Gå til innhold

Prikking i fingrene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har løpt litt av og på de siste 10 årene, men jeg har fått en mild form for astma (kuldeastma) som har begrenset gjevn løpeform gjennom året. Så lenge været er greit så kan jeg lett løpe 10km selv om det er et par måneder siden sist løpetur. 

I sommer har jeg presset meg litt på farten og tatt flere korte, raskere turer istedenfor færre, lange turer. På den siste løpeturen endte jeg turen med en lang oppoverbakke og prøvde å holde god fart oppover. Da kjente jeg prikking i fingrene og etterhvert i hele hånda, pluss at jeg gikk over til ukontrollert hyperventilering. Da stoppet jeg naturligvis, men jeg lurer litt på hva som skjedde? Jeg hadde drukket nesten en liter vann før turen, men det kan godt hende jeg fremdeles var litt dehydrert. Jeg skulle fullføre 5km, men endte på 4.7km.

Har du opplevd noe sånt?

Anonymkode: 8c745...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (1 minutt siden):

Lite oksygen i blodet?

Så det kan hende jeg kom til makspuls da? Vet du om man bør presse seg gjennom sånne episoder eller heller roe ned?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oksygenopptak og maxpuls er vel ikke noe som henger sammen, mankan ha max puls og godt oksygenopptak. 

Anonymkode: cc7b1...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil havne på sykehuset så er det bare å presse på :D + litt nevrologiske skader i lengre tid pga oksygenmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske vanlig, og kommer som regel av overspusting. Dvs, du puster for raskt skaper forstyrrelser i Co2 og PH-nivået i blodet. https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/artikkel/hyperventilasjonssyndrom/72421489

Jeg har det ofte på løpetrur, men da må jeg minne meg selv på å ha en mer regelmessig pusteteknikk. 

Ikke hør på den over, det er unødvendig og kunnskapsløs krisemaksimering. Du vil IKKE få nevrologiske skader av tidvis hyperventilering. 

Anonymkode: e3e8e...cba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ganske vanlig, og kommer som regel av overspusting. Dvs, du puster for raskt skaper forstyrrelser i Co2 og PH-nivået i blodet. https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/artikkel/hyperventilasjonssyndrom/72421489

Jeg har det ofte på løpetrur, men da må jeg minne meg selv på å ha en mer regelmessig pusteteknikk. 

Ikke hør på den over, det er unødvendig og kunnskapsløs krisemaksimering. Du vil IKKE få nevrologiske skader av tidvis hyperventilering. 

Anonymkode: e3e8e...cba

Takk for oppklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...