*Maria* Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 Vi holder på og pusse opp kjøkken - på den billige måten ved og pusse og male kjøkkendører på nytt. Vi har malt kjøkkendører med oljemaling, vi har en del fastmontert på kjøkkeninnredning som også må males (i samme farge). Det jeg lurte på er om det går ann og male det med vannbasert maling, eller vil forskjellene fra olje maling til vannmaling ses? Skal innom en malingsbutikk og høre der og, men tenkte og se om jeg fikk noen svar her i løpet av dagen
Gjest vimse Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 Ikke at jeg helt forsto hva du mente med fastmontert på kjøkkeninnredning, men jeg har erfaring med at oljebasert skal brukes på steder med slitasje, slik som et kjøkken. Vannbasert kan fort skalle av. Jeg har bevisst brukt oljebasert i mitt hus, bortsett fra en gang, og den er jeg virkelig misfornøyd med.
*Maria* Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2006 Vimselims : La meg forklare bedre, til nå har vi skrudd av alle kjøkkendører og alle flater som går ann for og male de en annen plass pga. malingslukt. Men f.eks. viftehetta må males og den kan ikke tas ned uten vi ødlegger den.
Gjest vimse Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Og den er i tre? Vil jo tro den og kan males med oljebasert.
Spirito Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 Hvorfor vil du male i oljebasert på halvparten og vannbasert på resten? :klø:
*Maria* Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2006 Pga. av lukten den oljebaserte vil avgi, vi må ha 3 strøk og det tar noen dager når vi bare kan male et strøk i døgnet. Det hadde vært mer lettvindt med vannbasert pga. hurtig tørketid og at den er ganske luktfri. Jeg vet jeg KAN male med oljemaling, det er et spørsmål om og slippe.
Spirito Skrevet 19. januar 2006 #7 Skrevet 19. januar 2006 Pga. av lukten den oljebaserte vil avgi, vi må ha 3 strøk og det tar noen dager når vi bare kan male et strøk i døgnet. Det hadde vært mer lettvindt med vannbasert pga. hurtig tørketid og at den er ganske luktfri. Jeg vet jeg KAN male med oljemaling, det er et spørsmål om og slippe. ← Jeg ville uansett malt med oljemaling. Da blir det lik glans og farge, samtidig som oljemaling bedre tåler slitasje, varme og fuktighet.
Pasha Skrevet 19. januar 2006 #8 Skrevet 19. januar 2006 Bruk samme maling du. Blir nok det penste det. Oljemailing er jo mer slitesterkt også... og lukta er da ikke så ille (eller er jeg bare imun mot den lukta?)
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #9 Skrevet 19. januar 2006 Det blir forskjell i fargedybden hvis du har samme underlag og vannbasert og oljebasert maling ved siden av hverandre. Oljemalingen vil virke litt kraftigere på en måte. Vannbaserte fargen vil virke blassere, og er ofte vanskeligere å male slik at det ser jevnt ut etterpå.
*Maria* Skrevet 20. januar 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2006 Takker for svar. "Riktig" svar kom fr a gjest Var og spurte på en malingsbutikk og fikk det samme svar. Men fikk også til svar at jeg fint kunne brukt vannbasert maling på hele kjøkken. Men greit og fullføre med den maling som er begynt med.
Gjest gjesta Skrevet 21. januar 2006 #11 Skrevet 21. januar 2006 Men fikk også til svar at jeg fint kunne brukt vannbasert maling på hele kjøkken. Men greit og fullføre med den maling som er begynt med. ← Selv om det nå er kommet vannbasert interiør maling som skal kunne erstatte den oljebaserte, så er det den oljebaserte man får best resultat med. Den flyter bedre utover (har lengre tørketid) og gir en penere finish og et mer slitesterkt resultat. Når man gjør en stor jobb som å male kjøkkeninnredning syntes jeg absolutt at det er verdt litt lukt for å få det beste resultatet - men jeg er nok også immun (eller løsemiddelskadet..) og legger knapt merke til at det er noe lukt i det hele tatt.
Kristin Skrevet 21. januar 2006 #12 Skrevet 21. januar 2006 (endret) Hei. Et lite inspill i olje/ vannbasert diskusjonen... Jeg har kjøpt meg hus. Her har de forrige eierne malt med vannbasert maling oppå oljebasert. Det som har begynnt å skje her nå er at den vannbaserte malingen har begynnt å flakne av . Så nå skraper jeg av all den vannbaserte malingen.. sukk... Så mitt råd er bruk olgebasert! Endret 21. januar 2006 av Titti73
Pasha Skrevet 22. januar 2006 #13 Skrevet 22. januar 2006 og den nye vannoljemalingen er bare tull. svært vansklig å få pent. mye dyrere også. olje er nok best på kjøkkeninnredningen ja
Brunhilde Skrevet 22. januar 2006 #14 Skrevet 22. januar 2006 En annen ting er at når oljemalingen ikke lukter lenger så er den "ferdig" med å avgi gasser. Vannbasert fortsetter med å avgi gasser hele tiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå