Gå til innhold

lyst å strikke meg en genser eller jakke i finull. Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg venter litt på neste fremstrikk fra Rauma, er en cardigan i strukturstrikk jeg synes så fin ut. Ellers synes jeg det er masse fint hos petiteknit og aegyoknit på Instagram. Og så har noen biblioteker gamle strikkebøker med masse bra oppskrifter. Særlig de fra museumsforlaget er fine synes jeg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (På 27.8.2023 den 13.40):

Bla litt på Drops design/Garnstudio. Masse gratis mønster der. 

Finull er garn fra Rauma, har ikke nettsiden til Drops bare mønster med garn fra Drops?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (1 minutt siden):

Finull er garn fra Rauma, har ikke nettsiden til Drops bare mønster med garn fra Drops?

Det går fint an å få inspirasjon fra mønstrene til en annen leverandør. Man kan også bruke mønstrene, det er bare å passe på riktig pinnenummer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (12 timer siden):

Finull er garn fra Rauma, har ikke nettsiden til Drops bare mønster med garn fra Drops?

Man MÅ ikke alltid bruke det garnet som står i oppskrifene. Jeg kjøper mye oppskrifter på nett som ikke krever garnkjøp, og ender ofte opp med alternativt garn. Strikker slltid prøvelapp først foe å sjekke om strikkefastheten stemmer. 

Anonymkode: 7afbf...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man MÅ ikke alltid bruke det garnet som står i oppskrifene. Jeg kjøper mye oppskrifter på nett som ikke krever garnkjøp, og ender ofte opp med alternativt garn. Strikker slltid prøvelapp først foe å sjekke om strikkefastheten stemmer. 

Anonymkode: 7afbf...c46

Jeg vet det.

Men ts skrev at hun ønsker å strikke med finull, og ble tipset om oppskrifter fra drops

Siden ts ikke skrev noe om hvor mye erfaring hun har med å strikke så synes jeg det er greit å forholde seg til nettopp oppskrifter med finull. Er man nybegynner feks så gir man seg ikke i kast med å regne om antall masker og pinnestørrelse for å tilpasse et mønster der en annen type garn fra feks drops blir brukt om til finul

Til ts; hvis du har husfliden eller annen garn/strikkebutikk i nærheten så kan du stikke innom der og finne inspirasjon eller be om hjelp, ofte har de ferdigstrikkete kofter/gensere til utstilling. Eller du kan sjekke Strikkehula.no, de har andre garn enn Rauma også, men de har en fin filtermeny der du kan huke av for dame, Rauma, finull også hvilket plagg du ønsker å strikke. Tror også du kan huke av for vår/sommer eller høst/vinter

På Instagram er det en konto som heter Strikkere, der har jeg funnet mye inspirasjon :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 29.8.2023 den 10.39):

Jeg vet det.

Men ts skrev at hun ønsker å strikke med finull, og ble tipset om oppskrifter fra drops

Siden ts ikke skrev noe om hvor mye erfaring hun har med å strikke så synes jeg det er greit å forholde seg til nettopp oppskrifter med finull. Er man nybegynner feks så gir man seg ikke i kast med å regne om antall masker og pinnestørrelse for å tilpasse et mønster der en annen type garn fra feks drops blir brukt om til finul

Til ts; hvis du har husfliden eller annen garn/strikkebutikk i nærheten så kan du stikke innom der og finne inspirasjon eller be om hjelp, ofte har de ferdigstrikkete kofter/gensere til utstilling. Eller du kan sjekke Strikkehula.no, de har andre garn enn Rauma også, men de har en fin filtermeny der du kan huke av for dame, Rauma, finull også hvilket plagg du ønsker å strikke. Tror også du kan huke av for vår/sommer eller høst/vinter

På Instagram er det en konto som heter Strikkere, der har jeg funnet mye inspirasjon :) 

ååå tusen takk for ideer, det skal sjekkes ut. Har Husfliden noen få mil unna, skal innom der neste gang. Gler meg til å finne ut hva jeg skal strikke. TS

Anonymkode: bab4d...c08

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

ååå tusen takk for ideer, det skal sjekkes ut. Har Husfliden noen få mil unna, skal innom der neste gang. Gler meg til å finne ut hva jeg skal strikke. TS

Anonymkode: bab4d...c08

Er veldig glad i finull selv :) godt å strikke med, og utrolig mange farger å velge i. I tillegg holder fasongen seg i evigheter. Kan kjennes litt stivt ut, men etter at plagget er vasket/skylt opp (jeg ruller det inn i en stor håndduk etter at jeg har vasket og lar det ligge noen timer, før jeg deretter tørker plagget flatt) så blir det mye mykere og maskene «setter» seg mere

Finull er 100% ull, så du behøver ikke vaske så ofte. Får du lukt i plagget så kan du henge det ut til lufting 🙂 

Håper du finner noe fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har strikket Ingrid Sweater i Rauma tre-tråds-min ble myk og rustikk. Om du heller vil bruke Rauma finull, kan du legge til en tråd tynn mohair. Elsker den genseren og den ble mye billigere i Raumagarn enn i originalgarnet. 

Anonymkode: 1eba8...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...