Gå til innhold

Føleri Følera


Gjest Very Victoria

Anbefalte innlegg

Gjest Very Victoria

Hver gang en nettavis skriver om en fæl sak enten det er drap på barn, incest, en grusom ulykke el. så er det så mange som skriver at de sitter foran skjermen og gråter, at de ikke klarer å lese videre ol. Og det pøses på med gråte-smileys og gid så fæl verden er.

Altså, er dere virkelig så følsomme eller er det bare spill for KG-galleriet for å gi alle et bilde av hvilke sensitive og følsomme småbarnsmødre dere er? Når jeg leser slike ting reagerer jeg med sinne- ikke tårer.

Og jeg vil gjerne understreke at jeg nå kun snakker om nyheter, ikke personlige tragedier i deres egen bekjentskapskrets eller lokalsamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest barne- og familiemedister

Jeg synes strengt tatt det ikke er noen voldsom bombe at folk reagerer ulikt på slike ting. Om man koketterer med følelser eller med sinne er folks og brukeres eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Enig med begge. Man reagerer jo ulikt.

Men jeg reagerer også med sinne og forferdelse, og jeg klarer absolutt å lese ferdig saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meradium

...Spill for KG-galleriet for å gi alle et bilde av hvilke sensitive og følsomme småbarnsmødre dere er? Når jeg leser slike ting reagerer jeg med sinne- ikke tårer.

Jeg tror dette er grunnen, gjerne ubevisst også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med så mange andre forhold på kg er det mange som emenr det er bedre å svare med en smily, gjerne slike: :frustrert::grine: , fremfor å diskutere og debattere saklig. Ønsker man å debattere blir det gjerne raskt konkludert med at man ikke eeier empati, og umulig kan ha barn/hund/mor (eller hva nå saken dreier seg om) selv.

,Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

hehe. Tror dere virkelig det er et spill for kg-galleriet kan dere ikke ha den brede erfaringen med mennesker i det virkelige liv.

Folk reagerer forskjellig på tragedier. Noen gråter, andre blir apatiske. Noen blir forbanna og andre vitser om det. Og mange andre måter finnes det for å bearbeide slike hendelser. Hva som passer deg best er ofte avhengig av dine erfaringer og hvordan du har taklet dem.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest christineemily

Det er merkelig hva det å få barn gjør med følelseslivet til en også da... Jeg har blitt utrolig mye mere sensitiv ovenfor saker som gjelder særlig barn etter det. Mannen min også. Jeg har ikke noe problem med å lese ferdig en sak, men vi er forskjellige mennesker alle sammen og reagerer på ulike måter. Heldigvis ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang en nettavis skriver om en fæl sak enten det er drap på barn, incest, en grusom ulykke el. så er det så mange som skriver at de sitter foran skjermen og gråter, at de ikke klarer å lese videre ol. Og det pøses på med gråte-smileys og gid så fæl verden er.

Altså, er dere virkelig så følsomme eller er det bare spill for KG-galleriet for å gi alle et bilde av hvilke sensitive og følsomme småbarnsmødre dere er? Når jeg leser slike ting reagerer jeg med sinne- ikke tårer.

Og jeg vil gjerne understreke at jeg nå kun snakker om nyheter, ikke personlige tragedier i deres egen bekjentskapskrets eller lokalsamfunn.

Det er nok ikke bare småbarnsmødre som er følsomme og sensitive.. det har også noe å gjøre med at man blir eldre, med mere livserfaring og kunnskap.

Og ja, jeg er ganske følsom av meg. Og ja, kanskje jeg har blitt mere følsom ettersom jeg har fått mitt eget. Og når du får et barn, så kommer nok du til å forstå det også, kanskje..

Men har d noe å si da? Blir du provosert av at noen ikke greier å lese ferdig eller gråter foran skjermen?

Noen har lettere for å vise sine følelser enn andre. Lev med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjorteriusdottir

Det går an å gråte over en fæl nyhet og være sint på den utsattes vegne samtidig.

Å være så sint at man gråter er faktisk ganske vanlig. Jeg synes det er fint at vi klarer å engasjere oss på andre vegne, at vi ikke er blitt så kalde og egosentrerte at vi kun klarer å føle med den nærmeste kretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks da tsunamien rammet Thailand.

Noen utnyttet seg av situasjonen, la innpå sitt eget kontonummer i avisa og sa at pengene gikk til tsunamiofrene, når han brukte pengene kun på seg.

mens andre reiser til thailand og hjelper de med å bygge opp igjen landet.

Alle reagerer forskjellig på ulykker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, er dere virkelig så følsomme eller er det bare spill for KG-galleriet for å gi alle et bilde av hvilke sensitive og følsomme småbarnsmødre dere er? Når jeg leser slike ting reagerer jeg med sinne- ikke tårer.

Og jeg vil gjerne understreke at jeg nå kun snakker om nyheter, ikke personlige tragedier i deres egen bekjentskapskrets eller lokalsamfunn.

Hva er det som gjør deg sint ved at folk "spiller for galleriet?" Spiller det noen rolle om folk ønsker at de skal framstå som sensitive og følsomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Altså, er dere virkelig så følsomme eller er det bare spill for KG-galleriet for å gi alle et bilde av hvilke sensitive og følsomme småbarnsmødre dere er? Når jeg leser slike ting reagerer jeg med sinne- ikke tårer.

Hvilken gevinst skal det gi meg å si at jeg blir lei meg?

Ja, jeg blir mer og mer deppa av slike nyheter. Det har kanskje noe med alder å gjøre, men også at jeg svært lett identifiserer mine egne barn med den slags nyheter.

Dette var tåpelig, V. Victoria. Hvorfor skal alle reagere som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang en nettavis skriver om en fæl sak enten det er drap på barn, incest, en grusom ulykke el. så er det så mange som skriver at de sitter foran skjermen og gråter, at de ikke klarer å lese videre ol. Og det pøses på med gråte-smileys og gid så fæl verden er.

Altså, er dere virkelig så følsomme eller er det bare spill for KG-galleriet for å gi alle et bilde av hvilke sensitive og følsomme småbarnsmødre dere er? Når jeg leser slike ting reagerer jeg med sinne- ikke tårer.

Og jeg vil gjerne understreke at jeg nå kun snakker om nyheter, ikke personlige tragedier i deres egen bekjentskapskrets eller lokalsamfunn.

Du sikter til innlegg a la:

[url til førsteplassen i VGs topp 10-liste over ukas mest tragiske og tåredryppende hendelser]

For en syk, syk verden! *gråter* :grine:

Er det muuuulig?! :cry:

Åneiogneiognei! Dette orker jeg virkelig ikke å lese! :tristbla:

Jeg tror dette som regel er et spill for galleriet. Uten å ha noe som helst belegg for det, og uten å kjenne en eneste av disse gråtekonene godt nok til å spekulere i deres motiver. Sånn er det med den saken.

En annet fenomen som forbauser meg, - nåja, kanskje ikke forbauser er det rette ordet, det er etterhvert få ting som klarer å forbause meg i forhold brukere av diverse fora - er denne koblinga mellom "verden" og den aktuelle enkeltepisoden det refereres til. Lille Ole blir bitt ihjel av psykopatonkelen sin = "verden" er syk. Hvilken resonnement er det som fører fram mot en slik konklusjon?

Aha. Jeg fant det. I overskrifta. Føleri følera. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller det kan være snakk om manglende empati hvis man ikke forstår andres sorgreaksjoner.

Sorgreaksjon og sorgreaksjon... Jeg syntes jo det var trist med de barna som døde av fulgeinfluensa i Tyrkia, men jeg gråt meg ikke akkurat i søvn om natten pga det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
Sorgreaksjon og sorgreaksjon... Jeg syntes jo det var trist med de barna som døde av fulgeinfluensa i Tyrkia, men jeg gråt meg ikke akkurat i søvn om natten pga det

Så du forstår ikke at folk kan reagere på en annen måte enn din måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du forstår ikke at folk kan reagere på en annen måte enn din måte?

jo, selvsagt, jeg FORSTÅR det, men jeg syns det er teit. Samme som da fetteren min døde. Onkel gikk ut i skogen og "hogde litt ved", jeg har forståelse for at han valgte å få ut ting på den måten, men det er en måte jeg ikke ville ha valgt.

Her blir det litt kvasi-trist til tider, litt mye "daaakar snuskepusen" osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det kan være snakk om manglende empati hvis man ikke forstår andres sorgreaksjoner.

Absolutt. Og jeg tror også at en del av disse innleggene spinger ut fra en viss fortvilelse, oppgitthet og/eller tristhet. (jeg vil ikke gå så langt som til å kalle det sorg) Likevel anser jeg de fleste av dem for å være mer eller mindre lunkne kvasifølere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "gråtekone" fenomenet på nett så er det kanskje ikke verre enn at det legges inn en link til en tragisk sak, en sak som ikke er så mye å diskutere, det man gjør er bare å formidle en nyhet. Responsen på slike linker blir gjerne en :tristbla: eller noen ord om "så fælt", "nå triller tårene" osv.

Det er vel få som virkelig tar innover seg alt det fæle som skjer (heldigvis), men enkelte ting treffer en jo mer i hjertet enn andre ting.

Jeg reagerer alltid mer når det kommer opp tragiske saker med barn som jeg kan assossiere med mine egne (alder, kjønn osv), det blir så mye mer virkelig da. Vi reagerer selvsagt ulikt, våre egne livserfaringer og hva vi er redd for å miste her i livet er med på å forme reaksjonen vår og det er uansett galt å si at noen reagerer feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...