AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Altså, alle disse traumerelaterte diagnosene...hvordan vet man hva som er hva? Jeg går til behandling hos en psykolog som ikke bruker vanlige diagnoser, men anser det meste som tilknytningsskader og traumer, langs et spekter. Dum som jeg er ble jeg sittende inatt og se på youtube-video'r om alle ovennevnte diagnoser og er nå overbevist om at jeg har atferd som kan stemme på alle diagnosene. Jeg vil så gjerne endre meg, men det virker helt umulig! Jeg forstår så godt hvorfor mange psykisk syke isolerer seg. og at andre skyr oss som pesten. Det skulle vært noen magisk løsning! Anonymkode: 6c008...700 1
ESFP Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Skam - tanken om at man ikke er bra nok. Det er ikke lurt å sitte oppe hele natten og se på YouTube å få bekreftet at man ikke er verdt noe og forsterke skammen. Se heller på Tim Fletcher sin serie på YouTube om skam. Målet bør ikke være at du skal endre deg, men akseptere deg selv. Mest sannsynlig handler din destruktive adferd om din skam. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Hele poenget med diagnoser et jo å kunne behandle mest målrettet. Når noe er så komplekst og sammensatt gir man det ett navn. Jeg syns diagnoser er fint. Det hjelper å vite og ikke bare «jeg har alle disse 1000 trådene jeg må samle heletiden pga ett traume».. d syns jeg er litt dårlig måte å jobbe på.. man kan ha bpd uavhengig av traumer og. Anonymkode: d5b18...be5 1
ESFP Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hele poenget med diagnoser et jo å kunne behandle mest målrettet. Når noe er så komplekst og sammensatt gir man det ett navn. Jeg syns diagnoser er fint. Det hjelper å vite og ikke bare «jeg har alle disse 1000 trådene jeg må samle heletiden pga ett traume».. d syns jeg er litt dårlig måte å jobbe på.. man kan ha bpd uavhengig av traumer og. Anonymkode: d5b18...be5 Men når de aller fleste diagnosene (og særlig de som TS nevner) handler om traumer som ligger i bunn, så er løsningen å hele disse traumene. Da spiller det ikke like stor rolle hvilket navn man gir samlingen av adferd og tankesett. Akkurat disse diagnosene er så like at det er stor sannsynlighet for å få feil diagnose. Det finnes ikke ett menneske med BPD uten store traumer i bunn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 ESFP skrev (6 timer siden): Men når de aller fleste diagnosene (og særlig de som TS nevner) handler om traumer som ligger i bunn, så er løsningen å hele disse traumene. Da spiller det ikke like stor rolle hvilket navn man gir samlingen av adferd og tankesett. Akkurat disse diagnosene er så like at det er stor sannsynlighet for å få feil diagnose. Det finnes ikke ett menneske med BPD uten store traumer i bunn. For en kjip og invaliderende ting å si, det finnes mange med bpd uten (store) traumer. Anonymkode: 2848f...55f 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Altså, alle disse traumerelaterte diagnosene...hvordan vet man hva som er hva? Jeg går til behandling hos en psykolog som ikke bruker vanlige diagnoser, men anser det meste som tilknytningsskader og traumer, langs et spekter. Dum som jeg er ble jeg sittende inatt og se på youtube-video'r om alle ovennevnte diagnoser og er nå overbevist om at jeg har atferd som kan stemme på alle diagnosene. Jeg vil så gjerne endre meg, men det virker helt umulig! Jeg forstår så godt hvorfor mange psykisk syke isolerer seg. og at andre skyr oss som pesten. Det skulle vært noen magisk løsning! Anonymkode: 6c008...700 Kjære deg, Det er fullt mulig å få det bra, ta i mot all hjelp du kan få og jobb bevisst mot å få det bedre. I tillegg til å jobbe med deg selv er det utrolig viktig å sørge for å ha et sosialt liv og noe å gå til som en liten jobb eller studier. Du må prøve for enhver pris å unngå isolasjon, for det ender som regel ikke så bra og det blir mye tyngre å få det bedre igjen. Dropp youtube også. De fleste som publiserer videoer der er ikke seriøse og det er mye click bait. Tenk over om såkalte hjelpere egentlig er det når de får deg til å føle deg som dritt? Jeg brukte mye tid på det der en stund og det ødela så ufattelig mye. Ikke gjør den samme feilen og fokuser heller på det som gjør deg godt. Anonymkode: 3ccce...aa2
ESFP Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): For en kjip og invaliderende ting å si, det finnes mange med bpd uten (store) traumer. Anonymkode: 2848f...55f Var ikke meningen min å være invaliderende. Det er ikke personen med BPD sin feil at hen ikke har fått dekket sine behov i barndom. Men vi er uenige. BPD er er resultat av en oppvekst med manglende omsorg og kjærlighet, noe som vil si omfattende traumer. Ikke nødvendigvis store enkelthendelser, men langvarig mangel. Endret 26. august 2023 av ESFP
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå