AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Ungene har blitt tenåringer, og vi skal begynne å feriere utenfor Norden etter deres ønske. Vet det er lenge til neste sommer, men diskusjonen er startet hjemme. Alle er enige i at de ønsker storbyferie, men by er de ikke enige om. Kan jeg ta med meg noen innspill her ifra? Vi har ikke vært i noen storby utenfor Norden før.. Anonymkode: 80870...f8e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Barcelona, det har du by OG strand...er ved havet...enkelt valg. Nydelig mat! Ferdig snakka Bo langs den gule t-banen...den går ned til stranda. Paris har mye god mat å by på, men er jo ikke ved havet med strand. London er triste greier synes jeg. Anonymkode: 28100...b91 3
Peterpan91 Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Barcelona er jo en fin by. Da kan man jo også gjøre det litt til en sydenferie og storbyferie. Ville valgt London fremfor Paris. 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 London, selvsagt. Mye å by på for alle, herlige folk og så fin! Anonymkode: d2459...670 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Jeg elsker Paris, byen over alle byer, og det gjør tenåringene mine også. Men London er byen som alltid har noe å gøy å tilby, der har vi reist igjen og igjen fra den yngste var bare 6, og det blir bare aldri kjedelig å dra dit, selv om den eldste nå er opp i tjueårene. Så jeg vil uten tvil si at dere bør dra til London, det kan ikke slå feil Anonymkode: ca23d...e92 3 1
Brunello Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barcelona, det har du by OG strand...er ved havet...enkelt valg. Nydelig mat! Ferdig snakka Bo langs den gule t-banen...den går ned til stranda. Paris har mye god mat å by på, men er jo ikke ved havet med strand. London er triste greier synes jeg. Anonymkode: 28100...b91 Man må gjerne like Barcelona, Paris og andre byer best. Men når man hevder at London er triste greier, er all troverdighet borte. 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barcelona, det har du by OG strand...er ved havet...enkelt valg. Nydelig mat! Ferdig snakka Bo langs den gule t-banen...den går ned til stranda. Paris har mye god mat å by på, men er jo ikke ved havet med strand. London er triste greier synes jeg. Anonymkode: 28100...b91 Du skal være bra uopplyst for å synes at London er triste greier, med all sin historie, fantastiske muséer og arkitektur, samtidig som det er tilgang på nyskapende mote, mat fra hele verden og masse kultur- og aktivitetstilbud - også for ungdommer. TS spurte for øvrig om tips til storbyferie, ikke strandferie, så skjønner ikke hvorfor du bruker det som et kriterie i vurderingen i det hele tatt. Enig med de fleste over her, London er uovertruffen i de fleste sammenhenger, men særlig med ungdommer. Anonymkode: fb476...f62 7 1
Brunello Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 Sommer i storby kan bli sykt varmt. At det er Strand i Barcelona avhjelper selvsagt noe, men jeg ville ikke dratt dit i juli. London er alltid bra. 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 Paris 🇨🇵 (Har ikke vært i Barcelona, så vanskelig å anbefale, men som andre her sier, de har strand). Vi pleier å feriere i en mindre badeby 2 - 3 timer nord for Barcelona (altså i Frankrike). Anonymkode: adadf...94e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 Det beste er nok at TS og familien undersøker de forskjellige storbyene rundt i Europa litt nøyere og tenker over hva de vil ha ut av en ferie. Vi kan si vi liker x by best, men det hjelper ikke nødvendigvis TS. Anonymkode: 235e3...f48 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 Enig med mange av svarene som er kommet allerede. Siste innlegg oppsummerer det hele på en fin og god måte: "Det beste er nok at TS og familien undersøker de forskjellige storbyene rundt i Europa litt nøyere og tenker over hva de vil ha ut av en ferie. Vi kan si vi liker x by best, men det hjelper ikke nødvendigvis TS. " For det er nettopp dét: Vi vet ingenting om deg og dere. Snakk med barna om hva de tror de kan synes er mest spennende, men ikke legg avgjørelsen på deres skuldre. Paris: Fantastisk by på sitt vis, men ikke noe jeg ville slept med meg unge tenåringer til som første storbydestinasjon. Magefølelsen og delvis erfaring gjør at jeg tror dere er tjent med å vente vente noen år med den byen. (Men drar dere dit er katakombene en spennende slager hos ungene) Barcelona: Fin by, uten tvil, og har også hatt med unge tenåringer dit. Leide en Airbnb i hjertet av gamlebyen. Bystranden synes jeg er et vektig argument som bør vurderes: det er aldri galt å legge opp en kombinasjonsferie. Har ungene mine (som nå er blitt unge voksne) noe spesielt forhold til at de har vært i nettopp Barcelona: neppe... (Nå skal det sies at de har vært heldige og vært kloden rundt gjennom oppveksten, så de er sånn sett litt mer bereiste enn snittet). London: Det høres kanskje kjedelig og lite spennende ut i enkeltes ører, men etter min mening er London aldri feil for unge ungdommer! Mine barn har vært der en rekke ganger, og byen har enormt med opplevelser å by på. Jeg tror trygt jeg kan si at både de og jeg har mange gode minner fra turene. Det finnes mange spennende alternativer i verden, men du kan rett og slett ikke gjøre feil ved å velge dette som første storbyferie! Det viktigste er jo å skape felles opplevelser, og ikke minst å stimulere barnas opplevelsestrang. Anonymkode: ce880...f44 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 I juli/august ville jeg ikke dratt noen av stedene. Anonymkode: 28100...b91 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #14 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg elsker Paris, byen over alle byer, og det gjør tenåringene mine også. Men London er byen som alltid har noe å gøy å tilby, der har vi reist igjen og igjen fra den yngste var bare 6, og det blir bare aldri kjedelig å dra dit, selv om den eldste nå er opp i tjueårene. Så jeg vil uten tvil si at dere bør dra til London, det kan ikke slå feil Anonymkode: ca23d...e92 Hva gjør dere i London? Anonymkode: 80870...f8e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 Brunello skrev (11 timer siden): Man må gjerne like Barcelona, Paris og andre byer best. Men når man hevder at London er triste greier, er all troverdighet borte. London ER triste greier, som det meste annet i England. Slitt, gammelt og traust. Anonymkode: 78dda...709
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 Synes Barcelona er er nydelig sommerby- men varmt! Kan kombinere det med en badeby. Paris og London er også fine byer. Jeg trives nok bedre i London enn Paris, men synes det e bruer som passer likegodt om høsten og våren. Vi skal til London i høstferien for andre gang i år. Anonymkode: 13c62...0d9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 16.23): Hva gjør dere i London? Anonymkode: 80870...f8e Noe av det vi har gjort i London er: - maddam tussaud - London eye - marked I Camden, med båt derfra til Little Venice - Harry Potter world -shopping - mat på KFC, pub, ++ -tower of London - naturhistorisk museum - og mye mer, håper å ha råd til ny tur med hele familien snart Anonymkode: 06016...aad 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 Har vært i alle byene med ten åring☀️ Paris- Disneyland, 👏båttur, buss/ hop on and of, museum, byvandring&kirker London- London eye, båttur, kunstgalleri, Mad T, The shard, 👏Camden Barcelona- akvarium, båttur, buss/ hop on/of, Barcelona by night, 👏stranden, badeland, sagrada Jeg ville valgt Barcelona, ☀️London& Paris i den rekkefølgen.. eller kombinert alle tre byer med tog👏 Anonymkode: 2912e...c2e
Kjetil E Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 Hva med Budapest, en flott by, storby men ikke alt for stor. Med 1,7 mil ca dobbelt så stor som Oslo. Rimelig med gode shoppingmuligheter. De fleste badene som byen er kjent for er ikke tilrettelagt for barn/ungdom men ute på Margerittøya så er det kombinert med badeland. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #20 Skrevet 27. august 2023 Har vært i alle tre, og foretrekker London. Anonymkode: 2151e...7ca 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå