matto og frank Skrevet 25. august 2023 #1 Skrevet 25. august 2023 Heisann! Jeg har nylig startet i jobb og nå begynner banken å prate om uføreforsikring. Er dette noe man burde ha, eller noe banken bare pusher for å tjene mer penger? Takktakk matto
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #2 Skrevet 25. august 2023 Dette er superviktig å ha, om ikke den viktigste forsikringen du kommer til å ha noen gang! Anonymkode: 91853...1d1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 Skaff det, du som kan få. Det er en lur investering, man vet aldri hva livet bringer. Selv fikk jeg aldri lov til å tegne en, det er kjipt for meg nå! Anonymkode: 700f9...e1c 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 matto og frank skrev (21 minutter siden): Heisann! Jeg har nylig startet i jobb og nå begynner banken å prate om uføreforsikring. Er dette noe man burde ha, eller noe banken bare pusher for å tjene mer penger? Takktakk matto Begge deler er riktig. Det er veldig viktig å ha. Samtidig så tjener nok banken mer penger totalt sett for uføreforsikringer, de fleste blir jo ikke uføre før de når pensjonsalder. Men det er veldig kjipt om man sitter der som ufør og ikke har tegnet en. Jeg hadde kun den som man har gjennom jobben, og får utbetalt et par tusenlapper månedlig fra den. Kom likevel greit ut av det økonomisk siden jeg har yrkessykdom som var årsaken til uførheten, og fikk yrkesskadeerstatning fra både arbeidssted og NAV. Anonymkode: 78e97...ae5
Million Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 Jeg er sjeleglad for at uføreforsikring var inkludert som en av medlemsfordelene i min fagforening. Den fikk jeg nemlig bruk for noen år senere. Er uføretrygdet i dag. Så ja, jeg er enig i at det kan kanskje være en av de aller viktigste forsikringene man har. Man vet aldri hvem som rammes og når det rammer. Sykdom og skade kan slå til når som helst og hvor som helst.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Jeg har valgt å ikke ha uføreforsikring. Ser ikke vits. Men nå er jeg en person som ikke helt ser vits med forsikringer in the first place. Setter på en liten🍿 her, for I'm gonna get shiiiit for this 😂 Anonymkode: edaee...d20 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Definitivt noe man burde ha. Jeg var ung og sprek uten noen form for sykdommer. Jobba i en veldig trivelig jobb med bra lønn og hele pakka. Heldigvis hadde jobben kollektiv uføreforsikring for plutselig en dag forandra alt seg for meg og jeg ble ufør som trettifemåring i 2014. Samboer tegna uførforsikring fordi jeg insisterte, han har heller aldri hatt noe helseplager eller lignende men er nå i løpet mot 60% ufør etter en ulykke. Han er 46. Anonymkode: f786d...88a 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har valgt å ikke ha uføreforsikring. Ser ikke vits. Men nå er jeg en person som ikke helt ser vits med forsikringer in the first place. Setter på en liten🍿 her, for I'm gonna get shiiiit for this 😂 Anonymkode: edaee...d20 Enig med deg. Har ikke en eneste forsikring. Anonymkode: 5399a...b25
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 Veldig viktig å ha, syns jeg. Jeg hadde aldri sett for meg å bli ufør, men plutselig ble jeg syk og endte som ufør som 47-åring. Hadde jeg kun skulle klart med med uføretrygden, måtte jeg kvittet meg med huset. Kunne ikke forsvart huslånet med uføretrygden. Og når man har barn, er det ikke ønskelig å måtte flytte ut av hjemmet og inn i noe mindre. Med pengene jeg fikk fra uføreforsikringen, kunne jeg betale ned mye av huslånet og vi klarer oss fint selv om jeg nå har vesentlig mindre utbetalt i mnd, enn når jeg jobbet. Blir man ufør før man har kjøpt hus, kan det være veldig vanskelig å få lån og komme seg inn på boligmarkedet. Og å alltid måtte leie, er kjipt, fordi man da alltid betaler til andre, i stedet for å "spare" i eget hus. De færreste tror vel de blir uføre, men livet tar ufortsette vendinger. Anonymkode: 895dc...272
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 Hvor mye utbetaling er det snakk om pr måned? Anonymkode: 0cfe7...1ec
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 Du kan tenke deg dette. (Fiktive tall btw) Uten ufør forsikring får du utbetalt 10.000,- i mnd MEN med forsikring får du utbetalt 15-20.000 i mnd. Og derfor mener jeg at det er lurt å ha. Et annet eksempel. Jeg jobber og har en god økonomi med mye til overs i mnd. Skulle jeg bli ufør ser det ikke ut som at jeg har råd til å bo i huset mitt. Med forsikring så har jeg råd. Errego med forsikring så vil livet mitt være tilsvarende det samme som at jeg jobbet 100% skulle noe skje Anonymkode: 50484...95c
Enmanelskeråhate Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 Livsforsikring i en eller annen form er viktig hvis du har en del gjeld og eier sammen med samboer/gift/partner. Banken er ofte ganske dyr på dette men en del har bra ordning i bedrift også så sjekk det
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #13 Skrevet 26. august 2023 Veldig lurt med uføreforsikring, men de fra bankene er dyre. Sjekk fagforeninge din. Ja det er lurt å være medlem i en fagforening. Anonymkode: 1a60f...9b7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #14 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor mye utbetaling er det snakk om pr måned? Anonymkode: 0cfe7...1ec Det kommer jo helt an på forsikringen din, så du må lese betingelsene dine. Jeg får 67 500 pr år (fra jeg starter på AAP), og vil få en engangsutbetaling på 1 mill hvis jeg blir varig ufør (minst 50%). Dette er min private forsikring som jeg tegnet for lenge siden, jeg vet ikke noe om hva som selges nå. Forsikring gjennom jobben kommer i tillegg. Anonymkode: 7eaf6...3cc
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #15 Skrevet 26. august 2023 Veldig viktig. Jeg rakk det ikke, ble syk i det jeg gikk ut av studiene før jeg rakk å jobbe lenge nok. Har minstesum i dag, og det er veldig, veldig kjipt. Hadde sykdommen min kommet bare 2 år senere ville jeg hatt mye mer råd med en uføreforsikring og ikke minst unngått minstesum. Men det var ikke min feil, og ikke noe jeg kunne gjort annerledes. Anbefaler alle som kan å ta den forsikringen. Det kan utgjøre forskjellen på god livskvalitet eller å aldri kunne ha råd til en ferie. Anonymkode: 02879...0c5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #16 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mye utbetaling er det snakk om pr måned? Anonymkode: 0cfe7...1ec Det kommer helt ann på hva som er vilkårene i forsikringen. Jeg har alltid en uføreforsikring gjennom jobb, men jobber varierer i løpet av livet, vilkårene i typiske fagforenings uføreforsikringer har ofte endel begrensninger ig vilkår som er knyttet til arbeidet. Så gjennom jobb har jeg alltid en liten en elle hva enn som er fremhandlet i obligatoriske pakker. I tillegg mener jeg det er viktig å ha en privat også som ikke er knyttet opp til arbeid. Jeg har løst det med å 1) den gjennom jobb 2) en privat som har litt andre vilår å utbetalinger. Jeg ville tapt masse på og bli ufør da jeg har en brutto årslønn som ligger på omlag 900 000 - 1 000 000. Den private forsikringen min sikrer med en brutto utbetaling på 12 000 i mnd, i tillegg kommer da den gjennom jobb og uføretrygd fra det offentlige. Totaltsett havner jeg på en mnd som er omlag 10% under min "friske lønn" og det kan jeg leve svært godt med. Det private uføreforsikringen min starter utbetaling ved 50 - 100% sykemelding i over et år og varer fram til jeg er 67 år. Kan også " hoppes inn og ut av". Anonymkode: 443db...522
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har valgt å ikke ha uføreforsikring. Ser ikke vits. Men nå er jeg en person som ikke helt ser vits med forsikringer in the first place. Setter på en liten🍿 her, for I'm gonna get shiiiit for this 😂 Anonymkode: edaee...d20 Jeg er selvassurandør på det jeg kan dekke selv (det meste). Jeg bruker forsikring for å dekke hendelser som er usannsynlig, men som fort blir dyrere enn hva jeg kan dekke: huset brenner. Anonymkode: 7fdaf...918
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 Urettferdig at ikke alle får tegnet forsikring! Anonymkode: 04b1e...c17
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #19 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Urettferdig at ikke alle får tegnet forsikring! Anonymkode: 04b1e...c17 Det er jo ikke "urettferdig" at man ikke får forsikret et hus som allerede står i brann... Det er heller ikke urettferdig at man ikke får forsikring mot sykdom hvis man allerede er syk. I mange tilfeller, hvis man er syk med sykdom A, vil man kunne få forsikring for alle andre sykdommer men med unntak; unntatt sykdom A eller sykdommer som er relatert til sykdom A. Andre ganger er sykdommen man har så omfattende eller kan bli det, at forsikringsselskapet takker helt nei til deg som kunde. De vil jo ikke risikere å gå inn i et tapsprosjekt, og å forsikre en syk person for sykdom er å tape penger. Anonymkode: 0a556...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #20 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Urettferdig at ikke alle får tegnet forsikring! Anonymkode: 04b1e...c17 Det handler om risiko for forsikringsselskapet. De driver ikke med veldedighet men for å tjene penger. Anonymkode: 78e97...ae5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå