AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #1 Skrevet 23. august 2023 Jeg har aldri tatt tilskudd av vitamin D, men har for mye (170. Normal er 50-150) Så hører jeg at for mye D vitamin ikke er bra. Jeg har nornalt kost og tenker ikke disse vitaminene. Men nå ble jeg altså litt bekymret siden jeg tydeligvis lagrer det godt. Enda jeg er ofte trøtt🤪 Anonymkode: 3c206...10c
visp Skrevet 23. august 2023 #2 Skrevet 23. august 2023 170 er jo ikke så langt unna 150 (det vil alltid være en analyseusikkerhet her også), men sa ikke legen noe? Jeg vil tro du ligger høyt akkurat nå fordi det akkurat har vært sommer og du har vært mye i sola. Om legen mente det var bekymringsfullt, så burde jo noen råd være gitt og ny time om tre måneder eller noe. Jeg hadde ikke vært bekymret. 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #3 Skrevet 23. august 2023 Normal skal være 75 nmol og opp, 170 er ikke veldig høyt. Hvis du spiser mye egg og fet fisk så kan du jo såklart kutte ned litt hvis du vil prøve å få det ned. Anonymkode: 33452...820 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #4 Skrevet 23. august 2023 Fint å ha litt ekstra å tære på når det snart blir mørkt og vinter. Man begynner ikke å snakke om at D-vitamin nivået er for høyt før det er over 225, så du har ennå en god del å gå på. Anonymkode: f8460...606 2 2
Lonehill Skrevet 23. august 2023 #5 Skrevet 23. august 2023 Har du vært i syden i sommer? Da kan kroppen din ha produsert store mengder D-vitamin og gitt deg så høyt D-vitaminnivå helt av seg selv. Hvis du ikke soler deg eller spiser D-vitamintilskudd de neste ukene, er nivået nødt til å gå ned ganske raskt. Halveringstiden på D-vitamin i blodet (kalsidiol) er 15 dager. D-vitamin som er lagret i levra eller i fettet i kroppen (kolekalsiferol) har en halveringstid på to måneder. Uten tilførsel av D-vitamin i form av soling eller tilskudd, bør nivået bli halvert innen november fordi D-vitamin som lagres i kroppen er ustabilt og ødelegges ganske raskt hvis det ikke blir brukt opp. Hvis det er mye soling som er årsak til det høye D-vitaminnivået ditt, så kan du være trygg på at nivået er ganske nøyaktig der kroppen selv ønsker å ha det. Når kroppen mener at nivået er høyt nok, stanser den produksjonen av D-vitamin i huden. Derfor er det umulig å bli D-vitaminforgiftet av soling. Når kroppen får nok sol, produserer den akkurat så mye D-vitamin som den trenger. Forskere som har målt D-vitaminnivå hos naturfolk som lever utendørs ved ekvator, har notert at de endrer D-vitaminnivå etter helsetilstand. Masai-kvinner som blir gravide, øker automtisk D-vitaminnivået inntil 180. Når de har født, reduseres D-vitaminnivået like automatisk tilbake til utgangspunktet. https://www.grassrootshealth.net/blog/ancestral-vitamin-d-levels-should-this-be-our-target/ Hvis kroppen din på egen hånd har utviklet et D-vitaminnivå på 170, skal du ikke se bort fra at det er det nivået den av en eller annen grunn ønsker seg. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #6 Skrevet 23. august 2023 Ok takk. Har vært i syden ja. Anonymkode: 3c206...10c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #7 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok takk. Har vært i syden ja. Anonymkode: 3c206...10c Aha, there you go. Da er du heldig og har et greit lager fremover. Anonymkode: 33452...820 3 1
Lonehill Skrevet 23. august 2023 #8 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok takk. Har vært i syden ja. Anonymkode: 3c206...10c Da har kroppen din sagt høyt og tydelig fra: Den har behov for et høyt D-vitaminnivå. For 170 er høyt, selv for folk som ved ekvator. Har du en eller annen autoimmun lidelse også, kanskje? Forskere fra Universitetet i Oslo målte D-vitaminnivå på psoriasispasienter som var i syden på såkalt terapireise. De utviklet også uvanlig høyt D-vitaminnivå raskt. Friske folk kommer sjelden hjem fra syden med høyere nivå enn 120. https://oslo-universitetssykehus.no/Documents/Behandlingsreiser/Forskning/Psoriasis hos voksne, barn og ungdom/PSO8_VitanminD2_2009.pdf Utfordringen blir å holde nivået oppe når du ikke lenger har sola i syden som kan produsere D-vitamin i huden din (hvis du skulle ønske det). Som jeg nevnte vil lageret du opparbeidet under sydenturen halveres på to måneder. Etter fire måneder er bare 25% igjen. Når du runder nyttår, vil du leve fra hånd til munn igjen, uten lager, og virre rundt med et norsk standardnivå på D-vitamin rundt 50. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 Det er ikke høyt. Vi i Norge bør ligge over 200 i D vitamin. Anonymkode: 0e5b3...859 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 Lonehill skrev (15 timer siden): Da har kroppen din sagt høyt og tydelig fra: Den har behov for et høyt D-vitaminnivå. For 170 er høyt, selv for folk som ved ekvator. Har du en eller annen autoimmun lidelse også, kanskje? Forskere fra Universitetet i Oslo målte D-vitaminnivå på psoriasispasienter som var i syden på såkalt terapireise. De utviklet også uvanlig høyt D-vitaminnivå raskt. Friske folk kommer sjelden hjem fra syden med høyere nivå enn 120. https://oslo-universitetssykehus.no/Documents/Behandlingsreiser/Forskning/Psoriasis hos voksne, barn og ungdom/PSO8_VitanminD2_2009.pdf Utfordringen blir å holde nivået oppe når du ikke lenger har sola i syden som kan produsere D-vitamin i huden din (hvis du skulle ønske det). Som jeg nevnte vil lageret du opparbeidet under sydenturen halveres på to måneder. Etter fire måneder er bare 25% igjen. Når du runder nyttår, vil du leve fra hånd til munn igjen, uten lager, og virre rundt med et norsk standardnivå på D-vitamin rundt 50. Har ikke påvisst noe autoimmun lidelse men kan verke en del i ledd og har atrose i fingrene Anonymkode: 3c206...10c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 Høyt d vitamin er vel bare positivt? Forskning sier nå at grensene for d vitamin har vært for lave Anonymkode: 9bac4...442 1 1
Lonehill Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har ikke påvisst noe autoimmun lidelse men kan verke en del i ledd og har atrose i fingrene Anonymkode: 3c206...10c Nå skal ikke jeg gi deg råd om å foreta deg noe som helst, men det er mulig å forklare sammenhengen mellom vitamin D og leddplager. Artrose blir forklart med at brusken i leddene brytes ned. Problemet er imidlertid ikke at brusken brytes ned, men at det ikke bygges opp ny brusk raskt nok til å erstatte brusken som brytes ned. Den jobben gjøres av celler som kalles kondroblaster. Brusk brytes ned hele tiden og nedbrytningen er en forutsetning for at det skal kunne produseres ny, frisk brusk. Kondroblaster dannes av stamceller og bruker vitamin D som hormon for å utløse celledeling og celletilpasning. For å danne ny brusk, må bruskcellene altså ha tilgang til D-vitamin. Har du problemer med å bygge ny brusk (artrose) kan det komme av dårlig tilgang til D-vitamin. Kondroblastene trenger også tilgang til mineralene sink, magnesium og kalsium, så mangel på dette kan også bidra til problemet. D-vitamin styrer opptaket av mineraler, så her kan lavt nivå av D-vitamin bidra indirekte til at problemet forverres. Det finnes medisinske studier som viser at økt D-vitaminnivå bedrer artrose. F.eks. denne: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1743919117306696 Derfor er det interessant å registrere at du kom hjem fra syden med noe som ligner rekordhøyt D-vitaminnivå. Kanskje kroppen din prøvde å reparere seg selv ved å øke tilgangen til D-vitamin mens du var i syden? 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 Lonehill skrev (3 timer siden): Nå skal ikke jeg gi deg råd om å foreta deg noe som helst, men det er mulig å forklare sammenhengen mellom vitamin D og leddplager. Artrose blir forklart med at brusken i leddene brytes ned. Problemet er imidlertid ikke at brusken brytes ned, men at det ikke bygges opp ny brusk raskt nok til å erstatte brusken som brytes ned. Den jobben gjøres av celler som kalles kondroblaster. Brusk brytes ned hele tiden og nedbrytningen er en forutsetning for at det skal kunne produseres ny, frisk brusk. Kondroblaster dannes av stamceller og bruker vitamin D som hormon for å utløse celledeling og celletilpasning. For å danne ny brusk, må bruskcellene altså ha tilgang til D-vitamin. Har du problemer med å bygge ny brusk (artrose) kan det komme av dårlig tilgang til D-vitamin. Kondroblastene trenger også tilgang til mineralene sink, magnesium og kalsium, så mangel på dette kan også bidra til problemet. D-vitamin styrer opptaket av mineraler, så her kan lavt nivå av D-vitamin bidra indirekte til at problemet forverres. Det finnes medisinske studier som viser at økt D-vitaminnivå bedrer artrose. F.eks. denne: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1743919117306696 Derfor er det interessant å registrere at du kom hjem fra syden med noe som ligner rekordhøyt D-vitaminnivå. Kanskje kroppen din prøvde å reparere seg selv ved å øke tilgangen til D-vitamin mens du var i syden? Jeg gikk inn på furst og sjekket tidligere d-vitamin nivåer. Jeg har ligger på 140-150 de siste 5 årene (150 ifjor januar faktisk. Og nå 170. Så virker ikke som jeg går lavt på dette Anonymkode: 3c206...10c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #14 Skrevet 24. august 2023 Norge har lavere normalgrenser enn resten av Europa. Og det burde være motsatt. Men som i alt annet, Norge er treg med å oppdatere. 175 er ikke høyd. Det er helt normalt. Hadde du hatt over 300 uten å ha vært i syden hadde jeg tenkt at det er noe å snakke med lege om. Nå har du grei lager til vinteren. Anonymkode: e8983...e4f 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 Referanseområde representerer hvor 95 % av befolkningen ligger. For 5 % er det normalt å ligge over eller under. Ikke tenk mer på dette. Det er kjempefint å ha D vitamin på 175. Anonymkode: 6d0c7...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Referanseområde representerer hvor 95 % av befolkningen ligger. For 5 % er det normalt å ligge over eller under. Ikke tenk mer på dette. Det er kjempefint å ha D vitamin på 175. Anonymkode: 6d0c7...d9b 95% av befolkningen ligger absolutt IKKE innen referanseområdet. D vitaminmangel er den vanligste vitaminmangelen verden over. Anonymkode: 33452...820 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #17 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Normal skal være 75 nmol og opp, 170 er ikke veldig høyt. Hvis du spiser mye egg og fet fisk så kan du jo såklart kutte ned litt hvis du vil prøve å få det ned. Anonymkode: 33452...820 Oi da har jeg alvorlig mangel. Målte 22 forrige uke så har begynt på d vitamin tilskudd. Anonymkode: 2f358...c80
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #18 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Oi da har jeg alvorlig mangel. Målte 22 forrige uke så har begynt på d vitamin tilskudd. Anonymkode: 2f358...c80 22? herregud, ja det er alvorlig mangel. Med så lave verdier må du ta høye doser tilskudd, det holder ikke å ta tran for å si det sånn. Det høyeste du får tak i reseptfritt i Norge er 80 mcg. Du bør ta det med litt fett for best absorpsjon. Denne er god, fåes hos helsekost https://www.vita.no/bio-life/bio-life-vitamin-d3-med-vitamin-k2 Når du har fått opp nivået ditt til normalnivå (du bør dra inn for testing om 2-3 mnd for å se om du har fått opp nivået tilstrekkelig), så bør du ta en kur med kalsium også. Uten d vitamn klarer nemlig ikke kroppen ta opp kalsium i tarmen, så da vil du automatisk trenge dette i tillegg. Men du har kanske fått resept/føringer fra legen din i forhold til hvor mye d vitamin? Jeg hadde 20 nmol, og fikk beskjed om å drikke tran. Heldigvis kom jeg til annen lege som satte meg på ordentlige doser. Anonymkode: 33452...820
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #19 Skrevet 24. august 2023 Lonehill skrev (23 timer siden): Da har kroppen din sagt høyt og tydelig fra: Den har behov for et høyt D-vitaminnivå. For 170 er høyt, selv for folk som ved ekvator. Har du en eller annen autoimmun lidelse også, kanskje? Forskere fra Universitetet i Oslo målte D-vitaminnivå på psoriasispasienter som var i syden på såkalt terapireise. De utviklet også uvanlig høyt D-vitaminnivå raskt. Friske folk kommer sjelden hjem fra syden med høyere nivå enn 120. https://oslo-universitetssykehus.no/Documents/Behandlingsreiser/Forskning/Psoriasis hos voksne, barn og ungdom/PSO8_VitanminD2_2009.pdf Utfordringen blir å holde nivået oppe når du ikke lenger har sola i syden som kan produsere D-vitamin i huden din (hvis du skulle ønske det). Som jeg nevnte vil lageret du opparbeidet under sydenturen halveres på to måneder. Etter fire måneder er bare 25% igjen. Når du runder nyttår, vil du leve fra hånd til munn igjen, uten lager, og virre rundt med et norsk standardnivå på D-vitamin rundt 50. Det virker som du har god greie på D-vitamin…så jeg må spørre…(mest fordi jeg ikke har orket å Google med frem til svaret selv… ) Men jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder D-vitamin, nivået er for lavt (35, og det var målt i slutten av august i fjor). Tok tilskudd på 50 mikrogram i 3 mnd, og kom da opp på 50. Har ikke målt siden. Er ikke så glad i å ligge i sola, men er jo ute i dagslys hver dag uten solkrem og får litt farge. MEN, jeg mistenker at det er pga at jeg tar statiner mot høyt kolesterol, og at det derfor hindrer opptaket på noe vis? Legen min nevnte ikke noe om det, kun at jeg skulle ta moderat tilskudd noen mnd men så slutte med det når sommeren kom. Noen tanker? Anonymkode: 2460a...86b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #20 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det virker som du har god greie på D-vitamin…så jeg må spørre…(mest fordi jeg ikke har orket å Google med frem til svaret selv… ) Men jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder D-vitamin, nivået er for lavt (35, og det var målt i slutten av august i fjor). Tok tilskudd på 50 mikrogram i 3 mnd, og kom da opp på 50. Har ikke målt siden. Er ikke så glad i å ligge i sola, men er jo ute i dagslys hver dag uten solkrem og får litt farge. MEN, jeg mistenker at det er pga at jeg tar statiner mot høyt kolesterol, og at det derfor hindrer opptaket på noe vis? Legen min nevnte ikke noe om det, kun at jeg skulle ta moderat tilskudd noen mnd men så slutte med det når sommeren kom. Noen tanker? Anonymkode: 2460a...86b Ikke meg du spør, men jeg tar ingen medisiner/har normalt kolestrol, og får ingen resultat med å ta så lave doser som 50 mcg. Skal jeg opp på akseptabelt nivå, må jeg ta 100-120 mcg, og jeg tar alltid med litt fett for best opptak. Jeg har målt jevnlig over mange år og har regulert dosen slik at jeg nå vet hva som skal til for at det holder seg sånn noenlunde. Tar også tilskudd om sommeren. Anonymkode: 33452...820
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå