Lonehill Skrevet 24. august 2023 #21 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det virker som du har god greie på D-vitamin…så jeg må spørre…(mest fordi jeg ikke har orket å Google med frem til svaret selv… ) Men jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder D-vitamin, nivået er for lavt (35, og det var målt i slutten av august i fjor). Tok tilskudd på 50 mikrogram i 3 mnd, og kom da opp på 50. Har ikke målt siden. Er ikke så glad i å ligge i sola, men er jo ute i dagslys hver dag uten solkrem og får litt farge. MEN, jeg mistenker at det er pga at jeg tar statiner mot høyt kolesterol, og at det derfor hindrer opptaket på noe vis? Legen min nevnte ikke noe om det, kun at jeg skulle ta moderat tilskudd noen mnd men så slutte med det når sommeren kom. Noen tanker? Anonymkode: 2460a...86b Det eneste du kan være helt sikker på, er at D-vitaminnivået ditt sank som en stein da du sluttet å ta D-vitamintilskudd. Det høres kanskje utrolig ut, men kroppen forbruker D-vitamin. Kroppen BRUKER D-vitamin! Når den har nok av det, styrer D-vitamin 3.000 gener i DNA'et vårt. Alle cellene i kroppen bruker D-vitamin til å aktivere gener for å starte og stoppe biokjemiske prosesser. - Immuncellene bruker D-vitamin for å aktivere genet som utløser celledeling. Det betyr at vi ikke greier å produsere nok immunceller hvis vi ikke har nok D-vitamin. Da får vi immunsvikt. - Hudceller bruker D-vitamin som hormon for å aktivere genet som utløser celledeling. Det betyr at huden vår blir herpa hvis vi ikke hudcellene finner nok D-vitamin: Huden blir lekk! Begge veier! Fuktighet siver ut og mikrober (skabb, virus og bakterier) sniker seg inn. - Tarmen blir lekk hvis vi har for lite vitamin D. Cellene som danner barrieren i tarmveggen (epitele celler) må ha D-vitamin for å danne forbindelsene som gjør at de henger sammen og danner en tett barriere (google tight junctions hvis du er interessert). Epitele celler danner alle barrierene i kroppen (huden og slimhinner). Til sammen har vi epitele celler nok til å dekke sju fotballbaner inne i kroppen. Digre flak med membraner. Og hvis cellene som bygger membranene ikke finner nok viamin D, blir membranene lekk. Da slipper mikrober inn og fuktighet ut. Ødem er f.eks. væske som lekker ut gjennom utette membraner i blod- og lymfeårer. Har du nok D-vitamin, blir disse membranene tette. Hva som skjer med blod-/hjernebarrieren (som beskytter sentralnervesystemet (hjernen og ryggmargen)) hvis vi har for lite D-vitamin i kroppen, tør jeg ikke nevne, - Kroppen tar ikke opp mineraler fra fordøyelsen uten D-vitamin. Hvis vi ikke får til å ta opp kalsium, får vi vondt i ryggen og leddene verker. Mangel på magnesium gjør at vi får rastløse ben. Sinkmangel kan gjøre at vi mister lukt og smak når vi blir invadert av luftveisvirus. Når vi blir infisert av virus (som i influensa og covid) øker forbruket av D-vitamin, fordi immunforsvaret mobiliserer og ønsker å produsere milliarder av immunceller. Har vi for lite D-vitamin på lager akkurat da, sliter vi big time. - Moe så enkelt som hard hud under føttene forsvinner når D-vitaminnivået øker, fordi hudceller bruker D-vitamin for å å få til å fjerne gamle hudceller og skape nye i stedet. For å ta med noen fakta om D-vitamin: - Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram/4.000 IE vitamin D er trygg øvre daglig dose for all over 11 år. (Hva er poenget med å spise mindre?) 250 mikrogram vitamin D er "nivå uten observerte negative helseeffekter" (NOAEL) ifølge Helsedirektoratet. Det er aldri registrert negative bivirkninger av daglige doser på 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #22 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det virker som du har god greie på D-vitamin…så jeg må spørre…(mest fordi jeg ikke har orket å Google med frem til svaret selv… ) Men jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder D-vitamin, nivået er for lavt (35, og det var målt i slutten av august i fjor). Tok tilskudd på 50 mikrogram i 3 mnd, og kom da opp på 50. Har ikke målt siden. Er ikke så glad i å ligge i sola, men er jo ute i dagslys hver dag uten solkrem og får litt farge. MEN, jeg mistenker at det er pga at jeg tar statiner mot høyt kolesterol, og at det derfor hindrer opptaket på noe vis? Legen min nevnte ikke noe om det, kun at jeg skulle ta moderat tilskudd noen mnd men så slutte med det når sommeren kom. Noen tanker? Anonymkode: 2460a...86b Det er greiest å google selv hvis du kan noe om kildekritikk, men helst ta medisinspørsmål med legen din. Svarene du har fått her i tråden er en salig blanding av fakta, alternativkilder og pølsevev. Anonymkode: f8460...606 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #23 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er greiest å google selv hvis du kan noe om kildekritikk, men helst ta medisinspørsmål med legen din. Svarene du har fått her i tråden er en salig blanding av fakta, alternativkilder og pølsevev. Anonymkode: f8460...606 Å ta diskusjon rundt d vitamin med legen sin er ofte fånyttes. Mange leger vet knapt hva referanseverdiene skal være (opererer fortsatt med at 50 nmol er "ok" osv), forstår ikke betydning av å være rett innenfor normalen kontra å ha GODE verdier, forstår ikke at tran er en elendig kilde til d vitamin, særlig for de som har lave verdier, og forstår ikke sammenhengen mellom lavt d vitamin i forhold til annet enn skjelett og muskler. De opplyser heller ikke at for lite d vitamin gir dårlig opptak av kalsium, derfor får ikke kroppen nok kalsium ved lave verdier. Derfor bør vi ta tilskudd av dette i tillegg. De opplyser ikke at kroppen må ha nok magnesium for å klare å nyttiggjøre d vitamin, og mange har for lite magnesium i kroppen uten at de vet det. Nei, dette vises faktisk ikke pålitelig på blodprøver, det viser kun nivåer i blodet og ikke hva som er lagret og kan brukes i kroppen. Er man dog heldig og kommer til spesialist som er mer opplyst, så lærer man dette. Det gjorde jeg. Så du får kalle det pølsevev og alternativ fjas så mye du vil, og du får selv bare stole blindt på hva fastlegen din sier. Anonymkode: 33452...820 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #24 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Å ta diskusjon rundt d vitamin med legen sin er ofte fånyttes. Mange leger vet knapt hva referanseverdiene skal være (opererer fortsatt med at 50 nmol er "ok" osv), forstår ikke betydning av å være rett innenfor normalen kontra å ha GODE verdier, forstår ikke at tran er en elendig kilde til d vitamin, særlig for de som har lave verdier, og forstår ikke sammenhengen mellom lavt d vitamin i forhold til annet enn skjelett og muskler. De opplyser heller ikke at for lite d vitamin gir dårlig opptak av kalsium, derfor får ikke kroppen nok kalsium ved lave verdier. Derfor bør vi ta tilskudd av dette i tillegg. De opplyser ikke at kroppen må ha nok magnesium for å klare å nyttiggjøre d vitamin, og mange har for lite magnesium i kroppen uten at de vet det. Nei, dette vises faktisk ikke pålitelig på blodprøver, det viser kun nivåer i blodet og ikke hva som er lagret og kan brukes i kroppen. Er man dog heldig og kommer til spesialist som er mer opplyst, så lærer man dette. Det gjorde jeg. Så du får kalle det pølsevev og alternativ fjas så mye du vil, og du får selv bare stole blindt på hva fastlegen din sier. Anonymkode: 33452...820 Nå spesifiserte jeg ikke akkurat hvilke innlegg som var pølsevev, men du følte deg tydeligvis truffet. Hvis du ser hva jeg siterer så har TS et spørsmål som har å gjøre med statiner hun går på. Det bør hun ta med legen heller enn å stole på brukere som misforstår det de har lest og lenker til alternativbevegelse-nettsider. At brukere her inne påstår å vite mer om hvilken dosering en pasient bør ta... hva skal jeg si om det. Det er usannsynlig, eventuelt har man hatt dårlig erfaring med en fastlege og generaliserer noe veldig. Det er vel ikke lov å anbefale brukere her inne å ta andre doser enn det legen har foreskrevet. Med god grunn. Anonymkode: f8460...606 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #25 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå spesifiserte jeg ikke akkurat hvilke innlegg som var pølsevev, men du følte deg tydeligvis truffet. Hvis du ser hva jeg siterer så har TS et spørsmål som har å gjøre med statiner hun går på. Det bør hun ta med legen heller enn å stole på brukere som misforstår det de har lest og lenker til alternativbevegelse-nettsider. At brukere her inne påstår å vite mer om hvilken dosering en pasient bør ta... hva skal jeg si om det. Det er usannsynlig, eventuelt har man hatt dårlig erfaring med en fastlege og generaliserer noe veldig. Det er vel ikke lov å anbefale brukere her inne å ta andre doser enn det legen har foreskrevet. Med god grunn. Anonymkode: f8460...606 Nei jeg følte meg overhodet ikke truffet. Svaret mitt var respons til "snakk med legen om d vitamin". Jeg har hatt noen leger gjennom et liv, og aldri fått beskjed om å ta noe mer enn dosene tran gir. Jeg har hatt hva som har vist seg å være alvorlig mangel, og kun fått beskjed om å drikke tran. Jeg kom heldigvis til en spesialist som visste bedre. Min erfaring er ikke unik, lang derifra. Og når altfor mange forsatt opererer med at 50 nmol er ok, vel, ikke rart halvparten av nordmenn går rundt med kronisk mangel og helseproblemer relatert til dette. Lave verdier påvirker langt mer enn skjelett og ben. Helsedirektoratet sier forøvrig at opp til 100 mcg er helt trygt. Anonymkode: 33452...820 1 2
Lonehill Skrevet 25. august 2023 #26 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er greiest å google selv hvis du kan noe om kildekritikk, men helst ta medisinspørsmål med legen din. Svarene du har fått her i tråden er en salig blanding av fakta, alternativkilder og pølsevev. Anonymkode: f8460...606 Ifølge Helsedirektoratet er det pølsevev at D-vitamin påvirker NOE annet enn skjelettet. Hvis du leser de nye kostholdsrådene, understrekes det der at helsedirektoratets D-vitamineksperter siden forrige kunnskapsgjennomgang har blitt SIKRERE på at D-vitamin IKKE har betydning for f.eks. immunforsvaret. Helsedirektoratet går dermed stikk imot f.eks. immunolog og professor Anne Spurkland, som sier klart og tydelig at D-vitamin er nødvendig for å roe ned immunforsvaret, slik at immunforsvaret ikke gjør at vi blir syke: Sitat Så vitamin D hjelper til at immunforsvaret jobber i bakgrunnen uten å gjøre oss syke. (Sitat fra Anne Spurkland, ca. seks minutter ut i dette fotedraget: https://www.viatrisconnect.no/nb-NO/Webinar-foredrag/Norske-foredrag/Immunsystemet-og-D-Vitamin-del-3) Og da kan vi jo spørre oss: Er det Helsedirektoratet som serverer pølsevev når de insisterer på at D-vitamin ikke har betydning for immunforsvaret, eller er det Anne Spurkland som serverer pølsevev når hun sier at D-vitamin gjør at immunforsvaret bekjemper virus uten at vi blir syke av det?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #27 Skrevet 25. august 2023 Lonehill skrev (4 minutter siden): Ifølge Helsedirektoratet er det pølsevev at D-vitamin påvirker NOE annet enn skjelettet. Hvis du leser de nye kostholdsrådene, understrekes det der at helsedirektoratets D-vitamineksperter siden forrige kunnskapsgjennomgang har blitt SIKRERE på at D-vitamin IKKE har betydning for f.eks. immunforsvaret. Helsedirektoratet går dermed stikk imot f.eks. immunolog og professor Anne Spurkland, som sier klart og tydelig at D-vitamin er nødvendig for å roe ned immunforsvaret, slik at immunforsvaret ikke gjør at vi blir syke: Og da kan vi jo spørre oss: Er det Helsedirektoratet som serverer pølsevev når de insisterer på at D-vitamin ikke har betydning for immunforsvaret, eller er det Anne Spurkland som serverer pølsevev når hun sier at D-vitamin gjør at immunforsvaret bekjemper virus uten at vi blir syke av det? D vitaminmangel er satt i sammenheng med langt mer enn både skjelett og immunforsvar. Det er en grunn til at d vitaminmangel er noe av det første som utelukkes i ME utredning, da mangel kan gi sterk utmattelse. Hva norske myndigheter lirer ut av seg er som oftes motstridende med hva internasjonal forskning informerer om. Norge henger alltid etter. https://www.nebraskamed.com/primary-care/9-vitamin-d-deficiency-symptoms-and-11-high-vitamin-d-foods https://health.unl.edu/9-vitamin-d-deficiency-symptoms-and-10-high-vitamin-d-foods https://www.webmd.com/diet/vitamin-d-deficiency Jeg har lidd av unødvendig mye depresjon pga d vitaminmangel. Immunforsvar helt klart mye bedre når nivåene er gode (og ikke bare "innafor"), og nattesvette jeg hadde hatt over lang tid, forsvant også når nivåene kom opp. https://abc7.com/vitamin-d-deficiency-vitamins/192536/#:~:text=Another possible symptom of low,requires a simple blood test. Anonymkode: 33452...820
Natta1980 Skrevet 25. august 2023 #28 Skrevet 25. august 2023 Jeg har hatt mangel i mange år på d-vitamin. Tar 40mcg daglig, i to måneder, men lurer på om jeg heller trygt kan doble dosen?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #29 Skrevet 25. august 2023 Natta1980 skrev (2 minutter siden): Jeg har hatt mangel i mange år på d-vitamin. Tar 40mcg daglig, i to måneder, men lurer på om jeg heller trygt kan doble dosen? Kommer an på hvor vesentlig mangelen er. Når testet du sist, og hva lå tallet på? Jeg tok 80mcg i 3 mnd uten at det rikket på seg. Anonymkode: 33452...820
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #30 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De opplyser heller ikke at for lite d vitamin gir dårlig opptak av kalsium, derfor får ikke kroppen nok kalsium ved lave verdier. Anonymkode: 33452...820 Jeg er den heldige vinner av lave D-vitaminverdier og høye kalsiumverdier, så ikke alltid det henger sammen. Anonymkode: 5d0c1...662
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #31 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er den heldige vinner av lave D-vitaminverdier og høye kalsiumverdier, så ikke alltid det henger sammen. Anonymkode: 5d0c1...662 Hyperkalsemi er jo relatert til helt andre ting enn opptaket av d vitamin. Dette er ofte relatert til sykdom, og også innimellom analysefeil. Anonymkode: 33452...820 2
Lonehill Skrevet 25. august 2023 #32 Skrevet 25. august 2023 Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status (3).pdf Natta1980 skrev (23 minutter siden): Jeg har hatt mangel i mange år på d-vitamin. Tar 40mcg daglig, i to måneder, men lurer på om jeg heller trygt kan doble dosen? Ifølge Helsedirektoratets anbefaling om D-vitamin kan du helt trygt doble dosen og vel så det. Daglig dose på 100 mikrogram vitamin D er erklært som trygg dosering for alle i Norge over 11 år, uavhengig av årstid og hvor høyt D-vitaminnivå du har i utgangspunktet. Det er derfor Helsedirektoratet fraråder testing av D-vitaminnivå uten spesielle indikasjoner og mener det er unødvendig å teste på generelt grunnlag: Hvis du har symptomer på D-vitaminmangel, bør du ta tilskudd, men så lenge du ikke spiser mer enn 100 mikrogram D-vitamin daglig, er det ingen grunn til å teste først. 1
Lonehill Skrevet 25. august 2023 #33 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): D vitaminmangel er satt i sammenheng med langt mer enn både skjelett og immunforsvar. Det er en grunn til at d vitaminmangel er noe av det første som utelukkes i ME utredning, da mangel kan gi sterk utmattelse. Hva norske myndigheter lirer ut av seg er som oftes motstridende med hva internasjonal forskning informerer om. Norge henger alltid etter. https://www.nebraskamed.com/primary-care/9-vitamin-d-deficiency-symptoms-and-11-high-vitamin-d-foods https://health.unl.edu/9-vitamin-d-deficiency-symptoms-and-10-high-vitamin-d-foods https://www.webmd.com/diet/vitamin-d-deficiency Jeg har lidd av unødvendig mye depresjon pga d vitaminmangel. Immunforsvar helt klart mye bedre når nivåene er gode (og ikke bare "innafor"), og nattesvette jeg hadde hatt over lang tid, forsvant også når nivåene kom opp. https://abc7.com/vitamin-d-deficiency-vitamins/192536/#:~:text=Another possible symptom of low,requires a simple blood test. Anonymkode: 33452...820 Jeg er helt enig i det du sier her. Veldig enig! Problemet er at media følger Helsedirektoratets pølsevev, unnskyld; anbefaling, som forvaltes av to enkeltpersoner: Magritt Brustad og Haakon Meyer. Det var de to alene som forfattet teksten til de nye kostholdsrådene for D-vitamin som kom i sommer og det er de to alene som bestemmer at Helsedirektoratet ikke tror på at D-vitamin har betydning for immunforsvaret. De samme to har forvaltet Helsedirektoratets råd for D-vitamin siden før 2005. Media følger også Brustad og Meyers anbefaling (inkludert KG). Dermed vil vi aldri få vite hvor mye D-vitamin immunforsvaret trenger for å virke velregulert. Tallet er godt dokumenter gjennom 40 år med forskning på immunforsvar og D-vitamin, men er forbudt å skrive om, fordi det bryter med Helsedirektoratets anbefaling. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå