Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kipling skrev (7 minutter siden):

Diskusjonen har flere ganger basert seg på forskning om at kvinner gjør mer hjemme, og det er brukt som argument for at menn må gjøre mer.

Da er det vel så relevant å påpeke at forskningen også viser at disse mennene som i snitt gjør mindre hjemme også i snitt jobber flere timer per uke og har mer ukomfortable jobber, og med det klarer å bidra mer økonomisk.

Vel, jeg jobber gjerne flere timer overtid hver uke for å slippe å lage mat, vaske og rydde! Lett! Men det er fordi jeg har valgt en godt betalt jobb som jeg liker. At du har valgt deg en jobb du hater, er ikke vårt problem. Av de parene jeg kjenner, jobber de fleste like lange dager. Da er det ulogisk at kvinnen skal fortsette å jobbe hjemme, mens mannen skal sitte på ræva.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå dikter du jo bare. Ingenting tilsier at kvinner ikke betaler for seg. Heller ikke at menn velger seg jobber de hater, men som han holder ut for å forsørge i motsatt til henne som elsker jobben sin Dette blir for dumt. I dagens husholdning bidrar som oftest begge økonomisk, selv om mannen tjener mer fordi han jobber i industrien. 

Anonymkode: 8b485...1a9

Nettopp. Flere og flere i dag velger samboerskap fremfor ekteskap. Samboere har ingen forsørgerplikt overfor hverandre, ergo er ikke mannen pliktig til å forsørge kvinnen. Som man ser ut fra mange tråde på KG, er det ofte slik at mannen som tjener mest i et samboerskap, forlanger at begge betaler 50 prosent av alle utgiftene, selv om kvinnens merarbeid hjemme medfører at han kan jobbe overtid, bygge karriere og tjene masse penger.

Enkelte menn har misforstått likestilling. Når de tidligere jobbet ute og gjorde praktiske ting, mens kvinnen var hjemmeværende og tok unna husarbeid og barn, forventer de nå at kvinner fortsatt tar unna husarbeid og barn, men at de i tillegg bidrar økonomisk. Det funker ikke slik, gutter. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rosalilje84 said:

Jeg har aldri vært sammen med menn som tjener bedre enn meg. Jeg har også vært samboer med separat økonomi, altså var det ingen mann som betalte for meg. Nå tjener jeg og mannen likt, så det er ingen som betaler for den andre. For øvrig, hvis du har en jobb du hater som pesten, bør du rett og slett bytte jobb. Dere menn må også holde kjeft om såkalte "valg" som gjør at dere må da få slippe å rydde etter dere selv, som om dere var babyer. Dere VIL IKKE ha samfunnsviktige jobber, selv om dere blir kjønnskvotert inn i studiene. Dere vil ikke bli sykepleiere, lærere, barnehagelærere, omsorgsarbeidere - svært viktige jobber som samfunnet ikke klarer seg uten, men som ikke gir høy lønn. For eksempel, er sykepleier en mer stressende jobb enn både rørlegger, forretningsadvokat og ingeniør, og innebærer ofte like mange timer overtid, pluss nattarbeid. 

Grunnen til at disse jobbene er dårlig betalt, er at menn ikke vil ha dem! Men samtidig ville du aldri ha klart deg uten en anestesisykepleier under en operasjon, uten en sykepleier som tar blodprøve av deg for å finne ut om du er alvorlig syk, en laboratoriemedarbeider som analyserer disse prøvene og hjelper med å finne diagnose, en lærer som underviser deg og barna dine, en omsorgsarbeider som tar vare på din syke mor på sykehjem. 

Har han råd til å si opp jobben han hater? Er ikke opplagt at han har det hvis dama hans jobber som lærer fordi hun "bare har så lyst til å jobbe med barn" og de derfor er avhengige av hans høyere inntekt. Hadde hun vært industriarbeider eller forretningsadvokat derimot.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 minutt siden):

Ja det stemmer, i hovedsak fordi vi generelt velger yrke mer etter inntjeningspotensiale enn hva vi helst har lyst til å drive med. Det private har generelt mer stress og dårligere jobbsikkerhet enn det offentlige, derfor er det bedre betalt, for private bedrifter må kompensere arbeiderne for disse ulempene.

Vær så snill og ikke snakk om ting du ikke kan noe om. Industrilønningene er høyest fordi de er en del av eksporten. Dermed forhandler industrien / frontfaget først om lønn og setter taket for resten, fordi vi ikke kan prise oss ut av det internasjonale markedet. Menn velger mest sannsynlig ikke etter inntjeningspotensialet, men fordi industri-jobbene er tradisjonelt mannlige. Dermed føles det ganske naturlig st menn går den veien. Det er sjeldent noe de kalkulerer seg frem til.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosalilje84 said:

Nettopp. Flere og flere i dag velger samboerskap fremfor ekteskap. Samboere har ingen forsørgerplikt overfor hverandre, ergo er ikke mannen pliktig til å forsørge kvinnen. Som man ser ut fra mange tråde på KG, er det ofte slik at mannen som tjener mest i et samboerskap, forlanger at begge betaler 50 prosent av alle utgiftene, selv om kvinnens merarbeid hjemme medfører at han kan jobbe overtid, bygge karriere og tjene masse penger.

Enkelte menn har misforstått likestilling. Når de tidligere jobbet ute og gjorde praktiske ting, mens kvinnen var hjemmeværende og tok unna husarbeid og barn, forventer de nå at kvinner fortsatt tar unna husarbeid og barn, men at de i tillegg bidrar økonomisk. Det funker ikke slik, gutter. 

Crazy... det er jo nesten som om ekteskapet hadde en funksjon i å beskytte kvinner økonomisk, og at feminisme ikke burde drept det som institusjon og norm i samfunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazy... det er jo nesten som om ekteskapet hadde en funksjon i å beskytte kvinner økonomisk, og at feminisme ikke burde drept det som institusjon og norm i samfunnet...

Ekteskapet hadde flere funksjoner, men altså ikke beskytte kvinner. Når det ikke var akseptert for kvinner å jobbe, så måtte de jo gifte seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner har altså valgt å ta seg friheten til å jobbe. Det er det majoriteten av kvinner vil. At noen menn ikke takler det og later som det er feminister som har lurt dem, får være de misogynes egen sak.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær så snill og ikke snakk om ting du ikke kan noe om. Industrilønningene er høyest fordi de er en del av eksporten. Dermed forhandler industrien / frontfaget først om lønn og setter taket for resten, fordi vi ikke kan prise oss ut av det internasjonale markedet. Menn velger mest sannsynlig ikke etter inntjeningspotensialet, men fordi industri-jobbene er tradisjonelt mannlige. Dermed føles det ganske naturlig st menn går den veien. Det er sjeldent noe de kalkulerer seg frem til.

Fint det, men hvorfor tar ikke bare kvinner i like stor grad disse jobbene som er godt betalt? Kan det ha noe å gjøre med at de rett og slett ikke trives så godt med den typen jobber og er villig til å ofre litt lønn for å jobbe med noe de trives bedre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (4 minutter siden):

Har han råd til å si opp jobben han hater? Er ikke opplagt at han har det hvis dama hans jobber som lærer fordi hun "bare har så lyst til å jobbe med barn" og de derfor er avhengige av hans høyere inntekt. Hadde hun vært industriarbeider eller forretningsadvokat derimot.... 

Hvis ingen gidder å jobbe som lærere, så vil vi etter hvert ikke ha noe samfunn. Menn vil ikke utdanne seg til lærere, sykepleiere, omsorgsarbeidere og barnehagearbeidere, enda de blir kvotert inn. Fordi det er slitsomt og dårlig betalt. Mange menn vil ha kremjobber og en kone som tar unna alt hjemme, slik at de kan bygge karriere og spare opp kapital. Hvis de er samboere, så vil kvinnens gratisarbeid hjemme ikke gi henne noe uttelling. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (2 minutter siden):

Der er kvinner som tjener mer enn menn også. Man er på lag i et ekteskap. 

Anonymkode: afa6e...445

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (Akkurat nå):

Fint det, men hvorfor tar ikke bare kvinner i like stor grad disse jobbene som er godt betalt? Kan det ha noe å gjøre med at de rett og slett ikke trives så godt med den typen jobber og er villig til å ofre litt lønn for å jobbe med noe de trives bedre med?

Hva har det med husarbeid å gjøre? Rydd opp rotet ditt selv, Kipling! Som en mann!

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (Akkurat nå):

Mange kvinner jobber i industrien. Mange kvinner er forretningsadvokater, leger, ingeniører, piloter. Problemet er at menn ikke vil ha lavtlønnede jobber. De vil ikke utdanne seg til disse jobbene. Samtidig må disse jobbene utføres for at samfunnet skal fortsette å eksistere.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (18 minutter siden):

Nei det er ikke noe annet.

Hvis vi bor sammen og jeg økonomisk bidrar med 60% og du bidrar med 40%, og det har skjedd fordi jeg valgte en jobb som er bedre betalt fordi den er kjip og innvolverer overtid, mens du valgte noe du trives med som har hyggelige arbeidstimer, og derfor er lønnen lavere, så kan du bare glemme at vi skal dele 50% på husarbeidet.

Hvis jeg ofrer meg ved å ha en kjip men godt betalt jobb med flere arbeidstimer timer per uke, så kan du glemme at jeg tar halvparten hjemme.

Menn generelt sett har farligere, mer stressende, mer fysisk ukomfortabel og mer tekniske jobber enn det kvinner har, samt jobber mer overtid, og tjener derfor bedre. Vi bidrar mer til husholdningsinntekten på grunn av valg hvor vi bytter bort komfort for høyere lønn, mwns kvinner generelt sett gjør motsatt. Da skulle det bare mangle at ikke dere skulle gjøre mer hjemme for å bære deres del av lasset.

Kvinner skal ikke måtte rydde etter menn nei? Ok, men skal menn måtte betale for kvinner? For det er statistisk det som skjer i dette landet. 

Nå er det faktisk ingen sammenheng mellom det å slite med rettferdig fordeling på hjemmebane og hvilken lønn mannen har. Vi hadde som nevnt dette problemet tidligere, og jeg jobbet alltid mer og tjente mer enn mannen OGSÅ. 

Når jeg nå tenkte gjennom hvilke kvinner jeg kjenner som har slitt mest og minst angående urettferdig fordeling av ansvaret hjemme er det faktisk slik at det er absolutt ingen sammenheng mellom at mannen tjener mest og gjør derfor mindre hjemme. Det er snarere motsatt, at de kvinnene som er gift med menn med svært god utdanning og jobb, og følgelig også stort/tungt ansvar på jobb og høy lønn, er dem som ikke har hatt dette problemet i sitt forhold. Det er det tvert imot vi som er gift med menn med lav utdanning og lav inntekt som har slitt mest med med late og egoistiske menn. Det virker som at svært smarte, driftige og oppegående menn er akkurat smarte, driftige og oppegående også angående sin familie, mens det å være lat og egoistisk på hjemmebane er det menn som ikke akkurat har topp kvaliteter på det nevnte som ser som sin "mandommelige rett".

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det med husarbeid å gjøre? Rydd opp rotet ditt selv, Kipling! Som en mann!

Dette. Hva gjør single menn? Lar alt flyte og sulter i hjel foran brødboksen? Nei. De rydder etter seg, vasker og lager mat. Men med en gang disse mennene blir sammen med en dame, så slutter de plutselig å gjøre alt dette? HVORFOR?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Nå er det faktisk ingen sammenheng mellom det å slite med rettferdig fordeling på hjemmebane og hvilken lønn mannen har. Vi hadde som nevnt dette problemet tidligere, og jeg jobbet alltid mer og tjente mer enn mannen OGSÅ. 

Når jeg nå tenkte gjennom hvilke kvinner jeg kjenner som har slitt mest og minst angående urettferdig fordeling av ansvaret hjemme er det faktisk slik at det er absolutt ingen sammenheng mellom at mannen tjener mest og gjør derfor mindre hjemme. Det er snarere motsatt, at de kvinnene som er gift med menn med svært god utdanning og jobb, og følgelig også stort/tungt ansvar på jobb og høy lønn, er dem som ikke har hatt dette problemet i sitt forhold. Det er det tvert imot vi som er gift med menn med lav utdanning og lav inntekt som har slitt mest med med late og egoistiske menn. Det virker som at svært smarte, driftige og oppegående menn er akkurat smarte, driftige og oppegående også angående sin familie, mens det å være lat og egoistisk på hjemmebane er det menn som ikke akkurat har topp kvaliteter på det nevnte som ser som sin "mandommelige rett".

Samme erfaring her. Mannen tjener like mye, og tar sin del av husarbeidet. Mine ekser tjente mindre og hadde mindre utdanning, og jeg endte opp med å gjøre nesten alt alene.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om mannen min hatet jobben sin ville jeg oppfordret han til å skifte jobb. Det har vi selvsagt "råd til" siden vi betaler halvparten av alle våre felles utgifter hver  Jeg krever at vi gjør nogenlunde like mye husarbeid, og jeg bringer selvsagt halvparten to the table. Om han må jobbe overtid skal ikke det medføre ekstra husarbeid på meg, på samme måte som at det selvsagt ikke medfører ekstra husarbeid på han når jeg jobber overtid - for jeg jobber langt mer overtid enn han. 

Vi lever da ikke i 1900-og-brødmangel heller. 

Anonymkode: 4155e...1d1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (2 timer siden):

Å fysj... 2000 tallet? Husker 2000 tallet, kvinner ble knapt behandlet bedre enn husdyr i den skrekkelige epoken av norges historie

Spis ræva mi mens jeg driter. Seriøst 

Anonymkode: a7dce...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Samme erfaring her. Mannen tjener like mye, og tar sin del av husarbeidet. Mine ekser tjente mindre og hadde mindre utdanning, og jeg endte opp med å gjøre nesten alt alene.

Menn uten utdanning eller med lavere utdanning er ofte mer tradisjonelle og kommer også oftere fra tradisjonelle hjem. Kan ha noe med det å gjøre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Menn velger mest sannsynlig ikke etter inntjeningspotensialet, men fordi industri-jobbene er tradisjonelt mannlige. Dermed føles det ganske naturlig st menn går den veien. Det er sjeldent noe de kalkulerer seg frem til.

Jeg stod ved et veiskille som 19-åring. Forfølge musiker-drømmen (og mest sannsynlig bli lærer), eller ta en lang teknisk utdanning. Muligheten for lønn hadde betydning for mitt valg.

Anonymkode: 449fe...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...