Gå til innhold

Sorg over at barna blir eldre

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Føler at jeg er den eneste. Alle andre snakker om hvor herlig det er at barna vokser til og blir selvstendige. 
Jeg synes det er trist å miste tiden med barna. At de bare vil være på rommet eller med venner. At de sjelden vil fortelle ting fra livene deres. Jeg vet at alt dette er normalt, men det er bare så vanskelig å takle. 
Jeg føler meg deprimert og savner livet for noen år siden da de var barn og alt som fulgte med den tiden. Latter, prat, leksehjelp og turer og aktiviteter sammen. 
Er det flere enn meg som har det på denne måten?

Endret av Tøtto39
Hadde ikke skrevet ferdig
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener. Men det er nå livets gang da....

Anonymkode: 105e7...85b

• Liker 4
Skrevet

Det er herlig😊

Anonymkode: 7bac7...b7c

Skrevet

Jeg forstår deg. 

Anonymkode: f4384...4c0

Skrevet

Får skaffe deg en Reborndukke da @Tøtto39 så har du den hele livet i samme form. 

Anonymkode: ebb7b...26c

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg, og føler litt på det samme. Mine er jo ikke så veldig store enda, 13 og 10, men jeg føler også på en vemodig følelse fordi tiden med småbarn er over. 
Man må bare jobbe med egne følelser. Og ikke minst finne tilbake til hvem man er når man ikke er omsorgsperson 24/7 lenger. Kanskje ta opp igjen gamle hobbyer, eller finne nye. Fokusere på det som er positivt i den nye fasen.

klem❤️ 

Anonymkode: a7985...33e

Skrevet

Har du ikke et liv utenom barna? På tide å skaffe seg det da kanskje.

Anonymkode: fb70b...155

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan ikke si jeg føler med deg, da jeg fortsatt har små barnehagebarn som jeg gleder meg til blir større😅 prøver å nyte denne tiden men det er så slitsomt🫠

Anonymkode: 41226...51d

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt. Det har noe med følelsen at tiden går så fort. Husker jeg syntes det var litt vemodig den siste gangen jeg gikk ut porten til barnehagen. Men så er det jo så flott at de vokser til også! Etter hvert når de blir større, så blir det så hyggelig å mer kunne ha fine samtaler med dem f. eks. Alle aldere har sin sjarm. Det er et fint uttrykk😊

Anonymkode: 9b422...082

Skrevet

Hender at jeg savner at de var små, men mye spennende ved å være mamma nå også. Dessuten tenker jeg på denne tiden som oppladning til å ha små rundt igjen. Barnebarn. 

Skrevet (endret)

Jeg savner barnehagetiden, der vi kunne dra mist i uka på en liten utflukt uten å spørre de "voksene" om lov, der vi kunne sette på en Disneyfilm og bare ligge i armkroken, da vi kunne ta en tur i skogen uten mye om og men osv.

Så jeg skjønner godt hva du mener, tiden med barn går så fort spesielt etter skolestart, da bare raser tiden avgårde. Mye stress i hverdagen og ikke mye tid til hverandre lenger. 
Samtidig setter jeg pris på friheten med store barn, der jeg ikke trenger barnevakt for å gå i postkassen ;) 

Endret av Forvirret23
  • Liker 2
Skrevet
Tøtto39 skrev (1 time siden):

Føler at jeg er den eneste. Alle andre snakker om hvor herlig det er at barna vokser til og blir selvstendige. 
Jeg synes det er trist å miste tiden med barna. At de bare vil være på rommet eller med venner. At de sjelden vil fortelle ting fra livene deres. Jeg vet at alt dette er normalt, men det er bare så vanskelig å takle. 
Jeg føler meg deprimert og savner livet for noen år siden da de var barn og alt som fulgte med den tiden. Latter, prat, leksehjelp og turer og aktiviteter sammen. 
Er det flere enn meg som har det på denne måten?

Tenker at dette er naturlig, og at det er viktig å fortsette å jobbe med relasjonen og møte dem der de er nå. Jeg har sett masse «retro filmer» med ungdommen min som hen ikke kunne se som barn som hen synes er kult nå. Forsøk å lytt og engasjer deg i hva ungdommen liker, her har vi vært på mange konserter, filmer, aktiviteter m.m som ungdommen synes er kult fordi det er noen felles interesser vi har.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg veldig, mine er 12 og 11 nå, og savner litt tiden når de var helt små, samtidig som jeg gleder meg over tiden vi er i nå og jeg har mer tid til å prioritere meg selv. Hele mitt voksne liv har dreid seg om småbarn, jeg er 31 år så rart når den tiden er forbi 

Anonymkode: d49fb...005

Skrevet

Lurt å ha en hobby👌🏼 og snart så kommer de tilbake med barnebarn og da renner de ned dørene og spiser dere ut av huset igjen😂😂

Anonymkode: c9576...ccc

• Hjerte 1
Skrevet

Hei jeg føler med deg, og har det likens. Har sagt til sønnene mine på 24 og 27 år at jeg skulle ønske at jeg kunne skru tilbake tiden så skulle jeg koset og kyssa ennå mer på dem. De protesterte og sa at dem fikk jaggu nok kos🥰😂. Savner den "travle" tiden🥰 men savner ikke å ha det så travelt som det var med små barn hus mann jobb fritid hvis det gir mening. 

Jeg sniker meg til å gi gode klemmer og litt nakkemassasje ved gode anledninger. Er så glad i guttene mine og har nok sydd lott puter og lagt til rette for dem men hadde lett gjort det samme på nytt igjen. Det er mange måter å vise omsorg på❤️ og vi har barna kun til låns🥺 og jeg husker at jeg leste en plass at på et gitt tidspunkt er det den siste gangen at du løfter opp og holder ditt barn😭 det fikk meg til å gråte en skvett. 

Men, guttene er friske og raske og jeg håper jeg får være frisk og rask i mange år til sånn at vi får gjort ting sammen igjen nå som dem er godt ute av "tenårings-boblen"🥰🥰fordi dem er glade i moren sin, det vet jeg. 

Dette ble skrevet på inn og utpust uten så mye tegnsetting. Lag en fin tid sammen med ungene dine, uansett alder🥰

Anonymkode: 472f5...ddd

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg tror dere som sier at dere savner barnehagetiden må ha fortrengt hvor slitsomt det er med trassalder, sykdom og søvnløse netter😂 for meg som har barnehagebarn høres det luksus ut å ha tenåringer som går på do selv, kan være alene på rommet eller ute og ha litt egentid🥲

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Leste et sted at når barna flyttet ut, hadde man tilbragt 90% av tiden sin med dem. Det gjorde meg trist. 

Sympatiserer med deg ts, selv om vi ennå har en tenåring hjemme. Men som du sier, i tenårene er det rommet og venner som gjelder. Håper vi får barnebarn med tiden -dessverre er de eldste gutter, og det virker som de har gooood tid med å begynne å tenke i de baner 🤔 

Anonymkode: af5d6...188

Skrevet

Hva med en attpåklatt?

Anonymkode: bfcbc...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med en attpåklatt?

Anonymkode: bfcbc...120

I en alder av 50?

Anonymkode: 8d7b3...882

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror dere som sier at dere savner barnehagetiden må ha fortrengt hvor slitsomt det er med trassalder, sykdom og søvnløse netter😂 for meg som har barnehagebarn høres det luksus ut å ha tenåringer som går på do selv, kan være alene på rommet eller ute og ha litt egentid🥲

Helt enig 😁 Man fortrenger det. Det gjorde generasjonene før oss også. 

Jeg har en gutt på 13 og synes det er fantastisk med rolige dager og en gutt som slapper av for seg selv også, og ikke løper fram og tilbake og vil ha oss hele tida. Vi har fremdeles et godt forhold 🥰

Anonymkode: 99fe5...815

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...