Gå til innhold

Rettigheter i forhold til mobbing fra medarbeidere


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvilke rettigheter og lover som gjelder når jeg som en ansatt regelrett blir mobbet av mine medarbeidere og av lederen? Hva kan man egentlig stille opp med når man blir hengt ut og mobbet på arbeidsplassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Ta kontakt med tillitsvalgte eller verneombud. De kan som oftest hjelpe deg. Større blir problemt hvis de er en av "mobberne". Er du medlem av en fagforening så ta kontakt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm Dette har jeg vært innom i arbeidsrett så det burde jeg jo egentlig kunne.

Den juridiske definisjonen av mobbing er:

Et mobbeoffer er en person som systematisk, over lengre tid blir utsatt for en bestemt type handling som mobbing, hakking, trakkasering etc.

Det er den personen som blir utsatt for mobbing, dvs offeret, som definerer om handlingen er mobbing eller ikke.

Dvs at hvis den som mobber ikke oppfatter sine handlinger som mobbing, så betyr dette absolutt ingenting, hvis offeret oppfatter handlingene som mobbing.

Husker ikke helt lovhjemler, men utgangspunktet er generelle bestemmelser i arbeidsmiljøloven om krav til arbeidsmiljø.

Først og frems er det vel §§ 7, 12 14 og 16.

Der er jo også Falken-dommen, husker ikke årstall, som skaper presedens for at arbeidsgiver har et objektivt ansvar i mobbesaker.

Håper noe av dette kan hjelpe deg litt.

Ellers kan du ta kontakt med en overordnet (hvis det er aktuelt), verneombud, klubbleder og/eller fagforening hvis du er organisert. Du kan også ta kontakt med en advokat for å høre nærmere om dine rettigheter.

Har du tatt dette opp med de personene som mobber deg? Har du sagt hvordan du oppfatter behandlingen? Hvis ikke du allerede har gjort det kan det kanskje være lurt å begynne der. Folk har forskjellige toleransegrenser og det er ikke sikkert at de som mobber er klar over at du oppfatter deres handlinger som mobbing.

Prøv å ordne opp internt først, funker ikke det så får du gå videre med saken.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du om det Gjest? Det er såpass personlig at jeg ikke ønsker å dele det med alle sammen. Synes det spørsmålet var som å stå godt med salt i såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kanskje jeg selv også blir mobbet av mine kolleger og det ville følt "godt"å høre at andre også har slike problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Deppa.

Hvis det kan være noe hjelp, så kan jeg fortelle deg at jeg har det på samme måte her inne.

Du må huske at mobbere ofte har sine personlige problemer som årsaker for hvorfor de synes det er morsomt å trakassere omgivelsene sine.

Det som kjennertegner mobbere er at de ofte opptrer samlet. Å være alene mot mange er alltid like tragisk. =(

Vi får håpe at mobbere etterhvert innser hvordan de ødelegger andres liv, men vi må ikke glemme at folk flest er dritredde for autoriteter, og flokkmentaliteten minner mest om en saueflokk....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Waco, du legger opp til det selv, og ingen her MOBBER, de prøver kun å argumentere tilbake med deg, noe som er UMULIG, da du aldri kan innse at du noen ganger faktisk har litt feil!! ) MEN jeg ernig med det siste avsnittet ditt Waco!!

Til deg gjest som blir mobbet, ta kontakt med fellesforbundet, der kan de nok hjelpe deg med problemet ditt! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er i nesten samme situasjon som deg. "Heldigvis" så har jeg kun en mobber. Til gjengjeld er det min nærmeste sjef. Jeg har tatt det opp med verneombud og ledelsen. Joda, personen fikk en skrape, men nå er det enda verre. Har kun ett råd til deg. Finn deg en annen jobb!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen.

Det var meg som skrev det forrige innlegget. Sjekk denne: http://www.stoppjobbmobben.no Dette er en organisasjon som kan hjelpe de som blir mobbet på arbeidsplassen. Personlig så ønsker jeg meg bare vekk. Vil aldri kunne gjøre en god jobb så lenge jeg mistrives. Vil aldri trives så lenge vedkommende jobber der. Og da vet jeg hvem som må flytte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...