Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn uten utdanning eller med lavere utdanning er ofte mer tradisjonelle og kommer også oftere fra tradisjonelle hjem. Kan ha noe med det å gjøre.

Anonymkode: 8b485...1a9

Det kan hende. Begge følte seg for øvrig truet av at jeg var mer utdannet og hadde bedre betalt jobb. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stod ved et veiskille som 19-åring. Forfølge musiker-drømmen (og mest sannsynlig bli lærer), eller ta en lang teknisk utdanning. Muligheten for lønn hadde betydning for mitt valg.

Anonymkode: 449fe...b29

Samme her. Jeg valgte å ikke gå videre med noe jeg hadde talent for. Fordi jeg visste at hvis jeg skulle ha barn og klare meg selv, måtte jeg tjene nok til å kunne være selvforsørget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (1 time siden):

Hvorfor er det alltid at det er kvinner som alltid tar opp tema om at det er skjevfordeling i hjemmet? Jeg har til gode å høre/lese om en mann som annonserer dype hjertesukk og fortvilelse over at kona/dama ikke gjør nok hjemme. 

Hvis jeg får svare anekdotisk: i mitt tilfelle så har jeg rett og slett lavere standard på det huslige enn min kjære. Jeg planlegger, kjøper inn og lager all maten og jeg ordner ute og jeg er enig i at vi må ha rene klær. Men om vi støvsuger 1 gang i uken eller hver 2. uke betyr ikke noe fra eller til for meg. Om badet er nyvasket til helga er mindre viktig enn at familien får dratt på stranda og jeg også får lest en bok. Det gjør meg muligens til en slabbedask.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod ved et veiskille som 19-åring. Forfølge musiker-drømmen (og mest sannsynlig bli lærer), eller ta en lang teknisk utdanning. Muligheten for lønn hadde betydning for mitt valg.

For folk som står mellom SÅ ulike veivalg, blir det selvfølgieg slik ja. Men folk flest velger tradisjonelt, uten særlig divergerende interesser. Og gutter som kommer fra hjem med lavt utdannede foreldre, velger ofte fagbrev i tradisjonelle mannsyrker (som ligner fars). Havner i industri eller det private. Og tjener forholdsvis godt der, gjerne bedre enn kvinner, som ofte jobber i det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.00):

Kvinnene som svarer at de er minst fornøyde i parforholdet, er de som gjør aller mest av husholdningsoppgavene i hjemmet. De mennene som er lite likestilt der, er derimot ofte fornøyd i parforholdet, trolig fordi mange av dem gjør minst, og dermed ikke er så berørt av merarbeid.
https://forskning.no/hus-og-hjem-kjonn-og-samfunn-likestilling/kvinner-og-menn-er-ikke-likestilt-pa-hjemmebane-men-mange-er-fornoyd-for-det/2240716

Menn trives med forhold der det er lite likestilling. Hvorfor trives ikke kvinner med det samme?

Anonymkode: 8190d...9a1

I mitt forhold er konen min over meg i stilling og jeg er meget fornøyd. Tror fullstendig likestilling er unaturlig og skaper mye konflikter.

Men at det som du påpeker er mest utilfredstilte Kvinner når mannen er over henne i forholdet.

Vi Menn gjør som regel en mye mer innsats når vår Kvinnes verdi er ubestridt og hennes behov har første plassen.

Motsatt lager det bare konflikt og missfornøyd damer i forholdet. Simpelten fordi vi Menn er mer egnet til å tjene en til å lede ett forhold. 

Kvinner er oftest også langt mer dyktige til å se helheten som sjef i forholdet. Det er ihvertfall min erfaring etter og ha prøvet begge deler med konen min! 

Endret av Mountain Man
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse diskusjonen har en tendens til å ta noen merkelige vendinger😊

Jeg og kona jobber temmelig nøyaktig likt i antall timer pr uke. Hun tjener nok litt mer en meg, men er litt usikker. Vet ikke akkurat hvor mye/lite hun har i lønn, men vet sånn omtrentlig.

Hun jobber kun dagtid, men jeg jobber noe kveldstid.

De dagene i uken jeg ikke begynner på jobb før feks klokken 1500, faller det seg naturlig at jeg gjør en del hjemme. Kjører noen klesvasker, fikser litt middag før hun og unga kommer hjem, rydder litt, støvsuger etc. De kveldene hun er på universitetet og jobber med graden sin, så gjør egentlig jeg og unga som vi vil😅

Veldig greit å ha en podcast på ørene og surre rundt et par timer med husarbeid mens resten av familien er på skole og jobb. I tillegg er det stort sett jeg som stiller på foreldremøter, utviklingssamtaler, FAU etc. kona tar jobben med å holde oversikt. Hva trenger unga? Hva har blitt for smått? Er alt klart til 17 mai? Osv.

Alt i alt er det nok temmelig likt fordelt når det gjelder å drifte familien AS. 
Jeg kjenner svært få som kunne levd med en stor skjevfordeling på disse tingene. I hvert fall kun basert på inntekt. Det høres bare fjernt ut.

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sukk:Disse diskusjonene drar alltid av gårde og utarter til kjefting, nedlatende og usaklige kommentarer. 

Mitt poeng, for å gjenta det, er at kvinner besitter definisjonsmakten på hva som må gjøres og hvor mye av det som må gjøres før man kan si at det er godt nok. Det blir fort diskusjonen om kvinners mikro univers; søl på doskåla, støvtørring, vanning av planter, bretting av klær, ut/inn av oppvaskmaskinen, støvsuging ++ vs. "ja men vi gutta har mer krevende og farligere jobber". 

I den grad det er forsket på dette er funnene fundert i (subjektiv?) egen rapportering og konkluderer gjerne med at kvinner "opplever" at de gjør (mye) mer enn menn. Det mest relevante jeg fant var SSB sin Tidsbrukundersøkelse helt tilbake fra 2010, verden er nok ikke helt sånn nå som da, men om jeg skal gjette er den ikke blitt mindre feminisert. Uansett, funnene fra den gang mer enn indikerer at det neppe er grunn til dyp kjønns- og likestillingskonflikt. 

Skjermbilde2023-08-27kl_21_47_50.thumb.png.943e32c7eec70634ef2f19e64a4d452e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.00):

Kvinnene som svarer at de er minst fornøyde i parforholdet, er de som gjør aller mest av husholdningsoppgavene i hjemmet. De mennene som er lite likestilt der, er derimot ofte fornøyd i parforholdet, trolig fordi mange av dem gjør minst, og dermed ikke er så berørt av merarbeid.
https://forskning.no/hus-og-hjem-kjonn-og-samfunn-likestilling/kvinner-og-menn-er-ikke-likestilt-pa-hjemmebane-men-mange-er-fornoyd-for-det/2240716

Menn trives med forhold der det er lite likestilling. Hvorfor trives ikke kvinner med det samme?

Anonymkode: 8190d...9a1

Det du spør om, står jo forklart i teksten du siterer.  Det står heller ikke at menn generelt liker å leve i slike forhold. 

Anonymkode: b918a...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (8 minutter siden):

:sukk:Disse diskusjonene drar alltid av gårde og utarter til kjefting, nedlatende og usaklige kommentarer. 

Mitt poeng, for å gjenta det, er at kvinner besitter definisjonsmakten på hva som må gjøres og hvor mye av det som må gjøres før man kan si at det er godt nok. Det blir fort diskusjonen om kvinners mikro univers; søl på doskåla, støvtørring, vanning av planter, bretting av klær, ut/inn av oppvaskmaskinen, støvsuging ++ vs. "ja men vi gutta har mer krevende og farligere jobber". 

I den grad det er forsket på dette er funnene fundert i (subjektiv?) egen rapportering og konkluderer gjerne med at kvinner "opplever" at de gjør (mye) mer enn menn. Det mest relevante jeg fant var SSB sin Tidsbrukundersøkelse helt tilbake fra 2010, verden er nok ikke helt sånn nå som da, men om jeg skal gjette er den ikke blitt mindre feminisert. Uansett, funnene fra den gang mer enn indikerer at det neppe er grunn til dyp kjønns- og likestillingskonflikt. 

Det er da helt velkjent at kvinnen gjør mest hjemme, jobb eller ei. https://www.nrk.no/trondelag/menn-og-kvinner-oppfatter-husarbeid-pa-ulikt-vis_-og-derfor-er-det-forskjeller_-mener-forskere-1.16231586

Er flere studier på det, før man utenfor Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Menn uten utdanning eller med lavere utdanning er ofte mer tradisjonelle og kommer også oftere fra tradisjonelle hjem. Kan ha noe med det å gjøre.

Menn med lav/ingen utdanning har også ofte dårligere selvfølelse, og større behov for å sjefe rundt på hjemmebane og annet som gir dem boost i mandomsfølelsen. Noe som oftest går utover akkurat kone (og barn).

Menn som er vellykket angående utdanning og karriere har ikke samme behovet for å hevde seg på andre måter, for de står støtt og sikkert i hvem de er. 

Dessuten er utdanning å lære. På flere måter enn det som står på pensum i utdanningen man tar også. Man omgås oppegående og reflekterende mennesker i flere år, og får også en god sosial utdanning gjennom studier, uansett hva man studerer nærmest. Det gir større breddeforståelse angående mye enn å ha vokst opp i et miljø og ikke ha beveget seg særlig utover det på egenhånd. 

Det er ikke menn med god utdanning og god jobb som bøller seg på byen heller, det er oftest dem som har såpass dårlig selvfølelse at de må hevde seg på andre måter som gjør det. Samme er det nok innenfor husets fire vegger rundt omkring. De som har minst å være sosialt sett stolt av hevder sin mandom mest. At kvinnen tjener mer enn ham gir en del menn en ekstra grunn til å være svært nøye på å være "sjefen" hjemme, og ikke nedlate seg til å gjøre "kvinnfolkoppgaver". 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe synd på dere menn i det hele tatt. Dere er så late at dere ikke gidder å tenke selv engang. Kvinner er mye bedre på observering. Dere kaller det hysteri ,at kvinner styres av følelser osv... Nei,saken er at menn er enkle bavianer som ikke klarer å observere og må alltid finne en link som bekrefter akkurat det du som mann tror på. Det finnes tusenvis av teorier, men akkurat det du tror på som mann er liksom riktig, og da gidder dere ikke å lytte eller observere. Kvinner klarer å lese forskning og statistikk vi og , forskjellen er bare at vi klarer også å tenke. 

Anonymkode: a7dce...899

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.39):

Nei, kvinner gjør mer fordi mennene er late og ikke gidder. Selvfølgelig blir man misfornøyd når man må oppdra en voksen mann som et barn. 

Anonymkode: 5651e...995

Årsaken til skjevfordelingen virker undersøkelsen å si mindre om, men tidligere forskning har vist oss at det nok i mindre grad handler om at "mennene er late og ikke gidder", og mer om at menn jobber betraktelig mer enn kvinner og i sum jobber mer når en kombinerer ute og hjemme. Med andre ord tar kvinner et større ansvar "i huset" mens menn tar et større ansvar for at familien skal ha et hus. 

https://www.dagbladet.no/kultur/menn-jobber-mest-kvinner-klager-mest/60226379

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (13 minutter siden):

Her, også: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/kvinner-gjor-fremdeles-mest-husarbeid?publisherId=17848030&releaseId=17928252

I tillegg, hvis du ser over listen, ser du også at kvinner i tillegg gjør mer av det arbeidet som er arbeid man må gjøre hyppigere. At flere menn skifter dekk enn kvinner er for eksempel langt mindre tidkrevende enn å være den som henter mest i barnehage, lage mat, etc. dette er resultater fra en app både kvinner og menn bruker.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (1 minutt siden):

Årsaken til skjevfordelingen virker undersøkelsen å si mindre om, men tidligere forskning har vist oss at det nok i mindre grad handler om at "mennene er late og ikke gidder", og mer om at menn jobber betraktelig mer enn kvinner og i sum jobber mer når en kombinerer ute og hjemme. Med andre ord tar kvinner et større ansvar "i huset" mens menn tar et større ansvar for at familien skal ha et hus. 

Et sitat å dvele litt ved; "Menn har størst arbeidsbyrde, også når hjem og barn tas med. Men det vi hører om, er tidsklemte, dobbeltarbeidende kvinner."

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Bak betalingsmur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

herzeleid skrev (5 minutter siden):

Nei. Mange menn bygger karriere for seg selv. Hadde ikke kvinnen tatt deres del i huset, ville de ikke ha klart denne karrieren. 

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.56):

Du får spørre alenemødre om de bruker mest tid på rengjøring og oppfølging av barn eller snekring.

Anonymkode: 72b4c...8b9

Hvordan er det relevant. Det er sikker god grunn hvorfor de er alenemødrer. 

Anonymkode: bcf5b...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (4 minutter siden):

Et sitat å dvele litt ved; "Menn har størst arbeidsbyrde, også når hjem og barn tas med. Men det vi hører om, er tidsklemte, dobbeltarbeidende kvinner."

Lønnet arbeid er mye mer takknemlig og spennende enn vasking, tørking av spy, rydding og matlaging. Som sagt, jeg jobber gjerne overtid hvis jeg slipper det jævla husarbeidet. Statistikken viser også at menn tar mange færre sykt barn-dager, mindre foreldrepermisjon (og de har ofte barnet i barnehagen under sin permisjon), er sjeldnere på foreldresamtaler, dugnader osv. De gjør det som gir dem økonomisk fordel og får dem opp og frem på karrierestigen. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det relevant. Det er sikker god grunn hvorfor de er alenemødrer. 

Anonymkode: bcf5b...2cc

For hver alenemor er det en alenefar. Hva er grunnen til at alenefedre er alenefedre? 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...