AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 Må hunder ha hundevenner for å trives, eller holder det å ha oss mennesker som venner?, og å bare passere andre hunder på tur (altså ikke hilse på, bare ro-trening rundt). Anonymkode: 752e8...104
Snublefot62 Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Du lærer bikkja opp til at den IKKE skal hilse på alt og alle. Når dere er ute på tur så trener dere på å gå fint forbi uten å hilse. Det er ekstremt plagsomt å gå tur og så møter vi på hunder som er lært opp til å hilse på absolutt alt og alle som går (og ikke går). Slutt med det. Bare slutt. Ellers trenger ikke hunder etter min mening "hundevenner". De trenger familien sin. Dvs flokken. Men det er lurt å sosialisere hunden med andre hunder hvor du kjenner eieren og har en viss kjennskap til at hunden deres faktisk fungerer og har et fungerende hundespråk. 2
Tanuki Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 Jeg har 2 hunder, de har ganske forskjellig lynne og virker ikke som de har voldtsomt mye glede av hverandre, selvom de kommer overens.
ann81 Skrevet 28. august 2023 #5 Skrevet 28. august 2023 Min hund har vel rundt 10 hundevenner som vi ofte går turer med og ett par av dem får han leke fritt med 😊 Han får ikke hilse på/leke med hunder vi treffer vilkårlig på tur da jeg ikke ser noe poeng i at han skal bygge opp forventninger på å hilse. Samt at han har blitt angrepet av løshunder på tur og utagerer på enkelte hunder.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #6 Skrevet 28. august 2023 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Men det er lurt å sosialisere hunden med andre hunder hvor du kjenner eieren og har en viss kjennskap til at hunden deres faktisk fungerer og har et fungerende hundespråk. Tenker de aller fleste klovnehunder/småhunder som er storhund-traumatisert har fått litt juling av en større hund nettopp fordi eierne aldri har giddet å sosialisere dem med andre hunder. Har selv sett en småhund fått juling av større hund, den store var i bånd, fordi den lille ble for nærgående mot tispa som nettopp var ferdig med løpetid. Anonymkode: 8f288...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #7 Skrevet 28. august 2023 ann81 skrev (30 minutter siden): Min hund har vel rundt 10 hundevenner som vi ofte går turer med og ett par av dem får han leke fritt med 😊 Han får ikke hilse på/leke med hunder vi treffer vilkårlig på tur da jeg ikke ser noe poeng i at han skal bygge opp forventninger på å hilse. Samt at han har blitt angrepet av løshunder på tur og utagerer på enkelte hunder. Problemet er at vi ikke har noen venner med hund. Så jeg lurer egentlig på om vår evt hund vil få et godt liv selv om den ikke får noen hundevenner. Anonymkode: 752e8...104
forkjølajente Skrevet 28. august 2023 #8 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at vi ikke har noen venner med hund. Så jeg lurer egentlig på om vår evt hund vil få et godt liv selv om den ikke får noen hundevenner. Anonymkode: 752e8...104 Ja,den vil kunne få et godt liv uten hundevenner 😊 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #9 Skrevet 28. august 2023 Snublefot62 skrev (35 minutter siden): Du lærer bikkja opp til at den IKKE skal hilse på alt og alle. Når dere er ute på tur så trener dere på å gå fint forbi uten å hilse. Det er ekstremt plagsomt å gå tur og så møter vi på hunder som er lært opp til å hilse på absolutt alt og alle som går (og ikke går). Slutt med det. Bare slutt. Ellers trenger ikke hunder etter min mening "hundevenner". De trenger familien sin. Dvs flokken. Men det er lurt å sosialisere hunden med andre hunder hvor du kjenner eieren og har en viss kjennskap til at hunden deres faktisk fungerer og har et fungerende hundespråk. Det å ikke hilse på tur er ikke problemet, men derimot at vi ikke kjenner noen med hund. Så hunden vil aldri få hundevenner. Og en del av meg er usikker på om det blir et dårlig hundeliv. Anonymkode: 752e8...104
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 Det kommer vel også an på rasen. Noen raser er "asosiale" og liker egentlig ikke å være sammen med andre hunder. Det er også misforstått at hunder skal være sammen med hunder for å ha det bra. Mange hunder blir stresset av dette, og det kan ødelegge mer enn det gjør godt. Men man bør ha valpekurs, som også gjør at du ser hvordan hunden reagerer på andre hunder, og du kan øve den opp til god atferd rundt andre valper. Valpen får også trent opp hundepråket sitt. Det finnes også hundeparker rundt omkring, der man kan slippe hunden under trygge omgivelser, og den kan leke med andre som er der. Anonymkode: 1c5f9...3cb
Leo Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 Etter å ha hatt en del hunder gjennom årene så er jeg ganske overbevist om at de fleste hunder har stor glede av å ha hundevenner. Spesielt når de er unge og lekne selvfølgelig, men eldre hunder kan også ha stor glede av å "henge" med artsfrender. Akkurat nå har jeg en ung tispe og jeg ser at hun koser seg veldig når hun får være løs og gjøre "hundeting" sammen med andre hunder. En ekstra bonus er at hun får testet ut språket sitt og hvilke signaler hun gir på en trygg måte og dermed er langt mer avslappet i møte med andre, fremmede hunder. Jeg har også tidvis hatt flere hunder samtidig og erfaringen er også der at når de er vant til å omgås tett med andre hunder så blir heller ikke fremmede hunder noe problem f.eks. i møtesituasjoner. Og at man ikke kjenner noen andre som har hund kan fort endre seg når man får en selv. Man møter jo andre med hund på tur og kanskje på kurs etc. På sosiale media kommer man også gjerne i kontakt med andre som bor i nærheten og f.eks. har samme rase. 12
Tabris Skrevet 28. august 2023 #12 Skrevet 28. august 2023 (endret) De fleste hunder får ikke så mye ut av å hilse på fremmede hunder som de går forbi på tur og det beste er ofte å la være å hilse i slike settinger. Utenom det så tror jeg mange hunder har godt av å ha hunder de kjenner og er trygge på som de kan omgås. Min hund er redd i passeringer, noe jeg har jobbet mye i mange år, men han koser seg veldig tydelig med å gå tur med de hundene han kjenner og er trygg på. Endret 28. august 2023 av Tabris 2
Knirke Skrevet 28. august 2023 #13 Skrevet 28. august 2023 Man MÅ vel ikke noe som helst, men jeg tenker at hunder er sosiale dyr og de trenger å sosialisere med artsfrender som snakker samme språk. Har selv hatt hannhund som ble for lite sosialisert med andre hunder. BIG mistake. Kunne aldri stole på ham i nærheten av andre hunder. Har nå ei ung tispe, og hun er i hundeparken flere ganger i uka. Fordelen er at hun nå har et veldig godt utviklet og tydelig språk, og er veldig trygg på seg selv. En annen ting er at hun blir mye roligere hjemme. På tur hilser vi aldri på andre.
Mardina Skrevet 28. august 2023 #14 Skrevet 28. august 2023 Min hund har ingen "hundevenner" 😊 Vi hilser sjelden på hunder vi ser/treffer ute. Har lært hunden min at han skal sitte rolig ved min side, når det kommer andre hunder. På den måten får han ikke forventninger på å hilse på alt og alle 😊 Det er jeg som bestemmer hvem han skal hilse på. Jeg kan se på kroppsspråket hans hvilken hunder han går overens med og ikke 😊
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 Jeg tror hunder kan ha det helt fint med å bare omgås mennesker. Menneskene er jo flokken, og hunder er avlet til - og har tilpasset seg bemerkelsesverdig bra - å leve side om side med oss. Likevel tror jeg de fleste hunder har det enda litt bedre om de blir godt sosialiserte og kan omgås kjente hunder. Det er mye kommunikasjon og samhandling mellom hunder som de aldri kan få med oss, og lek med andre hunder er ofte noe annet enn lek med oss. Så jeg tror det er en fordel, men ikke et must for at de skal kunne leve gode liv. Anonymkode: 80c7d...e14
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #16 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Problemet er at vi ikke har noen venner med hund. Så jeg lurer egentlig på om vår evt hund vil få et godt liv selv om den ikke får noen hundevenner. Anonymkode: 752e8...104 Du får garantert venner med hund når du skaffer deg hund, om du ønsker🙌🏼 Anonymkode: 2d048...362
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #17 Skrevet 29. august 2023 Knirke skrev (19 timer siden): Man MÅ vel ikke noe som helst, men jeg tenker at hunder er sosiale dyr og de trenger å sosialisere med artsfrender som snakker samme språk. Har selv hatt hannhund som ble for lite sosialisert med andre hunder. BIG mistake. Kunne aldri stole på ham i nærheten av andre hunder. Har nå ei ung tispe, og hun er i hundeparken flere ganger i uka. Fordelen er at hun nå har et veldig godt utviklet og tydelig språk, og er veldig trygg på seg selv. En annen ting er at hun blir mye roligere hjemme. På tur hilser vi aldri på andre. Jeg tror dette er veldig genetisk (og mye henger sammen med rase også). Noen hunder er rett og slett ikke disponert til å være vennlig med andre hunder når de blir kjønnsmodne. Jeg har én hund som ikke ble sosialisert i det hele tatt. Ikke kurs, ikke hundevenner, ingenting. Den er kjempeflink med andre hunder. Så er det min yngre hund som fikk kurs og god sosialisering med vennlige hunder. Det gikk veldig bra som valp, men da den ble kjønnsmoden, så bestemte den seg for at den ikke liker andre hunder. Fremmede hunder er den fiendtlig til, og de faste lekekameratene den hang mye med som valp, blir tolerert men leke med de skal den absolutt ikke. Anonymkode: 87bf3...570
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #18 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det å ikke hilse på tur er ikke problemet, men derimot at vi ikke kjenner noen med hund. Så hunden vil aldri få hundevenner. Og en del av meg er usikker på om det blir et dårlig hundeliv. Anonymkode: 752e8...104 Men du bør gå på valpekurs og andre kurs for å gjøre den vant med andre hunder. Anonymkode: d7eec...c2f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #19 Skrevet 29. august 2023 Det korte svaret.. NEI de må ikke ha /trenger ikke hunde"venner" Anonymkode: a2d25...438
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #20 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 18.14): Må hunder ha hundevenner for å trives, eller holder det å ha oss mennesker som venner?, og å bare passere andre hunder på tur (altså ikke hilse på, bare ro-trening rundt). Anonymkode: 752e8...104 Det er gjort en del forskning på dette som viser at hunder som har hundevenner har det bedre enn de som ikke har det. Hunder er svært sosiale dyr og sosialisering betyr å være sammen og gjøre ting sammen (ikke bare leke som mange tror). Men å sove sammen, spise sammen, tygge bein sammen, gå tur sammen osv. Det er også gjort en studie som indikerer at hunder har gjennom evolusjonen også er blitt så knyttet til mennesker at det kan ha (nesten) samme verdi som hundevenner. Men dette er altså ikke stadfestet. Mange hunder får problematferd rett og slett fordi de er for lite sosialisert med andre hunder, og får tilbrakt for lite tid med andre hunder. Tenk så mye bra man får ut av å være sammen med likesinnede! Noen som forstå språket ditt osv. MEN - hilsing på fremmede. hunder på tur, er ikke ansett som sosialisering. Det er like lite nyttig som at du og jeg hilser på hverandre uten grunn og går videre. Sosialisering er gå være sammen med andre hunder de trives med å være sammen med, og litt sosialisering er bedre enn ingen sosialisering. Det er mange i denne tråden som er bastante i sine svar. Jeg ville vært forsiktig med å "tro" ting og høre på magefølelsen og heller tilegne meg kunnskap om hund og atferd. Mange av de nevnte forskningsrapportene kan man finne på google scholar. Andre er kun tilgjengelige på betalte nettsider og hvis man er tilknyttet for eksempel et universitet. Anonymkode: 89a35...18d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå