Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå i mitt tredje årsvikariat som lærer, som har varighet fra 1.8-31.7. Reglene sier at jeg har krav på fast ansettelse om jeg har jobbet der i over tre år sammenhengende. Er jeg nå sikret fast jobb, eller gjør den ene dagen at jeg må ha et årsvikariat til før jeg har krav på fast?

Anonymkode: 17a62...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken en dag snakker du om?

Anonymkode: 4ae64...46a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken en dag snakker du om?

Den fra 31.juli til 01.august? 

Anonymkode: 0db8f...ddb

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja 😊👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts er jo ansatt 31. juli? Det er ikke noen dag mellom 31. juli og 1. aug

Skrevet

Så lenge du får forlenget, kan du kreve fast stilling mener jeg. Du må bare passe på at arbeidsgiver ikke "lufter" deg litt etter den kontrakten du har nå.

• Liker 1
Skrevet

Dette må du snakke med arbeidsgiver om. De man mene at de ikke lenger har behov og derfor ikke forlenger, eller "lufting", som nevnes over her.

Anonymkode: 2adfb...b2c

• Liker 2
Skrevet

Når du sier 1.8 - 31.7, er det vel fra og med - til og med-datoer. I så fall har du ingen avbrudd. Kravet til at arbeidsforholdet er sammenhengende er dessuten ikke så absolutt at én dag gjør utslaget. Vanligvis må det mer enn 2 ukers opphold til, men det skal gjøres en helhetsvurdering. Du sier ikke noe i hovedinnlegget om du dekker kompetansekravene til stillingen. Hvis du gjør det, har du rett til fast stilling. Hvis du ikke fyller kompetansekravene har du ikke den retten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er nå i mitt tredje årsvikariat som lærer, som har varighet fra 1.8-31.7. Reglene sier at jeg har krav på fast ansettelse om jeg har jobbet der i over tre år sammenhengende. Er jeg nå sikret fast jobb, eller gjør den ene dagen at jeg må ha et årsvikariat til før jeg har krav på fast?

Du har krav på fast stilling, når du har vært i vikariater i 3 år. Det er som regel ingen automatikk i det, du må nok informere din leder, om at nå har du krav på fast stilling. Dette gjelder om du har oppfylt kompetansekravene til relevant utdanning. 

Gjorde det samme selv og gikk over i fast stilling, dagen etter siste vikariat gikk ut. 

Anonymkode: 58be9...e7a

• Liker 1
Skrevet

Det skjer ikke automatisk og jeg har opplevd en arbeidsgiver som har nekta og en fagforening som ikke hadde juridisk kunnskap til å kreve det. 

Anonymkode: e1630...3c9

Skrevet

Wow, her i kommunen er de flinke til å følge med på dette slik at det ikke blir fast ansettelse. 

Jeg ville snakket med fagforbundet ditt og spurt om råd 

Anonymkode: 7ca01...991

Skrevet
Ullvott skrev (2 timer siden):

Når du sier 1.8 - 31.7, er det vel fra og med - til og med-datoer. I så fall har du ingen avbrudd. Kravet til at arbeidsforholdet er sammenhengende er dessuten ikke så absolutt at én dag gjør utslaget. Vanligvis må det mer enn 2 ukers opphold til, men det skal gjøres en helhetsvurdering. Du sier ikke noe i hovedinnlegget om du dekker kompetansekravene til stillingen. Hvis du gjør det, har du rett til fast stilling. Hvis du ikke fyller kompetansekravene har du ikke den retten. 

Takk for utfyllende svar! Dekker kompetansekravene 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...