Gå til innhold

Menn trives best med ulikestilte forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Rosalilje84 said:

De er ikke fornøyd bare fordi de ikke har økonomisk mulighet til å klare seg uten en mann

Snakker om selvrapportert tilfredshet. Når de blir spurt i undersøkelser så svarer spanske kvinner som gjør mer husarbeid enn norske at de er mer fornøyd med situasjonen enn de norske som gjør mindre svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kipling skrev (1 time siden):

Mange likestillings "paradokser" uti verden hvor kvinner gjør mer hjemme enn norske kvinner og er mer fornøyd med det enn norske kvinner er, fordi de ikke har fått prentet i seg fra tidlig alder at de er undertrykte hvis de gjør mer hjemme enn mannen.

Vet du dette eller er det bare noe du antar?

Min samboer og jeg tjener f.eks. like mye, vi jobber like mye og har ikke barn. Hva er det i denne situasjonen som evt. tilsier at jeg skal gjøre mest hjemme?

Anonymkode: a53f8...788

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (11 minutter siden):

Snakker om selvrapportert tilfredshet. Når de blir spurt i undersøkelser så svarer spanske kvinner som gjør mer husarbeid enn norske at de er mer fornøyd med situasjonen enn de norske som gjør mindre svarer.

Men så er mange spanske kvinner hjemmeværende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosalilje84 said:

Men så er mange spanske kvinner hjemmeværende. 

Yup, og ikke noe galt med det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2023 den 9.39):

Nei, kvinner gjør mer fordi mennene er late og ikke gidder. Selvfølgelig blir man misfornøyd når man må oppdra en voksen mann som et barn. 

Anonymkode: 5651e...995

Nei, menn er late fordi noen kvinner aksepterer dette og forblir i forholdet med slike tullinger. Ingen tvinger kvinner til å gjøre mer. Stå på ditt og hvis mannen ikke hjelper til, ha det bra. 

Anonymkode: e93c9...872

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (39 minutter siden):

Så fornøyde at det nå kommer en app for å få menn til å gjøre mer husarbeid. 

Anonymkode: 4155e...1d1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Så fornøyde at det nå kommer en app for å få menn til å gjøre mer husarbeid. 

Og du tror appen lages av spanske husmødre som har fått nok? Den lages av regjeringen, det at en regjering pusher for å muliggjøre at flere kvinners arbeid kan skattlegges sier ingenting om hvordan kvinner trives i rollene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (48 minutter siden):

Yup, og ikke noe galt med det 🙂

Nei, men da oppleves det mer rettferdig for kvinnen å gjøre mest husarbeid. I Norge jobber ofte begge to like lange dager. Da er det ikke rettferdig at mannen hviler mer enn kvinnen. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (20 minutter siden):

Og du tror appen lages av spanske husmødre som har fått nok? Den lages av regjeringen, det at en regjering pusher for å muliggjøre at flere kvinners arbeid kan skattlegges sier ingenting om hvordan kvinner trives i rollene sine.

Tro meg, ingen liker å rydde og vaske dritten etter andre voksne mennesker. De gjør det fordi de må

.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rosalilje84 said:

Tro meg, ingen liker å rydde og vaske dritten etter andre voksne mennesker. De gjør det fordi de må

.

Er vel heller ingen som liker å lempe tunge kasser opp på loftet, men når jeg er mannen så faller den oppgaven til meg. Det at jeg syns akkurat de 10 minuttene med lemping er kjipe betyr ikke at jeg ikke kan være tilfreds med en ordning hvor jeg gjør fysisk tunge ting og hun lager maten.

Syns ikke alltid overtid er veldig kult heller, men om det venter ferdig middag hjemme så kan jeg fint være fornøyd med å jobbe litt mer enn henne og at hun gjør mer hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe rart at kvinner som har alt/det meste av kjedelige oppgaver er mest misfornøyd, og at menn som slipper unna det kjedelige er mest fornøyd?

Likevel, vi hadde veldig skjev fordeling tidligere, og det gikk utover hele samlivet, fra kommunikasjon og hygge sammen, til respekt for hverandre og sex. Min mann sier etter at vi ryddet opp i dette og fordelte ansvar rettferdig at han også har det mye bedre nå. Det tok også mer energi fra ham å ha dårlige stemning mellom oss to enn det tar ham å være god partner som tar sin del. Så mulig de mennene er fornøyd med å slippe, men konsekvenser av å være egoistisk er nok ikke bestandig hyggelig. 

Vi har det betydelig bedre sammen nå, og da er min mann også jevnt over gladere og har mer overskudd, smil og latter. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (4 minutter siden):

Er vel heller ingen som liker å lempe tunge kasser opp på loftet, men når jeg er mannen så faller den oppgaven til meg. Det at jeg syns akkurat de 10 minuttene med lemping er kjipe betyr ikke at jeg ikke kan være tilfreds med en ordning hvor jeg gjør fysisk tunge ting og hun lager maten.

Syns ikke alltid overtid er veldig kult heller, men om det venter ferdig middag hjemme så kan jeg fint være fornøyd med å jobbe litt mer enn henne og at hun gjør mer hjemme.

Hvor mange drittunge kasser som kvinner ikke selv kan bære må man egen lempe opp på loftet og hvor lang tid tar det i forhold til daglig husarbeid, inkl. Matlaging? Neiii. Tenkte meg det. Det meste av det daglige arbeidet som gjøres i et hus er ikke vektløfting, men husarbeid, logistikk, matlaging, og hvis man har unger, tilbringe tid med dem.

Anonymkode: 8b485...1a9

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (26 minutter siden):

Nei, det tror jeg selvsagt ikke, men det kan si noe om fordelingen av husarbeid likevel. 

Norske kvinner jobber mer enn spanske kvinner, gjør mindre husarbeid og går sjeldnere i kirka - og norske kvinner er mer fornøyde enn spanske kvinner. Kanskje er det noe norske kvinner gjør som fungerer? 🙂

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Er det noe rart at kvinner som har alt/det meste av kjedelige oppgaver er mest misfornøyd, og at menn som slipper unna det kjedelige er mest fornøyd?

Likevel, vi hadde veldig skjev fordeling tidligere, og det gikk utover hele samlivet, fra kommunikasjon og hygge sammen, til respekt for hverandre og sex. Min mann sier etter at vi ryddet opp i dette og fordelte ansvar rettferdig at han også har det mye bedre nå. Det tok også mer energi fra ham å ha dårlige stemning mellom oss to enn det tar ham å være god partner som tar sin del. Så mulig de mennene er fornøyd med å slippe, men konsekvenser av å være egoistisk er nok ikke bestandig hyggelig. 

Vi har det betydelig bedre sammen nå, og da er min mann også jevnt over gladere og har mer overskudd, smil og latter. 

Dette har jo også psykologene vist. Menn som tar sin del (SIN, ja), og samtidig ser sin kone på hennes premisser, har et lykkeligere forhold selv. I gjennomsnitt er det vel ganske klart at kvinner generelt er bedre på disse to tingene fra før av.

Anonymkode: 8b485...1a9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (2 timer siden):

De har det, refererer til Spania 

Nei det har de ikke. Menn har fortsatt lov til å undertrykke dem og klå på dem som de vil. Det er som det skulle vært på 90/tidlig 2000-tallet her.

Anonymkode: a7dce...899

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (8 minutter siden):

.

Jeg hører ikke noe mas fra fruen om at hun skal få vagle i toppen av en stige og rense takrenna, vaske inni ørene til bikkja eller tørke opp spy etter syke barn. Men det må gjøres, så jeg gjør det.

Men det er greit, hun vasker det meste av klær og det setter jeg stor pris på. Poenget er ikke å gjøre partneren til en fiende man skal beseire, men å finne en måte å jobbe sammen på som begge kan akseptere.

Anonymkode: 449fe...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det har de ikke. Menn har fortsatt lov til å undertrykke dem og klå på dem som de vil. Det er som det skulle vært på 90/tidlig 2000-tallet her.

Anonymkode: a7dce...899

Å fysj... 2000 tallet? Husker 2000 tallet, kvinner ble knapt behandlet bedre enn husdyr i den skrekkelige epoken av norges historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hører ikke noe mas fra fruen om at hun skal få vagle i toppen av en stige og rense takrenna, vaske inni ørene til bikkja eller tørke opp spy etter syke barn. Men det må gjøres, så jeg gjør det.

Men det er greit, hun vasker det meste av klær og det setter jeg stor pris på. Poenget er ikke å gjøre partneren til en fiende man skal beseire, men å finne en måte å jobbe sammen på som begge kan akseptere.

Nå lurer jeg på hva slags forhold dere lever i, men hos oss gjør jeg mest ute og mannen min mest inne. Jeg tjener også mest. Denne ordningen fungerer svært godt hos oss, fordi det er sånn vi er som individer.

Anonymkode: a8bd3...f78

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og det kan så gjerne være ulik fordelt angående oppgaver, så lenge det er noenlunde rettferdig, og ene ikke sliter seg ut mens andre har mye egotid. 

Jeg er den som gjør alt du skriver at du gjør i vårt forhold, men nå gjør mannen også såpass at jeg ikke er overbelastet mens han nyter livet, utover det at kjerringa var "urimelig " sur og sliten, og ikke særlig moro å være sammen med. Nå når vi har fordelt godt er ikke jeg sur, sliten og lite moro, men det er god stemning mellom oss. Hyggelig prat, interesse for hverandre, flørt, moro og sex. 

At jeg fremdeles tar takrenner og tørker spy (også hans) er ikke noe problem nå når han generelt tar sitt, for det er ikke hvilke oppgaver hvem tar som er vesentlig, men likeverdig belastning, så begge har litt overskudd også til hygge. Her tar mannen innkjøp, mye matlaging, støvsuging og gulvvask, med mer. Det passer best her. 

At mannen kun tar utejobbene og kvinnen det daglige er ikke rettferdig. Som kvinne som tar alt av de tradisjonelle manneoppgavene vet jeg hvor lite det krever i forhold til å ta det daglige angående husarbeid, mat og barn, til tross for at jeg pusser opp betydelig mer enn en gjennomsnittlig mann. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min er skilt, men vi hadde det sånn tradisjonelt. Jeg trivdes godt med det for vi slapp å krangle om husarbeid. Ungene var dog felles ansvar, men jeg tok meg mest av dem fordi han jobbet og har bil greier osv.. 

Men han var utro, så da gadd jeg ikke det mer. 

Anonymkode: 392e4...cb9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...