Gå til innhold

sveitsertysk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er for tiden i Sveits siden min samboer jobber her. Siden jeg skal være her en stund tok jeg med min nydelige hvite norske skogkatt. Han har vært litt ute her og tydligvis blitt obeservert av naboene, så igår fant jeg en lapp i postkassen fra en nabo med denne påskriften "Süsse entgegen der Katte!" + smilefjes og to små sjokolader.

Så da er spørsmålet, siden jeg er elendig i tysk, hva betyr dette og er det positivt? Og hva skal jeg eventuellt gjøre? Svare på noe vis?? :sjenert:

Hjelp!! :ler:

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Om ikke annet bør du svare Merci vielmal, selv om du ikke vet om det er søtsaker (sweets for the kittie) eller iblandet gift...

;)

Skrevet
:) trodde også at det var søtsaker til katten, men viste seg å være vanlig nøttesjokolade... som jeg har spist. Satser på at den ikke var tilsatt gift.... :)
Skrevet

Ring på hos naboen og si takk!

Smilefjes og sjokolade er da veldig hyggelig, og når noen mener at katten din er søt er det da enda bedre!

Selv er jeg allergisk... atsjo!!!!!

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg kan litt, var sammen med en sveitsertysker. Det betyr snop til katten, ja. Hyggelige naboer du har. :) (du kan jo øve deg på å si "kjøkkenskap" på sveitsertysk, da skal du visstnok få med deg alle lydene som er fremmede for oss i bare et ord. En fin øvelse. :) Be naboene om å lære deg det!)

Skrevet (endret)

Takk for svar! :) Skal mote meg opp og prøve å bli kjent med naboene, kanksje jeg bare skal ta katten under armen og ringe på? Jeg har hørt at sveitsere er helt gale etter kjæledyr (og etter mengden små hunder å dømme, stemmer det nok bra). (her burde jeg hatt en kattesmily)

Ellers skal jeg gå tyskkurs og friske opp gammel kunnskap, men helt ærlig tror jeg de fleste lydene i sveitsertysk er ganske fremmed for meg. :ler: Skal lære meg å si kjøkkenskap jeg, det vil sikkert være nyttig på butikken!

Endret av onyx
Gjest GreenSky
Skrevet

Var det vanskelig å få med en norsk katt til utlandet?

Skrevet

Neida, egentlig ikke. Men du må ha eget kattepass som viser at katten har fått de vaksinene den skal inkl rabiesvaksinen (som tar ca 4 mnd), og så må man ta en spesiell ormekur hos vetrinær mot ecoccinoccose (eller noe sånt) før innreise til Norge om man er borte lengre enn ti dager. Alt stemples i passet til katten når det er gjort.

Ellers er det greit å ta med katten på fly, men SAS er greiest for da får du ta katten (opptil 8 kg total med katt og bur) i cabinen uten problemer. KLM var ganske vrange og tillater bare 4,5 kg totalvekt med katt og bur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...