AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #21 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Bitre homofober og rasister får begynne å lage sine egne serier , siden de ikke tåler at minoriteter er en del av samfunnet og derfor inkluderes i filmer og serier. De klarer jo ikke engang å forstå at minoriteter alltid har eksistert i samfunnet. Anonymkode: 5ae37...93a Jeg synes det er homofobi at Hitler fremstilles som en streit hvit mann heller enn som en homofil sort jødisk overvektig kvinne i rullestol. Det er viktig å inkludere minoriteter i historiefortellingen vår. Det burde heller fremstilles som om sterke kvinner, la oss kalle de feminister, sto bak nazibevegelsen som tok livet av millioner av menn. Inkludering! ❤️ Anonymkode: 0b51e...ca3 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #22 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Bitre homofober og rasister får begynne å lage sine egne serier , siden de ikke tåler at minoriteter er en del av samfunnet og derfor inkluderes i filmer og serier. De klarer jo ikke engang å forstå at minoriteter alltid har eksistert i samfunnet. Anonymkode: 5ae37...93a Homofile har alltid eksistert i Norge. Hvor åoent de har kunnet leve har nok variert. Mennesker med veldig mørk hud er såvidt jeg vet temmelig nytt i Norge. Vikingene reiste rett nok langt og kunne nok ha tatt med seg en trell eller viv som var mørk, men det er upresist å beskrive det som vanlig. Hvis en episk storfilm om samenes historie ble castet med en stor andel mennesker med fregner og rødt hår eller rastamenn fra Jamaica så ville det være rart, ville det ikke? Å tulle med tradisjoner og forventninger er mer akseptabelt i komedier, som «Dogma» med en kvinnelig kristen Gud Anonymkode: fb91f...549 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #23 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke sett serien, så jeg forstår ikke hva som er "woke-piss" her. Det var homofile og svarte karakterer med? Og? Homofile og svarte har eksistert i veldig mange år,tror jaggu de har eksistert like lenge som heterofile og hvite. 🤔 Er det så farlig å se de på TV? Anonymkode: a316f...ca4 Nettopp. De kan spare seg fra å påstå at de ikke er homofober og rasister , selvfølgelig er handler det om det. Av den grunn at det er absolutt ingen som engang tenker over at kvinner ofte blir fremstilt helt feil historisk sett i filmer og serier , og har blitt det i mange år allerede. For da er det snakk om å være hvit og heterofil , så lenge den kvinnelige karakteren er det, så er det tydeligvis greit. Anonymkode: 5ae37...93a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #24 Del Skrevet 28. august 2023 Hva betyr woke? Anonymkode: bfb06...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #25 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva betyr woke? Anonymkode: bfb06...560 Det er noen som mener at ved å diskriminere fjerner vi alle diskriminering. Anonymkode: 0b51e...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #26 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva betyr woke? Anonymkode: bfb06...560 Woke betyr alt og ingenting. De som mener å være woke er utydelige på hva som gjør dem woke, og de som kritiserer woke er utydelige på hva de kritiserer. Dermed får man en SoMe-dynamikk hvor woke-erene kritiserer woke-kritikerene for å være rasister/homofobe, og woke-kritikerene kritiserer wokerne for å være rasister og å bare like å se ting brenne. Anonymkode: fb91f...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 28. august 2023 #27 Del Skrevet 28. august 2023 For å være ærlig, så ser jeg ikke problemet med å inkludere minoriteter og skeivhet i media. Jeg klarer like fint å se på historiefortellingen i en helhet, og har ikke behov for at en hvit heterofil mann er skuespilleren. Jeg har nok fantasi og innlevelsesteknikk til at så lenge skuespilleren er bra, og historien er godt skrevet så trenger jeg ikke at "alle skal ligne på meg". Det er så mange grupper som har vært underrepresentert i så mange år i media, og om argumentet til "anti-woke" er: man trenger det ikke for historiens del, så ser jeg ikke problemet med å bare inkludere det heller. Om det ikke er så viktig for deg, så kan du vel være generøs nok til å la det gå, for det er viktig for noen andre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #28 Del Skrevet 28. august 2023 "Da klarte man å ødelegge en god serie med woke-piss." Igjen..? Det er tragisk sånn det har blitt, altså. Mye historieforfalskning ute å går... Om 100 år kommer de til å lure veldig på hva som skjedde. Både med tanke på alle som er overdrevet "woke", men også på alle historiske fakta som har blitt endret til å passe denne nye "woke-perioden". Anonymkode: 6d2b4...b3f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #29 Del Skrevet 28. august 2023 navnet skrev (2 minutter siden): ...så trenger jeg ikke at "alle skal ligne på meg". Det er ikke det det handler om, det handler om at ting blir fremstilt feil. Og ofte KUN fordi skaperne skal prøve å tilfredsstille alle og ikke krenke noen. Det har jo, som du sikkert har fått med deg, vært et skikkelig krenkehysteri et par år nå Anonymkode: 6d2b4...b3f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #30 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Da klarte man å ødelegge en god serie med woke-piss." Igjen..? Det er tragisk sånn det har blitt, altså. Mye historieforfalskning ute å går... Om 100 år kommer de til å lure veldig på hva som skjedde. Både med tanke på alle som er overdrevet "woke", men også på alle historiske fakta som har blitt endret til å passe denne nye "woke-perioden". Anonymkode: 6d2b4...b3f Det er ikke noe nytt. Slutt å være så lat. Det er masse feil vi har lært som har med historie å gjøre. Det har alltid vært sånn. Folk tror jo fremdeles at pesten kom til Norge i 1349. Anonymkode: 5ae37...93a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #31 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Da klarte man å ødelegge en god serie med woke-piss." Igjen..? Det er tragisk sånn det har blitt, altså. Mye historieforfalskning ute å går... Om 100 år kommer de til å lure veldig på hva som skjedde. Både med tanke på alle som er overdrevet "woke", men også på alle historiske fakta som har blitt endret til å passe denne nye "woke-perioden". Anonymkode: 6d2b4...b3f Ragnarok er jo definitivt en serie der det historiske er i sentrum🤪 Anonymkode: 12b89...9cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #32 Del Skrevet 28. august 2023 5 minutter siden, navnet said: For å være ærlig, så ser jeg ikke problemet med å inkludere minoriteter og skeivhet i media. Jeg klarer like fint å se på historiefortellingen i en helhet, og har ikke behov for at en hvit heterofil mann er skuespilleren. Jeg har nok fantasi og innlevelsesteknikk til at så lenge skuespilleren er bra, og historien er godt skrevet så trenger jeg ikke at "alle skal ligne på meg". Det er så mange grupper som har vært underrepresentert i så mange år i media, og om argumentet til "anti-woke" er: man trenger det ikke for historiens del, så ser jeg ikke problemet med å bare inkludere det heller. Om det ikke er så viktig for deg, så kan du vel være generøs nok til å la det gå, for det er viktig for noen andre. Nei, tvert imot er det jo bare bra at de inkluderes. Spørsmålet er bare hvordan. Filmbransjen kunne jo, f.eks. lage flere historiske filmer lagt til Afrika. Kontinentet har en rik historie som i perioder knapt involverer europeere. Men det gjør de altså ikke, for sånt er tydeligvis ikke salgbart. Istedenfor velger de å dytte inn fargede skuespillere i settinger og roller som historisk ikke gir noen mening, Anonymkode: 806a2...b91 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #33 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er tragisk sånn det har blitt, altså. Mye historieforfalskning ute å går... Om 100 år kommer de til å lure veldig på hva som skjedde. Både med tanke på alle som er overdrevet "woke", men også på alle historiske fakta som har blitt endret til å passe denne nye "woke-perioden". Anonymkode: 6d2b4...b3f Historieforfalskning?? * Birollen - Frøya, en oppdiktet gudinne fra vikingtiden, spilles av en norsk kvinne med gyllen hud og mørkt langt hår. * Hoveldrolle - Loke spilles av en hvit norsk mann. En oppdiktet gud fra vikingtiden, blir framstilt som en homofil mann (som er forelsket i en mann med Stavanger dialekt.) * Birolle - Sykepleier spilles av en kortvokst hvit mann. Uhørt! * Birolle - Politisjefen spilles av en kvinne med gyllen hud og mørkt hår. (Og sørlandsdialekt) Var det flere som ikke passet inn i denne fantasihistorien? Fantasi og eventyr er ikke det samme som en dokumentar eller film biografi. Anonymkode: 22121...205 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #34 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Bitre homofober og rasister får begynne å lage sine egne serier , siden de ikke tåler at minoriteter er en del av samfunnet og derfor inkluderes i filmer og serier. De klarer jo ikke engang å forstå at minoriteter alltid har eksistert i samfunnet. Anonymkode: 5ae37...93a AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du sutrer seriøst over at serien ikke er «normal» nok når den handler om Tor, Odin, valkyrier og slikt? Det er like teit som de som sutra over at Samwell Tarley ikke gikk ned i vekt i GoT samtidig som de var OK med dragene og white walkerne😂 Anonymkode: 12b89...9cd Snakk om å være blåst. Det går faktisk an å skrive gode historier, istedenfor å trykke alt inn i samme malen. Skal du ha en god historie må den være troverdig. Og tro det eller ei, i fantasy sjangren er det viktig at historien fremstår som troverdig. Det er feks mye mer troverdig med et mannskap av mange forskjellige etnisiteter på feks et piratskip som reiser rundt, enn i ei bygd som har vært geografisk atskilt over lengre tid. Man blir også ganske lei av "oppdragertonen" som går igjen og igjen i serier og filmer, som ikke har noe med storyen å gjøre. Det gjør seriene/filmene rett og slett dårligere. Det setter også begrensninger på et faktisk mangfold av filmer. "Mangfold" er ikke å presse alt igjennom akkurat samme smørja. Feks Witcher serien hadde vært mye bedre om den holdt seg til kildematerialet. Jeg kan feks svært lite om Polsk kultur og eventyr som den er inspirert av. DET hadde vært mangfold. Istedenfor gjorde de den "woke". Altså her er det hudfarger og hva/hvem du har sex med som er viktig. Om det går på bekostning av story betyr liksom ikke noe. Og da ender man opp med noe som fremstår som billig, gjentagende og lite kreativt. Mangfold hadde vært å sett en episode med witcher som holdt seg mye mer til bøkene, og feks så sett en episode fra feks en sør-koreansk serie. Ringenes herre filmene vil også holde kvaliteten i mange år fremover, fordi de ikke er woke, er tidløs og de hadde fokus på å få frem budskapet til forfatteren. Rings of power har som mål å vise "moderne problemer" og "speile samfunnet idag", altså en woke smørje. Den serien har ikke gjort det spesielt bra, til tross for å ha et enormt budsjett. Ser man på fantasy så er jo poenget å komme seg bort fra hverdagen, ikke bli konstant påmint om den. Anonymkode: e04b5...115 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 28. august 2023 #35 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke det det handler om, det handler om at ting blir fremstilt feil. Og ofte KUN fordi skaperne skal prøve å tilfredsstille alle og ikke krenke noen. Det har jo, som du sikkert har fått med deg, vært et skikkelig krenkehysteri et par år nå Men, det er jo de som lager seriene/filmene/media som bestemmer det, og de gjør det jo pga press fra samfunnet rundt, så hva de må gjøre for å få populær-media til å gå rundt er jo en refleksjon av samfunnet rundt oss. De står jo fritt til å lage det de ønsker/tror vil slå an, og så står andre fritt til å konsumere media slik de ønsker. Jeg er også litt sånn i mot å bare avvise alle type endringer på "krenke-hysteri". Det skal ikke være sånn at man er immun mot kritikk fordi all kritikk er "krenkehysteri" og derfor automatisk avvist. Det er vel en grunn til at de velger de skuespillerne de velger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. august 2023 #36 Del Skrevet 28. august 2023 Litt utenom poenget. Men "Ragnarok"... bra serie? Det er vel å strekke strikken litt vel langt 🙃 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #37 Del Skrevet 28. august 2023 Ragnarok hadde ikke vært den serien jeg hadde fokusert woke-vreden min mot 😅 Det er en serie om jetter og guder, og gudene var ikke akkurat de streiteste. Loke spesielt, var en gud som lå med både kvinner og menn. På et tidspunkt transformerte han seg til en hoppe og lot en hingst dekke ham, og fødte deretter en 6-benet føll. Han fødte flere skapninger, tror jeg. Loke er både pappa og mamma. At han er homofil i serien er derfor ganske tamt, om man ser på mytologien. Jeg bryr meg ikke om at filmer eller serier har homofile eller mørkhudede karakterer. Det er jo en naturlig del av samfunnet, og da er det også naturlig at disse gruppene er på tv også. Det som er et problem, er når de tar klassikere eller lager dokumentarer hvor de endrer helt på hovedkarakterene for å være "inklusiv" Anonymkode: 1d8e5...3ab 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #38 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er så lei av woke. Så enig, så enig ! Dey gjennomsyrer jo hele samfunnet totalt. 🤮 Anonymkode: c433f...ca0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #39 Del Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så enig, så enig ! Dey gjennomsyrer jo hele samfunnet totalt. 🤮 Anonymkode: c433f...ca0 Helt enig, men denne serien er overhode ikke "woke". Anonymkode: 22121...205 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #40 Del Skrevet 28. august 2023 3 minutter siden, navnet said: Det er vel en grunn til at de velger de skuespillerne de velger. Det er jo litt av dette som er problemet. Svært mange produsenter har uttalt at de velger skuespillere av representasjonsårsaker. Jeg har selv jobbet med stock photo og fått stadige krav fra bedriftskunder om etnisk og kjønnsmessig sammensetning på gruppebilder, for eksempel. Man går i stadig større grad bort fra narrative årsaker til skuespillervalg, og over på politiske og sosiale. Nye Snehvit er et godt eksempel på woke-bingo. "Etnisk" hovedrolleinnehaver ✔️ Ingen dverger ✔️ Ikke-dvergene er han/hun/hen ✔️ Snehvit er ingen prinsesse som må reddes, men en "sterk kvinnelig karakter" som er en naturlig leder ✔️ Jegenen er svart ✔️ Vi vet ennå ikke hva de har gjort med dronningen og prinsen, men sannsynligvis kan vi runde av bingoen med at hun egentlig er et offer, og han enten er ond, udugelig eller utelatt fullstendig. Vi vet allerede at det ikke blir noe forhold mellom Snehvit og prinsen. Hovedrolleinnehaveren selv har uttalt til media at hun synes den originale filmen dårlig og utdatert. Å kvotere inn folk med riktig farge, kjønn eller legning, eller "pakke om" gamle greier til noe mer "moderne", er ikke god representasjon. Det hadde vært enormt mye bedre om Hollywood og andre heller hadde tatt tak i historier som ikke har blitt fortalt for et stort internasjonalt publikum. Det er nytt (for oss), det er spennende, og det gir store muligheter for skuespillere som historisk sett har blitt utelatt for større roller til fordel for mer salgbare hvite kjendiser. Ser mye heller Boyz n the Hood, Apocalypto, Slumdog Millionaire, Four Lions eller Veiviseren enn det fjaset spesielt Disney driver med nå for tiden. Anonymkode: 806a2...b91 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå