AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #21 Skrevet 25. august 2023 9 minutter siden, newman01 said: "min bil"? Hvilken modell er din bil? Trodde de fleste hadde falt på en felles enhet for forbruk Når det gjelder Tesla er det nesten rart at de ikke oppgir forbruk i antall duracell-batterier, eller noe annet helt absurd. Amerikanere generelt foretrekker å måle ting i kjøleskap og fotballbaner... wh/km var sær synes det er en mer fornuftig måleenhet siden den er forenklet ned så mye som mulig. Med kwh pr 100km blir det veldig mange nuller. 1000wh/100km er mindre elegant enn wh/km i mine øyne. Anonymkode: 3ab81...f65
newman01 Skrevet 25. august 2023 #22 Skrevet 25. august 2023 Tja, med tanke på at strømselskaper fakturerer i kWh, ladestasjoner det samme, og at batteriets størrelse oppgis i kWh synes jeg det virker fornuftig å faktisk også regne forbruk i den samme enheten. Da veit man hva det koster å fylle batteriet, man veit at en bil med 75kWh batteri kan kjøre omtrentlig 500km med et forbruk på 15kWh/100km. Wattimer blir for liten enhet til å holde orden på nullene, derfor slenger man på en "k"
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #23 Skrevet 25. august 2023 newman01 skrev (3 timer siden): Volvo XC40 er antagelig den siste elbilen du bør kjøpe. Med den får du en forhistorisk fossilkjempe, med kardangtunell bak og en passe stor og håpløs midtkonsoll. Karosseriet er laget for fossildrift, så der er det satt av plass til motor, girkasse, og aksling til bakdekkene. Så du får en mindre praktisk elbil enn du kunne fått. Om du får den til under 200k kan det kanskje være ok, men det finnes ekstremt mange bedre modeller. Interessant, det visste jeg ikke. Jeg likte bilen godt, men ble ikke helt forelsket, så jeg er i tenkeboksen til over helgen. TS Anonymkode: b5837...0c0
newman01 Skrevet 25. august 2023 #24 Skrevet 25. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Interessant, det visste jeg ikke. Jeg likte bilen godt, men ble ikke helt forelsket, så jeg er i tenkeboksen til over helgen. TS Anonymkode: b5837...0c0 Alle nye elbiler har flatt gulv i baksetet. XC40 har den dumme humpen på midten som gjør det ubehagelig å sitte i midtsetet. Det er ingen grunn til å ha slikt i en elbil 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #25 Skrevet 25. august 2023 newman01 skrev (Akkurat nå): Alle nye elbiler har flatt gulv i baksetet. XC40 har den dumme humpen på midten som gjør det ubehagelig å sitte i midtsetet. Det er ingen grunn til å ha slikt i en elbil Det tenkte jeg ikke over en gang.... Men du har sikkert rett Anonymkode: b5837...0c0
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #26 Skrevet 25. august 2023 Polestar 2. Mange praktiske løsninger. Tøffere og finere elbil får du ikke - enda. Og så er den billig. Bare hold deg unna Tesla. Anonymkode: f856b...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #27 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Polestar 2. Mange praktiske løsninger. Tøffere og finere elbil får du ikke - enda. Og så er den billig. Bare hold deg unna Tesla. Anonymkode: f856b...6f8 Slenger meg på denne. Har selv Polestar 2 og er veldig fornøyd. Den er helt fantastisk å kjøre. Personlig syns jeg Tesla Y føles mer "skranglete" og billig, men det er bare min personlige mening. Den er kanskje ikke best i klassen på forbruk, men den er heller ikke dårligst. Anonymkode: af994...228
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #28 Skrevet 25. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Slenger meg på denne. Har selv Polestar 2 og er veldig fornøyd. Den er helt fantastisk å kjøre. Personlig syns jeg Tesla Y føles mer "skranglete" og billig, men det er bare min personlige mening. Den er kanskje ikke best i klassen på forbruk, men den er heller ikke dårligst. Anonymkode: af994...228 Kjører selv Y og er enig. Model 3 og Y er bygget så billig som mulig. Det er en bil som er ment for hvermansen til å kjøre til jobb med. Den passer perfekt til vårt bruk og er kjempefin å leve med. Men det er lite passion Anonymkode: 7e544...657 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #29 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kona. Anonymkode: 18d28...621 Pensjonistbil😅 Anonymkode: af994...228
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #30 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Polestar 2. Mange praktiske løsninger. Tøffere og finere elbil får du ikke - enda. Og så er den billig. Bare hold deg unna Tesla. Anonymkode: f856b...6f8 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slenger meg på denne. Har selv Polestar 2 og er veldig fornøyd. Den er helt fantastisk å kjøre. Personlig syns jeg Tesla Y føles mer "skranglete" og billig, men det er bare min personlige mening. Den er kanskje ikke best i klassen på forbruk, men den er heller ikke dårligst. Anonymkode: af994...228 Hvordan opplever dere rekkevidde og fremkommelighet på denne? Har dere AWD eller bakhjulstrekk? Forbruk betyr egentlig ikke så mye, da det uansett er en enorm forbedring fra bensinbilen jeg har i dag. Og jeg kommer stort sett til å lade hjemme og vi har taket fullt av solceller... Men den må altså kunne kjøre 34 mil på en lading (mye motorvei, ingen fjell) TS Anonymkode: b5837...0c0
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #31 Skrevet 25. august 2023 Hva tenker dere om denne, for eksempel? Ser at det er kort levering på den https://www.polestar.com/no/preconfigured-cars/car-details/534EDPB0E11972900R60000 00000A01236?year=2023&structureWeek=202222&customertype=b2c&financialtype=loan&down_payment=168000&term_months=96 TS Anonymkode: b5837...0c0
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #32 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan opplever dere rekkevidde og fremkommelighet på denne? Har dere AWD eller bakhjulstrekk? Forbruk betyr egentlig ikke så mye, da det uansett er en enorm forbedring fra bensinbilen jeg har i dag. Og jeg kommer stort sett til å lade hjemme og vi har taket fullt av solceller... Men den må altså kunne kjøre 34 mil på en lading (mye motorvei, ingen fjell) TS Anonymkode: b5837...0c0 Forbruk betyr jo ganske mye dersom du vil ha lengst mulig rekkevidde. En bil som har høyt forbruk vil jo automatisk ha kortere rekkevidde. Det er derfor rekkevidden er kortere på vinterstid enn på sommeren, fordi bilen har høyere forbruk på vinteren (varme, kaldt batteri, dårligere føre (regn/slaps/snø) osv). Jeg har dual motor, long range versjonen. Teoretisk rekkevidde er vel ca 470 km, men i realiteten er den vel litt i overkant av 40 på sommeren kanskje. Jeg har aldri testet, og det er så utrolig mye som spiller inn - temperatur, føre, motorvei/fartsgrense, stigning osv. Om den kan kjøre 34 mil på en lading på vinteren er jeg usikker på - som sagt, det kommer mye an på temperatur og føre. Single motor-versjonen har vel noe lengre rekkevidde, man da har du ikke AWD da. Anonymkode: af994...228
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #33 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva tenker dere om denne, for eksempel? Ser at det er kort levering på den https://www.polestar.com/no/preconfigured-cars/car-details/534EDPB0E11972900R60000 00000A01236?year=2023&structureWeek=202222&customertype=b2c&financialtype=loan&down_payment=168000&term_months=96 TS Anonymkode: b5837...0c0 Vet ikke om Pilot Plus-pakken er inkludert der, men den ville jeg hatt. Den har bl.a varmepumpe og noe mer inkludert utstyr. Anonymkode: af994...228
newman01 Skrevet 25. august 2023 #34 Skrevet 25. august 2023 Igjen så har vi med en aldrende elbil å gjøre, med kardangtunell, gigantisk midtkonsoll, ganske høyt forbruk og garantert ikke 340km rekkevidde vinterstid med fire i bilen. Ja, den er god å kjøre, men det finnes definitivt mer praktiske biler der ute.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #35 Skrevet 25. august 2023 newman01 skrev (1 time siden): Igjen så har vi med en aldrende elbil å gjøre, med kardangtunell, gigantisk midtkonsoll, ganske høyt forbruk og garantert ikke 340km rekkevidde vinterstid med fire i bilen. Ja, den er god å kjøre, men det finnes definitivt mer praktiske biler der ute. Er polestar en aldrende bil? Trodde den hadde vært elbil fra start, jeg? Hva synes du jeg skal kjøpe, da? Anonymkode: b5837...0c0
Hjelmesett Skrevet 25. august 2023 #36 Skrevet 25. august 2023 E-Golf 2018 - idag . helt fantastiske biler
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #37 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er polestar en aldrende bil? Trodde den hadde vært elbil fra start, jeg? Hva synes du jeg skal kjøpe, da? Anonymkode: b5837...0c0 Styr unna Polestar, om du skal ha med flere! Snakka med en som eier en slik, og denne var happy for å være helt alene. Hadde det vert en familie, hadde den ikke passa. Den er trang! Kjøp heller en XC40 som du har sett på, jeg hadde helt klart gjort mine egne valg, fremfor å spørre andre som mest sannsynlig ikke har peiling. Skulle jeg hørt på slike ved valg av bil, hadde jeg ikke hatt bil. Hadde heller ikke trengt førerkort. For mine bilvalg har alltid vert mine egne, og så får andre mene hva f..... de vil. Anonymkode: 43db2...b91
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #38 Skrevet 25. august 2023 Hjelmesett skrev (1 time siden): E-Golf 2018 - idag . helt fantastiske biler Jeg har 2019 E-Golf, og er fornøyd med den til mitt bruk. Men realiteten er at omtrent ALT du får kjøpt i dag er bedre (minus Nissan Leaf og Renault Zoe selvsagt) mtp rekkevidde og effekt. Den er også bygd som fossilbil og batteripakka bærer veldig preg av det. Anonymkode: 609b2...07d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #39 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har 2019 E-Golf, og er fornøyd med den til mitt bruk. Men realiteten er at omtrent ALT du får kjøpt i dag er bedre (minus Nissan Leaf og Renault Zoe selvsagt) mtp rekkevidde og effekt. Den er også bygd som fossilbil og batteripakka bærer veldig preg av det. Anonymkode: 609b2...07d Jeg har samme bil, og er veldig fornøyd med den. Men den dekker absolutt ingen av TS sine krav, og den er helt utdatert nå. De puttet jo bare elmotor i en Golf, mens de ventet på å få ferdig ID3. Anonymkode: d00a8...4db
AnonymBruker Skrevet 25. august 2023 #40 Skrevet 25. august 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Styr unna Polestar, om du skal ha med flere! Snakka med en som eier en slik, og denne var happy for å være helt alene. Hadde det vert en familie, hadde den ikke passa. Den er trang! Kjøp heller en XC40 som du har sett på, jeg hadde helt klart gjort mine egne valg, fremfor å spørre andre som mest sannsynlig ikke har peiling. Skulle jeg hørt på slike ved valg av bil, hadde jeg ikke hatt bil. Hadde heller ikke trengt førerkort. For mine bilvalg har alltid vert mine egne, og så får andre mene hva f..... de vil. Anonymkode: 43db2...b91 Haha, du har litt rett. Når jeg leser rådene jeg får, så begynner jeg får vente med elbil til teknologien har kommet litt lenger. For det virker ikke som om elbiler klarer å fylle behovene mine i nærheten like godt som en brukt Toyota, uansett hvor mye penger jeg kaster inn i prosjektet. Jaja, kanskje neste gang...😂 TS Anonymkode: b5837...0c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå