Gå til innhold

Hvordan gå opp i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei☺️

jeg veier rundt 40 kg er 163 høy. Prøver fortvilt å gå opp i vekt uten å miste meg selv. Jeg har 2 hunder så må gå mye tur, går rundt 2.5 mil daglig. Elsker turene for da kan jeg høre podcast og musikk.

jeg er ikke glad i det søte så spiser ikke sjokolade eller annet søtt. Er ikke frokost menneske men drikker en stor kopp kaffe laget på 3 dl H-melk og en ss kaffe hver dag, spiser jeg lunsj klarer jeg ikke å spise middag, så drikker en kopp kakao til lunsj, til middag spiser jeg en halv til en potet og hovedrett, etter dette er jeg mett og spiser ikke noe mer, kan noen kvelder spise potetgull men blir veldig mett og uvel av det. Kunne tenkt å spe på litt for å legge på meg, men er mett gjennom dagen å sliter med å klare mer, kan spise litt potetgull eller drikke litt øl, men blir veldig mett, hvordan kan jeg legge på meg? Tanken på å spise nøtteblanding har slått meg men tåler ikke alle typer nøtter

Anonymkode: 28ab2...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rema 1000 har noen peanøtter med jalapenosmak som selges for sånn 12kr pakken som er 250g. 580kcal/100g, altså 1450 kalorier per pakke. 25g protein 44g fett. Tror dette er produktet med mest kalorier per krone du kan få her i landet om du utelukker å sluke råvarer som kokosmasse eller olivenolje for seg selv. 

Endret av Somarfugelen
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frityrolje har ca 900 kalorier per 100ML .  Frityrstek det du eter, 

Endret av Chomsky89
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mnd eller to med mine middager så skal jeg få fikset det 🙂

Anonymkode: 03547...d24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg bikkjene og sett deg i sofaen og begynn å et.

Anonymkode: a72a6...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser veldig lite til å ha et så høyt aktivitetsnivå. Jeg tenker at det å få opp i vekt kan for enkelte være like utfordrende som det å gå ned i vekt. Du må sette opp en matplan og spise all maten uansett om du blir kvalm, overmett og uvel. Det er det samme en må for å gå ned i vekt, du må bestemme deg og stå i ubehaget med sultfølelse, uro, svimmelhet, dårlig søvn osv. 

Velg matvarer du liker som er næringsrike, feks egg, fet fisk, salat/grønnsaker med oljedressing og nøtter, lårkjøtt av kylling er mer kaloririkt enn brystfilet. Tørket frukt eller bær. Evt kan du kjøpe næringsdrikker på apoteket. De er ganske dyre, så et godt alternativ er å kjøpe en sånn weight gainer fra helsekost/treningsbutikk. Det er som en proteinshake, men med mer karbohydrater og fett, er pulver som blandes med vann eller melk og drikkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan supplere med næringsdrikker?

I stedet for H-melk i morrakaffen kan du prøve med næringsdrikk. Jeg begynner dagen med 2 ts pulverkaffe blandet ut i litt kokende vann. Deretter blander  jeg med Resource 2.0 sjokolade næringsdrikk med 400 kalorier. Du kan også prøve med andre smaker.

Næringsdrikker kan være ganske søte, så det kan være greit å blande med kaffe.

Du kan også prøve feks Resource Addera plus Appelsin. Den er juicebasert. Drikkes enten kjøleskapskald eller varmet litt i mikroen.

Næringsdrikker er forresten vesentlig billigere på nettapotekene. (Farmasiet.no, Apotera.no osv)

Endret av petterm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må lære deg å spise lunch og middag. Du må rett og slett sette opp en matplan og lære deg å spise mer enn du trenger for å bli mett. Først da går du opp i vekt. Kan du bytte ut deler av h-melken med kremfløte? Kan du ta ekstra fett på middagen, lage smoothie med rømme? Spise en stor neve nøtter til kveldsmat?

Anonymkode: 4dd66...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 3.13):

Hei☺️

jeg veier rundt 40 kg er 163 høy. Prøver fortvilt å gå opp i vekt uten å miste meg selv. Jeg har 2 hunder så må gå mye tur, går rundt 2.5 mil daglig. Elsker turene for da kan jeg høre podcast og musikk.

jeg er ikke glad i det søte så spiser ikke sjokolade eller annet søtt. Er ikke frokost menneske men drikker en stor kopp kaffe laget på 3 dl H-melk og en ss kaffe hver dag, spiser jeg lunsj klarer jeg ikke å spise middag, så drikker en kopp kakao til lunsj, til middag spiser jeg en halv til en potet og hovedrett, etter dette er jeg mett og spiser ikke noe mer, kan noen kvelder spise potetgull men blir veldig mett og uvel av det. Kunne tenkt å spe på litt for å legge på meg, men er mett gjennom dagen å sliter med å klare mer, kan spise litt potetgull eller drikke litt øl, men blir veldig mett, hvordan kan jeg legge på meg? Tanken på å spise nøtteblanding har slått meg men tåler ikke alle typer nøtter

Det er ikke mye i innlegget ditt som indikerer at du legger særlig innsats i prosjekt vektøkning.

Anonymkode: 8f948...5d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet. Lager smoothies på morgenen som jeg tar med meg i bilen. Det er mye lettere å drikke enn å spise. Lunsj på jobb er en brødskive med grovt brød. For tiden går det i en halv avokado og 2 egg som pålegg. Middag blir veldig forskjellig. Jeg prøver å tenke næringsverdi og kalorier når jeg velger hva jeg skal spise. Samtidig er det viktig at jeg har lyst på det jeg lager. 

Anonymkode: 5e4eb...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 3.13):

Hei☺️

Samme høyde og 70 kg. 
Legger på meg hvis jeg spiser deilig brød med smør, godt pålegg/ fete oster og majones, gjerne sent på kvelden. Eller brød med masse smør og raust med honning.

Samt flere gode og næringsrike måltider gjennom dagen. Lag potetbåter med olje og litt krydder, det 

Gjerne hvetebakst og is.

Jeg sparer ikke på smør, olivenolje, pålegg ol. Samtidig spiser jeg ofte en skål med MM på kvelden, eller en japp. 
I sum blir det flere kalorier inn enn ut😅

Anonymkode: 3e5c7...aa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5mil dagleg er unødvendig langt, så der burde du korte ned så lenge matinntaket er så lite. Du burde også lære deg å ete meir/oftare, og stå i ubehaget ei lita stund. Ha olje i kaffe/kakao, kjøp næringsdrikke, næringstett mat, som: meierismør, avokado, feit fisk, fløyte. Henvend deg til ernæringsfysiolog og få hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...