Gå til innhold

LIkhetstegn mellom retorikken mot pride og kvinnediskriminering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kipling skrev (På 27.8.2023 den 17.39):

Likhetstegnet er vel at både feminister og lgbt gjengen begynner å ha gått for langt for mange.

100% enig. 

Skjønte ikke helt spørsmålet ts, kan noen forklare?

Anonymkode: 693ca...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/2/2023 at 9:38 AM, AnonymBruker said:

Det er en holdning jeg aldri har hatt og aldri har møtt.

Anonymkode: cbcbc...9af

Et eksempel på at kvinner forventes å ikke ha noen grenser (eller behov om du vil) er den #villebarepratelitt. Nei, jeg vil ikke prate med deg på bussen på veg hjem fra jobb eller se kuken din i innboksen min.

Anonymkode: 2170a...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/2/2023 at 10:26 AM, Bålkaffe said:

Vi diskuterer hva slags type vitsing ved kaffemaskina som kan avsløre hva slags typer holdninger folk har til andre personer. Forakt for kvinner, minoriteter som homofile, utlendinger eller transpersoner.

Ingen voldtekt skjer i ett vakum, det kommer av holdninger som man gjerne oppfatter at andre enten oppmuntrer eller finner seg i på en daglig basis. Og nettopp derfor er det viktig å dra fram at vitsingen ved kaffemaskina på jobb, den kan fort føre til verre ting. Ingen har noensinne omtalt vitsing ved kaffemaskina som noe overgrep. Det som blir sagt, er at vitsing ved kaffemaskina kan vise til holdninger som kan medføre at noen begår overgrep.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

100% enig. 

Skjønte ikke helt spørsmålet ts, kan noen forklare?

For å snu på spørsmålet: Hvorfor mener du pride og feminister har gått for langt? Hva kjennetegner deg og dine likesinnede som mener dette?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (2 timer siden):

Om du skal kritisere hvordan jeg skriver og formulerer meg, bør du jo skrive "norsk" og ikke "Norsk".

Så du er både dårlig til å uttrykke deg og en kverulant? Føles det godt?

Sitat

Jeg leste introduksjonen og ser ingenting som tyder på at jeg vil lære at vitser ved kaffeautomaten fører til verre ting.

Før jeg kaster bort 20 minutter av livet mitt på en mulig utmattelsestaktikk fra din side, kan du fortelle meg hvor og hvordan du mener at denne artikkelen underbygger din påstand?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Et eksempel på at kvinner forventes å ikke ha noen grenser (eller behov om du vil) er den #villebarepratelitt. Nei, jeg vil ikke prate med deg på bussen på veg hjem fra jobb eller se kuken din i innboksen min.

Jeg foreslår å få deg en t-skjorte, «sur feminist, liker ikke mennesker, ikke ta kontakt med meg».

Evt kan du gjøre som enkelte hunde-eiere når de ikke vil at hunden skal hilse på fremmede hunder «hei, den har en smittsom sykdom». Funker knall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For å snu på spørsmålet: Hvorfor mener du pride og feminister har gått for langt? Hva kjennetegner deg og dine likesinnede som mener dette?

Jeg synes at ensrettingen hvor lærere som motsetter seg pride-religionen skal sparkes er å gå for langt. Jeg synes at villigheten til å møte innspill og argumenter med innspill og argumenter er for liten, og villigheten til å gå på person og levebrød er for stor.

Hva som kjennetegner meg? Klassisk liberal. Alle mennesker er like mye verdt. Rasisme, uansett fortegn eller intensjon er galt. Jeg tror på et fritt og demokratisk hvor folk er knakende uenig med meg, og at det er et sunnhetstegn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes at ensrettingen hvor lærere som motsetter seg pride-religionen skal sparkes er å gå for langt. Jeg synes at villigheten til å møte innspill og argumenter med innspill og argumenter er for liten, og villigheten til å gå på person og levebrød er for stor.

Hva som kjennetegner meg? Klassisk liberal. Alle mennesker er like mye verdt. Rasisme, uansett fortegn eller intensjon er galt. Jeg tror på et fritt og demokratisk hvor folk er knakende uenig med meg, og at det er et sunnhetstegn.

Om du som lærer ikke evner å leve med mangfold blant elever så har du ikke noe i klasserommet å gjøre. Er det noen lærere som har blitt sparket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du som lærer ikke evner å leve med mangfold blant elever så har du ikke noe i klasserommet å gjøre.

Om du som pride-entusiast ikke tåler at offentlig ansatte ytrer seg offentlig på sin egen fritid på en måte som er kritisk til pride så er du like sympatisk som religiøse mørke-menn.

Sitat

Er det noen lærere som har blitt sparket?

Nei, men en lokal topp i «liberale» Venstre argumenterte for sparking:

https://www.dagbladet.no/nyheter/bor-sparke-laerer-etter-pride-uttalelser/76363591

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette var litt rart. Du bruker en kampanje der feminister angrep en ung student som tok til orde for at mennesker skulle kunne ta kontakt på en hyggelig og respektfull måte som eksempel p at kvinner ikke forventes å ha noen grenser eller behov? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

OK. Må bare si at jeg ikke er moderne feminist, men er kvinne. 

Jeg synes moderne feminister har gått for langt fordi de ofte ønsker å ha alle fordeler. Mannen betaler på date, beskytter dama. Men samtidig skal kvinner være selvstendige, ikke avhengig av menn. Noen tenker også at jobber skal være 50/50 kvinner og menn. Hvorfor skal det være like mange menn som sykepleiere hvis flere kvinner ønsker det? Og hvorfor skal det være enklere for kvinner å få en viss jobb, bare fordi det er en kvinne? (Feminister tenker at kvinner er sterke og selvstendige. Jeg er enig i det, men da tenker jeg at vi er flinke nok til å være like gode som menn uten å trenge fordeler. Jeg er feminist, fordi de ordentlige feministene er for meg de som kjempet for likestilling i feks norge, og de som fortsatt kjemper for det i land der det ikke er likestilt ennå. Likestilling betyr de samme mulighetene, ikke 50/50. 

Pride har gått for langt feks fordi de vil bli godkjent av alle. Ikke bare "ok, han er homofil men han gjør hva han vil", men de forventer "han er homofil derfor er han fantastisk og har gått gjennom mye". Jeg sier ikke at skeive ikke sliter, for det gjør mange. Men vi trenger ikke å automatisk synes synd på dem, uten å ha hørt historien deres engang. Og legningen din trenger ikke å være personligheten. I tillegg respekterer jeg homofile som er åpne om det uten å være i pride. Pride er desverre er mer og mer enten folk med pronouns som ikke finnes, eller bdsm. Jeg har ingenting imot skeive. Men å gå på skoler, ikke for å fortelle sin historie, men for å "reklamere" for det å være trans, er unødvendig. For det, i motsetning til gay, kan man ikke ombestemme seg om. I tillegg mange bivirkninger. Jeg synes ikke barn skal få det store ansvaret om å bestemme kjønnet sitt, om de vil endre på kroppen sin, før de er 18. At de identifiserer seg er ingen problem, men ikke presse de, og husk de er bare barn og ungdommer som fortsatt er usikre på mye. Dette med pride maset tror jeg overtaler noen ungdommer til at. 1. Hvis jeg føler meg dårlig i kroppen min er det fordi jeg er trans, og 2. At lgbtq kan være en fin community, så da vil de være en del av det. Jeg tenker at pride kan være veldig bra, men det har gått for langt. 

I tillegg er det så mange land der skeive har 0 rettigheter, eller blir straffa for det. Da synes jeg det er superviktig å kjempe imot, det er viktigere enn at "moren til per aksepterte ikke at han var en fugl så da må vi skrive om det i nrk." Dette er er selvsagt overdrevet, men virker ikke alltid sånn. 

Jeg er klar over terrorismen, feks 25 juni i fjor. Nå er jo terroristen muslim, mest sannsynlig fra et muslimsk samfunn, så da synes jeg at vi skal snakke om rettighetene til skeive der han er fra, ikke de i landet han er en klar minoritet i. Så lgbtq trenger ikke å fortsette å snakke om hvor ille det er å være skeive i Norge. Alle har det ikke enkelt, men det er mye verre andre steder.

Jeg har ingenting imot muslimer i norge. Men muslimske land har en tendens til å være imot skeive. Ikke bare ikke bry seg, som mange muslimer gjør, men faktisk kjempe imot dem. Det kan vi ikke nekte for. Religionen sier kanskje at man ikke skal være homofil, men mange muslimer velger å bare ikke bry seg om homofile og det funker fint. 

Man kan ikke bli akseptert av alle. Jeg er ikke skeiv, men noen folk liker meg ikke av andre grunner og det vil jeg ikke bry meg om.i tillegg er pride noe nytt, mennesker bruker tid på å forandre seg og endre mening og det må også aksepteres. Terrorisme og mobbing er UAKSEPTABELT, selvfølgelig. Men jeg tror det tar tid å endre er samfunn, og man kan ikke være elsket av alle.

Så det var min forklaring 😂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så du er både dårlig til å uttrykke deg og en kverulant? Føles det godt?

Jeg leste introduksjonen og ser ingenting som tyder på at jeg vil lære at vitser ved kaffeautomaten fører til verre ting.

Før jeg kaster bort 20 minutter av livet mitt på en mulig utmattelsestaktikk fra din side, kan du fortelle meg hvor og hvordan du mener at denne artikkelen underbygger din påstand?

Du er per nå den eneste som har uttrykket at du ikke helt skjønner hva jeg vil fram til, men allikevel tok du det helt på kornet.

Og det å gå etter hvordan noen formulerer seg når man selv ikke klarer å skrive korrekt norsk, det blir dødfødt, ikke sant?

Så det at jeg svarer på dine angrep på hvordan jeg skriver, når du selv viser i samme posten at du helt perfekt skjønner hva jeg mener, blir kverulerende? Deg om det.

Du spurte etter kilder, jeg trodde du var klar for å lese kildene jeg ville komme med, når du stilte det spørsmålet? Og nå er du plutselig ikke klar for å lese de eventuelle kildene jeg kommer med? Er det det du sier her?

Du finner det jeg vil frem til under "Attitudes". Siden du spurte etter kilder, og jeg gav deg en kilde, av mange jeg fant, så er du velkommen til å lese det du etterspurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

OK. Må bare si at jeg ikke er moderne feminist, men er kvinne. 

Jeg synes moderne feminister har gått for langt fordi de ofte ønsker å ha alle fordeler. Mannen betaler på date, beskytter dama. Men samtidig skal kvinner være selvstendige, ikke avhengig av menn. Noen tenker også at jobber skal være 50/50 kvinner og menn. Hvorfor skal det være like mange menn som sykepleiere hvis flere kvinner ønsker det? Og hvorfor skal det være enklere for kvinner å få en viss jobb, bare fordi det er en kvinne? (Feminister tenker at kvinner er sterke og selvstendige. Jeg er enig i det, men da tenker jeg at vi er flinke nok til å være like gode som menn uten å trenge fordeler. Jeg er feminist, fordi de ordentlige feministene er for meg de som kjempet for likestilling i feks norge, og de som fortsatt kjemper for det i land der det ikke er likestilt ennå. Likestilling betyr de samme mulighetene, ikke 50/50. 

Pride har gått for langt feks fordi de vil bli godkjent av alle. Ikke bare "ok, han er homofil men han gjør hva han vil", men de forventer "han er homofil derfor er han fantastisk og har gått gjennom mye". Jeg sier ikke at skeive ikke sliter, for det gjør mange. Men vi trenger ikke å automatisk synes synd på dem, uten å ha hørt historien deres engang. Og legningen din trenger ikke å være personligheten. I tillegg respekterer jeg homofile som er åpne om det uten å være i pride. Pride er desverre er mer og mer enten folk med pronouns som ikke finnes, eller bdsm. Jeg har ingenting imot skeive. Men å gå på skoler, ikke for å fortelle sin historie, men for å "reklamere" for det å være trans, er unødvendig. For det, i motsetning til gay, kan man ikke ombestemme seg om. I tillegg mange bivirkninger. Jeg synes ikke barn skal få det store ansvaret om å bestemme kjønnet sitt, om de vil endre på kroppen sin, før de er 18. At de identifiserer seg er ingen problem, men ikke presse de, og husk de er bare barn og ungdommer som fortsatt er usikre på mye. Dette med pride maset tror jeg overtaler noen ungdommer til at. 1. Hvis jeg føler meg dårlig i kroppen min er det fordi jeg er trans, og 2. At lgbtq kan være en fin community, så da vil de være en del av det. Jeg tenker at pride kan være veldig bra, men det har gått for langt. 

I tillegg er det så mange land der skeive har 0 rettigheter, eller blir straffa for det. Da synes jeg det er superviktig å kjempe imot, det er viktigere enn at "moren til per aksepterte ikke at han var en fugl så da må vi skrive om det i nrk." Dette er er selvsagt overdrevet, men virker ikke alltid sånn. 

Jeg er klar over terrorismen, feks 25 juni i fjor. Nå er jo terroristen muslim, mest sannsynlig fra et muslimsk samfunn, så da synes jeg at vi skal snakke om rettighetene til skeive der han er fra, ikke de i landet han er en klar minoritet i. Så lgbtq trenger ikke å fortsette å snakke om hvor ille det er å være skeive i Norge. Alle har det ikke enkelt, men det er mye verre andre steder.

Jeg har ingenting imot muslimer i norge. Men muslimske land har en tendens til å være imot skeive. Ikke bare ikke bry seg, som mange muslimer gjør, men faktisk kjempe imot dem. Det kan vi ikke nekte for. Religionen sier kanskje at man ikke skal være homofil, men mange muslimer velger å bare ikke bry seg om homofile og det funker fint. 

Man kan ikke bli akseptert av alle. Jeg er ikke skeiv, men noen folk liker meg ikke av andre grunner og det vil jeg ikke bry meg om.i tillegg er pride noe nytt, mennesker bruker tid på å forandre seg og endre mening og det må også aksepteres. Terrorisme og mobbing er UAKSEPTABELT, selvfølgelig. Men jeg tror det tar tid å endre er samfunn, og man kan ikke være elsket av alle.

Så det var min forklaring 😂

For meg så snakker du patriarkatets språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det vil jeg ikke si at jeg er. Jeg synes ikke menn skal styre samfunnet eller familien. Tenker bare at den beste kandidaten skal bli president feks, bryr meg ikke om kjønn. Samtidig tenker jeg kvinner fortsatt er litt diskriminert på småting. Er en selvstendig kvinne som legger å være selvstendig veldig høyt, så å styres av menn er ikke min greie. Men jeg tenker at vi generelt har forskjellige egenskaper. Kvinner er ikke bare nyttige for å lage barn liksom, men ja, bedre på syklepleie, lærere osv. Og samtidig trenger vi menn til andre ting. Finnes alltid mange unntak, men generelt synes jeg at vi ikke bør defineres av kjønnet vårt. Samfunnet er avhengig av kvinner, I ledelse men også i andre jobber: ok, flest byggearbeidere er menn, men uten kvinnelige sykepleiere hadde de ikke vært friske til å jobbe. Og noen byggearbeidere er kvinner og er minst like flinke sol menn. Synes egt ikke kjønn er noe viktig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 19.35):

De som snakker om «patriarkat» er etter min erfaring sprø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 4.9.2023 den 8.19):

Du er per nå den eneste som har uttrykket at du ikke helt skjønner hva jeg vil fram til, men allikevel tok du det helt på kornet.

Jeg henviste til en setning som ikke betyr noe på morsmålet vårt. Hvis du ikke ønsker å forklare hva du egentlig mente så er det greit.

Sitat

Og det å gå etter hvordan noen formulerer seg når man selv ikke klarer å skrive korrekt norsk, det blir dødfødt, ikke sant?

Innspillet mitt var at det du skrev ikke gir betydning. I stedet for å besvare dette så kritiserte du meg for bruk av stor og liten bokstav i «Norsk». Det kan vi kanskje være enige om er nært opp mot lærebokens definisjon av kverulant?

Sitat

Du spurte etter kilder, jeg trodde du var klar for å lese kildene jeg ville komme med, når du stilte det spørsmålet? Og nå er du plutselig ikke klar for å lese de eventuelle kildene jeg kommer med? Er det det du sier her?

Vanlig debattskikk er å fortelle kort hva kilden vil bygge opp under, og hvilken seksjon leseren spesielt bør fokusere på.

Du skjønner, noen kverulanter bruker det å teppebombe debatter med kilder de ikke har lest selv som en teknikk for å dominere diskusjonen.

Sitat

Du finner det jeg vil frem til under "Attitudes". Siden du spurte etter kilder, og jeg gav deg en kilde,

Takk. Hvis jeg leser denne vil jeg da bli overbevist om at vitser ved kaffeautomaten fører til voldtekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg henviste til en setning som ikke betyr noe på morsmålet vårt. Hvis du ikke ønsker å forklare hva du egentlig mente så er det greit.

Innspillet mitt var at det du skrev ikke gir betydning. I stedet for å besvare dette så kritiserte du meg for bruk av stor og liten bokstav i «Norsk». Det kan vi kanskje være enige om er nært opp mot lærebokens definisjon av kverulant?

Vanlig debattskikk er å fortelle kort hva kilden vil bygge opp under, og hvilken seksjon leseren spesielt bør fokusere på.

Du skjønner, noen kverulanter bruker det å teppebombe debatter med kilder de ikke har lest selv som en teknikk for å dominere diskusjonen.

Takk. Hvis jeg leser denne vil jeg da bli overbevist om at vitser ved kaffeautomaten fører til voldtekt?

Du henviste til en setning du ikke forsto, men du er den eneste som gir inntrykk av at du ikke forsto den. Bare så synd at resten av innlegget du skrev tydelig viser at du forsto helt perfekt.

Jeg har gitt deg en kilde på noe du etterspurte, den var ikke så himla lang, det tok ikke meg 20 minutter å lese gjennom den, så hva du stresser sånn etter, det skjønner jeg ikke. Jeg trodde at normal debattskikk var å lese over kildene man får tilsendt og ikke å tolke folk i verste mening. Jeg sendte deg _en_ link. Jeg er ikke i nærheten av å teppebombe deg, og det er interessant at du hoppa til den konklusjonen med en gang jeg viser til en kilde som støtter opp under det jeg sier. Du har nå brukt flere dager på å unngå og lese den kilden, enn å bruke de angivelige 20 minuttene du sier det ville ta deg å lese gjennom den. Det forteller meg ganske mye.

Vi kan snakkes igjen når du har lest kilden jeg linket til.

Endret av Bålkaffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/2/2023 at 10:26 AM, Bålkaffe said:

Vi diskuterer hva slags type vitsing ved kaffemaskina som kan avsløre hva slags typer holdninger folk har til andre personer. Forakt for kvinner, minoriteter som homofile, utlendinger eller transpersoner.

Ingen voldtekt skjer i ett vakum, det kommer av holdninger som man gjerne oppfatter at andre enten oppmuntrer eller finner seg i på en daglig basis. Og nettopp derfor er det viktig å dra fram at vitsingen ved kaffemaskina på jobb, den kan fort føre til verre ting. Ingen har noensinne omtalt vitsing ved kaffemaskina som noe overgrep. Det som blir sagt, er at vitsing ved kaffemaskina kan vise til holdninger som kan medføre at noen begår overgrep.

Du tror at noen vurderer å bli voldtektsmann og det at noen lo av en vits fikk dem til å tro at voldtekt ikke er så ille, så derfor vippet de i retning av å voldta noen?

Hvis man skal ha den holdningen så vet jeg ikke hva man kan la være å sensurere.

Hva med "romance novels" for kvinner, mye voldtektsfantasier der.  Alle filmer, bøker eller dataspill som får en kriminell til å virke kul?

En vits fører ikke til voldtekt noe mer enn en film eller bok gjør noen til bankraner.  

Det er en person som tar et valg, og mainstream samfunnet er utvetydig mot voldtekt, og det vet alle, og ingen vits ved kaffemaskinen endrer på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (19 minutter siden):

Du tror at noen vurderer å bli voldtektsmann og det at noen lo av en vits fikk dem til å tro at voldtekt ikke er så ille, så derfor vippet de i retning av å voldta noen?

Hvis man skal ha den holdningen så vet jeg ikke hva man kan la være å sensurere.

Hva med "romance novels" for kvinner, mye voldtektsfantasier der.  Alle filmer, bøker eller dataspill som får en kriminell til å virke kul?

En vits fører ikke til voldtekt noe mer enn en film eller bok gjør noen til bankraner.  

Det er en person som tar et valg, og mainstream samfunnet er utvetydig mot voldtekt, og det vet alle, og ingen vits ved kaffemaskinen endrer på det.

Sier du her at du tror at vold mot kvinner, svarte(her kan jeg spesielt nevne USA) og andre minoriteter, for eks jødene under andre verdenskrig, religiøse minoriteter i andre land etc, skjer uten at holdninger har skapt grobunn for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (15 minutter siden):

Om du virkelig insisterer på at samfunnets holdninger ikke spiller noen rolle på behandlingen folk får, nekter å tro på at vitser/humor/microaggresjon påvirker både avsender og mottaker, og at alle vitser bare må godtas (og så kan man velge om man selv vil le eller ikke) og det er din realitet, uten å være åpen for å lytte til hva de andre sier, ta til seg andre poenger og prøve å sette seg inn i motargumentene man har fått, så ser jeg ikke vitsen med at du skriver så mye her? 

Det er bad faith argument og du framstår som ganske bastand som bare skyter ned alle påstander som kommer. Om folk forteller om holdninger i samfunnet som de personlig blir påvirka av, hva får det til å si :Nei det stemmer ikke, det var en spøk. 

Jeg bare oppriktig forstår ikke hva du vil frem til, og lurer på om du virkelig ikke ser at din oppførsel her er problematisk/en del av problemet? 

Anonymkode: beba8...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...