AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #21 Skrevet 25. august 2023 Det kreves mye samarbeid og selvinnsikt for å forstå hvor mye partneren drar av lasset. Å overvurdere egen innsats og å undervurdere den andres er fort gjort. Anonymkode: ce1ba...319 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #22 Skrevet 25. august 2023 Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Forskning er ikke noe objektivt, men noe som vinkles i den retningen man ønsker å forske. Ønsker man å forske på om et bestemt resultat er riktig, så finner man flest mulig argumenter for sitt eget synspunkt, og legger gjerne mye mindre vekt på argumenter som trekker i motsatt retning. Vi har hatt eksempler i forskningshistorien der et problem innen matematikk eller fysikk først har blitt løst på en måte, for så å bli erklært feil, og løst på motsatt måte. Begge deler baserte seg på forskning. Her er det snakk om å basere seg på den vitenskap som har foreligget. En har utviklet kunnskap om saken og fått flere fakta på bordet, noe som har gjort at forståelsen av sammenheng har endret seg. At Newton mente at tid er konstant og Einstein beviste at tid er relativt, betyr ikke at Newton var fiksert eller subjektiv. Begge var objektive. De baserte seg på de fakta som forelå. Skal du motsi noen av de må du gjøre det basert på vitenskap, forskning. Saken stiller seg ikke bedre av at du synes at eller føler at. Det er ikke et godt grunnlag for å kritisere forskning og vitenskap. Selv når, eller rent av særlig når, du mener forskerne er subjektive. Anonymkode: 8190d...9a1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #23 Skrevet 25. august 2023 De forhold som går best er der mannen er mer forelsket i kvinnen enn kvinnen er i mannen eller der de begge er like forelsket. Og grunnen til det er at i de forholdene er mannen villig til å endre handlingsmønster. Kvinner tilpasser seg automatisk, uavhengig av om hun er forelsket. Så med andre ord, hvis mannen nekter å tilpasse seg i et forhold (gjøre husarbeid han hater f.eks) så er det bare å gå fordi det forholdet kommer ikke til å vare. Det er rett og slett unntaksvis at kvinnen ikke gjør sin del for å opprettholde et forhold. Anonymkode: d2624...f18 9 2
Rosalilje84 Skrevet 25. august 2023 #24 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er det snakk om å basere seg på den vitenskap som har foreligget. En har utviklet kunnskap om saken og fått flere fakta på bordet, noe som har gjort at forståelsen av sammenheng har endret seg. At Newton mente at tid er konstant og Einstein beviste at tid er relativt, betyr ikke at Newton var fiksert eller subjektiv. Begge var objektive. De baserte seg på de fakta som forelå. Skal du motsi noen av de må du gjøre det basert på vitenskap, forskning. Saken stiller seg ikke bedre av at du synes at eller føler at. Det er ikke et godt grunnlag for å kritisere forskning og vitenskap. Selv når, eller rent av særlig når, du mener forskerne er subjektive. Anonymkode: 8190d...9a1 Fra nyere tid har vi forskning på koronavaksiner, munnbind, long covid og aspartam. Det er sprikende meninger om alle disse tre tingene i forskningsmiljøer. Du finner fortsatt flere forskere som påstår at aspartam er ufarlig, mens andre igjen påstår at det er kreftfremkallende. Du finner norske forskere som påstår at munnbind nesten ikke har noe effekt, mens andre mener det har stor effekt. Osv. Vinklingen er viktig. Hvis du for eksempel får i oppgave å finne ut om x forårsaker y, prøver du jo ikke å gjøre masse eksperimenter for å bevise at x IKKE forårsaker y. 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #25 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får spørre alenemødre om de bruker mest tid på rengjøring og oppfølging av barn eller snekring. Anonymkode: 72b4c...8b9 Hvorfor alenemødre og ikke alenefedre? Har du en viss fordom basert på kjønn her? Tror du menn ikke bruker mer tid på oppfølging og rengjøring når de må ta seg av både arbeid og husstell alene? Hvem tror du tar seg mest av snekring og husvedlikehold av alenemødre og alenefedre, du som har fordommer baser på kjønn? Anonymkode: 8190d...9a1
Rosalilje84 Skrevet 25. august 2023 #26 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): At, men ikke hvorfor. Kvinner gjør jo mer fordi kvinner trives med det. Så hvorfor er de misfornøyde med det? Anonymkode: 8190d...9a1 Nei. Kvinner hater husarbeid som pesten, akkurat som dere menn. Det er intet spennende, hyggelig eller koselig i å vaske dass, henge opp klesvask eller støvsuge et gulv. Og ingen trives med å få større arbeidsmengde enn de andre voksne i huset, og måtte rydde andres rot. Ingen. 23 4
umAxa Skrevet 25. august 2023 #27 Skrevet 25. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kreves mye samarbeid og selvinnsikt for å forstå hvor mye partneren drar av lasset. Å overvurdere egen innsats og å undervurdere den andres er fort gjort. Anonymkode: ce1ba...319 Jepp. I en undersøkelse der det blir spurt hvor mange prosent av lasset de tror de drar. Så svarte omtrent samtlige mannen og kvinnen at de mente at de dro 60-70% av lasset. Dette gir ikke mening ettersom mattestykket overstiger 100% når de slår det sammen. Konklusjon; man overvurderer sin egen arbeidsmengde, og undervurderer partneren sin. Og omtrent alle gjør det. 1
Rosalilje84 Skrevet 25. august 2023 #28 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor alenemødre og ikke alenefedre? Har du en viss fordom basert på kjønn her? Tror du menn ikke bruker mer tid på oppfølging og rengjøring når de må ta seg av både arbeid og husstell alene? Hvem tror du tar seg mest av snekring og husvedlikehold av alenemødre og alenefedre, du som har fordommer baser på kjønn? Anonymkode: 8190d...9a1 De tre alenefedre jeg kjenner, får masse hjelp fra søster, mor osv med ting som klesvask, husvask, matlaging og barnepass. Selvfølgelig finnes det sikkert veldig selvstendige alenefedre. Men så er det fortsatt slik i 2023 at en alenefar blir ansett som en utenomjordisk helt, og kvinner rundt ham vil gjerne stille opp. Alenemødre forventes å gjøre alt selv. Da jeg var helt alene med barna, så var det følgende jeg måtte utføre av "manneoppgaver": * Dekkskift og oljeskift på bilen * Få bilen gjennom EU-kontroll og servicer * Skru inn skruer, henge opp lamper, skru sammen møbler * Sette sammen og henge opp en huske til barna i hagen * Sette opp trampoline * Bytte to kjøkkenskap * Stake opp tette sluker * Få vann som har frosset til å renne igjen. Ingenting av det var svært tidkrevende eller krevde noe særlig styrke eller intellekt. Helt vanlige oppgaver, masse veiledning på YouTube. 16 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #29 Skrevet 25. august 2023 Rosalilje84 skrev (6 minutter siden): Forskning er ikke noe objektivt, men noe som vinkles i den retningen man ønsker å forske. Ønsker man å forske på om et bestemt resultat er riktig, så finner man flest mulig argumenter for sitt eget synspunkt, og legger gjerne mye mindre vekt på argumenter som trekker i motsatt retning. Vi har hatt eksempler i forskningshistorien der et problem innen matematikk eller fysikk først har blitt løst på en måte, for så å bli erklært feil, og løst på motsatt måte. Begge deler baserte seg på forskning. Jeg har akkurat begynt på en bok av Steven Pinker som later til å kritisere de siste 100 årenes humanoria for å ha innført en ideologisk motivert forståelse. «Blank slate» er (i følge ham) et sett briller som psykologer og samfunnsforskere frivillig har begrenset seg til i forståelsen av eget fag fordi den politiske konsekvensen av alternativet oppfattes som utålelig. Hvis vi blir født som «blank slate» så er det samfunnets eller foreldrenes feil at vi blir voldsmenn, ikke individet. Da må «vi» skjerpe oss. Alternativet at noen bare er født til å banke kona eller gå arbeidsledig, og tanken er at da ender vi med straff eller resignasjon. Men vitenskapen skal ikke fungere sånn. Vitenskapen skal gi oss svar, også de svarene vi misliker eller som strider med forskerenes ideologiske overbevisning. Anonymkode: 449fe...b29
Rosalilje84 Skrevet 25. august 2023 #30 Skrevet 25. august 2023 umAxa skrev (2 minutter siden): Jepp. I en undersøkelse der det blir spurt hvor mange prosent av lasset de tror de drar. Så svarte omtrent samtlige mannen og kvinnen at de mente at de dro 60-70% av lasset. Dette gir ikke mening ettersom mattestykket overstiger 100% når de slår det sammen. Konklusjon; man overvurderer sin egen arbeidsmengde, og undervurderer partneren sin. Og omtrent alle gjør det. Men så har man jo noen kjekke innretninger som kan vise hvor mye hver enkel gjør. For eksempel, samboerappen. https://www.nrk.no/innlandet/lagde-ryddeapp-pa-tull-_-na-feier-den-over-topplistene-1.15798187 Så har man forskning som viser at kvinner faktisk IKKE trives med å gjøre mest i huset: https://www.nrk.no/norge/modre-blir-stresset-av-for-mye-ansvar-hjemme-1.15716139 Her er en liten statistisk oversikt fra appen: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/kvinner-gjor-fremdeles-mest-husarbeid?publisherId=17848030&releaseId=17928252 Og til og med i denne statistikken har noen menn juget om oppgaver de utfører. Det står blant annet at 3 % av menn AMMET. Siden menn ikke har melk i brystene, så er dette løgn. Mon tro hva mer de har overdrevet på. 7
Rosalilje84 Skrevet 25. august 2023 #31 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har akkurat begynt på en bok av Steven Pinker som later til å kritisere de siste 100 årenes humanoria for å ha innført en ideologisk motivert forståelse. «Blank slate» er (i følge ham) et sett briller som psykologer og samfunnsforskere frivillig har begrenset seg til i forståelsen av eget fag fordi den politiske konsekvensen av alternativet oppfattes som utålelig. Hvis vi blir født som «blank slate» så er det samfunnets eller foreldrenes feil at vi blir voldsmenn, ikke individet. Da må «vi» skjerpe oss. Alternativet at noen bare er født til å banke kona eller gå arbeidsledig, og tanken er at da ender vi med straff eller resignasjon. Men vitenskapen skal ikke fungere sånn. Vitenskapen skal gi oss svar, også de svarene vi misliker eller som strider med forskerenes ideologiske overbevisning. Anonymkode: 449fe...b29 Men vitenskapen er som regel ikke nøytral, den er ofte BESTILT av noen - myndigheter som ønsker å gjennomføre tiltak (for eksempel, flere av koronatiltakene som i ettertid viste seg å være altfor inngripende og lite virksomme), store internasjonale konsern som ønsker å pushe ny vare på en skeptisk kundegruppe osv. Da er det også bestemt vinkling som er bestilt. Aspartamforskningen som viste at sukkererstatningen ikke var farlig, var jo bestilt av produsenten av sukkerfrie varer med aspartam. Forskning som er bestilt av andre, viser at aspartam er kreftfremkallende. Men produsenter av sukkerfri drikke hadde jo aldri i verden bestilt forskning på om aspartam er kreftfremkallende. Det hadde jo ført til store økonomiske tap for dem. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #32 Skrevet 25. august 2023 D.R.A.M.A.Q.U.E.E.N S Anonymkode: 0cea8...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #33 Skrevet 25. august 2023 Menn og kvinner passer ikke til å bo sammen, ihvertfall ikke over lengre tid. Fordi kvinner vil selvfølgelig ikke basere livet sitt på husarbeid. Det forstår ikke menn. Derfor er det smarteste en kvinne kan gjøre å bo for seg selv. Anonymkode: a7dce...899 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #34 Skrevet 25. august 2023 Det viktigste er at man finner en metode begge trives med. Her gjør jeg 95% av husarbeid, kanskje. Han rydder selvfølgelig opp etter seg selv. Han tjener dobbelt så mye som meg, og lengre dager. Inntekten hans kommer meg til gode. Vært sammen 25 år. Han er praktisk anlagt, og tar alt av husmaling, oppussing, vedlikehold osv. Å rydde etter middagen er hans jobb. Han tar også storhandling. Jeg har helseproblemer, og han er veldig støttende og hjelpsom. I juleferier og påskeferier tar han det meste av middagslaging. Han brukte også 5 - 6 timer ukentlig på å følge opp barnet mitt med idrett hele oppveksten. Så det er ikke så sort/hvitt som mange vil ha det til. Det finnes nyanser. Selv om min mann ikke vasker klær og hus osv, så er han en snill, raus hjelpsom og hyggelig mann. Og han kan alt. Jeg har de siste årene hatt perioder med sykdom, og da har han tråkket til, men med sin standard da 🙃. Anonymkode: 0fbfa...bbd 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #35 Skrevet 25. august 2023 Rosalilje84 skrev (9 minutter siden): Men vitenskapen er som regel ikke nøytral, den er ofte BESTILT av noen - myndigheter som ønsker å gjennomføre tiltak (for eksempel, flere av koronatiltakene som i ettertid viste seg å være altfor inngripende og lite virksomme), store internasjonale konsern som ønsker å pushe ny vare på en skeptisk kundegruppe osv. Da er det også bestemt vinkling som er bestilt. Aspartamforskningen som viste at sukkererstatningen ikke var farlig, var jo bestilt av produsenten av sukkerfrie varer med aspartam. Forskning som er bestilt av andre, viser at aspartam er kreftfremkallende. Men produsenter av sukkerfri drikke hadde jo aldri i verden bestilt forskning på om aspartam er kreftfremkallende. Det hadde jo ført til store økonomiske tap for dem. Det burde være opplagt at forskning på lungekreft forårsaket av røyking betalt av tobakks-industrien har noen spesielle insentiver. Det trenger ikke å være ren korrupsjon, men subtile vinklinger i oppgavetekst, eller noe så enkelt som at oppdragsgiver har anledning til å putte rapporten i en skuff hvis de ikke liker konklusjonen. Aftenposten hadde for ca 10 år tilbake en serie artikler om at staten gjør det siste. Forskerene presses inn i avtaler hvor oppdragsgiver «eier» forskningen. Institusjonen hvor forskeren er ansatt er livredd for å støte oppdragsgiver. https://www.aftenposten.no/norge/i/weeQ4/staten-klipper-og-limer-i-forskning Men det jeg tenkte på her er kanskje enda mer subtilt og rokker enda mer ved den tilliten vi føler til fri forskning og grunnforskning. Når den overveldende majoriten av akademikere innen humanoria tilhører en politisk fløy og samtidig hevdes å legge til grunn dogmer som assosieres med denne fløyen så er det dypt problematisk. Som Pinker sier så berører ikke dette bare fjerne akademiske avhandlinger uten berøringspunkter i den virkelige verden, men dette er fagfelt som betyr noe for hvordan folk oppdrar barna sine og hvordan vi straffer kriminelle. Anonymkode: 449fe...b29 1
Rosalilje84 Skrevet 25. august 2023 #36 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det viktigste er at man finner en metode begge trives med. Her gjør jeg 95% av husarbeid, kanskje. Han rydder selvfølgelig opp etter seg selv. Han tjener dobbelt så mye som meg, og lengre dager. Inntekten hans kommer meg til gode. Vært sammen 25 år. Han er praktisk anlagt, og tar alt av husmaling, oppussing, vedlikehold osv. Å rydde etter middagen er hans jobb. Han tar også storhandling. Jeg har helseproblemer, og han er veldig støttende og hjelpsom. I juleferier og påskeferier tar han det meste av middagslaging. Han brukte også 5 - 6 timer ukentlig på å følge opp barnet mitt med idrett hele oppveksten. Så det er ikke så sort/hvitt som mange vil ha det til. Det finnes nyanser. Selv om min mann ikke vasker klær og hus osv, så er han en snill, raus hjelpsom og hyggelig mann. Og han kan alt. Jeg har de siste årene hatt perioder med sykdom, og da har han tråkket til, men med sin standard da 🙃. Anonymkode: 0fbfa...bbd Men dere har en spesiell situasjon - han jobber lange dager, og gjør ting som storhandling, rydding av eget rot og rydding etter middag. Svært mange par har to mennesker som jobber ca. like lange dager. Da blir fordeling som deres urettferdig og slitsom for den som gjør mest. 4
Roci Skrevet 25. august 2023 #37 Skrevet 25. august 2023 Rosalilje84 skrev (32 minutter siden): Nei. Kvinner hater husarbeid som pesten, akkurat som dere menn. Det er intet spennende, hyggelig eller koselig i å vaske dass, henge opp klesvask eller støvsuge et gulv. Og ingen trives med å få større arbeidsmengde enn de andre voksne i huset, og måtte rydde andres rot. Ingen. Dette! Mye morsommere å snekre og male For min del klipper jeg heller plenen enn å støvsuge. 1 3
Lava Anne Skrevet 25. august 2023 #38 Skrevet 25. august 2023 Det har vel aldri vært særlig populært med skjevfordeling. Jeg vil jo ikke rydde etter andre. Man skal ikke belaste den andre med rot, søl og ansvar for logistikk. Får man mer huslig og logistisk arbeid som to enn som én, så koster det mer enn det smaker. For min del hvert fall. 4
Pippi Lotta Skrevet 25. august 2023 #39 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, glemte jeg å sitere? Kvinner i forhold der mannen snekrer og reparerer, er mer fornøyd med slik skjevfordeling enn menn. Blant dem som sier at de gjør like stor andel av vedlikeholdet, er menn mest fornøyd med det. https://forskning.no/hus-og-hjem-kjonn-og-samfunn-likestilling/kvinner-og-menn-er-ikke-likestilt-pa-hjemmebane-men-mange-er-fornoyd-for-det/2240716 Kvinner trives med skjevfordelingen når det er menn som må gjøre mesteparten av jobben. Er ikke det rart? Kan det være samme sak som er grunnen til at menn er misfornøyde i slike forhold, at de må oppdra en voksen kvinne som et barn? Anonymkode: 8190d...9a1 Så mennesker trives med med rettferdig fordeling av arbeid, og mistrives med uretferdig… Jeg forstår ikke hva du lurer på? 7
umAxa Skrevet 25. august 2023 #40 Skrevet 25. august 2023 53 minutter siden, Rosalilje84 said: Men så har man jo noen kjekke innretninger som kan vise hvor mye hver enkel gjør. For eksempel, samboerappen. https://www.nrk.no/innlandet/lagde-ryddeapp-pa-tull-_-na-feier-den-over-topplistene-1.15798187 Så har man forskning som viser at kvinner faktisk IKKE trives med å gjøre mest i huset: https://www.nrk.no/norge/modre-blir-stresset-av-for-mye-ansvar-hjemme-1.15716139 Her er en liten statistisk oversikt fra appen: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/kvinner-gjor-fremdeles-mest-husarbeid?publisherId=17848030&releaseId=17928252 Og til og med i denne statistikken har noen menn juget om oppgaver de utfører. Det står blant annet at 3 % av menn AMMET. Siden menn ikke har melk i brystene, så er dette løgn. Mon tro hva mer de har overdrevet på. Du diskuterer utenfor hva jeg tar opp, som er bare at alle har tendensen til å undervurderer sin partner sin deltagelse i det hverdagslige. Det er flott at det er en faktisk app med statistikk men for meg virker det som du bruker statistikken i dårlig tro: Amming - Ingen steder står det at amming må være fra pupp til munn. Amming kan innebære ferdig tappet brystmelk på flasker, og mannen tar seg av "ammingen" med den. Så løgn? Videre er det ekstremt lett å bikke denne statistikken til mannens favør om man bare inkluderer mer "manne ting" - Fikse printeren, feilsøkt det elektriske, utrede vannlekkasjer, klippe gresset, male bekledningen, vaske takrenne, skifte karmer og forpakninger, bytte terrasse gulv osv. Disse er minst like relevant, om ikke mer relevant enn f.eks "bake brød" (77% kvinner). Så om noe er det helt innenfor å påpeke at denne utvalgte tabellen representerer ikke et fullstendig bildet om temaet skal være "Bidra til husarbeid" 🤷♂️ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå