AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Hei! Barnet vårt begynte i barnehagen forrige uke, 13 mnd gammel. Planen var at vi begge skulle tilbake til full jobb etter tilvenningen. Men det har seg slik at jeg er blitt sykemeldt frem til starten av oktober. Føles jo selvfølgelig helt feil ut å levere henne hver dag i barnehagen, selv om hun har korte dager, siden jeg er hjemme og har kapasitet til å ha henne. Likevel vil jeg ikke hun skal falle ut fra barnehagen, da hun allerede er halvveis tilvent. Har vurdert å ha henne hjemme 1-2 dager i uken i perioden jeg er sykemeldt, sånn at hun får en mykere barnehagestart. Noen som arbeider med barn her eller har egne erfaringer som de vil dele?💗 Leverte henne idag og hun gråt og skrek, så vil gjøre det best mulig for henne, spesielt når man har fått «muligheten»😢 Anonymkode: fdc95...a60
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Ville ha levert henne hver dag, men korte dager. F.eks 9-14 (eventuelt hente etter soving) Viktig å få inn rutinen og at hun blir fort trygg. Blir raskere trygg ved å være der hver dag😊 Hilsen barnehagelærer på småbarn😊 Anonymkode: ddbba...072 8 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ville ha levert henne hver dag, men korte dager. F.eks 9-14 (eventuelt hente etter soving) Viktig å få inn rutinen og at hun blir fort trygg. Blir raskere trygg ved å være der hver dag😊 Hilsen barnehagelærer på småbarn😊 Anonymkode: ddbba...072 Takk for innspill og din mening som fagperson😊 Jeg leverte 9 idag og henter rundt 2, kunne ha hentet etter hun våknet kl 1, men tenkte det er en positiv opplevelse for henne å spise med de andre barna. Hun er veldig matglad og veien inn til hjertet hennes er gjennom mat🙊 Vil egentlig bare gjøre det som er best for henne, selv om det føles helt feil å levere henne når jeg likevel skal være hjemme.. Anonymkode: fdc95...a60 1 1
Sofakona Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for innspill og din mening som fagperson😊 Jeg leverte 9 idag og henter rundt 2, kunne ha hentet etter hun våknet kl 1, men tenkte det er en positiv opplevelse for henne å spise med de andre barna. Hun er veldig matglad og veien inn til hjertet hennes er gjennom mat🙊 Vil egentlig bare gjøre det som er best for henne, selv om det føles helt feil å levere henne når jeg likevel skal være hjemme.. Anonymkode: fdc95...a60 Ikke feil å ha henne i barnehagen og du er hjemme...du er faktisk sykemeldt. Ha henne eventuelt korter dager. Rutiner i barnehagen er veldig bra:) 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Hos oss anbefalte de å være med på de faste måltidene i barnehagen 😊 Anonymkode: 8785a...d79 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hos oss anbefalte de å være med på de faste måltidene i barnehagen 😊 Anonymkode: 8785a...d79 Altså. Å gå hver dag, men kort dag. Anonymkode: 8785a...d79 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Ser ofte anbefalingen om å gå hver dag, men barn har jo 2 dager helg hver uke + at de ofte må være hjemme 1-3 dager hvis de blir syke.. Så er det så dumt for tilvenning om de er borte feks hver onsdag i tillegg til helg en periode? Lurer litt på dette selv pga en som sliter litt med barnehagestart.. (Jeg er ikke hjemme men kan kanskje være det en dag i uken, vurderer det) Anonymkode: 831ce...abe 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 TS her. Takk for innspill alle!🫶🏻 Snakket med ene barnehageansatte nettopp når jeg hentet nå. Hun foreslo selv at jeg kunne ta barnet ut en fridag her og der om jeg ville det, at det bare var positivt om en har mulighet i begynnelsen. Men selvfølgelig ikke for lenge av gangen. Dobbeltsjekket med ei annen og hun sa det samme, at jeg måtte bare la henne få fri en dag om jeg ønsket og kunne😊 Men helst ikke fredag eller mandag, for da blir helga så lang, da var det bedre å la henne få et avbrekk i midten av uka. I tillegg til kortere dager mens jeg er sykemeldt. Anonymkode: fdc95...a60
Tjoheiii Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 Da jeg gikk ut i permisjon med lillesøster (dvs. de tre ukene før fødsel) ønsket jeg å ta storebror litt ut av barnehagen. Spurte pedagogisk leder på avdelingen til hva hun anbefalte av å ta han ut en dag i uka eller levere han hver dag og gi han kortere dager og hun anbefalte det siste pleide å levere til samlingsstund klokken 9 og hente mellom 14-15, etter at de hadde sovet og spist et fruktmåltid det funket veldig bra! 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 Jeg synes 9-14 er lenge jeg… det er 5 timer! 😕 Anonymkode: a154f...78c 1
Sofakona Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes 9-14 er lenge jeg… det er 5 timer! 😕 Anonymkode: a154f...78c Husk at i løpet av 5 timer sover de 1-2 timer, spiser 1/2 time. Og så lek og sang.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes 9-14 er lenge jeg… det er 5 timer! 😕 Anonymkode: a154f...78c TS her. Skjønner godt hva du mener, synes det er lenge selv😢 Men de anbefaler å levere før 09:30, for at barnet skal få være med på fellesaktiviteter osv. Mi sover heldigvis rundt 2-3 av de 5 timene nå i starten, så det er ikke så mye våkentid. Men når vi begge begynner i full jobb må hun nok være 7 timer i barnehagen, og da ordner vi til og med slik at den sol starter senest leverer og den som slutter først henter. Brutal hverdag men sånn er det når begge må være i full jobb.. Anonymkode: fdc95...a60
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 Jeg har jobbet med barn i over 30 år. For at hun skal bli fortest mulig trygg på barnehagen ville jeg levert henne hver dag nå i starten, til fast tid om morgenen, og hentet tidlig. Når du ser at hun er trygg kan du godt ha henne hjemme en dag i uken. Jeg vil da anbefale onsdag, så hun får 2x2 sammenhengende dager i bhg pr uke. Anonymkode: d6f05...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #14 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg synes 9-14 er lenge jeg… det er 5 timer! 😕 Anonymkode: a154f...78c Hvordan er 5 timer lenge, når foreldrene vanligvis jobber 8timer? Anonymkode: b64d7...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan er 5 timer lenge, når foreldrene vanligvis jobber 8timer? Anonymkode: b64d7...6dd Fordi barnas beste ikke passer inn i dagens samfunn som hånd i hanske. Anonymkode: e1da8...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi barnas beste ikke passer inn i dagens samfunn som hånd i hanske. Anonymkode: e1da8...bcf Okei, så barnas beste er å være med mamma og pappa 24 timer i døgnet? Anonymkode: b64d7...6dd
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #17 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Okei, så barnas beste er å være med mamma og pappa 24 timer i døgnet? Anonymkode: b64d7...6dd Definitivt. Med mindre de blir utsatt for omsorgssvikt i hjemmet. Hadde barna fått velge selv så hadde de utforsket verden i eget tempo med en av foreldrene innen synsfeltet til enhver tid frem til de ble rundt 2.5-4år. Det er helt klart. Anonymkode: e1da8...bcf 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #18 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden):Jeg har jobbet med barn i over 30 år. For at hun skal bli fortest mulig trygg på barnehagen ville jeg levert henne hver dag nå i starten, til fast tid om morgenen, og hentet tidlig. Når du ser at hun er trygg kan du godt ha henne hjemme en dag i uken. Jeg vil da anbefale onsdag, så hun får 2x2 sammenhengende dager i bhg pr uke. Anonymkode: d6f05...2aa TS her. Takk for innspill! Var eventuelt onsdag jeg også tenkte, fin dag for et eventuelt avbrekk😊 Mamma har jobbet i barnehage i 30 år også, så skal høre med henne også hva hun tenker. Synes bare det er bra med ulike synspunkter så jeg kn ta et reflektert valg! AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Definitivt. Med mindre de blir utsatt for omsorgssvikt i hjemmet. Hadde barna fått velge selv så hadde de utforsket verden i eget tempo med en av foreldrene innen synsfeltet til enhver tid frem til de ble rundt 2.5-4år. Det er helt klart. Anonymkode: e1da8...bcf Her synes jeg man sporer helt av fra hva som var spørsmålet mitt i utgangspunktet. Som de aller fleste kjernefamilier har vi ikke andre muligheter økonomisk enn å levere barnet i barnehagen. Om man vil de skal ha et fint hjem å vokse opp i, og kunne ha råd til klær, fritidsaktiviteter osv. Det kommer en dag (snart) der hun må, på likhet med alle andre barn, være i barnehagen rundt 7 timer hver dag. Dette til tross for at min arbeidsdag alene er 8 timer pluss 40 minutt kjøretid totalt. Synes også det er grusomt med barnetilvenning i starten når de er så små enda, men har også troen på at de har godt av å sosialiseres sammen med andre barn på samme alder. Merker allerede etter en uke at mi er mer interessert i å gå (med støtte) enn tidligere. Så det har allerede hatt en positiv effekt😊 Selv om å klippe navlestrengen er fælt for både mor og barn i starten.. Anonymkode: fdc95...a60
Brunello Skrevet 24. august 2023 #19 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Definitivt. Med mindre de blir utsatt for omsorgssvikt i hjemmet. Hadde barna fått velge selv så hadde de utforsket verden i eget tempo med en av foreldrene innen synsfeltet til enhver tid frem til de ble rundt 2.5-4år. Det er helt klart. Anonymkode: e1da8...bcf Jeg tror ikke det er så klart. Barna gråter av og til når man leverer, men det gjør de av og til fordi de blir hentet også. De fleste små barn storkoser seg i barnehagen. Det de ikke liker er endring.
Brunello Skrevet 24. august 2023 #20 Skrevet 24. august 2023 Skjønner for øvrig ikke hva som skal være så stas for barnet med å være hjemme med en syk mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå