coli-infeksjoner ville øke i takt med økt forbruk av upasteurisert melk og fløte, enten konsumert direkte eller brukt i matlaging. Personer i risikogruppen ville være spesielt utsatt for alvorlig sykdom med E. coli-infeksjon eller bakteriesykdommen campylobacteriose. Flere barn ville utvikle komplikasjonen HUS (hemolytisk uremisk syndrom), som er en livstruende tilstand. Forekomst av den alvorlige infeksjonssykdommen listeriose ville øke, dersom rå melk ville blitt brukt i matlaging. Det samme gjelder matforgiftning forårsaket av stafylokokker. Konklusjonen er at god melkehygiene ikke kan eliminere risiko for sykdomstilfeller forårsaket av konsum av upasteurisert melk eller fløte. Anonymkode: 2c60c...d70 3 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå