Gå til innhold

Foreldremøte skole

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har hittil byttet på. Har to barn så tatt ca. halvparten hver. Nå er foreldremøtene til barna samtidig så da må begge stille. 

Anonymkode: b8cd7...4a4

Det går så greit. Bare husk at flertallet av de andre der synes også det er kleint - vi stiller opp for å stille opp. 

Anonymkode: 1eebb...440

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se det som en mulighet til å øve deg? Vanskelig å forberede ungen din på livet hvis du fungerer dårlig selv. Viktig å kunne takle jobbmøter, holde presentasjoner foran andre etc. 

Anonymkode: bf6c0...b51

Skrevet
Burugla63 skrev (16 timer siden):

Hæ ? Må man presentere seg selv på foreldremøter ?

Det er vel helt vanlig at en tar en runde der foresatte sier navnet sitt og navn på barnet de representerer. I hvertfall på første foreldremøtet i første klasse.

Til TS, du har jo ett barn i skolen fra før så du bør jo egentlig vite hvor dere får info om hva som skal skje på foreldremøtet. Stort sett så er det første møte kun presentasjonsrunde på foresatte og lærere, samt valg av klasserepresentant til FAU, og masse informasjon om undervisningsopplegget, lekseplan, når og hvordan ta kontakt med skolen.

Om det er lagt opp til gruppearbeid, for å f.eks diskutere leggetider, innetider, når ta kontakt, følge/ikke følge aldersgrenser for spill, mobil, tik tok og andre sosiale medier så er det skrevet i notatet på innbydelsen til møtet.

PS 98% av alle foreldre synes foreldremøter er kleint 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har hittil byttet på. Har to barn så tatt ca. halvparten hver. Nå er foreldremøtene til barna samtidig så da må begge stille. 

Bare få det gjort, det er ingen som synes at foreldremøter er så kjempegøy men det er da en del av det å ha barn. Skal dere ha grupperabeid så jatter du bare med om det er ubehagelig å ha egne meninger. 

Skrevet

Har til gode å få vite noe nytt på et foreldremøte. Infoen kunne lett fått plass punktvis på et halv a4 ark som de kunne sendt på mail. Skjønner ikke hvorfor man trenger oppmøte i det hele tatt. Som noen har nevnt i tråden så trengs ikke si noe i det hele tatt. Virker som om fysisk eksistens er tilstrekkelig. Ergo unødvendig. Det er om å gjøre å ha "vist" seg bare. 

Anonymkode: d095f...524

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mt3 skrev (3 timer siden):

Det er vel helt vanlig at en tar en runde der foresatte sier navnet sitt og navn på barnet de representerer. I hvertfall på første foreldremøtet i første klasse.

Til TS, du har jo ett barn i skolen fra før så du bør jo egentlig vite hvor dere får info om hva som skal skje på foreldremøtet. Stort sett så er det første møte kun presentasjonsrunde på foresatte og lærere, samt valg av klasserepresentant til FAU, og masse informasjon om undervisningsopplegget, lekseplan, når og hvordan ta kontakt med skolen.

Om det er lagt opp til gruppearbeid, for å f.eks diskutere leggetider, innetider, når ta kontakt, følge/ikke følge aldersgrenser for spill, mobil, tik tok og andre sosiale medier så er det skrevet i notatet på innbydelsen til møtet.

PS 98% av alle foreldre synes foreldremøter er kleint 

Det har kun vært ett foreldremøte fra før på skolen så det er erfaringen. Det er jo svært overordnet hva møtet skal handle om. Stod ikke sist at det var gruppearbeid f.eks, selv om det var det.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kan fortelle deg at de fleste lærere også gruer seg til disse møtene. Men du må vel ikke si noe med mindre du ønsker? Er lærer selv, og vi lar de foreldrene som ønsker det få ordet. 

Anonymkode: 2f8ce...b30

Dette er jeg ikke enig. Har vært lærer en mannsalder,og har hatt mange kollegaer. Noen få gruer seg, men absolutt en mindretall. Min erfaring,i det minste.

Anonymkode: 02b13...350

Skrevet

Fort deg å ta verv så du er ferdig med det når dugnadsårene begynner.

Anonymkode: ac9d6...1b2

Skrevet

Her satt vi bare og hørte på. Det eneste vi måtte gjøre, var å si navnet vårt og hvem vi er foreldre til.

Anonymkode: 8d9f4...622

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Se det som en mulighet til å øve deg? Vanskelig å forberede ungen din på livet hvis du fungerer dårlig selv. Viktig å kunne takle jobbmøter, holde presentasjoner foran andre etc. 

Anonymkode: bf6c0...b51

Det er jo ikke i alle yrker man må det da...

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her måtte vi presentere seg. Si hvem man er mamma/pappa til. Det går bra, er alltid en eller annen flerbarnspappa som sier feil navn, alle ler, så slapper man mer av etter det.. 😊

Anonymkode: e9510...832

Der pleier også å være en og annen som forveksler sitt eget navn og navnet på ungen. Sist var det en som ikke tar seg selv høytidelig som rotet, og det lettet på stemningen. 

Ts, det er mange som synes dette er pinlig. Prøv å ikke tenk på det. 

Skrevet

Vi trenger ikke si ett ord på foreldremøter. Om vi vil kan vi sitte hele møtet uten å si ett eneste ord.. 

Anonymkode: eac21...0ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi trenger ikke si ett ord på foreldremøter. Om vi vil kan vi sitte hele møtet uten å si ett eneste ord.. 

Anonymkode: eac21...0ed

Enig. Og det er faktisk en fordel at ikke alle sier noe. Se for seg kaoset dersom alle 20 foreldre skal si noe høyt på møtet, da blir man aldri ferdig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg kan fortelle deg at de fleste lærere også gruer seg til disse møtene. 

Aldri hørt om, kanskje med unntak de som er helt ferske. Synes i alle fall det er ganske drøyt å si "de fleste" med mindre du kan vise til forskning eller noe.

Anonymkode: 54d62...3f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri hørt om, kanskje med unntak de som er helt ferske. Synes i alle fall det er ganske drøyt å si "de fleste" med mindre du kan vise til forskning eller noe.

Anonymkode: 54d62...3f2

Det er min oppfatning. Har jobbet i mange år og på flere skoler. De færreste jeg har snakket med liker å stå der. De aller fleste blir nervøse. Har sett det selv med lærerne til egne barn. Men så har jeg jobbet på vestkantskoler med krevende foreldregrupper, så det kan være grunnen til at lærerne gruer seg. 

Skrevet

Liker det ikke. Husker spes ett da mine gikk på barneskolen tror det var 5 trinn. Vi ble delt inn i grupper og jobbet sammen. Så skulle hver gruppe få ett spørsmål en måtte svare for gruppa. De hadde blyanter med barnas. De trakk selvfølgelig navnet til min datter. Og da jeg var ferdig trakk de navnet til min sønn.

Da var det ikke gøy med tvillinger. 

Anonymkode: 54758...0b0

Skrevet

Er jo ikke så forskjellig fra møtene på barnehagen :) ingenting å grue seg til! Aldri opplevd at man skal ha presentasjoner? 

Anonymkode: 35d16...769

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 16.57):

Jeg har prestasjonsangst og hele året gruer jeg meg til neste foreldremøte. Tenker ikke på det hver dag, men det er i bakhodet på meg ganske så ofte. 

Har en på skolen fra før og nå er det neste sin tur. Hva skjedde på deres foreldremøte med førsteklassingen? Var det gruppearbeid? Presentasjon utover å si navnet på deg selv og barnet ditt? 

Når eldstemann begynte så var vi bare på foreldremøtet, ingen presentasjon.

Når minstemann begynte så var det kun å si mitt navn og hvem jeg var mor til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...