AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Hvor langt skolevei har deres større barn? Sønnen min er 13 år og har akkurat begynt på ungdomsskolen. Der vi bor nå er veien dit 2,6 km og tar ca. 30 min å gå - nedoverbakke og flatt dit, oppover og flatt hjem. Han har mulighet til å sykle de månedene det lar seg gjøre, men nekter av en eller annen grunn å gjøre det og vil heller gå. Noen dager i uka kan han sitte på når samboer kjører til jobb (men må da gå hjem) og andre dager kan samboer hente etter skolen istedet, så han må ikke gå til og fra 5 dager i uka. Jeg har dog ikke førerkort og det går ikke buss, så det er å gå som er hovedtanken - samboer er ikke interessert i å være "fast sjåfør". Jeg aner ikke hvilke løsninger andre barn har og får så dårlig samvittighet av å ikke kunne "hjelpe til", selv om jeg ikke helt vet om det faktisk kan bli litt synd på han i lengden og det faktisk er langt eller om det bare er mammahjertet som vil gjøre bjørnetjenester 😅 Vi ser på hus nå og merker jeg først og fremst ser på skoleveien - lurer på om det hadde vært bedre med lengre vei, men skolebuss istedet, eller om mange andre også må gå en halvtime til og fra og det ikke er så ille? Selv på vinteren? Anonymkode: 531c2...989
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Bo nærme skolen eller der det bor mange barn som går sammen selv. Anonymkode: 89dcb...e46
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Han har akkurat begynt. Han kommer snart til å innse at det er dørgende kjedelig å gå hver dag, og begynne å sykle istedet. Frem til det ville jeg latt ham gå. Der vi bodde før brukte ungene 30min til skolen hver dag. Det gikk veldig fint, de fant fort venner som skulle gå samme vei. Anonymkode: 1267a...242 3
solmåneogstjerner Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 (endret) Han må jo bare gå, eller sykle. Hans valg. 2,6 km x 2 er da ikke så mye å forvente at en 13-åring klarer. Det er også sunt for både kropp og sjel. Ta det med inn i mammahjertet ditt. Endret 22. august 2023 av solmåneogstjerner 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 Vi ga elektrisk sparkesykkel til bursdagene. Brukes fra bakken er bare til frosten legger seg. Utenom det kjøper jeg busskort. Hadde aldri bosatt meg der det ikke går buss. Anonymkode: bd895...39d 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 1,8 hos far og 2,5 hos mor. Barna går uansett vær. Sykler når de kan. Har de bare godt av mener jeg. Anonymkode: db0cf...092 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 Jeg hadde 1 km å gå hver vei til og fra barneskolen. Det var opp og ned 2 bakker hver vei. Jeg gikk på to ungdomsskoler. Ene lå 5 km unna. Tok skolebuss dit. Andre skolen lå ca en kilometer unna. Jeg syklet hver dag. Videregående skolen min lå 12 km unna. Fikk busskort av skolen. Anonymkode: a49fc...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 Han begynner nok fort å sykle når han finner ut hvor lang tid det tar å gå. Kjekt åvurdere skolevei mtp boligkjøp, men husk at ungdomsskole varer i 3 år, og så skal han vel på en helt annen skole etter det. Hvis han ikke finner venner å gå med så kanskje du kan hente ham ved skoleslutt og dere kan gå hjem sammen? Anonymkode: 7e850...a9a 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 Hjelper mye å høre at det er flere barn som går og sykler lignende distanser. Håpet er at han skal skjønne selv at sykkelen kommer til å gå mye raskere - vi har også spurt om han kunne tenke seg å sykle om han fikk elsykkel, men siden svaret er nei venter vi med å bruke de pengene. Skulle gjerne gått med han, men er gravid og i veldig dårlig form - svimer nesten av om jeg går lengre enn til postkassa 😅 Men kanskje jeg kan gjøre noe sånt når babyen har kommet på plass. Det skal sies at han også har en kompis han går med i blant som bor her borte, så noen andre gjør det jo også. Er bare litt redd for om vi kjøper hus her i nærheten, med denne løsningen, at det setter sønnen i en kjip posisjon med tanke på gåingen.. TS Anonymkode: 531c2...989
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Trettenåringen har tre minutter til skolen om hun løper, og med den vanvittige tenåringssomlingen som pågår er det veldig fint. Men til barneskolen hadde hun enten en drøy halvtime til fots, kvarter på sykkel eller tjue minutt med gange + kollektivt. Det var ganske uproblematisk det også. Tenker ikke på det som spesielt langt. Hun tok som oftest sykkel vår og høst, buss på vinteren (og gikk/løp om bussen var forsinket). Anonymkode: 90d9b...73b 2
solmåneogstjerner Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Skulle gjerne gått med han, men er gravid og i veldig dårlig form - svimer nesten av om jeg går lengre enn til postkassa 😅 Men kanskje jeg kan gjøre noe sånt når babyen har kommet på plass. Det skal sies at han også har en kompis han går med i blant som bor her borte, så noen andre gjør det jo også. Er bare litt redd for om vi kjøper hus her i nærheten, med denne løsningen, at det setter sønnen i en kjip posisjon med tanke på gåingen.. TS Anonymkode: 531c2...989 Du vurderer ikke å følge en 13-åring til skolen?? Da er det jo noe som du må jobbe med, for deg selv og for barnet. Det er INGEN som følger en 13-åring til skolen. Nå må du ta deg sammen. Du vil isåfall ødelegge for ham, både med hans utvikling av selvstendighet, og at andre selvsagt merker at han blir fulgt til skolen av mamma som om han var en førsteklassing. Beklager om jeg er litt krass, men det er sannheten. Endret 22. august 2023 av solmåneogstjerner 1 1
JulieWilhelmine Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 (endret) solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden): Du vurderer ikke å følge en 13-åring til skolen?? Da er det jo noe som du må jobbe med, for deg selv og for barnet. Det er INGEN som følger en 13-åring til skolen. Nå må du ta deg sammen. Du vil isåfall ødelegge for ham, både med hans utvikling av selvstendig, og at andre selvsagt merker at han blir fulgt til skolen av mamma som om han var en førsteklassing. Beklager om jeg er litt krass, men det er sannheten. Hehe, neida ingen fare - det var mest som svar til vedkommende som foreslo at jeg kunne gå å møte han om han gikk alene (som jeg oppfattet det) - han hadde nok aldri takket ja til dette uansett, men det å tilby han det kunne kanskje i alle fall fått han til å se at det ikke er så forferdelig å gå som han iblant skal ha det til. Ingen fare for utviklingen altså 😋 TS Endret 22. august 2023 av JulieWilhelmine
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 Du bør ta lappen (om det ikke er medisinske årsaker til at du ikke har den). Hilsen ei som etter å ha fått barn innså at å bo et sted der det ikke går buss og ha barn som skal leveres/hentes i barnehage/skole ikke er forenlig. Ta lappen på automat og sjekk om det går noen intensivkurs i nærområdet ditt. Jeg selv brukte ca to måneder og det er den beste investeringen for Familien AS jeg har gjort. Til tema: 2,6 km er helt innafor å gå/sykle og bør være uproblematisk for en 13 åring. Er han dårlig til å sykle eller føler seg utrygg i trafikken? Hjelper det om dere sykler sammen noen ganger? Anonymkode: a6ed3...cad
solmåneogstjerner Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 JulieWilhelmine skrev (1 minutt siden): Hehe, neida ingen fare - det var mest som svar til vedkommende som foreslo at jeg kunne gå å møte han om han gikk alene (som jeg oppfattet det) - han hadde nok aldri takket ja til dette uansett, men det å tilby han det kunne kanskje i alle fall fått han til å se at det ikke er så forferdelig å gå som han iblant skal ha det til. Ingen fare for utviklingen altså 😋 Ok 🙂 Men: han må bare gå eller sykle. Det går helt fint. Ikke bekymre deg så mye. 1
JulieWilhelmine Skrevet 22. august 2023 #15 Skrevet 22. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du bør ta lappen (om det ikke er medisinske årsaker til at du ikke har den). Hilsen ei som etter å ha fått barn innså at å bo et sted der det ikke går buss og ha barn som skal leveres/hentes i barnehage/skole ikke er forenlig. Ta lappen på automat og sjekk om det går noen intensivkurs i nærområdet ditt. Jeg selv brukte ca to måneder og det er den beste investeringen for Familien AS jeg har gjort. Til tema: 2,6 km er helt innafor å gå/sykle og bør være uproblematisk for en 13 åring. Er han dårlig til å sykle eller føler seg utrygg i trafikken? Hjelper det om dere sykler sammen noen ganger? Anonymkode: a6ed3...cad Absolutt, det er planen! 😊 Må bare bli ferdig med graviditeten først, for blir så ekstremt bilsyk nå. Godt å høre. Synes ikke personlig han er dårlig på å sykle, men han lærte det sent og tror han føler seg litt utrygg/synes det er litt teit (som mye tydeligvis er for tiden 😅). Jeg har ikke sykkel selv, men det er nok noe vi i familien burde prioritere å gjøre mer sammen. Endret 22. august 2023 av JulieWilhelmine
solmåneogstjerner Skrevet 22. august 2023 #16 Skrevet 22. august 2023 Om du hadde hatt lappen, hadde du faktisk kjørt og hentet? For all del, lappen er greit å ha. Og forholdsvis nødvendig i mange situasjoner. Men gutten bør likevel sørge for sin egen transport til og fra skole. Det er da ikke såååå langt. Det gir ham også en eller annen tanke om hvordan det blir når han blir voksen, og før det også: videregående skole. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #17 Skrevet 22. august 2023 Barna har i underkant av 3 km. Bratt nedoverbakke, men fortau nesten hele veien. Må krysse vei 2 ganger, men overgangsfelt. Trygg skiolevei.Her er det vanlig at barna går til og fra skolen i 2. klasse. Fra 4. klasse sykler de fleste. Det er ingen som kjører barna sine, og skolen oppfordrer oss til å la barna gå. Vi bor på bygda, så ungene er vant til å bruke bena da det er lange avstander når de skal besøke venner. Anonymkode: 67f55...f76 1
JulieWilhelmine Skrevet 22. august 2023 #18 Skrevet 22. august 2023 solmåneogstjerner skrev (10 minutter siden): Om du hadde hatt lappen, hadde du faktisk kjørt og hentet? For all del, lappen er greit å ha. Og forholdsvis nødvendig i mange situasjoner. Men gutten bør likevel sørge for sin egen transport til og fra skole. Det er da ikke såååå langt. Det gir ham også en eller annen tanke om hvordan det blir når han blir voksen, og før det også: videregående skole. Jeg hadde nok kjørt og/eller hentet om det var veldig dårlig vær, mye snø og kaldt på vinteren osv.. Og sikkert mer enn jeg burde - var ganske bortskjemt med dette i oppveksten selv og må fortsatt jobbe med å klare å se han slite - mammahjertet er ganske manipulerbart enda, så sikkert like greit at han må prøve seg litt nå 🙈
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 2,6 km er da helt innafor for en 13-åring? Mine unger på samme alder har 2 km, det har aldri falt meg inn at vi skal kjøre dem. La ham velge selv om han vil gå eller sykle - hvorfor er du så opptatt av å bestemme det?
Arkana Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 Våre har under 1,5 km til ungdomsskolen og går eller sykler (oppoverbakke dit, nedover hjem). Det er flere som bor lenger unna og de sykler. Ingen av dem blir kjørt. 2,6 km er på ingen måte for langt for et ungdomsskolebarn og han velger jo selv å ikke sykle selv om han har muligheten. Hvis det er skikkelig dårlig vær hadde jeg nok kjørt ham, men ellers ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå