AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Har kun spist selvfisket fisk i oppveksten, så da jeg flyttet ut ble det mindre og mindre fisk på bordet fordi den man kjøper i butikken ikke når selvfisket til anklene engang. Har prøvd litt forskjellig, både fersk og frossen, men det er bare ikke særlig godt. Mulig jeg kjøper feil produkter, så hva skal jeg egentlig se etter? Vi har ikke butikk med fisk i ferskvaredisken i området, men har hørt fra bestefaren min (som heller ikke er begeistret for butikkfisk) at fisk fra ferskvaredisken absolutt ikke smaker fersk den heller. Vi spiser for det meste fryst laks fra butikk når vi har fisk til middag, og det går fint fordi det er den jeg er vant med, sselv om jeg vet at det finnes typer som er av bedre kvalitet. Problemet mitt er med hvit fisk fra butikken, det er rett og slett ikke godt. Anonymkode: b62ab...82d
000VF000 Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Meny har fersk fisk. Også har man fiskebutikker med enda ferskere fisk.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #3 Skrevet 25. august 2023 000VF000 skrev (8 timer siden): Meny har fersk fisk. Også har man fiskebutikker med enda ferskere fisk. Ja, Meny er for langt vekk. Ingen fiskebutikker her. Anonymkode: b62ab...82d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #4 Skrevet 25. august 2023 samme her, vokst opp med kun selvfisket fisk. så her er "fersk" fisk fra vanlige matbutikker ikke noe som kjøpes. men har heldigvis en super fiskebutikk jeg bruker litt, ellers går det i frosset fra hjemplassen min som mamma tar med på besøk. er det steder du kan fiske selv? om du bor ved kysten ish, er det jo bare å dra i vei Anonymkode: 61805...4b2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #5 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): samme her, vokst opp med kun selvfisket fisk. så her er "fersk" fisk fra vanlige matbutikker ikke noe som kjøpes. men har heldigvis en super fiskebutikk jeg bruker litt, ellers går det i frosset fra hjemplassen min som mamma tar med på besøk. er det steder du kan fiske selv? om du bor ved kysten ish, er det jo bare å dra i vei Anonymkode: 61805...4b2 Får heldigvis litt hjemmefra vi også, men ikke nok til å følge anbefalingene for fiskeinntak 😅 Har veldig lav interesse for å drive med fisking selv dessverre, og veldig lite frysekapasitet. Samboeren min har fisket litt selv fra land, men har kun fått makrell her i området. Det er jo godt, men lengter etter skikkelig torsk og sei. Mulig man må lenger til havs for å få tak i det? Anonymkode: b62ab...82d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #6 Skrevet 25. august 2023 Jeg kjøper fisk på Fisketorget i Bergen, og der filterer de all fisken selv, dvs de får bare hel fisk fra mottak. Det betyr at den er betraktelig ferskere enn ferdig filet som man typisk finner i vanlig dagligvare med ferskvaredisk. Det er krav om å oppgi fangst- og slaktedato på fersk fisk: https://www.matportalen.no/merking/tema/merking_av_mat/merkeregler_for_fisk . Hvis det ikke er oppgitt i disken kan man be om det, så man vet hva man kjøper. Samtidig er flere fiskeslag best når de ikke er dagsferske, som feks breiflabb og kveite. Så her er det greit med litt råvarekunnskap. Mitt råd vil være å kjøpe hel fisk på steder som Coop Mega eller Meny, sjekke fangst/slaktedato, og se etter røde friske gjeller, mye slim (som er et godt tegn) og stivhet - fisk som er stiv som en pinne er fersk. Når ingen andre alternativer finnes kjøper jeg gjerne salmalaks med god dato. Anonymkode: c397c...42a
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #7 Skrevet 25. august 2023 Ingen fisk kommer fra butikken. Anonymkode: 95c05...7af
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #8 Skrevet 25. august 2023 Vi har fiskeutsalg men jeg har dårlig erfaring med stykkene de plukker når jeg har kjøpt der. Vi spiser mest stekt fisk, enten fra frysedisken eller selvfisket. Anonymkode: abf34...afc
Macro Skrevet 25. august 2023 #9 Skrevet 25. august 2023 I mitt område har vi fiskebil. Sjekket om det finnes i ditt område? Frossen, men god kvalitet og han leverer på dørene til folk.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #10 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen fisk kommer fra butikken. Anonymkode: 95c05...7af Åja, seriøst? Blir de ikke født i frysedisken? Jammen lærer man noe nytt hver dag! Macro skrev (1 time siden): I mitt område har vi fiskebil. Sjekket om det finnes i ditt område? Frossen, men god kvalitet og han leverer på dørene til folk. Har hørt om det i området ja, kan gi det et forsøk 😊 Anonymkode: b62ab...82d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #11 Skrevet 25. august 2023 god erfaring med fryst fisk fra fiskebilen. ellers "fersk" fra meny. Anonymkode: bdf07...f4c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 Vi har 2 fiskebiler, og en godt fiskebutikk. Nå er det prisene som hindrer meg i å kjøpe det jeg ønsket. Anonymkode: 6de7f...4e6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå