Gå til innhold

9 år, glemmer dobesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 9 år. 4 klasse. Påminner om å gå på do før vi skal noe å da sier hun at hun ikke må. Så må hun PLUTSELIG å da tisser hun seg nesten ut. Hun tisset seg ut på et arrangement vi var på for noen uker siden. Eller, så blir hun så opptatt og oppslukt i noe og rekker nesten ikke do. Så det kommer ofte urin på dokanten...Normalt?

Anonymkode: 71e2e...848

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autisme? 

Anonymkode: 96e62...46c

Skrevet

Kanskje du må begynne å beordre henne til å gå på do før dere går ut av huset.

Anonymkode: a61c2...6b7

• Nyttig 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en datter på 9 år. 4 klasse. Påminner om å gå på do før vi skal noe å da sier hun at hun ikke må. Så må hun PLUTSELIG å da tisser hun seg nesten ut. Hun tisset seg ut på et arrangement vi var på for noen uker siden. Eller, så blir hun så opptatt og oppslukt i noe og rekker nesten ikke do. Så det kommer ofte urin på dokanten...Normalt?

Kan hende hun ikke må når du spør. Høres ut som "urge incontinence" som kan inntreffe i så tidlig alder. Start med fastlege. 

Anonymkode: 39073...f36

Skrevet

Jeg hadde dette problemet som barn selv. Jeg tisset meg ut frem til jeg var 11 år, både på dag og nattestid. Synes det var flaut og skammelig selv og min mor forsøkte alt, vi hadde oppfølging av lege, testet medisiner, forskjellige tisse lakener, alarmer, rutiner o.l.men ikke noe hjalp, jeg klarte aldri å komme meg på do i tide og overså tidlige tegn på at jeg måtte på do. 

Har i senere tid blitt utreda for adhd og min behandler mener adhd er grunnen til tisse problemet jeg hadde som barn,da jeg ellers er frisk og ikke har noe feil eller skader i blæreregionen. 

Det er også mer vanlig hos jenter med adhd enn hos gutter med adhd og er forbundet med oppmerksomhet og konsentrasjon. 

Adhd hos jenter kan gi veldig subtile symptomer så jeg vil råde deg til å følge med om hun kan slite på andre plan også. 

Anonymkode: 2a687...089

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Autisme? 

Anonymkode: 96e62...46c

Hva i all verden har austisme med dette å gjøre ??? 

Anonymkode: e7edf...53e

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt!! 

Et par av mine var sånn. Endte med at jeg beordret dem på do. «Vi drar ikke før du har tisset». Det hjalp.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde dette problemet som barn selv. Jeg tisset meg ut frem til jeg var 11 år, både på dag og nattestid. Synes det var flaut og skammelig selv og min mor forsøkte alt, vi hadde oppfølging av lege, testet medisiner, forskjellige tisse lakener, alarmer, rutiner o.l.men ikke noe hjalp, jeg klarte aldri å komme meg på do i tide og overså tidlige tegn på at jeg måtte på do. 

Har i senere tid blitt utreda for adhd og min behandler mener adhd er grunnen til tisse problemet jeg hadde som barn,da jeg ellers er frisk og ikke har noe feil eller skader i blæreregionen. 

Det er også mer vanlig hos jenter med adhd enn hos gutter med adhd og er forbundet med oppmerksomhet og konsentrasjon. 

Adhd hos jenter kan gi veldig subtile symptomer så jeg vil råde deg til å følge med om hun kan slite på andre plan også. 

Både meg og storesøster er under utredning for ADHD. Søster for uoppmerksom type. 9 åringen sliter mye med magen (diaré) i tillegg. Testet for cøliaki, normale funn.. 

Interessant om dette har en sammenheng. Ts

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Både meg og storesøster er under utredning for ADHD. Søster for uoppmerksom type. 9 åringen sliter mye med magen (diaré) i tillegg. Testet for cøliaki, normale funn.. 

Interessant om dette har en sammenheng. Ts

Da er jo sannsynligheten der 😬 

Skrevet

I følge urologen vi var hos med 9 åringen vår så er vannlatingsproblemer/forstyrrelser et ganske vanlig problem også hos større barn. Men det snakkes veldig lite om.

Vår gutt har ødelagt tisse-signalet ved å holde seg for lenge for ofte. Og går nå på do etter alarm på klokka for å trene opp blæra igjen. 

Anonymkode: 75338...9c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I følge urologen vi var hos med 9 åringen vår så er vannlatingsproblemer/forstyrrelser et ganske vanlig problem også hos større barn. Men det snakkes veldig lite om.

Vår gutt har ødelagt tisse-signalet ved å holde seg for lenge for ofte. Og går nå på do etter alarm på klokka for å trene opp blæra igjen. 

Men så skal det også sies at vår gutt venter på utredning for adhd.

Skrevet

Kjenner en på 10 som må påminnes, men han har lett autisme. 

Anonymkode: 52741...723

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner en på 10 som må påminnes, men han har lett autisme. 

Anonymkode: 52741...723

Jobber med autistiske barn og kjenner ikke eget barn igjen mtp trekk. Men ja, mange barn med autisme har ulike hjelpebehov. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...