Gå til innhold

Kan jeg se om en parkert ambulanse er i oppdrag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er faktisk relevant for folk å vite om de er i oppdrag eller ikke. Kanskje man som bilist eller forbipasserende/kunde kan ta noen hensyn 

Anonymkode: d074b...108

Sorry, men folk har null rett til å vite dette. Når blålys kommer på, forventer de at du tar hensyn. Før det så vet dem at du ikke har noen forutsetning til å ta hensyn. 

Anonymkode: 534e4...b52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er faktisk relevant for folk å vite om de er i oppdrag eller ikke. Kanskje man som bilist eller forbipasserende/kunde kan ta noen hensyn 

Det er ingen andre hensyn å ta til en ambulanse i oppdrag enn en ambulanse som er parkert fordi de vil kjøpe bolle og kaffe. Man skal uansett ikke blokkere eller være i veien for en parkert ambulanse fordi de når som helst kan få en utrykning (man skal forøvrig ikke blokkere andre biler heller av ren høflighet).

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men ærlig talt Hvorfor kan dere ikke bare svare på det jeg spør om. . Det jeg lurte på er om man ser det på ambulansen om de er  i oppdrag. Setter de på noe lys?

Taxien  feks lyser når de er ledig. 

Har noen blitt syke på bakeriet så dropper jeg å kjøpe bolle der, da det er liten plass der inn. 

Står en ambulanse feil parkert, så hadde det vært nyttig om man visste at det gjaldt helsehjelp, eller om det bare var pause. 

En feilparkert ambulanse kan med 99.9% sikkerhet tilskrives oppdrag eller andre tungtveiende arbeidsrelaterte hensyn - parkeringsregler gjelder også for dem.

Anonymkode: d879f...79c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men ærlig talt Hvorfor kan dere ikke bare svare på det jeg spør om. . Det jeg lurte på er om man ser det på ambulansen om de er  i oppdrag. Setter de på noe lys?

Taxien  feks lyser når de er ledig. 

Har noen blitt syke på bakeriet så dropper jeg å kjøpe bolle der, da det er liten plass der inn. 

Står en ambulanse feil parkert, så hadde det vært nyttig om man visste at det gjaldt helsehjelp, eller om det bare var pause. 

Dette vil du se senest i det du går inn døra. Står ambulansearbeiderne ved disken og venter på tur, eller sitter de ved et bord? Da er det pause og du kan handle det du skal uten å være til bry. 

Sofakona skrev (5 minutter siden):

Hva sa jeg feil?

Du valser vel ikke inn og forlanger å få kjøpe brød midt i en pågående krise? For om det er tilkalt ambulanse til et bakeri er det faktisk krise, og de ansatte er opptatt med andre ting enn å selge deg brød. 

Anonymkode: 19d80...e8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ærlig talt….. ut i fra alvorlighetsgraden og situasjon så vil det variere om ambulansen har fullt blålys eller ingenting. Har en følelse av at du er en av de som stopper og filmer ulykker…..

Anonymkode: 1fd42...c83

Jeg fatter ikke hvorfor dette spørsmålet fikk så stort engasjement.  Eneste jeg ble nysgjerrig på var om jeg kunne se om de var i oppdrag eller hadde pause.  Det er unødvendig å gå inn i en butikk hvis de har utrykning i butikken. Da er det greit å skygge unna, finne et annet sted. Samme om de står parkert litt feil. Om man vet de er på oppdrag så maser man ikke på dem om at de må flytte bilen

Jeg orker ikke sykdom og lidelse, det trigger ting i meg. Derfor lurte jeg på om de satte på lysene på bilen hvis det var snakk om helsehjelp.

Om jeg unner dem donuts  i lunsjpausen har  Ingenting med dette å gjøre. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fatter ikke hvorfor dette spørsmålet fikk så stort engasjement.  Eneste jeg ble nysgjerrig på var om jeg kunne se om de var i oppdrag eller hadde pause.  Det er unødvendig å gå inn i en butikk hvis de har utrykning i butikken. Da er det greit å skygge unna, finne et annet sted. Samme om de står parkert litt feil. Om man vet de er på oppdrag så maser man ikke på dem om at de må flytte bilen

Jeg orker ikke sykdom og lidelse, det trigger ting i meg. Derfor lurte jeg på om de satte på lysene på bilen hvis det var snakk om helsehjelp.

Om jeg unner dem donuts  i lunsjpausen har  Ingenting med dette å gjøre. 

Samme tenkte eg då eg såg denne tråden. 

Det er fint å vite om eg ved å gå inn i butikken/bakeriet:

A: forstyrrer ambulansepersonellet i å gjere jobben sin

B: kan handle min eigen bolle utan å forstyrre noko

Det handlar om respekt både for den sjuke og for ambulansepersonellet, ikkje nyfikenhet. 

Anonymkode: eb89e...555

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette vil du se senest i det du går inn døra. Står ambulansearbeiderne ved disken og venter på tur, eller sitter de ved et bord? Da er det pause og du kan handle det du skal uten å være til bry. 

Du valser vel ikke inn og forlanger å få kjøpe brød midt i en pågående krise? For om det er tilkalt ambulanse til et bakeri er det faktisk krise, og de ansatte er opptatt med andre ting enn å selge deg brød. 

Anonymkode: 19d80...e8a

Hvor har jeg skrevet at jeg forlanger å kjøpe brød?  Som jeg forsøker å uttrykke så vil jeg heller droppe det besøket hvis noen har kollapset der inne. Av den grunn så lurte jeg på om jeg kunne se det på bilen, om de hadde oppdrag. Så hadde jeg ikke behøvd å gå inn der heller. Jeg kunne valgt en annen gate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at jeg forlanger å kjøpe brød?  Som jeg forsøker å uttrykke så vil jeg heller droppe det besøket hvis noen har kollapset der inne. Av den grunn så lurte jeg på om jeg kunne se det på bilen, om de hadde oppdrag. Så hadde jeg ikke behøvd å gå inn der heller. Jeg kunne valgt en annen gate. 

Ja du kan se det på bilen, utrykningskjøretøyer i Norge har noe som kalles blålys, det er altså blå lys som blinker under utrykking eller når de er på oppdrag. 

Anonymkode: 2f4e4...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En ambulanse står parkert utenfor Baker Hansen. Trenger noen helsehjelp, eller vil ambulansepersonellet bare ha seg en bolle eller to?

Jeg får bare legge til at dette er er eksempel på observasjon og ingen Live-observering jeg holder på med.. Jeg ser masse ambulanser her jeg bor. Den siste tiden flere og flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja du kan se det på bilen, utrykningskjøretøyer i Norge har noe som kalles blålys, det er altså blå lys som blinker under utrykking eller når de er på oppdrag. 

Anonymkode: 2f4e4...c07

Blinker de når de står parkert også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ærlig talt. Hva feiler det folk på KG🤔

Mye. Dessverre. 

Anonymkode: be297...14f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blinker de når de står parkert også?

Nei, det gjør de normalt ikke hvis det ikke er en ulykke, brann e.l. de er på utrykning til. 

Anonymkode: f007a...eec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et illebefinnende senest i går og satt for første gang i en ambulanse og ble grundig sjekket. Nei, du kunne ikke ha sett det utenfra, og det er jeg som satt inne i bilen veldig takknemlig for! 
Dyktige, hyggelige og omsorgsfulle var de også. 

Anonymkode: be5b6...962

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk et illebefinnende senest i går og satt for første gang i en ambulanse og ble grundig sjekket. Nei, du kunne ikke ha sett det utenfra, og det er jeg som satt inne i bilen veldig takknemlig for! 
Dyktige, hyggelige og omsorgsfulle var de også. 

Problemstillingen er ikke om man kan se deg utenfra, bare om ambulansen er i oppdrag eller ikke.  Om en kunde får hjertestans i en butikk så er det jo fint om kunder holder avstand så personellet får plass og tid til å gjøre jobben sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemstillingen er ikke om man kan se deg utenfra, bare om ambulansen er i oppdrag eller ikke.  Om en kunde får hjertestans i en butikk så er det jo fint om kunder holder avstand så personellet får plass og tid til å gjøre jobben sin.

Det henger jo sammen da: har de blålys stående fra og tiltrekker seg masse oppmerksomhet blir også jeg som sitter inne i bilen mer synlig, og folk mer skuelysten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en yrkesgruppe i dette landet som utfører jobben sin 110% så må det være ambulansearbeidere.

Anonymkode: 298f5...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørtbom Har du hørt om

Nysgjerrig-Per?

Han datt fra loftet og ned....

(Gammelt ordtak)

Anonymkode: fc1f5...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det er en yrkesgruppe i dette landet som utfører jobben sin 110% så må det være ambulansearbeidere.

Anonymkode: 298f5...d4f

Ja det er et tøft yrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byen jeg bor er det en McDonald’s rett ved torget. Så en video lagt ut av en av byenes lokale kranglefanter hvor han går opp til en ambulanse som står på torget og finner en av de som jobbet på bilen. Hun satt på huk på utsiden og snakket med noen barn og foreldre. 

Han går rett i modus og anklager de (mens han filmer) for å parkere der for å ha kort vei til McDonald’s. Kollegaen handlet riktignok der inne, men de slo to fluer i en smekk og den ene tok en prat med barna samtidig.

Det må være den mest smålige oppførselen jeg har sett. 

Sier ikke at det er noe sånt du mener TS, bare en digresjon 🙂

Anonymkode: 1c3b8...45c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å snu i døra hvis du ser at det pågår førstehjelp midt i lokalet. Det kan også være at selv om de er på oppdrag, så innebærer det bare at de sitter diskret i en krok og snakker med noen, mens de ansatte gjør jobben sin som vanlig. Ambulanse på oppdrag trenger ikke bety fullt drama og unntakstilstand. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...