AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Eller er det en feilmargin? Anonymkode: 593b4...820
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Google sier den er 99% sikker på kjønn (så sant testresultatet er gyldig. Anonymkode: ff110...bdc
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 Kjønn er vel uansett totalt uvesentlig. Mye viktigere at alt det andre NIPT sier noe om er sikkert. Anonymkode: 9c2d6...0f7 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 Håper ikke dette er enda en «hvis nipt viser gutt tar jeg abort»🙈 Anonymkode: 09ad2...02a 4 3
Becka Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 (endret) Nei det er ikke sikkert. Ofte er det for tidlig. Endret 27. august 2023 av Becka
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjønn er vel uansett totalt uvesentlig. Mye viktigere at alt det andre NIPT sier noe om er sikkert. Anonymkode: 9c2d6...0f7 Enkelte syndromer er kun hos det ene kjønnet. Sånn sett kan det være praktisk å vite. Vi tok ikke nipt test, men morkakeprøve. Da var kjønn relevant for de testet ikke for noe kun jenter får hvis det er gutt. Anonymkode: 3118f...e4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Becka skrev (1 time siden): Nei det er ikke sikkert. Ofte er det for tidlig. Hvorfor skulle det være for tidlig? De ser på DNA. Eneste som kan være for tidlig er dersom prøven ikke inneholder nok materiale. Anonymkode: ff110...bdc 1 3
Becka Skrevet 28. august 2023 #8 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor skulle det være for tidlig? De ser på DNA. Eneste som kan være for tidlig er dersom prøven ikke inneholder nok materiale. Anonymkode: ff110...bdc Hvis du mener videre test av morkake eller fostervann så kan man sikkert det. Men jeg snakker om ultralyd nipt test og blodprøve av mor. Som jeg tok. Da sa legen at kjønn var vanskelig, og at helsepersonell ofte kunne ta feil om de forsøkte gi kjønn så tidlig. Da nipt test tas mellom uke 12-14.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #9 Skrevet 28. august 2023 Becka skrev (44 minutter siden): Hvis du mener videre test av morkake eller fostervann så kan man sikkert det. Men jeg snakker om ultralyd nipt test og blodprøve av mor. Som jeg tok. Da sa legen at kjønn var vanskelig, og at helsepersonell ofte kunne ta feil om de forsøkte gi kjønn så tidlig. Da nipt test tas mellom uke 12-14. Den blodprøven som tas av mor kan avdekke kromosomer i barnet i magen, også kjønnskromosomer. Men det gjøres ikke i Norge. Hvis man ønsker å få sjekket kjønn via NIPT må man gå til utlandet der det ikke er like strengt. Anonymkode: d47a9...288
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 51 minutter siden, Becka said: Hvis du mener videre test av morkake eller fostervann så kan man sikkert det. Men jeg snakker om ultralyd nipt test og blodprøve av mor. Som jeg tok. Da sa legen at kjønn var vanskelig, og at helsepersonell ofte kunne ta feil om de forsøkte gi kjønn så tidlig. Da nipt test tas mellom uke 12-14. på ul ja, men ikke for tidlig fra blodprøven Anonymkode: b7397...3e0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 Becka skrev (50 minutter siden): Hvis du mener videre test av morkake eller fostervann så kan man sikkert det. Men jeg snakker om ultralyd nipt test og blodprøve av mor. Som jeg tok. Da sa legen at kjønn var vanskelig, og at helsepersonell ofte kunne ta feil om de forsøkte gi kjønn så tidlig. Da nipt test tas mellom uke 12-14. Blodprøven (som er det som heter NIPT) viser kjønn nesten 100 % sikkert fra start. Fordi det er bestemt av DNAet vårt. Men de har ikke lov til å bruke denne blodprøven til å undersøke kjønn i Norge. Så man får bare svar om kromosomaavik når man tar NIPT her. Ultralydundersøkelsen har egentlig ingenting med NIPT å gjøre (de må ta UL for å sikre at ungen er etter uke 10+0, ikke lov å ta nipt i Norge før da). På vanlig Ultralydundersøkelse (som man også tar før NIPT) er det vanskelig å se kjønn sikkert fordi kjønnsorganene ikke er så forskjellig i størrelse etc ennå, og mange ønsker ikke å si det de ser i tilfelle det er feil. Anonymkode: c738d...9c7 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #12 Skrevet 28. august 2023 On 8/27/2023 at 11:25 AM, AnonymBruker said: Kjønn er vel uansett totalt uvesentlig. Mye viktigere at alt det andre NIPT sier noe om er sikkert. Anonymkode: 9c2d6...0f7 joda, kjønn er viktig for mange. Og også pga sykdommer ja. Både jeg og samboer er bærere av en genfeil som ligger på X kromosom, og da er det slik at gutter er alltid bare bærere men jenter kan bli ordentlig syke, eller kan være bærere. det er selvsagt også sykdommer som kun gutter kan ha, som hemofili, eller blødersykdom så selv vi ser bort ifra de som er opptatt av kjønn som kjønn, kan kjønn også være viktig i utredning av sykdomsrisiko Anonymkode: 39243...a56 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #13 Skrevet 28. august 2023 Becka skrev (3 minutter siden): Hvis du mener videre test av morkake eller fostervann så kan man sikkert det. Men jeg snakker om ultralyd nipt test og blodprøve av mor. Som jeg tok. Da sa legen at kjønn var vanskelig, og at helsepersonell ofte kunne ta feil om de forsøkte gi kjønn så tidlig. Da nipt test tas mellom uke 12-14. Men NIPT-blodprøven ser på DNAet til fosteret, så lenge det er nok genmateriale i prøven skal det mye til å få feil svar. At de kan ta feil av kjønn på ultralyd så tidlig er en annen sak NIPT tas fra uke 9-10. Anonymkode: ff110...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #14 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men NIPT-blodprøven ser på DNAet til fosteret, så lenge det er nok genmateriale i prøven skal det mye til å få feil svar. At de kan ta feil av kjønn på ultralyd så tidlig er en annen sak NIPT tas fra uke 9-10. Anonymkode: ff110...bdc Takk, dette var det jeg lurte på 😊 Anonymkode: 593b4...820
Malindalin Skrevet 28. august 2023 #15 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): joda, kjønn er viktig for mange. Og også pga sykdommer ja. Både jeg og samboer er bærere av en genfeil som ligger på X kromosom, og da er det slik at gutter er alltid bare bærere men jenter kan bli ordentlig syke, eller kan være bærere. det er selvsagt også sykdommer som kun gutter kan ha, som hemofili, eller blødersykdom så selv vi ser bort ifra de som er opptatt av kjønn som kjønn, kan kjønn også være viktig i utredning av sykdomsrisiko Anonymkode: 39243...a56 Og «sånne som deg» får vite kjønn via NIPT i Norge. Det er det eneste unntaket som gjøres her til lands, ellers må man til Danmark 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #16 Skrevet 28. august 2023 Kjønn ved NIPT -test er tilnærmet 100% sikkert ja. Vi tok NIPT i Danmark og i fikk vite kjønn. Her i landet har de vel ikke lov å oppgi kjønn ved NIPT. Anonymkode: 470ec...d1e
Becka Skrevet 28. august 2023 #17 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men NIPT-blodprøven ser på DNAet til fosteret, så lenge det er nok genmateriale i prøven skal det mye til å få feil svar. At de kan ta feil av kjønn på ultralyd så tidlig er en annen sak NIPT tas fra uke 9-10. Anonymkode: ff110...bdc Ok. Iallefall ikke noe info man får i forkant av nipt test. Og flere sier jo her at man ikke får vite kjønn ved testing her til lands. 🤷♀️
prt90 Skrevet 28. august 2023 #18 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 15.01): Eller er det en feilmargin? Anonymkode: 593b4...820 Nei, den er over 99% men under 100% pålitelig. De fleste opererer med 99.6%
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #19 Skrevet 28. august 2023 1 hour ago, Becka said: Ok. Iallefall ikke noe info man får i forkant av nipt test. Og flere sier jo her at man ikke får vite kjønn ved testing her til lands. 🤷♀️ Det er ikke noe hemmelig med den infoen. Men det er som du sier ikke noe de tester for folk flest Anonymkode: b7397...3e0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #20 Skrevet 28. august 2023 Jeg tok NIPT i England og fikk vite kjønn. De fortalte at det var nesten 100 % sikkert at det var riktig. Anonymkode: f32da...80b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå